موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن

موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن
‏وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا‏ 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه طب جامع اسلامی شفای قرآن و آدرس shefateb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





«جلسه سوم»

بستر نظام هستی: به دو بخش گرمی و سردی تقسیم می شود که گرمی را عالم اعلی و سردی را عالم شغلی گویند.

انسان تبلوری از سردی و گرمی است ( مادیت و معنویت ) همه ی مخلوقات عالم اعم از حیوان و نبات 1،2،3 عنصری هستند تنها انسان است که دارای 4 عنصر و یک رکن پنجم است.

مزاج شب: سرد- اوج این سردی نزدیک سحر است- بیداری و عبادت در این ساعات توصیه شده.

مزاج روز: گرم – اوج کرما ساعت 11 و 12 ظهر می باشد در این ساعت خواب قیلوله توصیه شده است.

خواب قیلوله هوشیاری را زیاد می کند. خواب صبحگاهی مغز را خرفت ( سرد ) می کند. و به دنبال آن افسردگی به وجود می آید. خواب قیلوله و کلاً خواب روز برای افراد سودایی و بلغمی مناسب نیست. ( افرادی که طبع سرد دارند بهتر است یک وعده بخوابند. ) خواب روز برای افراد صفراوی و دموی خوب است این افراد اگر در روز بخوابند در شب خواب بهتری خواهند داشت.

شکل گیری اخلاط:

برای شناخت اخلاط چهار گانه نیاز به شناخت 4 نوع خلط خون صفرا سودا بلغم داریم.

این اخلاط در کبد به 4 بخش تقسیم می شوند: 1- خون زرد شفاف، لطیف و روشن و کف آلود. و زردآب متقابل به رنگ زرد که در قسمت فوقانی قرار می گیرد که در طب سنتی به ان صفرا می گویند. بطور کلی در خون منتشر و معلق و محلول است، مزه ی آن تلخ است.

اعمال صفرا: خون را رقیق و گرم نگه می دارد و موجب گذر خون از مجاری ریز و مویرگ های انتهای بدن می شود. اگر صفرا در بدن کم شود، بدن رو به سردی می رود و خون به رگ های انتهایی نمی رسد، (یخ کردن دست و پا ) اندامهای انتهایی سرد، یعنی صفرای خون کم شده است.

اگر صفرا بیشاز اندازه شده دست و پا گرم می شود. صفرا در کبد ساخته می شود و اضافی آن در کیسه صفرا ذخیره می شود. مزاج صفرا گرم و خشک، مانند آتش است.

2- بیشترین حجم خون در لایه دوم است. رنگ آن قرمز شفاف و پررنگ، همراه با گرمی متعادل و متعارف ( نه به اندازه صفرا) مزه ی آن شیرین است. نام این لایه خون یادم است. برای ساختن عضلات،قلب،کبد،کلیه،معده و ... بکار می رود مزاج این لایه گرم و تر است مانند مزاج هوا که بیشترین حجم کره ی  زمین را اشغال می کند ( اگر سودا نباشد خون بند نمی آید ).

3-  لایه سوم: میزان قرمزی از لایه بالایی کمتر( دم )، گرما کمتر، غلظت بیشتر، که همان بلغم است پس از دم بیشترین حجم خون، بلغم است. مزاج آن سرد و تر ، مانند مزاج آب است.

پراکندگی آب در کره زمین زیاد است پس پراکندگی بلغم هم در بدن انسان زیاد است. بلغم از آب های میان بافتی،مایع بین مفاصل و اکثر جاهایی از بدن که مایع بکار رفته وجود دارد. مزه آن در حالت طبیعی، بی مزه و اگر میزان آن زیاد شود،ترش است. ( اکثر ناراحتی های معده از بلغم است، ترش کردن ).

4- لایه چهارم: قسمت انتهایی است دارای خون قرمز تیره،لزج و پررنگ، نزدیک به سیاهی است. نام این لایه سوداست. سودا در طحال ذخیره می شود. ( برداشتن طحال← پوکی استخوان ) مزه ی شوری دارد، مزاج سودا سرد و خشک مانند مزاج خاک است. با سودا استخوانها و اندامهای سخت بدن ساخته می شوند.

نکته: 4 خلطی که توضیح داده شده مواد اصلی تشکیل دهنده کل بدن انسان هستند و از هر کدام به اندازه کافی و بر اساس طبع باید در بدن وجود داشته باشد. تعادل این اخلاط در بدن یعنی سلامتی. برای تولید این اخلاط علاوه بر خوراکی ها ،رفتارها هم تاثیر دارد. حال با توجه به این اخلاط و با توجه به شخصیت به بررسی تیپ اشخاص می پردازیم. هر کدام از این افراد یک خصوصیت مخصوص دارند:

1- مزاج معتدل : افراد معتدل از نظر ظاهری و قد: قد اینها نه بلند است نه کوتاه اندمها با هم تناسب دارد. تعادل بین بینی و دهان و چشم معینی صورت گرد دارند. از نظر رنگ پوست گندمگون هستند. در کل چهره ای زیبا دارند. موهای پری دارند. پراکندگی مو در بدن دارند. موهای آنها نه روشن است نه تیره. رنگ چشم مشکی و میشی ( بیشتر )

از نظر رگ دستها: نه پنهان است نه آشکار. در گوارش به اندازه غذا می خورند، سردی و گرمی آنها را اذیت نمی کند. نه پر خورند و نه بی اشتها. خواب به اندازه. در رفتار نه جسور است و نه ترسو. پر توان ( نه پر توان خسته کننده ). تناسب بین دنیا و آخرت. تناسب بین ساعات کار و تفریح و عبادت – در رفتار جنسی نه پیش فعالند نه منزوی- معمولاً باهوش و تیز فهمند – توان ارتباط با همه افراد را دارند- ریزش مو پیدا نمی کنند – طاسی در این ها معمولاً به وجود نمی آید، زیرا میزان صفرا و دم از حد متعارف در این ها بالاتر نیست.

2- افراد صفراوی: در این تیپ افراد، حجم بدن کاسته می شود، معمولاً قد بلند و اندامی کشیده دارند. توازن بینی و دهان به هم می خورد. معمولاً بینی بزرگتری دارند به دلیل تعادل و کاهش صفرا و بدن ( تا بخارات صفرا از بینی خارج شود. ) عمل جراحی زیبایی بینی برای این افراد ستم است. رنگ پوست گندمگون متمایل به زرد- پوست خشک ریشه روئیدن مو در بدن کم است. آب زیاد می نوشند. گرایش به غذاهای ترش دارند. چربی ها را کمتر دوست دارند- ( به دلیل وجود کلسترول که از صفرا ساخته می شود ) موهای نسبتاً چرب دارند- تمایل به غذاهای سرد مثل خیار، ماست، کاهو و ... دارند. از غذاهای گرم بدشان می آید ( عسل،دارچین،زنجبیل و زیره و ... ) .

چربی تری گلیسرید از نوع چربی سرد است. در افراد صفراوی معمولاً چربی کلسترول بالا می رود و در بلغمی مزاج ها تری گلیسرید بالا می رود. پرتحرک و بی قرارند، در موقع خواب زیاد غلط می خورند مانند بچه ها. عصبانیت آنی و فوری و زود پشیمان می شوند. با خوردن یک لیوان آب آرام می شوند. رفتارهای ضد و نقیض دارند- ( گاهی عاشق گاهی فارغ ) در رفتارهای جنسی گاهی فعال و گاهی غیر فعالند- گاهی سخاوتمند- گاهی علاقه به ریاضی و گاهی علاقه به ادبیات دارند- گاهی با اراده و گاهی سست- گاهی پر انرژی گاهی کم انرژی- گاهی پر جرات گاهی آرام- سریع و چالاک- ناآرام و دودل- پرحرف- حساس و آینده نگر استعداد بدخلقی و خشونت- فصل پاییز و زمستان را دوست دارند. از از نظر جوش بیشتر در صورت زده می شود به صورت جوشهای کوچک و پراکنده ولی در دمویها جوشها بزرگ و چرکی علاوه بر صورت روی بدن مخصوصاً ناحیه ی شانه ها. ( چون صفرا بالاتر است در صورت ورم در شانه ها چون پایین تر است. ) نوزاد متولد شده تپی صفراوی موهای شلال و بلند و ناخنهای بزرگ است. در کارها نظم دارند و برای کارهای مدیریتی مناسبند. استعداد معنوی حساس و گاهی خیالباف- حاضر جواب و باهوش- میل بالای جنسی و توان جنسی متغیر- باعث رنجش دیگران می شوند. اینگونه افراد در ایران بسیار زیادند. مزاج انها گرم و خشک مانند آتش می باشد. خواب کم

غذای مفید برای افراد صفراوی مزاج:

همه ی انواع مرکبات- انار(ترش)- شاتوت- خیار سبز- آلبالو- گیلاس- گوجه سبز- زرشک- هندوانه(بسیار مفید)-کدو- اسفناج- لیموترش تازه- زردآلو- عدس- ماش- جو- غوره- خاکشیر- اسفرزه- شیرخشت- ترنجبین- ...

غذای مضر برای افراد صفراوی مزاج:

قهوه- نسکافه- غذاهای فریز شده و زودپز شده- غذاهای چرب و پرحجم- ماکارونی- سیر- ادویه جات- آجیلهای شور- بادنجان- موز- خربزه- آناناس- چای ترش و...

3- افراد دموی مزاج: اندام درشت-شانه های پهن- بازوهای درشت و قوی- بینی نسبتاً بزرگ- لبها کلفت- از نظر بدن پر مو هستند- چهره ی گلگون- قدبلند ولی نه به اندازه صفراوی ها- گرمی بدن- از نظر گوارشی علاقه به ترشی و شیرینی ولی ترشی بیشتر- غذا زیاد می خورند ( پر اشتها )- کار زیاد می کنند – پر انرژی – زیاد می خوابند ولی تحمل بی خوابی هم برایشان راحت است. در فاز عشق افراط می ورزند- در شعر و شاعری بلند مرتبه اند ( مانند پروین اعتصامی ) – حافظه ی خوبی دارند- رهبر گروه هستند – دارای توان جنسی زیاد یا پر تمایل – استعداد بهرانهای جنسی را دارند- ظاهری آرام دارند – حجامت و کم خوردن و ورزش برای آنها مفید است – در موقع خشم اگر حجامت شوند آرام می شوند – علاقه به ادبیات و موسیقی دارند – خوشرو و خوش اخلاقند – شجاع و جسورند- برای کارهای نظامی – خلبانی – وزنه برداری – کنگ فو – پوکی مناسبند. علاقه به طبیعت و گردش – بلند پرواز و دور اندیش – اهل خیر و معنویت هستند – در حال کینه توزی اگر دچار دم زیادی شوند کسی جلو دار آنها نیست- دارای توان ریسک- اعتماد به نفس بالا- سخاوتمند – تنوع طلب یا بی علاقه به کار تکراری – نسبت به صفراوی ها بی نظم هستند – دارای هوش و حافظه خوبی هستند – سریع و چالاک و پر انرژی و در چالاکی به اندازه صفراوی ها نیستند. به طور معمول انسان های آرامی هستند ولی در هنگام عصبانیت ممکن است رفتارهای خطر آمیز از خود نشان دهند- اکثر زنان شاعر – رهبران گروه دموی هستند – افراد صفراوی و دموی پنهان کاری کم دارند مزاج این افراد گرم و تر مانند مزاج هواست- در فصل زمستان و بهار چون رطوبت بیشتری است، اذیت می شوند – در بهار معمولاً چرت می زنند – بهترین فصل برای آنها پاییز است. اهل عشق و محبت – دارای استعداد شرارت

غذاهای مفید برای افراد دموی مزاج :

نوشیدن روزی 6 لیوان آب خنک ( نیم ساعت قبل و یا نیم ساعت بعد از غذا )

زرشک – کاهو- خیار – سوپ جو – لیمو ترش تازه – استفاده از سالاد فصل قبل از غذا عسل به مقدار کم – انواع توت قرمز – شاتوت – کدو- کم خوری – استفاده از غذاهای ساده و کم کالری مانند سبزیجات بخار پز

غذاهای مضر برای افراد دموی مزاج :

سرخ کردنی ها – چرب و پر حجم – غذاهای شور – گوشت زیاد – نوشیدن مایعات همراه غذا – لبنیات ( ماست ) در حد کم استفاده کنند- سیر – خرما و رطب – کشمش – فست فود – ساندویج ها

4- بلغمی مزاجها : رطوبت و حجم بدن آنها بالا می رود – گرمی در بدن ندارند – چاق هستند – اما اندام عضلانی ندارند – بدن صاف و درشت و پر چربی – رنگ بدن سفید – بینی و دهانی کوچک – معمولاً چشمهای درشت دارند- موی بدن آنها نازک و به رنگ روشن است – ( اگر خانمی مراجعه کرد و در بدنش مو داشت بیشتر متوجه طبع گرم باشیم ) البته در سودای ها بر اثر زیاد شدن سودا موهای زائد در بدن ( مخصوصاً خانمها در ناحیه چانه یا میرسوتیسم ( پر مویی ) بوجو می آید. ) ( رشد مو در اصل بستگی به سودا دارد صفرا هم به آن کمک می کند ) از نظر گوارش اشتهای آنها زیاد و بیشتر میل به غذاهای گرم و شور دارند – تمایل کم به خوردن آب – تشنه نمی شوند ولی دهانی مرطوب دارند . اگر غذای سرد بخورند آروغ می زنند – اکثر مواقع صدای قار و قور شکم دارند – در رفتار آرامند و نفر سومند –حالت احتیاط را همیشه رعایت می کنند – کمتر عصبانی می شوند – استعداد غم و افسردگی را دارند – موضع گیری صریحی ندارند – بلکه با ایما و اشاره می باشد – حساس و دقیق – اشتها زیاد با خوردن غذای سرد اشتهای آنها بیشتر می شود. ذمان اینها بادکش روی مقطع شکم و روغن مالی _ روغن مالی بادام تلخ – سیاهدانه – زیتون – کنجد – زنجبیل و ... ) و خوردن غذاهای گرم – یکی از دلایل بزرگی شکم در خانمها عمل سزارین است – از نظر طب سنتی سزارین یک عمل سرد و تر است. رفتار اینها سرد و ناامید کننده است – دیر تصمیم می گیرند وی انعطاف پذیری خوبی دارند – همیشه به آنچه که ندارند فکر می کنند به داشته ها فکر نمی کنند – رگ آنها پنهان است – در رفتار و توانی جنسی، کم توان و کم تمایل هستند – احتیاج به مهر و محبت دارند – ( صفراویها و سردردهای میگرنی از طلا در قسمت سر و گردن استفاده نکنند چون طلا گرم و خشک است ) – خواب زیادی دارند اما بازدهی خواب آنها کم است و همیشه خسته هستند موقع بیدار شدن از خواب احساس خستگی دارند – در فصل بهار و زمستان اذیت می شوند – گرایش به علوم علمی و ریاضیات دارند – حسابگر و محتاط هستند – منطقی و میانه رو هستند – افرادی ترسو – آرام و منزوی و دارای حرکات کند – گذشته نگر هستند – ظریف و ریز بین و حساس – منظم و دقیق – اهل سازش هستند – بدون استعداد ریسک – درونگرا – خرابه شکار – کند ذهن – ولی با پشتکار زیاد  و سماجت کار می کنند – خود خور و منفی باف – قدرت نهم و هوشیاری کم اما دقت  زیاد و این از شدت سماجت است که به فهم می سند – برای کارمندی ، سیاست، تجارت – مزاج آنها سرد وتر مانند مزاج آب است – منطقی و عاقل – کینه توز – بی علاقه به یادگیری متنوع – راحت و بی قید به بعضی از مسائل

غذای مفید برای افراد بلغمی:

تمام غذاهای گرمی بخش – شتر – گوسفند – سار – گنجشک – بوقلمون کباب شده – همه ی میوه های رسیده و شیرین – ادویه جاتی مثل: هل ( کاهش نفخ ) ،دارچین،زنجبیل،زعفران،فلفل سیاه و سفید- دانه خردل – سیر و موسیر – از ریشه ها : چغندر، هویج ،شلغم،ترب سیاه و سفید و قرمز – از سبزیجات کلیه ی سبزیجات گرم : نعنا – ریحان – شوید – مرزه – ترخون – تره – جعفری ساقه ی کرفس – از حبوبات: نخود (گرم، خونسار،مقوی،انرژی زا، تقویب حافظه، تقویت نیروی جنسی گرم کردن مغز، جلوگیری از آلزایمر، ریزش مو، چاق شدن و...)

و کمی گوشت و دنبه گوسفند – لپه – دال عدس+ کلپر – در صورت استفاده از سایر حبوبات و غلات بهتر است از ادویه جات گرم مانند زیره ی سبز ، زنجبیل،دارچین،هل،زعفران و زردچوبه استفاده شود. از خشکبار : بادام – گردو- فندق – پسته – کنجد – سیاهدانه – ارده با عسل – شیره ی خرما

غذاهای مضر : لبنیات – کره – سرشیر – خامه – کشک بدون استفاده از مصلح برای آنها مضر است. پنیر + گردو یا زیره یا سیاهدانه – برنج + زیره سیاه یا سبز – ماست + غذا یا اویشن یا پونه یا دوغ + کاکوتی یا نعنا یا آویشن – شیر + خرما یا عسل و کمی هل – ترشیجات – سرکه – عدس – سیب زمینی – آب یخ – انواع نوشابه های گازدار – چای – قهوه – نسکافه – سوپ جو بدون مصلحات – میوه های ترش و کال – نارنگی – کیوی – خیار پوست کنده شده – گوشت گاو و گوساله – سوسیس – کالباس – گوجه فرنگی – پرخوری – غذاهای فریز شده و زود پز – کدو خورشتی – کاکارونی – چیپس – پفک

افرادی باریک اندام با ماهیچه های باریک و بدون فرم

5- افراد سوداوی مزاج : باریک اندام – سرکوچک – حالت مثلتی شکل – بینی و دهان کوچک – قفسه سینه جمع و جور – ماهیچه باریک و بدون فرم – پوست سیه چرده و سرد – رگهای نازک و آشکار – موی تن و سر معمولاً به صورت وزوزی و مجعد پیری در رفتار – ( آرام مثل پیرها ) آرام آرام کارفود را انجام می دهند – نکته سنج – زود خسته می شوند زود گرسنه و زود سیر می شوند – انعطاف پذیری آنها کم است – خواب کم – شنوایی و بویایی تیزی دارند – نیش زدن آنها آرام و تکراری است – بعضی مواقع با خودشان حرف می زنند – در رفتار به شدت محتاط و وسواس هستند همه سونگرند – در احوالپرسی به سختی حرف می زنند – محکم کاری می کنند- بدبینی بیش از حد دارند – با خدا هم معامله می کنند – در مقابل جنسی پر تمایل ولی کم توان علاقه به حسابگری و مسائل فنی – منظم – فکر و خیال فراوان – میانه رو و حتاط – کم احساس وم منطقی اهل جدل و جنجال – کم انرژی – تمایل کمی به معنویت دارند – نگران و دو دل – بدون توان ریسک – بهار و تابستان را دوست دارند – معمولاً مجذوب نمی شوند – لجباز و یک دنده – پافشاری در انجام کارها – خون غلیظ – به درد کارهای بازرسی و جاسوسی و اطلاعاتی و انبارداری می خورند – حرکت و جنب و جوش برای آنها خوب است در صورت عدم حرکت سودا در مغز رسوب می کند – مزاج آنها سرد و خشک مانند مزاج خاک است. هوش و حافظه خوب- تیز هوش ولی نه به اندازه صفراویها – مداومت در انجام کار – ناآرام و همیشه در فکر – انتقامجو – بدبین

در این 5 گروه هیچکدام بیمار محسوب نمی شوند.

غذای مفید برای سوداوی مزاجها:

کلیه ی غذاهای گرمی بخش ( مثل بلغمی ها ) در صورت برنج حتماً از شوید و زیره ی سیاه استفاده شود. نعنا – ریحان – ترخون – مرزه – جعفری – تره – انواع کلم – ساقه ی کرفس – عسل – توت – سفید – کشمش – انجیر – خرما – هل – دارچین – زنجبیل – زعفران – زیره – امظیمون

 

غذاهای مضر: بادنجان – غذاهای نمک سود مانند ماهی دودی – ماهی شور – خیارشور – نمک زیاد – پنیر شور – گوشت گاو – گوساله – سوسیس – کالباس – همبر – گوشت حیوانات پیر – غذاهای مانده و بیات – انواع لبنیات اگر بدون مصلحات استفاده شود – شیرینی های قنادی و مصنوعی ترشی جات – سرکه

این افراد از نوشیدن چای به خصوص چای شیرین و همچنین از مصرف نسکافه و قهوه جداً باید خودداری کنند.

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:40 ] [ لقمان محمدیان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ در جهت آموزش و ترویج پزشکی اسلامی راه ندازی شده است
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 109
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 109
بازدید ماه : 255
بازدید کل : 91938
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

محکوم کردن توهین به پیامبر

تماس با ما
داستان روزانه