موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن

موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن
‏وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا‏ 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه طب جامع اسلامی شفای قرآن و آدرس shefateb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





«جلسه چهارم»

صفراوی زیاد و بیماریهای آن :

اولین جایی که زیادی صفرا بروز می کند سر است و بیمار با سر درد مراجعه می کند – سردردی که بیشتر در جلو سر و پیشانی و شقیقه ها – خارش شدید بدن مخصوصاً در فصلهای گرم – ایجاد جوشهای زیاد در ناحیه ی صورت – بی اشتهایی – ریزش مو در جلوی سر – ( طاسی جلو سر ) مخصوصاً در آقایان – تشنگی زیاد- خشک شدن لبها – احساس تلخی در دهان بخصوص موقع بیدار شدن از خواب – استفراغ صفراوی – ممکن است اسهال صفراوی هم داشته باشیم همراه با درد و سوزش و خارش انتهای روده ی بزرگ و مقعد در هنگام دفع.

درمان این افراد کته و ماست است – حرارت از بدن اینها خارج می شود – بدن اینها شل و مثل میت می شود – یکی از روشهای درمانی آنها استفاده از سرکه انگبین است که ترکیبی از سرکه – عسل و عرق نعنا است با درصد بالای سرکه – با زیاد شدن صفرا در بدن دچار سنگ کیسه ی صفرا می شوند – اگر صفرای زیادی در کبد رسوب کند و مجاری صفراوی را ببندد شروع تومور کبدی است. این افراد معمولاً اندام انتهایی شان سرد می شود ولی بیمار می گوید از درون آتش گرفته ام – اگر این روند ادامه پیدا کند صفرای زیادی به سودا تبدیل می شود.

خشکی بینی – خشکی پوست – تنفس سریع – بی خوابی و سبکی خواب – زردی رنگ پوست، زبان و چشمها – رویاهای جنگ و آتش – دلشوره و بی قراری – تحرک پذیری زیاد – اخلاق تند و خشمگین – تمرکز روی موضوع ندارند – اوج بالا رفتن صفرا بیماری روانی اسکیزوفرنی – احساس صدا در گوش – پرخاشگری – خنده و گریه های بی جا – تیزبینی چشم – ( زیرا کنترل چشم به عهده صفراست ). ترکیدن پوست بدن – ترکیدن لبها – تپش قلب – افزایش فعالیت غده تیروئید – نطفه ی کسانی که صفرای زیادی دارند می سوزد و نازا می شوند و در آقایان اسپرم از بین می رود – سوزش معده – زرد شدن یا زیتونی شدن زبان و ادرار – دشوار آمدن ادرار که همراه با سوزش است. خوابهای کوتاه همراه با آشفتگی – بدنی لاغر و رشته های عضلانی واضح – خواب گرمابه میبینند-بسیار حساس میشوند-بیشتر ناراحتی معده ی این افراد از جمع شدن صفرای زیاد در معده استوهمین امر باعث سر درد در آنها میشود. فشار معده به سر میزند.

سر دردهایی که از تجمعع صفرا در معده ایجاد میشود مشابه سردردهای میگرنی است هر چند که میگرن در این گروه شایع است-افزایش کلسترول خون (کلسترول از نوع گرم است. تری گلیسرید از نوع سرد است) معمولا این افراد فشار خون در سن بالا میگیرند –

درمان:

کسانی که مزاج صفراوی دارند 3روز آش آبغوره + کمی زنجبیل خورده روز چهارم:مسهل میل کرده (سنا و گل سرخ) و در روز پنجم حجامت عام (بین دو شانه) اگر سردی شد کمی آب عسل چون طبع صفرا گرم و خشک است : انار- خیار سبز- سرکه ماست- زردآلو- کاهو- آلوبخارا- کدو- اسفناج- گیشنیز- کاسنی-هندوانه-  گوجه فرنگی-  آبغوره-  دوغ-  آب لیموترش-  آب زرشک- اسفرزه- عناب- و...... استفاده کنند.

دم زیاد و بیماریهای آن:

جوشهای در ناحیه ی صورت و شانه ها که معمولا درشت و چرکی هستند. چربی خون بالا که معمولا از نوع کلسترول است (از نوع گرم) – فشار خون که از سن میانسالی شروع میشود.

این افراد باید نمک کمتری است.(چون گرم است.) افراد صفراوی فشار خون در سن بالا میگیرند- سکته ی قلب در افراد دموی شایع است – ( بسیار شاد و خوش برخورد یکباره ممکن است سکته کنند در اثر دم زیاد ) که معمولاً از نوع سکته ی گرم و در مردان زیادتر است. سکته ی سود هم داریم که بیشتر در افراد بلغمی و در زنان شایع تر است- احساس سنگینی در بدن خصوصاً در پشت چشمها، شقیقه ها و قسمت میانه ی سر و بیمار اظهار می دارد که مغز سوم درد می کند – ( بلغم زیاد درد در پشت سر ) این نوع سردرد با بالا رفتن سن بهتر می شود ( چون طبع به طرف سرد می رود ) برای تشخیص افتراقی اگر بیمار با بو کردن سرکه بهتر شود سردرد آن از نوع گرم است و در افراد بلغمی برعکس است. با بو کردن سرکه سردرد بدتر می شود. خمیازه کشیدن- چرت زدن- حواس پرتی- کند فهمی- خستگی بدون علت- احساس مزه شیرین در دهان- کسالت و خوابیدن بسیار- قرمزی زبان- قرمزی رنگ چهره- برآمدگی رگ های بدن- کش و قوس آمدن- خونریزی از بینی، بن دندان،لثه و مقعد، بیماریهای عصبی از نوع مالیخولیای خندان – خوابهای شاد و نشاط آور- خارش محل مضر و حجامت- ( حجامت برای فادیسم بسیار مفید است.)

درمان: ترک پرخوری- روزه های مسحبی- خواب قیلوله- پیاده روی- شنا- کوهپیمایی- حجامت- تخلیه جنسی در حد متعارف- این افراد 5 روز آش آبغوره+ زیره سیاه و زنجبیل- روز ششم مسهل- روز هفتم حجامت عام شود – در این افراد غذاهایی که طبع سرد مایل به خشکی دارند باید مصرف شود: تمر هندی- سرکه- زرشک- عناب- تخم خرفه- مرکبات مانند لیموترش- پرتقال- و درنهایت در صورت عدم بهبودی عمل فصد انجام شود.

بلغم زیاد و بیماریهای آن:

افزایش بلغم در مو به صورت سفید شدن زودرس مو- فشارخون که از نوع سرد بلغمی است و در 2 نوع فشارخون : گرم: در افراد دموی و در این ها فشار سیتول بالا می رود. سرد: در افراد بلغمی و در این ها فشار دیاستول بالا می رود.

سردرد در این افراد از پشت سر و گردن شروع می شود از پایین گردن به سمت بالا کشیده می شود.

ریزش مو در افراد دموی بیشتر در میان سر است- ریزش مو در افراد بلغمی به صورت کلی است- و معمولاً به صورت سکه ای است ( در خانم ها ) سرعت رشد مو کم و ریزش آن زیاد است.

سردی و سستی و افتادگی پوست ( پوست شل می شود) دردهای مهاجر ( مبهم ) در بدن- سستی عضلات – زود خسته می شوند – طبل تو خالی – هیکل درشت ولی خستگی سریع – فراموشی خاطرات ندیک در مراحل شدید فراموشی مطلق که به آلزایمر تبدیل می شود – میگرن سرد که با بالا رفتن سن بیشتر می شود – ( بعضی از میگرن ها با بالا رفتن سن بهتر می شود ( افرااد صفراوی ) ) آروغ زدن و ترش کردن و استفراغ بعد از غذا- پیسی- در مرحله شدید و زیاد شدن بلغم ایجاد آلوپیسی یا ریزش کل موهای بدن – ( ریزش ابرو و مژه ) به گذشته برمیگردند – ( واپس گرا) اگر بلغم از حد مجاز زیادتر شود آرتروز یا سائیدگی زاند و یا جمع شدن آب در زانوها- ممکن است تبدیل به روماتیسم مفصلی شود – ایجاد میخچه در دست و پا – ایجاد خار پاشنه – سردردهای میگرنی از نوع سرد- اگر بلغم در مغز رسوب کند بصورت پلاک ؟M.S  دیده می شود – ( بلغم مایعی است که اگر زیاد شود در هر جایی ممکن است رسوب کند ) شب ادراری در بچه ها بیشتر به خاطر افزایش بلغم است سینوزیت- پلیپ بینی- افزایش رطوبت در بینی که باعث کاهش بویایی می شود- خرو پوف که به دلیل افزایش بلغم در ناحیه گلو است- کیفیت زبان - نفخ معده – و قار و قور شکم – بی اختیاری دفع ادرارکه حتی با سرفه و عطسه ریزش ادرار پیدا می کنند- ( افتادگی مثتانه و رحم- کیست تخمدان و رحم- عفونت های رحمی همه در اثر ازدیاد بلغم است ) اشتهای زیاد- یاد می خورند و سیر نمی شوند (جوع الکعب ) گرسنگی سگی – زیاد می خورند و دفع زیاد هم دارند – ( جوع البقر ) بزرگی ناحیه ی شکم – یبوست که به دلیل سردی زیاد معده است بلغم گچی در کلیه باعث سنگ کلیه می شود- زیادی بلغم در رحم باعث افزایش میزان دوران پریود شده ترشح زیاد رحمی و بیماریهای رحمی – کاهش میل جنسی – اگر بلغم از حد مجاز زیاد شود نطفه یخ می زند و ناباوری به وجود می آید – سقط جنین – کیست تخمدان – در مردان اگر بلغم زیاد شود کاهش تمایلات جنسی- بزرگی ناحیه ی شکم- انزال زودرس- در نهایت خارج شدن مایع منی بی اختیار و در نهایت ناباروری ( خواجه ) در دفع روده ای مدفوع به صورت بوی ترش متعفن است- ولی در افراد گرم مدفوع بوی تند متعفن دارد- هرگاه میزان بلغم در معده و روده زیاد شود زمینه ی ایجاد انگل پیش می آید- پافیلی ( ورم پا ) ( از زیر زانو به پایین )- گرفتگی سیاهرگ پا – کیست زیر زانو- افتادگی رحم- افتادگی مثانه – افزایش بلغم در چشم باعث آبریزش چشم – آب مروارید آب سیاه از نوع سودا است. گریه ی زیاد- بلغم در پلک باعث پف آلودگی و ورم پلک مخصوصاً در صبحها پس از برخاستن از خواب- کم خونی و ضعف شدید بدنی- ( کم خونی فقر آهن ) افزایش بلغم در گوش باعث ایجاد صدا در گوش مانند صدای پنکه است ( صدای وور وور ) در سودا صدای سوت زدن

سنگینی گوش که بیشتر در سنین بالا دیده می شود- رسوب بلغم در صورت باعث فلج عصب صورتی می شود. ( صورتش برگشته ) اگر بلغم در عروق مغزی رسوب کرد موجب سکته مغزی می شود- سکته قلبی بیشتر در دموی ها و مغزی بیشتر در بلغمی ها- افزایش تری گلیسرید و کلسترو ل به علت ( پرخوری و هضم ناقص ) ولی بیشتر افزایش تری گلیسرید دارند- از نظر سیستم ایمنی اگر سطح بلغم بالا رفت سیستم ایمنی ضعیف و زود مریض می شوند مانند سرماخوردگی مکرر- از نظریه: افزایش بلغم باعث سینه پهلو، افزایش خلط،سرفه های خلطی، آب آوردن ریه، آسم و ...  اعمال جراحی متعدد در بدن باعث افزایش بلغم می شود- از نظر طب سنتی داروی بیهوشی و و استرس سرد است- حماقت به علت افزایش بلغم در مغزات- این افراد کندی در فهم و کندی در تجزیه و تحلیل دارند- اطلاعات دارند ولی نمی توانند آنها را به هم پیوند دهند و استناج غلط می کنند.
صرع سرد: علائم این بیماری شامل سستی در خواب، کاهش نبض، رنگ چهره سفید و گچ مانند می شود، معمولاً این افراد خودشان متوجه نمی شوند این علائم را ( در بچه های بلغمی زیاد است )

صرع گرم: چهر ه ای برافروخته، چشمان قرمز، پیچش شدید بدن، حتی ترک خوردن خود به خودی لب که معمولاً در افراد دموی و صفراوی رخ می دهد.

از نظر روان: سردی در روان باعث افکار و رفتار منفی، نگرانی و دلشوره بی خود، همیشه منتظر اتفاقات ناگوار هستند- خیالبافی منفی- ترس بدون دلیل- ترس از ارتفاع و آسانسور، ترس از آب، ضعف بدنی، تمام شکستهای دوران زندگی را به خاطر می آورند توانایی انجام کار ندارند ولی با حرکت و رقصیدن بهتر می شوند، مات شدن بیمار، فقط به یک نقطه نگاه می کند، نه واکنش مثبت نه واکنش منفی از خود نشان می دهند. خرده گیر، در تصمیم گیری همیشه دیر تصمیم می گیرند، کارهای خود را فقط در ذهن دارند، ( حتی اگر کار کوچکی برای کسی انجام داده باشند ولی کار دیگران را به سرعت فراموش می کنند. ) کارهای منفی دیگران همیشه جلوی چشمانشان است، آب ریزش از دهان، آب بینی رقیق و غیر سوزان دارند، عرق کردن زیاد به صورت سرد بزرگی قلب و ضعف ماهیچه های قلبی به علت رسوب بلغم زیاد در ماهیچه های قلب- کم کاری تیروئید پرکاری تیروئید در اثر افزایش صفراست- دو قطبی نماز افسردگی و فاز هیجانی- هیدروسه نوعی ورم بیضه است، ( آب در بیضه جمع می شود. )

فتق ناحیه ی ران ( فتق رانی ) می گویند فرد پرده ای شده کبد چرب

درمان بلغم:

کسانی که بلغم زیاد دارند باید ابتدا 9 روز آش آبغوره + زیره سیاه و زنجبیل میل کنند روز دهم مسهل خورده شود 2 ساعت بعد از صبحانه روز زیاد هم حجامت معمولاً ضروری نیست ولی اگر شرایط بحرانی باشد حجامت باید از حمامهای بسیار گرم صورت گیرد- علاوه بر حجامت بادکش گرم و خشک انجام می دهیم این افراد بهتر است از حمامهای بسیار گرم و سونای خشک و نور آفتاب، کوهپیمایی که عرق زیادی از بدن آنها دفع شود. استفاده از غذاهای گرم و خشک به همراه مصلحان آن.

مصلحات: موادی هستند که باعث می شوند هضم غذا بهتر و از عوارض آنها جلوگیری شود.

مثلاً بهتر است افراد بلغمی بیشتر از پسته خام، سیر، زیتون، زنجبیل، دارچین، رازیانه ( هورمون زنانه زیادی از نوع اسروژن دارد و برای شیردهی هم خوب است ) ولی در ایام پریود نباید استفاده شود- بابونه، پونه، خربزه، آناناس، انبه، عسل، گوشت شتر و آهو و گوسفند و خوردن نمک بعد و قبل از غذا، کنجد + پنیر + گردو و یا زیره یا سیاه دانه       دوغ + کاکوتی       ماست + نعناع سا پونه خوردن غذاهای تند هم بلغم را کم می کند. شیره یا خرما یا عسل- ارده شره – ارده عسل یا ارده خرما- کاهو با سکنجبین – کباب + سماق – عدس + گلپر- نخود+ روغن زیتون+گوشت گوسفند- چای+ نبات+ کمی دارچین و زنجبیل – کندر روزی سه نخود 40 روز.

سودای زیاد: ( غلبه ی سودا )

از نظر پوست: خشکی و تیرگی- سیاهی زیر چشم – بعضی مواقع حاشیه ی پیشانی – در مرحله ی بعد حتی کتفها سیاه می شود- پوست بی طراوت و بی حالت – معمولاً عرق نمی کنند – رگهای برجسته و نازک و تیره و خشک و بدون انعطاف – اگزما و خارش ← در اوج سرما و کرما – خالهی متعدد در بدن-رنگدانه های سیاه روی بدن- شکنندگی ناخن- از شدت خستگی بیماری را الصوف (پسوریایس ) خشک و پوسته پوسته شدن بدن، بیماری که همراه با خارش، خشکی و اگزما و کندگی پوست است. از نظرمو، موخوره، موی خشک، از نظر قلب و عروق حالت گزگز شبیه خارش که در پاها و دستها بوجود می آید. واریس به علت رسوب سودا در عروق انتهایی است- همورئید یا بواسیر به علت رسوب سودا در عروق انتهایی روده- چربی خون معمولاً ندارند یا حداقل افزایش- فشار خون ندارند- یا حداقل افزایش- نامنظمی قلبی که معمولاً نبض پیدا می کنند- دلهره و آشوب- از نظر چشم رنگ چشم تیره، کاهش دید چشم یا پیر چشمی، آب سیاه چشم، تیک و پرش اندام در چشم و اندامهای بدنو لرزش اندام، که ممکن است موضعی باشد یا در کل بدن باشد- بیماری پارکینسون که معمولاً لرزش در کل بدن دارند- بیماری برگر: در آقایان بیشتر است و به صورت گزگز کردن همراه با مورمور و سوزن و درد در اندامهای انتهایی دست و پا که با کشیدن سیگار بدتر می شود- دیابتیک فوت یا درد پا در افراد دیابتی به دلیل غلظت سودای خون در انتهای پاهاست- بیماری لقوه یا داء الرقص یا لرزش بدن که به دلیل رسوب سودا در عروق و اعصاب به طور همزمان می باشد.

در استخوان اگر سودا رسوب کند سرطان استخوان به وجود می آید چون سودا سنگین است و در اندام انتهایی بیشتر رسوب می کند به همین دلیل تومورهای استخوانی اندام تحتانی بدخیم تر از اندام فوقانی است- ( تومور مغزی بیشتر از نوع بلغم است ) معمولاً خشکی زیادی در بدن دارند مثلاً بعد از حمام پوست زود خشک می شوند- خواب رفتن دست و پا، بی حسی در اندام ها، خستگی صبحگاهی که با راه رفتن بهتر می شود- اندامهای سود و شفافیت و قرمزی ندارد- صداهای زانو در موقع راه رفتن، از نظر گوارشی غلبه ی سودا باعث احساس شوری و گس مزگی در دهان می شود و دهان به هم کشیده می شود- زود گرسنه و زود سیر می شوند- استعداد ابتلا به یبوست، بوی بد دهان، دفع مدفوع بریده بریده و دفع تخلیه کامل ندارند- ادرار کم و ناپیوسته- تکرر ادرار به دلیل سودی- شب ادراری مخصوصاً در زنان سن60 به بالا سردی و تری- موهای زائد یا هیرسوتیسم ( پر مویی ) از نظر مغز و اعصاب سردردهای میگرنی که تمام سر را درگیر می کند- این سردرد در سر جابجا می شود- سردردهای سوداوی درمان آنها مشکل و طولانی مدت است- تومور مغزی از نوع سودا هم داریم. از نظر اعصاب و روان دچار جنون و دیوانگی می شوند. ( جنون آنی ← مویها )

در این حالت افرادی سرخوش هستند و حرفهای مزجنش می زنند- اگر بیماری روانی ناشی از بلغم باشد معمولاً زیاد گریه می کنند و الفاظ منفی می گویند- اگر ناشی از صفرا باشد گاهی شاد و گاهی مضطرب- اگر سودا از حد مجاز زیادتر شود فرد ترسو، کینه ای، خسیس، خودگرا، ریزبین و جزئی نگر در مسائل می شود-  در مدیریت افراد سودایی را نباید در راس امور قرار داد چون این افراد عیبها را بزرگ و محاسن را نمکر می شوند- افراد دیر باور هستند- امانت دار خوبی هستند- خیری از عشق و شور در وجودشان نیست- عشق های گذرا دارند در معاشرت تا زمانی که از آنان درخواستی نکنند، خوبند- افرادی آرامند- تمام کارها باید طبق قانون خودشان انجام شود- معمولاً دیر تصمیم گیری می کنند و کاهش تمرکز دارند- اگر تا سن گرمی ازدواج نکنند دیگر نمی توانند ازدواج کنند- همیشه تردید و وسواس دارند- خواب کم، بریده بریده و مقطعی- دمویها: خواب سنگین و خوب- سودایی ها: سطحی و سبک- صفراوی ها: کم، خوب و منظم- بلغمی ها: در حال چرت زدن بین خواب و بیداری.

درمان سودا:

15 روز آش آبغوره + زیره + زنجبیل بدون گوشت بهتر است روز 16 برگ سنا و گل سرخ ( مسهل ) روز هفدهم فصد از دست راست- دو هفته بعد از دست چپ- یک ماه بعد حجامت از ناحیه پایین کمر یا ساکرال    ماءالجبن( سرکه + شیر+ آب بعد از بریده شدن شیر )

در کنار این روش درمان به تغذیه بیمار باید توجه شود غذاهای گرم و تر باید بدهیم چون طبح سودا سرد و خشک است- آبگوشت، هویج، انجیر، عسل، خرما، آناناس، انبه، ارده و عسل، روغن دنبه ( HDL ) ( روغن نباتی HDL ) گوشت شتر- بره- ارده و شیره- شتر مرغ- بوقلمون- ( اردک سرد است ) ذرت- نارگیل- خاکشیر- گل گاو زبان+ سنبل الطیب+ لیمو عمانی+ مربای شقاقل- عرق برق نهار رنج- سیر- روغن زیتون- نخود آب ( نخود آب پز+ روغن زیتون+ کمی ادویه+ کمی گوشت گوسفند )- کشمش- شلغم- زرده تخم مرغ و ...  

امروزه چون مردم تغذیشان غلطت شده و فصت و حجامت و منفج ( پختن ) و مسهل خوردن مانند خاکشیر، نوره کشیدن، پودر نظافت، حمام های گرم و روغن مالی فراموش شده به همین دلیل سموم در لایه ها و طبقات مختلف بدن تجمع یافته و مردم را درگیر بیماری های مختلف کرده که به هیچ درمانی جواب نمی دهد-

خانمی مراجعه کرده با 40 سال سن با چشمانی پف آلود- پوست صورت شل- در موقع بیدار شدن از خواب بدنی سرد و بی حال دارد ولی بعد از کمی کار کردن گرم می شود- شب آبریزش از دهان دارد    بلغم

ضروریات درمان در افراد بلغمی مزاج:

در بررسی بیماران بلغمی 4 نکته حائز اهمیت است: 1- ظاهر 2- شکایات 3- معاینه 4- نوع بیماری و درمان

ظاهر: چاق، پوست سفید، سن بالای 40 سال، خانم ( اغلب ) بدن سرد و بی حال، ضعف شدید بدنی، خواب آلوده و ...

شکایات: حواس پرتی- تحمل گرسنگی را ندارند- ضعف در قوای جنسی- در قفسه سینه که علت آن نفخ در معده است و به اشتباه فکر می کنند قلبشان درد می کند- یا سرمایی هستند یا با سرما بدتر می شوند- خواب زیاد- میل به خواب در طول شبانه روز- (خواب سبک و بدون بازده)- در استخوان ها و مفاصل گاهی همراه ورم در صبح موقع بیدار شدن از خواب- کوفتگی و ضعف و بی حالی در صبح-

نکته: بدترین زمان شبانه روز برای بلغمی ها صبح موقع بیدار شدن از خواب است- صبح ها بدن سردتر است لذا ضعف و بی حالی و دردهای آن ها بیشترین میزان را  دارد. دردهای آنها معمولاً بیشتر در ابتدای حرکت بوده اما بعد از مدتی کار و فعالیت که بدنشان گرم شد احساس راحتی می کنند و فعالیتشان را ادامه می دهند اما بعد از استراحت که بدنشان سرد شد مجدداً دردهای آنها زیاد می شود.

معاینه: معمولاً ورم چهره دارند- در معاینه مفاصل ورم مفاصل دارند- نبض ضعیف ( مگر اینکه فشار خون را داشته  باشند ) رگ ها ناپیدا- سودایی ها: زیر انگشت در زمان گرفتن نبض رگ نازک و باریک می شود. بلغمی ها: زیر انگشت در زمان گرفتن نبض رگ قلتک مانند لمس می شود. سردی و رطوبت در پوست ماهیچه ها شل و آبکی -...

نوع بیماری: مغز: تومور مغزی- ریه- برونشیت- آسم- بیماری های ریوی مفاصل و استخوان: ورم مفاصل، سائیدگی، ( به علت از بین رفتن بافت غضروف بین مفاصل است ) .

درمان: در دمان بلغم ابتدا آنها غذای آنها را تصحیح می کنیم حتی المقدور از غذاهای سرد نباید استفاده کنند، در صورت استفاده حتماً با مصلحان باشد مثلاً پنیر+گرد ماست+ نعنا + پونه+ سیر+ آویشن دوغ+ کاکوتی شیر+ عسل یا خرما یا هل  برنج + زیره با شوید عدس + گلپر خامه + عسل  

داروهای ضد بلغم: 1- عسل: برای افراد بلغمی به خصوص اگر مبتلا به کم خونی باشند بسیار موثر است معمولاً عسل را به صورت 1 ق غ به صورت مزه مزه کردن صفراوی و دمویی: عسل + لیموی تازه

می توان عسل را به صورت شربت درآورد و روزی 2 یا 3 لیوان میل نمود.

2- زیره سیاه: تاثیر آن در درمان بلغم ثابت شده است و پودر آن در خوراکی ها به خصوص همراه برنج استفاده شود.

3- کنر خوراکی: روایات زیادی داریم که کندر برای باهوش شدن و افزایش حافظه در اطفال و بزرگسالان بسیار سفارش شده است. به فردی که بلغم زیادی دارد توصیه می شود روزانه 3 مرتبه هر بار به اندازه یک نخود از کندر خوراکی به صورت آدامس به مدت 20-15 دقیقه ی در دهان جویده شود و بزاق خود را ببلعد ( تلخ ات ) برخی افراد تلخی کند را تحمل نمی کنند بهتر است کندر را پودر و با عسل مخلوط کرده و هر روز مصرف کنند. معمولاً دوره ی درمانی در طب سنتی 40 روز می باشد- ( بعد مدتی استراحت کند بعد دوباره شروع کند.) کندر از اثرات خوب درمانی آن در شب ادراری اطفال و احتلام زیاد افراد بالغ است.

4- زیتون: رسیده به همراه غذا میل شود و از روغن آن برای ماساژ دادن مفاصل دردناک استفاده شود.

5- اسفند: از داروهای مهم ضد بلغم است بخصوص روی بیماریهای مغز و اعصاب و ریه بسیار موثر است.

نکته: در مصرف خوراکی اسفند ( دانه ی سیاه داخل آن ) نباید آن را کوبید یا جوشاند بلکه ی دانه ی آن را به صورت کامل ببلغند در غیر این صورت اثرات سمی دارد- و مقدار مصرف آن شبی 1 ق م به همراه 1 لیوان آب است.

6- دارچین: چوب دارچین را باید به مدت 12-10 ساعت خیسانده و آب روی آن را بیرون ریخته و پس آن را دم کرده و مصرف نمود- 1 تا 2 قلم

7- استفاده از بادکشهای گرم و خشک، روغن مالی با روغن های گرم( زیتون، سیاهدانه، بادام تلخ،... )

8- ورزش و پیاده روی حداقل نیم ساعت قبل از صبحانه و ربع ساعت بعد از شام

9- ننوشیدن آب بین غذا و حتی المقدور آب کم مصرف کنند و در صورت نیاز به آب نیم ساعت قبل از غذا و 2 ساعت بعد ا غذا، در صورت نیاز بین غذا مقدار کمی ولرم مزه مزه کنند- روزه داری برای آنها مفید است و حتی المقدور در شبانه روز دو وعده غذا مصرف کنند، صبح و غروب

10-   شبها زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند و ود هم نخوابند. سنبل الطیب+ بادر نجبویه+ لیموعمانی+ بابونه+ گل گاوزبان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:42 ] [ لقمان محمدیان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ در جهت آموزش و ترویج پزشکی اسلامی راه ندازی شده است
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 175
بازدید کل : 91858
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

محکوم کردن توهین به پیامبر

تماس با ما
داستان روزانه