موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن

موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن
‏وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا‏ 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه طب جامع اسلامی شفای قرآن و آدرس shefateb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فرستادن به ایمیل

دکتر محمدرضا گلشنی؛ دبیر انجمن متخصصان پوست ایران:

از همان موقعی که آخرین مدهای لباس اروپا از شبکه های ماهواره ای ظرف چند ثانیه به مخاطبان ایرانی منتقل شد، مدهایی مثل رنگ برنزه هم نظر خیلی از مخاطبان را جلب کرد و حالا دیگر کمتر کسی برای شنا به استخرهای روباز می رود و در خیلی از استخر های خصوصی، سالن های بدن سازی، آرایشگاهها حتی خانه های شخصی، می شود دستگاه سولاریوم را دید.

برنزه شدن هنوز در ایران یک مد فصلی است و با اینکه سولاریوم ها در تمام طول سال فعال هستند اما تابستان ها مشتریان بیشتری دارند. در کنار این دستگاهها، عده ای هستند که همچنان برنزه شدن طبیعی را ترجیح می دهند و در استخرهای روباز، همچنان می توان طرفداران خورشید را دید که خودشان را زیر آن کباب می کنند. درباره اینکه اصلاً برنزه شدن تا چه حد برای بدن مضر است و پاسخ به برخی از شایعات در این زمینه با دکتر محمد رضا گلشنی، دبیر انجمن متخصصان پوست ایران گفت و گو کردیم.

» آفتاب گرفتن دقیقاً به چه حدی از در معرض آفتاب بودن گفته می شود؟ و این کار چه مضراتی دارد؟

آفتاب گرفتن یعنی ما پوست خودمان را بدون محافظ در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دهیم. اشعه ماورای بنفش سه دسته اشعه هستند. یکی یو وی تی با طول موج زیر 290 نانومتر که توسط لایه ازن جذب می شود و به سطح زمین نمی رسددر واقع مشکل ما یو وی تی نیست مشکل ما یو وی بی با طول موج 290 تا 320 نانو متر و یو وی ای با طول موج 320 تا 400 نانومتر است.

پس کسی که آفتاب می گیرد این دو طول موج را مستقیماً به پوستش می تاباند. عمده مضرات این دو طول موج شامل لکه های پوستی، خشک شدن پوست و نهایتاً سرطان پوست  وسرطان خال یا ملانوم است.

بعضی ها می گویند که بدن با یک بار آفتاب گرفتن در سال کنار می آید و مضراتش را دفع می کند.

حتی با یکبار آفتاب گرفتن در سال هم اثرات ملانوم افزایش پیدا می کند. البته اثرش کمتر از کسانی است که دائم در معرض آفتاب هستند. اما با یکبار هم ممکن است این اتفاق بیفتد. از طرفی کسی که در معرض آفتاب مستقیم است به پیری زودرس دچار می شود و کیفیت زندگی اش پایین می آید. نکته مهم دیگر این است که آفتاب گرفتن نه تنها در بزرگسالی ممنوع است، بلکه در بچه ها ممنوع است و افراد از کودکی باید کرم های ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده کنند.

خیلی ها می گویند که آفتاب گرفتن برای سبزه ها اشکالی ندارد،آیا این حرف درست است؟

سیاه پوست ها و سبزه ها فاکتور حفاظتی دارند و کمتر آسیب می بینند و پیری زودرس می گیرند ولی این مقاومت تا حدی است و اینها هم حتماً باید از کرم های ضد آفتاب و کلاه لبه دار و عینک آفتابی و لباس پوشیده استفاده کنند.

می گویند که کسی که خیلی پوستش سفید است وقتی یکبار آفتاب بگیرد با اینکه با گذشت چند وقت روشن می شود ولی هیچ وقت به رنگ اصلی پوستش بر نمی گردد.

اگر به صورت لکه هایی مثل لنتیگو بشود درست است، لنتیگو لکه ای به نام ملاسما یک جور تیرگی پوست است که به خاطر آفتاب، حاملگی یا قرص های ضد بارداری به وجود می آید در این صورت رنگشان دیگر بر نمی گردد و باید معالجه شوند ولی اگر به صورت یکدست رنگشان عوض شود بعد از مدتی رنگ پوستشان بر می گردد.

بعضی بر این باورند که رطوبت مضرات اشعه ها را کاهش می دهد شما این حرف را تأیید می کنید؟

رطوبت مقاومت پوست را بالا می برد و پوست مرطوب مقاومتش بالاتر از پوست خشک است ولی نهایتاً اثر این دو اشعه را از بین نمی برد و همچنان اشعه هایی که نام بردم برای پوست ضرر بسیاری دارد.

برای برنزه کردن دستگاه بهتراست یا روش آفتاب گر فتن طبیعی؟

هردو مضر است و اینکه می گویند آفتاب طبیعی است و ضرری برای پوست ندارد اشتباه مهلکی است و همینطور کسانی که می گویند آفتاب ویتامین دی دارد اشتباه می کنند، چرا که اشعه ماوراء بنفش باعث تولید ویتامین دی می شود و اگر دو کف دست را یک ربع تا نیم ساعت درهوای آزاد قرار دهیم ویتامین در مورد نیاز بدنمان سنتز می شود. یک مسئله خیلی مهم که باید در نظر داشته باشیم، این است که در ایران به خاطر مسائل فرهنگی پوشیده تر از بقیه افراد جهان هستیم و رنگ پوستمان سبزه تر است به همین خاطر کمتر به سرطان مبتلا می شویم.

بعضی ها می گویند که دستگاه سولاریوم از آفتاب بهتر است چون آفتاب همه اشعه ها را دارد ولی دستگاه نه، آیا این حرف درست است؟

خیر، هر دوتای اینها مضراتی دار ند که ما نمی توانیم با اطمینان دادن درباره اینکه این روش بهتر از روش دیگر است به این کارها رسمیت بدهیم، مهم تاباندن اشعه ماوراء بنفش است که در هر دو صورت می گیرد و هر دو کار را بسیار مضر می کند. ضررهایی مثل سرطان،پیری زودرس، چروک، به وجود آمدن لکه های پوستی و در نهایت افت کیفیت زندگی و اعتماد به نفس.

آیا افراد بدون مراجعه به پزشک می توانند برای خودشان کرم ضد آفتاب تهیه کند؟

بله، به طور کلی کرم های ضد آفتابی که مجوز وزارت بهداشت و اس پی اف بالاتر از 25 دارند برای پوست بزرگسالان مناسب اند البته اگر برای تهیه کرم ضد آفتاب با یک متخصص پوست مشاوره کنند بهتر است.

در خانم های تهران با توجه به رنگ پوستشان چه ضد آفتابی را توصیه می کنید؟

ضد آفتاب هایی که در رنج اس پی اف 30 تا 50 باشن برای آب و هوای تهران و شهرهای مشابه کافی است، البته مناطق مختلف از نظر اس پی اف کرم ها تفاوتی ندارند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مضرات اشعه ماوراء بنفش, ] [ 11:40 ] [ لقمان محمدیان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ در جهت آموزش و ترویج پزشکی اسلامی راه ندازی شده است
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 55
بازدید هفته : 84
بازدید ماه : 230
بازدید کل : 91913
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

محکوم کردن توهین به پیامبر

تماس با ما
داستان روزانه