موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن
‏وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا‏ 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه طب جامع اسلامی شفای قرآن و آدرس shefateb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






چکیده
طب آیورودا یکی از شاخه های طب مکمل و یک طب کلیت گراست  که هدف آن حفظ تعادل کلیت وجود انسان است . آیورودا عقیده دارد اساس تندرستی ،حفظ تعادل وجود  انسان است و بیماری نتیجه عدم توازن در اندام های مختلف است . برهمین اساس تمرکز اصلی  در این طب بر برقراری توازن  و کمک به بیماران برای در پیش گرفتن یک زندگی سالم است که برای حفظ این تعادل باید از رژیم های غذایی خاص، گیاهان دارویی ،مدیتیشن ،یوگا ،تمرینات تنفسی(پرانایاما) ، و ... به طور روزانه استفاده  شود . معالجات این طب شامل رژیم های غذایی ،ماساژبا روغن های گیاهی ،حجامت و استفاده از ملین ها و شیرودها (ریختن روغن های خاص روی پیشانی  بیمار به مدت 30 دقیقه )  و روشهای غیردارویی مثل  ذکر ،مراقبه فکری و تنفس یوگایی است. این طب در همه رشته های پزشکی فعالیت می کند  مانند  بیماریهای داخلی ،زنان ، کودکان ، جراحی ، روا نشناسی ،اختلالات جنسی و ...  .
آیورودا ساختار واحد  جسمی و ذهنی هر انسان را دوشا یا سرشت می نامد که در تمام عمر ثابت  می ماند و برای پیشگیری و درمان باید این دوشاها شناخته شوند . دوشاها عبارتنداز: واتا ، پیتا و کافا.


مقدمه
طب آیورودا ،یکی از شاخه های متداول طب مکمل در شرق  و مجموعه ای از آگاهی ها ست که دانشمندان و سالکان هندی طی هزاران سال ،به تدریج و بیشتر از طریق مراقبه فکری و درون نگری کسب  و کشف کردند . واژه سانسکریت  (آیو)   به معنی زندگی و  (ودا )  به معنی دانش است و آیورودا به معنی دانش یا علم زندگی است . طب آیورودا نوعی طب کلیت گراست و پیروان این روش در یک اصل هم عقیده هستند :اساس موجودیت انسان نوعی انرژی کیهانی  هوشمند است که به آن آگاهی کیهانی نیز می توان گفت . این انرژی به اشکال نر و ماده وجود دارد.
آیورودا نوعی نظام زندگی است که به علت توجهی است که بر انرژی های بالقوه و ناپیدای بدن انسان دارد.
طب آیورودا در همه رشته های پزشکی فعالیت می کند و عقیده دارد  حفظ تعادل طبیعی بدن ،اساس تندرستی  است و بیماری نتیجه ی طبیعی عدم توازن در اندام های مختلف است . زندگی در سلامت و تعادل ،کلید عمر طولانی و عاری از بیماری است . رژیم غذایی نامناسب ،احساسات منفی و استرس از عمده ترین عوامل ایجاد عدم توازن به شمار می روند . این موارد منجر به تولید سمومی در بدن می شوند که تنها راه چاره آن تغییر در شیوه زندگی  است .



تاریخچه
هند سرزمینی است با تنوع عقاید و مکاتب .این موضوع در زمینه علم پزشکی هم  مصداق دارد .ارائه روشهای متفاوت جهت درمان بیماریها که هر کدام سابقه ای چندین هزار ساله دارد از ویژگی های طب سنتی هند است . نخستین متون علمی  طب آیورودا به قرن پنجم قبل از میلاد باز می گردد . قبل از آن هم  عمده ترین  دست نوشته های مرتبط  با درمان بیماریها بر تعالیم علمی آیورودا متکی است که قدمت آنها را حدود 4000 سال تخمین می زنند .  اگر چه این روش درمانی در هندوستان اغلب مورد توجه افراد فقیری است که قادر به پرداخت هزینه های داروهای رایج نیستند اما  در کشورهای غربی و خصوصا ایالات متحده به قشر مرفه جامعه اختصاص  دارد .


اهداف طب
هدف این طب  تطبیق انرژی های درونی  بدن انسان با تغییرات انرژی های محیطی و حفظ تعادل  وجود انسان  است . این طب بر پیشگیری از بیماریها و تقویت سیستم ایمنی بدن تاکید دارد . تعالیم آیورودا  به ما می آموزد که سلامتی روند طبیعی زندگی است و برای حفظ آن باید از رژیم های غذایی خاص ،گیاهان دارویی ، مدیتیشن ، یوگا ، تمرینات تنفسی (پرانایاما) و... به طور مداوم و روزمره استفاده کرد .چنانچه این کارها به طور منظم انجام شود  سیستم ایمنی تقویت می گردد وبدن به تنهایی قادر به مقابله با عوامل بیماریزا می شود .
آیورودا معتقد است طبیعت تمام احتیاجات مورد نیاز  برای حفظ سلامتی  را در اختیار انسان گذاشته است ؛ هنگامی که انسان عاقلانه  تصمیم می گیرد  ،طبیعت پاداش او را به شکل سلامتی و خوشبختی می دهد ودر غیر اینصورت ،زندگی بدون توازن  منجر به بیماری می شود . 
مطالعات گوناگون اثرات مفید آیورودا را در درمان بیماریها به اثبات رسانیده اند .تاثیر داروهای آیورودا نسبت به داروهای رایج پزشکی سریعتر است و به این دلیل که آیورودا سعی در برقراری تعادل درازمدت دارد مانع از عود بیماری نیز میشود . البته باید توجه داشت که داروهای این طب حتما تحت نظر پزشک متخصص مصرف شود وهرگز نباید خودسرانه نسبت به شروع و قطع درمان اقدام نمود .
بسیاری از رشته های طب مکمل از جمله هومیوپاتی ،گیاه درمانی ، آوا درمانی ،آب درمانی و... به نوعی از طب آیورودا بهره گرفته اند ،از بستر آن برخاسته اند یا به آن پیوسته بوده اند   بسیاری  از مردم از طریق یوگا با آیورودا آشنا می شوند  و به همین علت آنرا خواهر یوگا می نامند ؛در واقع یوگا دروازه ورود به عالم آیورودا است .
در این طب بررسی بیمار شامل؛ تاریخچه زندگی ، کاوش ذهن و احساسات ،معاینه کامل بدنی بررسی وضعیت اقتصادی ـاجتماعی ،بررسی اختر بینی برای تعیین نوع انسانی و احتمال آسیب پذیری او  و آزمایشات خون ،ادرار ،عرق ،آب دهان ،خلط سینه و صدای بیمار است .طبیب آیورودایی معمولا قبل از انجام معالجات اصلی یک یا چند مورد از کارهای زیر را برای بیمار انجام می دهد؛روزه گیری (پرهیز از خوردن برای مدتی معین، یا پرهیز از خوردن بعضی غذاها برای مدتی یا برای همیشه)،حمام سرد یا گرم ،روغن های احیا کننده پوست ،رژیم غذایی پاک کننده خون ،خون گیری ،مسهل قوی و...  .سپس داروهای گیاهی به بیمار داده می شود تا دوباره بدن او متعادل و هماهنگ گردد .


شاخه های طب آیورودا
-    بیماریهای جسمی ناشی از اختلال عملکردی جسم
-    تمامی اعضای جسم که بالای شانه ها قرار می گیرد
-    کسالت های جسمی ناشی از مواد خارجی مانند تیغ ،علف،سنگ و ناخن
-    بیماریهایی که ناشی از نیش مار ،عنکبوت و دیگر سم های ناشی از منابع حیوانی یا گیاهی است
-    بیماریهای روانی  و عفونی  .این شاخه همچنین به قربانی ها و مراسم لازم برای دفع ارواح پلید می پردازد .
-    بیماریهای کودکان ، روشهای تطهیر شیر مادرو بیماریهای ناشی از اجرام فلکی
-    بهبود بخشیدن به کیفیت بافتهای جسم ودرنتیجه بالا بردن مقاومت ،بالا بردن قدرت جسمی و فکری،به تاخیر انداختن فرایند پیری و حفظ تندرستی و جوانی جسم
-    افزایش کیفیت و مقدار مایعات منی و یاخته های ماده و نیز روشهای افزایش میل و نشاط و باروری جنسی ،درمان ناباروری و اختلالات جنسی دیگر .

درمان
معالجات آن شامل رژیم های غذایی ، ماساژ با روغن های کیاهی ،حجامت و استفاده از ملین ها و شیرودها (ریختن روغن های خاصی روی پیشانی بیمار به مدت حدود 30دقیقه) است. این درمانها حدود 10- 3 روز ادامه می یابد تا دوباره شاهد برقراری توازن در عملکرد اعضای مختلف بدن باشیم ،همچنین از درمانهای غیر دارویی مثل ذکر ،مراقبه فکری (برای بیماریهای روانی ) ،تنفس یوگایی و دیگر روشهای سنتی  نیز استفاده می شود.


عناصر سازنده جهان و سرشت انسان
مطابق فلسفه آیورودا همه چیز در جهان از 5 عنصر اساسی تشکیل شده است :آب، آتش ،هوا ،زمین وفضا که به  پنچامهابوتا  شهرت دارند .هر کدام از این عناصر که در ساختار مخلوقات  غالبتر باشند ،آن را به عنوان جز اصلی تشکیل دهنده آن موجود می شناسیم . این عناصر به صورت زوج با هم ترکیب می شوند و سه خصلت عمده به نام  دوشا  یا  سرشت را ایجاد می کنند  که در بدن هر شخص یکی از این سرشتها  غالب شناخته می شود  و برای پیشگیری و درمان بیماری ابتدا بایداین خصلت ها شناخته  و معین شوند.سرشتها ها در واقع همان مشخصات فیزیکی ،فکری و احساسی هر انسان هستند که در وجود همگان دیده می شوند.ساختار جسمی و ذهنی انسان در هنگام انعقاد نطفه در اثر ترکیب  سه دوشا که خود را در سلولهای جنسی متجلی می سازد، تعیین می شود. این ساختار پایه برای هر فرد در تمام عمرش ثابت می ماند . این سه دوشا  را به نامهای واتا ،پیتا  و کافا تقسیم بندی می کنند  که هر یک از این سه گروه احتیاجات غذایی خاصی دارند و نیازمند برنامه  و شیوه زندگی متفاوتی هستند ؛
-    سرشت واتا : لاغر اندام ،پوست خشک و چروک ،اغلب ضعف قدرت تصمیم گیری دارند  اما خلاقیت فکری و توانایی ذهنی بالایی دارند  و در حرکات و گفتار بسیار سریع هستند ، عصبانیت ، اضطراب ، بی خوابی ، و مستعد ذات الریه و یبوست هستند .
-    سرشت پیتا : بدن گرم ،اندام متناسب ،پوست چرب ،اشتهای زیاد ، سریعا به وقایع پیرامون خود واکنش نشان می دهند و مستعدابتلا به تب و بیماریهای التهابی  هستند .
-    سرشت کافا : در نقطه مقابل واتا قرار دارند : خونسرد ، بخشنده ، خوش برخورد ،بی علاقه  به ورزش و تحرک و اغلب دچار اضافه وزن هستند ، غذاهای پرچرب و پرنمک می خورند  و مستعد ابتلا به سرماخوردگی و عفونت سینوس هستند.
دوشاها توارثی هستند و از طریق ژن منتقل می شوند . بعضی افراد سه دوشایی هستند ؛ چون در این نوع تیپ هر سه دوشا تاثیر گذار هستند فرد از بیشترین شانس حفظ تعادل برخوردار است و البته یک امتیاز منفی هم دارند و آن این است که در صورت عدم تعادل  باید هر سه دوشا را به خط در آورند . احتمال این نوع دوشا در نوزادان بیشتر است و به مرور زمان یک یا دو تا  از دوشاها بر بقیه غالب می شوند و قدرت را به دست می گیرند .


سلامت روانی
در تعاریف آیورودا سلامتی روانی به شکل حالتی از سلامتی عقلی ،ذهنی و روانی تعریف می شود و سطوح تکاملی روانی طی مراحل مختلف زندگی شکل می گیرند ؛تکامل حسی در طول دوره کودکی ، تکامل روانی و عقلی طی مرحله جوانی و آگاهی روحانی در طول دوره سالخوردگی  به دست می آیند .بیماریهای شایع روانی به این شکل دسته بندی می شوند :اختلالات روانی  ، تشنجی ،هیجانی ،افسردگی ،اعتیاد به الکل و مواد مخدر ، تداخل کامل جهان و محیط اطراف،از بین رفتن حواس و اغما.



نتیجه گیری
تفاوت آیورودا واندیشه غربی در آن است که اندیشه غرب  به قضاوت بیرونی اعتقاد دارد و اندیشه شرق به قضاوت درونی . بر پایه برداشت غرب ،آنچه در اکثریت افراد مشترک است معیار سلامت در نظر گرفته می شود اما آیورودا معتقد است که حالت عادی هر شخص باید به صورت جداگانه بررسی شود . در شرق راه حل درک ،تنها پذیرش و مشاهده و تجربه است ودر غرب اعتقاد بر پرسیدن و تحلیل و نتیجه گیری منطقی است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 4 خرداد 1392برچسب:طب آیورودا و شیوه های درمانی آن , ] [ 23:59 ] [ لقمان محمدیان ]

بازتاب‌شناسی؛ یک روش تشخیصی

بازتاب‌شناسی یا رفلکسولوژی یکی از شاخه‌های طب مکمل و پزشکی کل‌نگر است. پزشکی کل‌نگر یعنی آن‌که فقط به بیماری فرد توجه ندارد بلکه جدا از بیماری به صورت خاصی بیمار و تمام ارگان‌ها و اعمال حیاتی‌اش را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار داده و هدفش بازگرداندن تعادل و توازن و تقویت قدرت شفابخشی بیمار است.

 

بازتاب شناسی یا رفلکسولوژی یک روش تشخیصی و درمانی است که برپایه بررسی و مطالعه نقاط خاص کف دست و پا و تحریک این نقاط با فشار یا گرما استوار است.

این روش دارای چند هزار سال قدمت است و منشاء آن را شرق دور و چین می دانند. البته شواهدی بر استفاده مصری های باستان از آن نیز یافت شده است. البته این علم در چند دهه گذشته در اروپا و آمریکا مورد توجه قرار گرفته و توسعه زیادی پیداکرده و به عنوان یک روش درمانی مکمل ارزیابی شده است.

انرژی حیاتی بدن که به آن «چی» (chi) گفته می شود در کانال هایی که به صورت نصف النهاری از سراسر طول بدن می گذرد و در طب سوزنی به آن «مریدین» گفته می شود، جریان دارد.

این مسیرها به دست و پا ختم می شود. علم بازتاب شناسی معتقد است نقاط خاصی در کف دست و پای هر فرد وجود دارد که بازتاب و نماینده اندام ها و ارگان های مختلف بدن فرد از جمله قلب، مغز و کبد است.

هرگونه تغییر رنگ، وضع ظاهری، حرارت، تغییر وضع پوست و دیگر تغییرات در این نقاط می تواند بازتابی از یک مشکل یا بیماری در ارگان مربوط باشد.

درمان هم شامل تحریک این نقاط به وسیله فشار یا گرماست. این علم معتقد است این روش درمانی می تواند باعث بازگرداندن توازن و تعادل و در نهایت تقویت قدرت شفابخشی بدن شود و به بهبود بیماری های فرد کمک کند.

همچنین این روش کمکی درمانی، می تواند گردش خون و انرژی را بهبود بخشد و آزاد شدن اندورفین ها (یکی از هورمون های ایجاد شادابی و نشاط در بدن) از پایانه های عصبی را باعث شود.

برای انجام این درمان ابتدا کف دست و پا تمیز می شود و سپس درمانگر با بررسی دقیق کف دست و پا به دنبال هرگونه تغییر یا ضایعه می گردد که می تواند به تشخیص کمک کند سپس بر اساس شرایط بیمار، نقاط خاصی را انتخاب کرده و به وسیله دست یا ابزار مخصوصی فشار می دهد.

هر جلسه درمانی حدود نیم ساعت بوده و این روش لازم است چند بار تکرار شود تا به نتیجه درمانی مورد نظر دست پیدا کرد.

باید توجه داشت این روش با ماساژ کف دست و پا کاملا متفاوت است. این درمان فاقد عارضه جانبی است، اما درصورت وجود هرگونه جراحت و عفونت کف دست و پا باید از انجام این روش اجتناب کرد.

می توان این روش را به عنوان یک روش مکمل تشخیصی و درمانی برای بیماری های صعب العلاج و دردهای مزمن مورد توجه قرار داد.

دکتر امیرهومن کاظمی - متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی



موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 4 خرداد 1392برچسب:بازتاب‌شناسی؛ یک روش تشخیصی, ] [ 23:50 ] [ لقمان محمدیان ]

اگر چه

امروزه محصولات مختلف بهداشتی و آرایشی با منشأ گیاهی در جهان تولید می‌شود اما هنوز هستند افرادی که ترجیح می‌دهند از لوسیون‌ها و داروهای گیاهی که بدون دخالت دستگاه‌های صنعتی تولید شده‌اند برای حفظ و سلامت پوست و موی خود بهره ببرند.

 

گیاه پیشگیری از جوش صورت

     
     
   

به گزارش اروم نیوز، پاکسازی پوست با انواع بخورهای گیاهی یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای افرادی است که تمایلی به استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های شیمیایی ندارند. اگرچه امروزه محصولات مختلف بهداشتی و آرایشی با منشأ گیاهی در جهان تولید می‌شود اما هنوز هستند افرادی که ترجیح می‌دهند از لوسیون‌ها و داروهای گیاهی که بدون دخالت دستگاه‌های صنعتی تولید شده‌اند برای حفظ و سلامت پوست و موی خود بهره ببرند.

بستن منافذ پوست با بخار رازیانه
استفاده از بخور رازیانه یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای بستن منافذ پوست است. اگرچه استفاده از بخورها به طور کلی منجر به گشودگی منافذ پوست می‌شود اما این بخور به صورت استثنا در انقباض منافذ پوستی بسیار موثر است و پس از استفاده از این بخور نیازی به استفاده از مواد قابض کننده سطح پوست وجود ندارد. برای استفاده از این بخور کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری برگ رازیانه خشک شده را درون ۲ لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به آرامی بجوشد سپس از بخار این آب برای بخور دادن صورت خود استفاده کنید. استفاده از این بخور دوبار در هفته به بسته شدن منافذ پوست که موجب از بین رفتن آراستگی پوست صورت می‌شود، کمک می‌کند.
درمان عالی جوش‌های سرسیاه
یکی از روش‌هایی که در برطرف کردن جوش‌های سرسیاه صورت بسیار قوی عمل می‌کند، استفاده از بخور گیاهی گل بابونه است. برای تهیه این بخور تنها کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری گیاه خشک شده گل بابونه را درون ۲لیوان آب جوش ریخته و آن را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید سپس صورت خود را روی این بخار بگیرید. فقط مراقب باشید فاصله ایمن را حفظ کنید تا بخار به پوست صورت‌تان آسیب نرساند. بهترین حالت آن است که صورت‌تان را به مدت ۱۰ دقیقه با کمک بخور گل بابونه، بخور دهید و پس از آن صورت‌تان را بشویید. درمانگران طب سنتی معتقدند استفاده از گل‌های خیس خورده بابونه روی پوست به پاکسازی کمک می‌کند.
چگونه پوستمان را جوان کنیم؟
درمانگران طب گیاهی برای داشتن پوستی شاداب و جوان استفاده از بخورهای گیاهی را دو تا سه بار در هفته به بیمارانشان توصیه می‌کنند. بخور گیاهان دارویی از قبیل آویشن، اسطوخودوس، رازیانه، رزماری، نعناع کوهی، بومادران و گزنه از جمله بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش نشاط، شادابی و جوانسازی پوست به ویژه در خانم‌هاست. بهره‌گیری از این بخورهای گیاهی علاوه بر پاکسازی پوست و آبرسانی مناسب به آن، موجب دریافت مواد غذایی توسط سلول های پوستی در بهترین شکل ممکن می‌شود.
گیاه پیشگیری از جوش صورت
گیاه شاه‌تره به دلیل خواص بی‌نظیری که در پاکسازی پوست و پیشگیری از بروز جوش صورت دارد همواره توسط درمانگران طب سنتی به صورت خوراکی یا موضعی برای درمان جوش‌ها یا پیشگیری از بروز آنها در بدن توصیه می‌شده است. بسیاری از درمانگران نوشیدن عرق شاه‌تره یا جوشانده آن را بهترین داروی ضدجوش می‌دانند. اما بخور این گیاه دارویی نیز تاثیر زیادی در کاهش میزان جوش صورت و درمان آن دارد. بخور این گیاه علاوه بر خاصیت ضد جوش به داشتن پوستی شفاف و با طراوت نیز کمک می‌کند.

منبع:قدس انلاین


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 4 خرداد 1392برچسب:گیاه پیشگیری از جوش صورت , ] [ 23:48 ] [ لقمان محمدیان ]
مصرف طبی زرشک به دوره مصر باستان می رسد که فراعنه و ملکه ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می کردند.امروزه، گفته میشود این گیاه درد مفصلی ، روماتیسم و تورم ناگهانی پسوریازیسرا تسکین می بخشد.
 

انواع عفونتهایی که زرشک می تواند در درمان آنها مؤثر واقع شود عبارت است از: ▪ عفونت گلو ، ▪ مجاری ادراری ، ▪ مجاری معده ای- روده ای ، ▪ ریه ها ، ▪ عفونتهای مخمری و اسهال.

سبوس ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد. ریشه وساقه این گیاه زردرنگ است و اروپاییها و آمریکای شمالی برای رنگ آمیزی لباس از آن استفاده می کردند.

اما ترکیبات موجود در سبوس این گیاه زرشک را به عنوان یک گیاه درمانی مطرح کرده است.

سبوس و پوسته این گیاه حاوی الکالوئید هست، که به عقیده برخی از افراد آنتی بیوتیک است و به عقیده متخصصان طب گیاهی سبب تحریک خاصیت ضد عفونی غشای مخاطی بدن میشود.

به منظور پی بردن به این ادعا، اگر قطره ای زرشک را روی زبان خود بگذارید، دهان شما آبکی خواهد شد.

این بدان معنا نیست که زرشک طعم خوبی دارد، بلکه این گیاه تقریباً تلخ است بلکه به گفته کارشناسان طب گیاهی، وقتی دهان شما آبکی میشود سبب میشود که بتوانید با عفونت مبارزه کنید.

این گیاه در اثر تحریک بخشهایی از سیستم ایمنی بدن این اثر را بر جای می گذارد.

▪ معرفی گیاه : زرشک گلی است که طول آن به ۳متر می رسد، و دارای شاخه های خاکستری است.

برگهای آن دارای دندانه های سونی است. بین ماههای فروردین و خرداد غنچه ها و گلهای زرد روشن از آن جوانه می زنند.

این غنچه ها و گلها در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می گیرند که به صورت بوته های خمیده رشد می کنند. می توانید از زرشک رسیده برای تهیه مربا استفاده کنید، یا آنرا همانند "قرقاط" مصرف کنید.

زرشک کمی ترشتر است ولی به اندازه قرقاط تلخ نیست.

▪ ترکیبات گیاه : سبوس و ریشة زرشک حاوی انواع بسیاری از مواد شیمیایی به نام "آلکالوئید ایزوکینولین" است. دانشمندان و محققان این ترکیبات را در طول سالیان متمادی مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند، و پی بردند که آنها در واقع خواص آنتی بیوتیکی دارند.

برخی از آنها باعث پایین آوردن تب ، کاهش تورم و فشار خون شده و به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلات قلب کمک می کنند.

▪ اشکال موجود : زرشک در شکل چای، کپسول، عصاره ها، مایع یا تنتورها و یا پماد موضعی عرضه میشود. عصاره های حاصل از این ماده به صورت دارویی حاوی ۸ تا ۱۲ درصد محتوای الکالوئید ایزوکینولین استاندارد شده است.

▪ نحوه مصرف : اگر به علت عفونتهای مکرر غالباً آنتی بیوتیک زیاد مصرف کرده اید، پزشک شما به عوض داروهای تجویزی، ممکن است داروهای گیاهی را نیز مدنظر قرار دهد. دلایل متعددی برای این ادعا وجود دارد.

زرشک می تواند احساس سرحال بودن به شما دهد و شما را از سایر معالجات نجات دهد.

همچنین، میزان مقاومت به آنتی بیوتیکها رو به افزایش است. به منظور رهایی از این وضعیت. بسیاری از معالجین به سایر راههای درمان بیماریها روی می آورند.

بنا به دلایل مشابه. پماد زرشک را نیز می توان برای درمان ورم مفاصل یا پسوریازیس تجویز کرد، چون داروهایی که به طور مرتب برای درمان این حالات مصرف میشوند ممکن است تعادل بدن شما را مختل سازند.

غالباً عوارض جانبی ناشی از معالجات درمانی قوی سبب تحریک واکنشهایی در بدن میشوند که به مثابه یک بیماری کاملاً جدید می تواند جلوه کند.

صرف نظر از هرگونه دلیل ، وقتی پزشک شما بداند که قطع مصرف دارو هیچگونه خطری برای سلامتی شما ندارد، می تواند در عوض ، مصرف زرشک را تجویز کند.

زرشک همچنین می تواند به عنوان یک روش پیشگیرانه توصیه شود. هرگز نباید بیش از پنج تا هفت روز زرشک مصرف کرد.

اگر معده شما حساس است، مصرف این ماده به مدت سه تا پنج روز احتمالاً کافی است. برای درمان گلودرد ، عفونتهای مثانه ، اسهال ، برونشیت یا عفونتهای مخمری از اشکال قابل مصرف زرشک حالت مورد نظر را بر گزینید :

▪ چای: ۲ تا ۴ گرم ریشه خشک زرشک خیس خورده، روزانه ۳ بار.

▪ تنتور: (محلول ۵.۱ ساخته شده از گیاه و الکل یا گل، الکل و آب) به میزان ۳ تا ۶ میلی لیتر (۲.۱ یا ۱ و ۲.۱قاشق چایخوری، روزانه سه بار) ▪ عصاره های خشک: ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم، روزانه سه بار.

▪ برای درمان آرتریت، پسوریازیس، ناراحتیهای پوستی: ۱۰ درصد عصاره زرشک را روزانه سه بار روی پوست بدن بمالید.

باید توجه داشت که پاره ای از عفونتها در صورت مصرف نکردن آنتی بیوتیک ممکن است خطرناک باشند.

هرگز در این فکر نباشید که در صورتی که بدن شما به آنتی بیوتیک قویتر نیاز دارد به جای آن از گیاهانی مانند زرشک استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که دستورالعملهای درمانگر خود را رعایت می کنید.

▪ نکات احتیاطی : اگر زرشک به صورت صحیح استفاده شود ماده دارویی بی خطری است، اما در صورت باردار بودن از مصرف آن اجتناب ورزید.

▪ تداخل های احتمالی : میزان مصرف بالای این گیاه به مدت طولانی می تواند سبب ناراحتی معده و روده ها شود ، و جذب ویتامین B کافی در بدن را مشکل کند.

 


منبع :پارسی طب


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 4 خرداد 1392برچسب:این گیاه درمانی برای انواع عفونت هاست! , ] [ 23:46 ] [ لقمان محمدیان ]


 

شیر  و  کلیه مشتقات شیر ، سیب زمینی ،برنج ،، پسته ، خرما ، موز ، عسل های متداول در بازارریحان بنفش ، سرخکردنی ، چربی ، آب یخ ، نوشابه ، بستنی،چیپس ، پفک ، سوسیس و کالباس ، انواع ساندویچ و پیتزا ، کباب ، لوبیا ، خمیر دندان ، شیرینی جات قنادی ، گوشت گوساله و گاو ، انواع کمپوت و کنسرو و مواد بسته بندی ، اسپری های حشره کش ، خشبو کننده های شیمیائی ، روغن نباتی (جامد و مایع ) ، شامپو و صابون های عطری ، دل ، جگر و قلوه ، آبمیوه های بسته بندی،برنج،فلفل ، سیگار ، قلیان، پیپ و انواع دخانیات.

توجه داشته باشید از مصرف ممنوعات ذکر شده بطور کلی در همه سرطان ها باید پرهیز شود ، در برخی از سرطان ها مثلا تومور مغزی حتی به اندازه ناچیز ناپرهیزی عواقب جبران ناپذیری در طول درمان به جای میگذارد و در برخی دیگر حساسیت به این اندازه نیست و ممکن است حتی برخی از پرهیزات در طی زمان درمان برای بیمار مصرفش بلامانع باشد که در هر صورت تشخیص پزشک متخصص طب ایرانی ملاک است و تاکید می شود که بیمار نباید در مورد رژیم غذایی نظر داده و حتی به مقدار ناچیز ناپرهیزی کند . مثلا مصرف لبنیات در طی درمان با توجه به بهبودی حاصل شده آزاد می شود.



موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 4 خرداد 1392برچسب:چیزهایی که برای مبتلایان به سرطان اکیدا ممنوع است, ] [ 23:38 ] [ لقمان محمدیان ]


 

دکترین طب ایرانی ، روش برخورد با سرطان ها :

 

 

1.هرکس اثری از سرطان در بدنش به هر وسیله ای مشخص شد ، سراسر جسم او مبتلا به سرطان و یا مستعد پذیرش سرطان است.

 

 

2. لازم است به محض شروع درمان سرطان تمام بدن بیمار رانسبت به سرطان بیمه کنیم تا اگر تعدادی از سلول های سرطانی موفق به فرار شده و به نقطه دیگری از بدن کوچ کنند نتوانند به زندگی ادامه دهند و به دلیل نامساعد بودن زمینه برای زیست و حمله نیرو های دفاعی از بین بروند.

 

 

3. لزوما نباید به بهانه شناسایی نوع سرطان هیچ گونه آزمایشی که موجب تحریک سلول های سرطانی شود انجام گردد. اگر تحریک شوند نباید زمانی این تحریک صورت پذیرد که بخش های دیگر جسم مساعد برای پذیرش متاستاز باشند.

 

 

4.سلول های سرطانی می توانند روش درمان را شناسایی و تاکتیک های آن را خنثی نمایند. پس هوشمندند.

 

 

5.هنگامی که درمان های طبیعی با موفقیت روبرو شد لازم است تا آخرین سلول سرطانی از بدن پاک شود و درمان تا آخرین مرحله ادامه داشته باشد.

 

 

6. درمان سرطان ها با داروهای غیر طبیعی و شیمیایی امکان پذیر نیست و نباید به بهانه تعداد معدودی که موقتا بهبود یافته اند تعداد کثیری از بیماران را به بحران کشاند.

 

 

7. سلول های سرطانی همانطور که اشاره شد به تعبیری هوشمندند. پس اگر دارو ها کارائی 100 درصد نداشته باشند و یا اگر دارو های گیاهی را با روش طب سنتی بدهیم ولی مدتی درمان به هر علتی قطع شود دارو ها توسط سلول های سرطانی شناسایی شده و تکرار مجدد آن بی اثر خواهد بود.

 

 

عوارض نمونه برداری

 

نمونه برداری بر  اساس قوانین طب پایه موجب تحریک سلول های سرطانی می گردد. موارد بسیاری از بیماران هستند که تنها به دلیل انجام این کار آن هم بیهوده جان باختند، نمونه برداری به نظر ما زیانبارتر از  عمل جراحی  است. چرا که در نمونه برداری ممکن است به اندازه  نوک سوزن از تومور برداشته شود ولی در جراحی  مقادیر  اعظم تومور برداشته می شود . در هر دو روش تومور تحریک می شود با این  تفاوت  که در جراحی زمان بیشتری طول می کشد  تا تومور زخم خورده رشد کند و انتقام گیری را شروع نماید ، ولی در نمونه برداری تومور تحریک شده اما بخش بزرگی از آن باقی مانده و با سرعت و قدرت تمام به میزبان حمله می کند. نظریه طب ایرانی همواره بر این بوده که سرطان ها را تحریک نکنید !!


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 4 خرداد 1392برچسب:دکترین طب ایرانی در درمان سرطان, ] [ 23:37 ] [ لقمان محمدیان ]


درمان سرطان در طب ایرانی بر چنداصل استوار است :

1. سلول های سرطانی را نباید تحریک نمود. حمله مستقیم به سرطان کاری بسیار اشتباه است که طب غربی ده ها سال است با این روش بسیاری از بیماران سرطانی را دچار مرگ زودرس کرده است . همواره بیمار با زجر وشکنجه ناشی از آزمایش های مکرر و عوارض شیمی درمانی و اقدامات دیگر روبروست . اگر اغلب بیماران به پزشک غربی مراجعه نکنند عمری طولانی تر خواهند داشت و اگر هم بمیرند در میان خانواده خود و بدون زمین گیر شدن خواهند مرد. چنانچه به یک متخصص واقعی طب ایرانی مراجعه کنند هیچیک از این دو اتفاق نخواهد افتاد.

 

2. باید بدن سرطانی را نسبت به متاستاز سلول های سرطانی بیمه کنند تا هرگاه سلولی از توده سرطانی خارج شده و در جای دیگری از بدن بخواهد سکنی بگزیند و تولید مثل کند بوسیله سیستم دفاعی بدن نابود شود. طب غربی بدون توجه به این مسئله و بدون آن که سایر ارگان های بدن را از امکان متاستاز بیمه کند دست به حمله به تودها و تومورها  و کیست های سرطانی زده و از این طریق جان بسیاری از بیماران را گرفته و همواره با توجیه علمی مردم را بسوی خود جلب می کند.

 

3. علمای مکاتب بزرگ طبی همیشه تاکید بر آرام کردن توده های سرطانی داشتند.این کار با تبرید کردن و استیلای مزاج سرد بر تومور انجام می شود. اما مشکل آنجاست که دانشمندان سرطان شناس مشهور جهان و بنیان گزاران طب نوین مانند هاریسون و سیسیل اعتقادی به تئوری اخلاط ندارند بنابراین قادر به تبرید (سردکردن) مزاج تومور نیستند.

 

4. تومور های سرطانی نسبت به برخی از عناصر غذایی واکنش نشان می دهند. این عناصر غذایی توسط دانشمندان طب ایرانی شناسایی ودر لیست پرهیز های بیماران قرار گرفته اند.(چیزهایی که برای مبتلایان به سرطان اکیدا ممنوع است) ما تاکنون هرگز نشنیده ایم پزشکان آنکولوژ غربی سخن از پرهیزات بیماران سرطانی داشته باشند. مایوس کننده تر آن که برخی از این متخصصین طب غربی بیمار را از خوردن گوشت قرمز منع می کند و برخی مصرف موزو خرما و شیر را بشدت تجویز می نمایند و خود نمی دانند آیا اطلاعاتی که دارند یا شنیده اند یا از طریق کتاب های معتبر از جمله هاریسون به آنان رسیده ، درست است یا نه !

 

5. مزاج بیمار سرطانی از حالت اعتدال مزاجی و خلطی سالیان سال است که خارج گردیده است بنابراین اگر مزاج بیمار تعدیل نشود هرگز بیمار روی صحت و سلامت را نخواهد دید حتی اگر میلیون ها دلار برای درمان سرطان هزینه کند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 4 خرداد 1392برچسب:پنج اصل برای درمان سرطان در طب ایرانی, ] [ 23:35 ] [ لقمان محمدیان ]

زردچوبه‏
فواید: نوشیدن یک درم آن با انیسون جهت رفع تشنگى و یرقان/ مالیدن آن به چشم جهت تقویت چشم/ مالیدن عصاره آن براى افزایش روشنایى چشم، رفع سفیدى به وجود آمده در آن/ مالیدن آن به موضع جهت رفع درد و ورم زخم‏ها/ مصرف آن در غذاهاى روزانه ضدّ اسهال و اسهال خونى، لخته خون، رفع بى‏نظمى در قاعدگى، ترشح صفرا از طریق کبد افزایش، تسکین درد رماتیسم و پشت و کمر/ آب جوشانده آن براى رفع سوزش چشم، مسکّن دردها، کاهش‏دهنده ورم‏ها خصوصاً ورم بعد از فصد/

مضر: قلب

مصلح آن: آب لیمو.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 1 خرداد 1392برچسب:, ] [ 18:29 ] [ لقمان محمدیان ]

هر گونه تغيير رنگ در زبان نشان دهنده وجود نوعي مشكل خاص است.

سفيدي ، پريدگي رنگ ، قرمزي  زبان و ... همه و همه نمايانگر ميزان سلامتي كودك است . بي جهت نيست كه پزشكان و متخصصين اطفال در معاينات خود اول زبان بيمار را مي بينند . طب سنتي نيز هميشه يك زبان مرطوب ، صورتي رنگ و كمي زبر را از علايم سلامتي بدن مي دانسته است . دكتر ماسيمو آگوستي ، رئيس بخش اطفال و نوزادان بيمارستان « وارزه » ايتاليا در اين باره مي گويد : " امروزه ما نيز همين نظر را داريم" :


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:رنگ زبان,نشانه سلامتی وبیماری, زبان زبان سلامت و بیماری, ] [ 12:20 ] [ لقمان محمدیان ]

هنر رايحه درماني، استفاده از روغن هاي اسانسي براي حفظ سلامت فيزيكي، رواني و معنوي، روش بسيار جالبي است كه تاثيرات درماني ماساژ را چند برابر مي كند. در واقع رايحه درماني و ماساژ با روغن هاي معطر روشي بسيار مؤثر در كنار درمان با طب سوزني و ساير درمان هاي مكمل است. هدف از ارائه مطالب زير معرفي تمامي روغن هاي اسانسي نيست، بلكه اين است كه بيشتر روغن هاي دارويي پر استفاده را معرفي كنيم. در واقع بيش از 200 گياه وجود دارند كه روغن هاي دارويي از آنها تهيه مي شود.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:ماساژ درمانی,روغن مالی بدن,روغن معطر,, ] [ 12:11 ] [ لقمان محمدیان ]

بينى عضو حساس و محل اوليه پيدايش كانون عفونت است كه اين خود در اثرسرماخوردگى به وجود مى آيد همين سرماخوردگى و زكام نيز مىتواند مبداء و محل زايش بيشتر بيماريهاى ريوى در تعقيب عفونت سينوسهاىصورت بوده باشد. اگر بينى خيلى خشك باشد با روغن بنفشه يا ازروغن نيلوفر مى توان آن را نرم و ترطيب (خنك ) نمود اگر آب ريزش بينى ورطوبت زياد باشد هليله زرد و حضض را سائيده از هر كدام 5/2 گرمبا10 گرم پيه مرغ آميخته خوب بسرشند و در بينى بمالند و يا اينكه ميخك ،وج و حضض از هر كدام يك گرم خوب سائيده روزانه در بينى كشنداگر خونريزى و رعاف پيش آيد يك گرم زاج را در 5 گرم نشاسته سائيده نفوخنمايند (در بينى كشند).


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:بینی,بیماریهای بیمی,درمان در طب سنتی, گیاه درمانی عطسه, ] [ 17:42 ] [ لقمان محمدیان ]


در کتب طب سنتی ایران از جمله ذخیره خوارزمشاهی و قانون فی الطب و الحاوی و ... ، مطالبی در مورد بادکش وجود دارد که نشان دهنده سابقه طولانی این روش است. بادکش یکی از اجزاء کوچک اعمال یداوی در طب سنتی محسوب می شود.
بادکش (dry cuping) یا همان حجامت خشک یعنی ایجاد کِشش و مکش در پوست بدن به وسلیه ظرفی توخالی که به گونه ای حالت مکش در آن ایجاد گردد و این اتفاق باعث جمع شدن پوست در داخل لیوان شود و ایجاد انبساط در آن ناحیه نماید.
بادکش در بدن با مکانیسم های مختلفی اثر خود را اعمال می کند که در اینجا برخی از این مکانسیم ها را از زبان حکمای طب سنتی ایران بیان می نماییم. مکانسیم بیان شده برای اثرات بادکش (سرد و گرم) در بدن از دیدگاه حکیم بوعلی(ره) در کتاب قانون فی الطب و جناب حکیم محمد حسین عقیلی خراسانی شیرازی در کتاب خلاصه الحکمة عبارت است از:
1. انحراف: انحراف ماده و جذب آن به سمت دیگری که باعث سکون آن ماده بشود، مثل بادکش کردن قفسه سینه برای قطع خونریزی شدید دوران قاعدگی.
2. ابراز: بارز کردن ورمی که در عمق اعضاء است برای اینکه معالجه (داروها) به آن برسد.
3. انتقال: انتقال ورم از عضو شریف به عضو پست ترِ هم جوار(عضو نزدیک).
4. تسخین: برای گرم کردن عضو و جذب خون به سمت آن عضو، و همچنین برای به تحلیل بردن باد اعضاء که بادکش گرم اثرش در این مورد قویتر است.
5. تخلیه: انتقال مواد از موضع طبیعی تولید کننده آن ماده، که مواد خودش در آن نازل شده و باعث تورم در آن عضو شده است مثل بیماری قیله که محجمه(ظرف حجامت) را بر عانه می گذارند.
6. تسکین: استعمال بادکش برای کاهش و تسکین دردها، مثل گذاشتن لیوان بادکش روی ناف (= السرة) به خاطر قولنج مبرح و درد ناک (در اصطلاح عامیانه افتادگی ناف نام دارد.) و بادهای شکم و دردهای رحمی که در هنگام حرکت خون (هنگام قاعدگی) عارض می شود به خصوص برای جوانان، و یا بادکش کردن روی باسن برای بیماری سیاتیک.


با استفاده از خواص فوق الذکر می توان از بادکش در موارد زیر استفاده نمود:
1. فراخوان غذایی(خونی): به دلیل افزایش جریان خون مویرگی با انجام بادکش در مواضع مختلف خون رسانی(غذارسانی) به آن مواضع بیشتر خواهد شد. لذا می توان از این روش برای افزایش بافت ماهیچه ای استفاده نمود. (مثلاً برای رفع لاغری های موضعی مثل لاغری صورت می توان از این روش استفاده نمود البته - برای صورت نوع بادکش متناوب و خیلی سبک می باشد.) همچنین می توان چربی موضعی را مقداری برطرف نمود چون مزاج خون گرم است(بخصوص با بادکش گرم نوع اول).
2. فراخوان دفاعی: افزایش خون رسانی موضعی با فراخوانی سلول های دفاعی و فاکتور های ضد التهاب خونی به موضع، باعث تسریع ترمیم آسیب های بافتی و عفونت های موضعی می شود.(متمرکز شدن قوای بدن در ناحیه بادکش) مثلاً با بادکش کردن اطراف زخم های بستر می توان به ترمیم و بهبود این زخم ها کمک شایانی کرد. و یا در در درمان بیماری برص و ... از این روش می توان کمک گرفت.
3. ایجاد انبساط: بادکش باعث رفع اسپاسم و گرفتگی های عضلانی و ایجاد انبساط در عضلات و اعضا می گردد.(برای انبساط عضلات بهتر است از بادکش گرم استفاده شود- البته مزاج شخص نیز باید لحاظ شود).
4. انتقال مواد: بادکش باعث انتقال مواد از مواضع مجاور موضع بادکش به موضع بادکش می گردد و از این خاصیت برای انتقال مواد از عضوی به عضوی دیگر استفاده می گردد، مثل انتقال مواد سوداوی از مغز به سمت اسافل.
5. تحریک فعالیت موضعی: بادکش باعث حرکت در عضوها می شود، مثل افزایش حرکت دودی روده ها با بادکش سبک روی شکم.(ورزش موضعی).
6. رفع خستگی: به خاطر خون رسانی زیاد و سایر خواص، بادکش در رفع خستگی و کسالت قابل استفاده است به خصوص در بعضی مزاجها، مثل بادکش گرم در فردی با مزاج سرد و تر.
7. تمرکز قوا بر عضوی خاص: بادکش باعث توجه قوه مدبره و تمرکز قوای بدن به موضع تحت بادکش می گردد. مثلاً در سردردها می توانیم برای تسکین، قوای بدن را به سمت ساق پا بکشیم یا مثلاً برای برخی بیماریها که علت آنها ضعف عضو است به خوبی می توانیم از بادکش برای تقویت آن عضو کمک بگیریم. البته واضح است که در مورد اول هدف تسکین و در مورد دوم هدف درمان است.
8. اخراج مواد مضر از بدن: برای کمک به خروج مواد و سموم از بدن می توان از بادکش استفاده کرد، مثل خروج نیش حشرات یا عفونت آبسه ای که باز شده است.
9. رفع ریح اعضا: بادکش باعث از بین رفتن نفخ اعضا می شود و بادکش گرم در این مورد اثرش بیشتر می باشد .


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:خواص بادکس,بادکش درمانی,تنظیم بدن و دفع بیماری با بادکش,طب اسلامی, ] [ 17:27 ] [ لقمان محمدیان ]

آرتروز (ساييدگي مفاصل)

ساييدگي نک استخوان‌هاي مفاصل كه مايع مفصلي نيز كم مي‌شود، اين بيماري در افراد كهنسال بيشتر ديده مي‌شود


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:درمان آرتروز,طب اسلامی, آیه الله ضیایی, ] [ 11:11 ] [ لقمان محمدیان ]


قند موجود در توت ها ساده بوده، سريع جذب شده و انرژي فراواني توليدمي كند. بذرهاي ملين، حركات روده را افزايش داده و مانع يبوست شده و از نفوذ اسيد معده به جداره دستگاه گوارش جلوگيري مي نمايند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 22:55 ] [ لقمان محمدیان ]

حرکت نرم ماساژ را هر روز یک ربع می توان انجام داد و باید به خاطر داشته باشید که قبل از ماساژ پوست تمیز و با ژل یا کرم آغشته شود زیرا ماساژ روی پوست خشک باعث ایجاد خستگی و چروک می شود. خیلی خوب است که نحوه ماساژ دادن را یک بار توسط افراد مجرب ببینید و سپس آن را اعمال کنید. در اینجا ما به بیان ساده و با استفاده از اشکال مختلف , نحوه ماساژ دادن را آموزش می دهیم.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 22:54 ] [ لقمان محمدیان ]

مواد

مقدار (به نسبت و جز)

سماق

1

پوست انار

1

گلنار فارسی

1

مازو

1

میخک

یک دهم جز

نمک

3

 

 

 

 

 

 

 همه را پودر کنید و هر شب یکبار یا هر روز و شب یکی دوبار دهان و لثه ها را با آن بشویید


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, ] [ 12:51 ] [ لقمان محمدیان ]

طب اسلامی

1- تغذیه درمانی:

تغذیه درمانی و نگاه به نوع تغذیه، اساس و اصل تمام مكاتب پزشكی جهان، از جمله مكتب پزشكی جامع اسلامی است. این بحث در طب جامع اسلامی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است كه به بحث «اطعمه و اشربه» معروف است.

بحث «اطعمه و اشربه» ، توجه خاصی به نوع، كیفیت و زمان مصرف غذا دارد.

طب جامع اسلامی تغذیه سالم و صحیح را ضامن سلامتی انسان می داند 1 و به همین جهت اولین شیوه از هفت شیوه درمان جسمانی را به این امر مهم اختصاص داده است2.

در نظر گرفتن حلال و حرام بودن غذاها و نوشیدنی ها، و چگونگی حلال شدن و حرام بودن آنها را فقط در تحقیق قواعد تغذیه ای اسلامی می توان به این سادگی و جامعی یافت و این بحث در سایر مكاتب تغذیه ای و درمانی یا مفقود است یا به صورت ناقص و طبق اعتقادات خرافی موجود است 3 .

2- گیاه درمانی:

در طب جامع اسلامی در مورد گیاه درمانی و كیفیت استفاده از گیاهان در شفابخشی تمام بیماری ها بحث مفصلی شده است 4. آیات و روایات و تحقیقات دانشمندان طب جامع اسلامی در این باره بسیار گسترده و كامل است، طوری كه اگر كسی فقط در این روش از درمان موفق به كسب تبحر و تجربه شود، می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند و در حرفه خود كامل شود 5 .

3- حجامت درمانی:

طب جامع اسلامی، حجامت را سومین ستون طب جسمانی قرار داده است و در مورد حجامت كه قدمت 5000 ساله یا بیشتر دارد 6، نظریه های نوینی را ارائه می دهد، از جمله این كه:

- طب جامع اسلامی اصول سری این شیوه از طب را توضیح داده است.

- روابط مختلف بین بدن و جهان هستی در طی استفاده از این شیوه

- روابط بین مایعات درون اعضاء و اجزاء رئیسه بدن نسبت به ظاهر بدن و محیط اطراف

- توجه به دفع شر موجودات غیر ارگانیك (امواج منفی) در طی انجام حجامت كه با قرائت آیات و دعاهای خاصی انجام می شود.

- شناسایی بی سابقه قسمت های حجامت بر روی بدن انسان

- مشخص نمودن رابطه بین حجامت در قسمت های مختلف بدن و درمان های خاص

- معرفی زمان های مختلف (مفید یا مضر) به جهت انتخاب روز و ساعت و ماه و سال و حالت های مختلف فلكی و نجومی.

4- فصد درمانی:

فصد درمانی (رگ زدن) همانند حجامت درمانی است که با تمام فصد درمانی های قبل از اسلام، هفت خصیصه متفاوت دارد. همچنین بیش از صدها خصیصه متفاوت با گرفتن خون وریدی كه توسط سازمان انتقال خون در طب جامع اسلامی معرفی شده است، دارد.

5- سنگ درمانی:

سنگ های موجود در طبیعت همانند گیاهان و حیوانات دارای خواص مهم طبی و غیرطبی هستند. دانشمندان امروزه به خوبی متقاعد شده اند كه سنگ بر ماده اثر گذار است.

سنگ هم امواج را دگرگون می كند و هم امواجی را از خود ساطع می كند در طب جامع اسلامی هر سنگی، هم به تنهایی معرفی شده 7 و هم در زیر مجموعه سنگ های هم خانواده خود تعریف شده است. حكمای اسلامی با استفاده از هزاران حدیث و روایت درباره ی خواص سنگ ها که از چهارده معصوم «ع» روایت شده است، راجع به سنگ شناسی و كیفیت استفاده از سنگ ها بر اساس شناخت طبیعت 8 آنها، تالیفات و تحقیقات گرانقدری دارند. نقش نگین معصومین دراین زمینه قابل اشاره است.

6- عطر درمانی:

در هیچ مكتب درمانی قبل یا بعد از اسلام، و حتی در هیچ مذهبی به اندازه تعالیم مذهب اسلام، در مورد عطرهای مختلف نظری ارائه نشده است، البته با مراجعه به كتب تدوین شده در مورد عطر درمانی در طب جامع اسلامی، می توان با روحیات و علائم ظاهری و باطنی بیماری ها و كیفیت تاثیر مواد لطیف بر بدن آشنا شد و متوجه طبیعت مختلف عطرها و رایحه های گوناگون و اثرات آنها گردید. عطرها معمولا به طور بسیار ظریف بر محرك های درونی بدن تاثیر می گذارند و موجب درمان می شوند. طب جامع اسلامی علاوه بر شناسایی طبیعت عطرها، این محرك های درونی را نیز معرفی می كند.

7-رنگ درمانی:

در رنگ درمانی اسلامی اعتقاد بر این است كه بسیاری از بیماری ها را می توان فقط با استفاده از رنگ، درمان کرد. البته این درمان باید با مراعات تمام قواعد و اصول رنگ درمانی اسلامی انجام شود.

شیوه استنشاق رنگ كه با استفاده از فن تجسم خلاق اعمال می شود، یا به كار بردن مایعات رنگین یا استفاده از لباس ها، وسایل و سنگ ها با رنگی خاص كه حالت تعادل را ایجاد می كنند، در درمان بیماری های موثر است. البته امروزه تاثیرات انرژیك نامحسوس رنگ بر روی روح و جسم به اثبات رسیده است 9.

در رنگ درمانی اسلامی اعتقاد بر این است كه هر یك از رنگ ها دارای طیفی خاص است كه با ردیفی از طول موج ها ارتباط دارد، یعنی صدها اختلاف رنگ جزئی و نامحسوس وجود دارد كه حضرت علی(ع) در نهج البلاغه به آنها اشاره نموده است و در آیات و روایات در به كارگیری صحیح آنها توصیه شده است.

از آنجا كه میزان ارتعاش رنگ ها یكسان و بسیار شبیه به هم است همه آنها برای چشم انسان قابل رؤیت نیستند. كلمه (نور) كه در برگیرنده انواع رنگ هاست، در آیات و روایات بسیار آمده است و در ابعاد مختلف رنگ درمانی با استفاده از منابع دینی و دستورات پایه ای طب جامع اسلامی این درمان صورت می گیرد.

طول موج رنگ بنفش كوتاه ترین طول موج است و از 380 تا 450 نانومتر بُرد دارد. رنگ قرمز دارای بلندترین طول موج و بُرد آن از 630 تا 730 نانومتر است.

رنگ ها به شیوه های مختلفی بر ذهن و روح و جسم انسان تاثیر می گذارند كه تمام این تاثیرات و كیفیت حصول آنها در رنگ درمانی طب جامع اسلامی بحث شده است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:28 ] [ لقمان محمدیان ]

گل

پیشرفت روزانه و سریع تکنولوژی و تغییرات سریع شیوه زندگی، در کنار همه خوبی‌هایش،‌ صدماتی هم به زندگی ما زده است. محققان توصیه می ‌کنند برای رفع تنش‌های ناشی از این تغییرات، به تمرینات ورزشی و روش‌های خاص تنش‌زدایی‌ رو بیاوریم. آنها می‌ گویند طبیعت راهی آسان برای حفظ و ارتقای سلامت روان، پیش روی ما گذاشته است: گل‌ها.

گل‌ها می ‌توانند تاثیراتی سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید، بر شادی و رضایت‌مندی شما از زندگی و روابط اجتماعی‌تان داشته باشند. هیجان‌انگیزترین نکته درباره این تحقیق جدید این است که این بررسی، باورهای علمی متداول درباره اینکه چگونه انسان‌ها می ‌توانند حالات روزانه روحی‌شان را به ‌گونه‌ای سالم و طبیعی مدیریت کنند، به چالش می ‌کشد....

تیم پژوهشی فوق‌الذکر، ارتباط بین گل‌ها و رضایت‌مندی از زندگی را طی 10 ماه مطالعه روی رفتارها و واکنش‌های روحی شرکت‌کنندگان در این تحقیق به هنگام دریافت کردن گل‌ها یافته‌اند. نتیجه‌ها نشان می‌ دهد گل‌ها متعادل‌ کننده حالات روحی به سمت حالات طبیعی و سالم هستند. گل‌ها اثر سریعی روی شادمانی دارند. همه شرکت‌کنندگان در این بررسی در هنگام دریافت گل لبخند واقعی و هیجان‌زده‌ای در صورتشان نمایان شد و توضیح دادند که چه اندازه احساس شادی فوق‌العاده و احساس سپاسگزاری در آن هنگام داشته‌اند. این واکنش روحی در همه جا و مخصوص همه گروه‌های سنی است و محدودیتی ندارد. گل‌ها اثرات بلندمدت مثبت روی حالات روحی دارند. مخصوصا شرکت‌کنندگان در این بررسی از کاهش استرس، اضطراب و عصبانیت بعد از دریافت گل خبر داده‌اند و توضیح داده‌اند که حد بالاتری از احساس لذت‌بخشی و رضایت‌مندی از زندگی را دارند. گل‌ها می ‌توانند روابط اجتماعی ما را نیز عمیق‌تر کنند و باعث افزایش روابط با خانواده و دوستان ‌شوند. احساسات ما به ما می‌ گویند که گل‌ها ما را خوشحال می‌ کنند و حال علم نشان می ‌دهد که نه تنها گل‌ها ما را شادتر از آنچه فکر می ‌کردیم، می‌ کنند؛ بلکه آنها تاثیرات مثبت قوی روی خوب بودن حالات روحی‌مان دارند.

گل های سرخ و سفید

آثار آرام‌بخش گل‌های رنگارنگ

بشر برای زندگی در طبیعت آفریده شده است. طبیعتی که تنوعی از رنگ‌هاست و او را به حکایت ریشه‌های زندگی متوجه می ‌کند. دقیقا به همین دلیل است که رنگ‌ها حس‌های فیزیولوژیکی را به وجود می ‌آورند. همه رنگ‌هایی که در طبیعت می ‌بینیم چه به صورت نشانه، چه نماد و چه سنبل از نظر روانی اهمیت فراوانی در زندگی ما دارند. رنگ‌های موجود در طبیعت حتی روی عملکرد فیزیولوژیکی و طبیعی بدن ما تاثیر می‌ گذارند و به همین خاطر است که شما در یک محیط سرسبز و با تماشای شالیزار حس متفاوتی دارید نسبت به زمانی که به تماشای یک دشت گل سرخ یا کوه‌های پوشیده از برف می ‌نشینید. ثابت شده است که رنگ‌ها به خاطر تاثیر بر عملکرد فیزیولوژیکی بدن بر روحیه و روان ما هم تاثیر دارند. همین رنگ سرخ ضمن اینکه نماد حرکت است، نماد خطر و هیجان نیز هست و در عین حال از منظر فیزیولوژیکی موجب تند شدن ضربان قلب می ‌شود، اشتها را تحریک می ‌کند و بسیاری موارد دیگر. در مقابل، رنگ آبی سبب آهسته‌تر شدن کلیه کارکردهای فیزیولوژیکی بدن می‌ شود و با کاهش ضربان قلب، حس آرامش را همیشه تداعی می ‌کند. به کار بردن رنگ‌ها در محیط زندگی و طبیعت اطراف مان با توجه به تاثیر آنها بر روان ما می ‌تواند راه موثری در کسب لذت بیشتر در موقعیت‌های گوناگون باشد. مثلا جایی که قرار است کار گروهی در آن مکان انجام شود، برای مثال، افراد خانواده دور هم جمع شوند، صحبت کنند و شاد باشند بهتر است از رنگ‌هایی مثل سرخ، نارنجی و زرد استفاده کرد. تا به حال از خود پرسیده‌اید چرا در همه جای دنیا اقوام و ملیت‌ها و حتی سنین و جنسیت‌های مختلف با تماشای رنگ صورتی حس لطافت، زندگی و نشاط را به دست می‌ آورند؟ چون ما این رنگ را از نخستین جایگاه زندگی‌مان یعنی رحم مادر می ‌شناسیم. محل دلپذیری که همه کودکان آن را دوست دارند و حتی وقتی آنها را از آن محل دوست‌داشتنی خارج می ‌کنند واکنش گریه را دارند. جایی تنگ و کوچک (رحم مادر) تنوعی از فام‌های صورتی را به او می ‌رساند. در واقع چون عبور نور از پرده‌های مختلف صورت می ‌گیرد در چشم جنین این احساس رنگ صورتی به چشم می ‌رسد. جنین از چند ماهگی می ‌تواند رنگ‌ها را تشخیص دهد و نخستین رنگ او صورتی است. این ذهنیت نخستین برای همه ما تداعی‌گر آن محل دلپذیر و لطیف در رحم مادر است. فرقی نمی ‌کند مرد و زن در هر سن و ملیتی که باشند طبق آمار از صورتی به‌ عنوان یک رنگ محبوب یاد می ‌کنند. شاید خالی از لطف نباشد دوباره نگاهی به طبیعت و رنگ‌های آن بیندازید و از آن برای تغییر روحیات خود بهره ببرید و با طبیعت آشتی کنید.

شادی و طبیعت

گل‌ها و روابط دوستانه

تحقیقات درباره جاهایی از خانه که انسان‌ها در آن گل‌ها را قرار می ‌دهند به نتایجی رسیده ‌است. جاهایی از خانه که برای مهمان تدارک دیده شده است مثل اتاق پذیرایی و حال، محل قرار گرفتن گل‌هاست که سمبلی برای سهیم کردن و ایجاد فضای مشترک روحی بین افراد است. گل‌ها احساس مثبت روحی را به کسانی که وارد آن اتاق می ‌شوند القا می‌ کنند و فضا را صمیمانه‌تر می‌ کنند، همچنین جوی دوستانه و اشتراکی را برای افراد حاضر در اتاق ایجاد می‌ نمایند.

تاثیرات بصری گل‌ها

گیاهان فقط تضمین ‌کننده خوراک مثل سبزی‌ها و صیفی‌جات نیستند بلکه اثرات دیگری مثل اثرات بصری و بویایی (معطر بودن) دارند. اول از همه، درباره اثرات بصری گیاهان ما می ‌توانیم از رنگ‌های آنها انتظار اثرات درمانی داشته باشیم. اساسا این حق شماست که رنگ مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. رنگ انتخابی شما نشان‌دهنده حالات روحی شماست و از درون شما تاثیر می ‌پذیرد و آن رنگ می ‌تواند به شما احساس راحتی ببخشد و یا ذهن‌تان را آرام کند.

تاثیر مفید رنگ ها

قرمز: حرارت بدنتان را افزایش می‌ دهد، فشار خون تان را بالا می‌برد و اشتهای تان را زیاد می‌ کند و به شما شور و حرارت می ‌بخشد.

صورتی: شما را جوان‌تر و شاداب‌تر می‌ کند.

نارنجی: اشتهای تان را زیاد می ‌کند و روح تان را تازه می ‌کند.

زرد: باعث سرخوشی‌تان می‌ شود و حس بلندپروازی و رویایی بودن به شما می ‌دهد.

سبز: آرام‌کننده چشم‌های خسته و آرامش بخش است.

آبی: فشار خون‌تان را پایین می‌ آورد و همچنین تپش قلب و اشتهای تان را کنترل می‌ کند.

اگر در رژیم غذایی هستید به خواب تان نیز کمک می‌ کند.

بنفش: آرامش‌بخش است و به بهبود طبیعی کمک می‌ کند.

سفید: ذهن‌تان را نیرو می‌ بخشد و متمرکز می ‌کند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:26 ] [ لقمان محمدیان ]

شیر سویا، شیر جو دو سر، شیر برنج، شیر بادام، شیر فندق و غیره جزو شیرهای گیاهی هستند که یک جایگزین مناسب برای شیرهای تهیه شده از حیوانات محسوب می‌شوند.
آیا شما نیز از این شیرها استفاده می‌کنید؟ آیا می‌دانید چه خواصی دارند؟ چه شیری برای چه نیازی مناسب است؟ برای آشنایی بیشتر با این شیرهای گیاهی با ما همراه باشید.

 

شیرهای گیاهی خواص متفاوتی دارند
برای شروع باید بگوییم که اطلاق نام شیر گیاهی اشتباه برانگیز است. در واقع این شیرها جزو نوشیدنی‌های لبنی نیستند و از ترکیب آب و غلات تهیه می‌شوند.
شاید اطلاق نام نوشیدنی‌های گیاهی خیلی دقیق‌تر و واضح‌تر از شیر گیاهی باشد. در واقع شیرهای گیاهی از غلاتی مثل جو، برنج، گندم و مغزهایی مثل بادام، فندق، گردو و یا از سویا و غیره تهیه می‌شوند.
حال می‌رسیم به خواص آن‌ها! این شیرها فاقد کلسترول، لاکتوز و کازئین و در عین حال سرشار از ویتامین‌هایA ,B ,C و E، املاح معدنی (کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر ...) و همچنین حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب مفید مثل چربی‌های اشباع نشده می‌باشند.
شیرهای گیاهی برای افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند و همچنین برای افرادی که کلسترول بالایی دارند بسیار مناسب است. خواصی که اشاره شد در تمام شیرهای گیاهی مشترک است و در زیر به خواص مخصوص هر کدام از این شیرها اشاره می‌کنیم.

شیر سویا
شیر سویا معروف‌ترین شیر گیاهی محسوب می‌شود که سرشار از کلسیم و پروتئین است.

شیر بادام
شیر بادام مغذی و ضدعفونی‌کننده‌ی روده‌ها است و سرشار از ویتامین‌های A ,B و E و همچنین حاوی میزان زیادی کلسیم، آهن و منیزیم و فیبر می‌باشد.

شیر فندق
شیر فندق سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم و اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو است. یادآوری می‌کنیم که این اسیدهای چرب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند.

شیرِ برنج
شیر برنج شیرین و هضم کننده‌ی غذا است. این شیر حاوی سیلیسیوم است که برای ساخت استخوان‌ها و غضروف‌ها لازم و ضروری است. سیلیسیوم باعث می‌شود که کلسیم و منیزیم بهتر جذب شود.

شیر شاه بلوط
این شیر نیز به طور طبیعی شیرین است و باعث هضم غذا می‌شود. شیر شاه بلوط برای افرادی که از اسید معده رنج می‌برند بسیار مفید است.

مراقب شیرهای گیاهی صنعتی باشید و توجه داشته باشید اگر خودتان دست به کار شده و این شیرها را در منزل تهیه کنید هم سالم‌تر بوده و هم انتخاب‌های گسترده‌ای خواهید داشت. می‌توانید از ارزن، جو و غیره نیز شیر تهیه کنید.

موارد مصرفی شیرهای گیاهی

شیرهای گیاهی طعم‌های مختلفی دارند و شاید لازم باشد چند شیر را امتحان کنید تا شیر مورد نظر و باب طبعتان را پیدا کنید. معمولاً شیر بادام و شیر جو دو سر خوش طعم‌تر هستند.
می‌توانید شیرهای گیاهی شیرین و وانیلی را برای صبحانه انتخاب کنید.
برای آشپزی شیرسویا فوق‌العاده است. این شیر مانند شیر گاو می‌باشد.
شیر بادام نیز یکی از شیرهای چرب محسوب می‌شود و برای آشپزی مناسب است.
در واقع می‌توانید از شیر سویا به جای شیر گاو برای تهیه غذاهایتان استفاده کنید. حتی می‌توانید از این شیر، ماست درست کنید. اما از بقیه‌ی شیرهای گیاهی نمی‌توان ماست تهیه کرد.
می‌توانید از شیر برنج برای تهیه کلوچه استفاده کنید فقط باید توجه داشته باشید که این شیر خیلی زود می‌برد.

طرز تهیه‌ی شیرهای گیاهی
یکی از برتری‌های شیرهای گیاهی این است که می‌شود در منزل تهیه کرد به شرط این که حوصله به خرج داده و برایش وقت بگذارید. علاوه بر این تهیه‌ی این شیرها در منزل به صرفه بوده و سالم‌تر است. البته این کار نیز مانند هر کار دیگری تکنیک‌های خودش را دارد.
تهیه‌ی شیر گیاهی سه مرحله دارد: برای تهیه‌ی شیر گیاهی اول باید غلات، دانه‌ها و مغزهای روغنی یا حبوبات را آسیاب شود.
البته می‌توانید از آرد یا پودر آن‌ها استفاده کنید. سپس به آن آب اضافه کرده و در نهایت صاف می‌کنند. برای تهیه بعضی از این شیرها به فر نیز نیاز هست.

* برای تهیه‌ی 250 میلی لیتر شیر بادام به 50 گرم بادام نیاز دارید. از قبل بگذارید بادام‌ها به مدت چند ساعت خیس بخورند، پوست آن‌ها را بکنید و سپس در مخلوط کن ریخته و با دو لیوان آب مخلوط کنید. سپس این شیر را از صافی رد کنید. شیرتان آماده است. کار سختی نیست. امتحان کنید.

* برای تهیه‌ی دو لیتر شیر سویا، 250 گرم دانه‌ی سویا بخرید. سویاها را یک روز کامل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. اگر دوست داشتید پوست آن‌ها را بگیرید. سویاها را با نیم لیتر آب مخلوط کنید و سپس یک و نیم لیتر دیگر آب به آن اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه بپزید. سپس مایع را آبکش کنید و شیر به دست آمده شیر سویا است.

روش دیگر این است که برای تهیه‌ی یک لیتر شیر سویا 125 گرم دانه‌ی سویا آماده کنید. مثل روش قبل سویاها را یک روز خیس کنید. سویاها را حرارت دهید تا آنزیم‌های مولد طعم لوبیا، از بین بروند. برای این کار می‌توانید مدت 2 دقیقه سویاهای خیس خورده را داخل ماکروویو قرار دهید یا این که داخل فر بگذارید. لوبیاهای سویای خیس خورده را به همراه 1 لیتر آب داخل مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید.


یا اینکه می‌توانید سویا های خیس خورده را کاملاً آسیاب کنید و با 1 لیتر آب مخلوط کنید. سپس مایع مخلوط شده را آبکش کنید. مایعی که صاف شده است، شیر سویا نام دارد. شیر سویا را مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید. بعد از خنک شدن، شیر سویا آماده مصرف است و می‌توانید تا 3 روز آن را در یخچال نگه دارید. البته شما می‌توانید با سلیقه و ذائقه‌ی خودتان ابتکار عمل به خرج داده و شیرها را باب میل خودتان تهیه کنید.

تهیه شیر و پنیر از سویا

شیر سویا

حتما مشاهده کرده اید که دانه های سویا به شکل لوبیاست و لوبیای سویا نام دارد. با خیس کردن دانه های لوبیای سویا در آب و خرد کردن و فشار دادن سویاهای خیس خورده مایعی بدست می آید که شیرسویا ( SOY MILK )نام دارد. شما می توانید در منزل نیز آن را تهیه کنید.

این ماده غذایی در چین بسیار مصرف می شود. شیرسویا، مزه لوبیا می دهد که چینی ها آن را دوست دارند، ولی ممکن است شما این طعم را دوست نداشته باشید. البته با روش های خاص در کارخانه می توان این طعم را کاهش داد .

ارزش تغذیه ای شیر سویا :

شیرسویا منبع غنی پروتئین  با کیفیت بالا، ویتامین های گروه B و ایزوفلاوون هاست. لاکتوز (قند شیر) را ندارد، بنابراین برای کسانی که دچار مشکل " عدم تحمل لاکتوز " هستند و همچنین برای افرادی که نسبت به شیرگاو حساسیت دارند و نمی توانند شیر بخورند، جایگزین خوبی است

در کشور های دیگر هنگام تهیه شیرسویا در کارخانه، مواد طعم دهنده (وانیل، کاکائو ) و مقدار زیادی کلسیم یا ویتامین به آن اضافه می کنند.

طرز تهیه شیر از سویا در منزل:

برای تهیه 1 لیتر شیر سویا، حدود 125گرم لوبیای سویا مورد نیاز است. برای تهیه شیر سویا به صورت زیر عمل می کنیم:

1- خیس کردن و گرفتن پوست لوبیاهای سویا:

لوبیاهای سویا را پاک کنید و مدت 10 تا 16 ساعت در آب خیس کنید. در صورت دلخواه می توانید پوست دانه های سویا را بگیرید. گرفتن پوست دانه های سویا باعث می شود مراحل تهیه شیر از سویا بهتر صورت گیرد. یک روش دیگر این است که دانه های سویا را قبل از خیس کردن کمی شکاف دهید. در این حالت پوسته ها به راحتی شل شده و با شستن از سویا جدا می شوند. اگر سویا را شکاف دهید ، زمان لازم برای خیس خوردن آن 6 تا 8 ساعت می شود.

2- حرارت دادن دانه های سویا:

سویاها را حرارت دهید تا آنزیم های مولد طعم لوبیا، از بین بروند. برای این کار می توانید مدت 2دقیقه سویاهای خیس خورده را داخل مایکروویو قرار دهید یا اینکه داخل فر بگذارید.

3- خرد کردن دانه های سویا:

لوبیاهای سویای خیس خورده را به همراه 1 لیتر آب داخل مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. یا اینکه می توانید سویا های خیس خورده را کاملاً آسیاب کنید و با 1 لیتر آب مخلوط کنید. سپس مایع مخلوط شده را آبکش کنید.

4- جوشاندن شیر سویا:

مایعی که از آبکش رد شده است، شیر سویا نام دارد. شیر سویا را مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید. بعد از خنک شدن، شیر سویا آماده مصرف است و می توانید تا 3 روز آن را در یخچال نگه دارید.

5- طعم دادن به شیر سویا:

برای بهبود طعم شیر سویا، می توانید مقداری نمک به آن اضافه کنید، زیرا شیر گاو هم حاوی مقدار زیادی نمک است. شکلات، وانیل یا طعم دهنده های میوه ای نیز، مناسب هستند.

توفو

توفو (TOFU) ماده غذایی است، که شبیه پنیر است. و با افزودن مواد انعقاد دهنده به شیر سویا بدست می آید. . در حقیقت توفو، همان پنیری است که با انعقاد شیر سویا به دست می آید.

پنیر سویا نیز همانند پنیر معمولی باید در آب سرد و در یخچال نگهداری شود.

ارزش تغذیه ای توفو:

 توفو همانند سایر فرآورده های سویا، LDL (کلسترول بد) خون را کاهش می دهد و مقدار HDL (کلسترول خوب) را در حد طبیعی حفظ می کند، در نتیجه احتمال بیمارهای قلبی را کاهش می دهد.

* پنیر سویا نیز همانند شیر سویا منبع غنی پروتئین و ویتامین های گروه B است. که در رژیم گیاهخواری می تواند جایگزین گوشت شود.

* توفو بر خلاف شیر سویا، حاوی مقدار زیادی کلسیم است که برای جلوگیری از 

پوکی استخوان  مفید است.

* هضم پنیر سویا (توفو ) خیلی آسان است ، زیرا فیبر موجود در دانه های سویا طی عملیات کارخانه ای از آن جدا می شوند.

* توفو همانند سایر فرآورده های سویا، LDL (کلسترول بد) خون را کاهش می دهد و مقدار 

HDL  (کلسترول خوب) را در حد طبیعی حفظ می کند، در نتیجه احتمال بیمارهای قلبی  را کاهش می دهد.

* توفو منبع غنی ایزوفلاوون هاست. ایزوفلاوون ها خطر پوکی استخوان را کاهش می دهند. همچنین احتمال سرطان سینه، سرطان 

پروستات  و عوارض یاسئگی  مثل گرُ گرفتگی و اختلالات روحی را کم می کنند.

طرز تهیه توفو در منزل:

1- برای تهیه 400 گرم پنیر سویا، حدود 2 لیتر شیر سویا و دو قاشق چایخوری سولفات کلسیم طبیعی لازم است. برای تهیه پنیر سویا به صورت زیر عمل می کنیم:

1- جوشاندن شیر سویا : شیر سویا را در یک ظرف بریزید و 5 تا 10 دقیقه به آرامی بجوشانید. سپس آن را خنک کنید تا دمای شیر به 70 درجه سانتیگراد برسد.

2- سولفات کلسیم، یک ماده منعقد کننده و در حقیقت "مایه پنیر" است. دو قاشق چایخوری سولفات کلسیم طبیعی را در یک لیوان آب گرم حل کنید. هر چقدر مقدار سولفات کلسیم کمتر باشد، توفو نرم تر و هر چقدر مقدار سولفات کلسیم بیشتر باشد، توفو سفت تر می شود.

3- محلول حاوی سولفات کلسیم را به آرامی در شیر سویای گرم بریزید و آن را هم بزنید. اگر بعد از افزودن محلول سولفات کلسیم ، باز هم قسمتی از شیر به حالت شل باقی مانده بود، یک مقدار دیگر سولفات کلسیم اضافه کنید.

4- اگر تمامی شیر سویا، منعقد شد( دلمه بست) و مایع آبكی زرد رنگی روی آن دیده شد ، یك پارچه سفید تمیز را در یك آبكش قرار دهید و شیر منعقد شده را روی پارچه بریزید . لبه های پارچه را روی پنیر برگردانید. سپس یك بشقاب ملامین پهن را روی پارچه ی حاوی پنیر قرار داده و یك وزنه یك كیلویی را مدت 20 دقیقه روی بشقاب بگذارید تا آب زردرنگ پنیر از آن جدا شود. بعد از این مدت پنیر آماده است. آن را برش دهید و در یك ظرف آب سرد قرار دهید. سپس ظرف را در یخچال نگه دارید و هر روز آب آن را عوض كنید.

نیره ولدخانی


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:شیر سازی گیاهان در طب سنتی, ] [ 1:23 ] [ لقمان محمدیان ]

نشانه هاي فراواني خون هفت نوع است:

1) سرخي رنگ صورت

2) دميدگي و پري (طول و عرض، ارتفاع) رگ ها

3) غلظتي نبض

4) حس سنگيني و ماندگي، درون تمام بدن و اندام ها

5) احساس حرارتي خوش درون تمام اعضا

6) سستي و دشواري حركت

7) آروزي ميل به غذا با احساس گرسنگي

هرگاه از اين نشانه ها داخل عضوي باشد نشاني كه خاصه ان عضو است پديد مي آيد و خون بدان عضو ميل مي كند، چنان چه در سر حركت شريان قوي و ضربان در سر پديد مي آيد. اگر به جانب كبد ميل نمايد باعث سوزش در جگر مي شود. در معده با احساس گرسنگي و تغيير مزاج و در طحال با تظاهرات اختصاصي و سوزش ان همراه است. علائم كلي ديگري شامل سرگيجه، خارش چشم و صورت، شيريني طعم دهان و خنده هاي   بي سبب در غلبه خون وجود دارد.

نشانه هاي تباه شدن خون در بدن:

نشانه هاي فساد خون سه چيز است:

يكي : ان كه رنگ صورت بيمار تغيير كند.

دوم: نبض قوي گردد.

سوم: حس درد و ناخوشايندي پديد آيد.

پس هرگاه خون فاسد شد، رنگ صورت بيشتر مواقع به سرخي متمايل مي گردد و زماني كه به علت بلغم باشد رنگ صورت به سپيدي و اگر سودا باشد به تيرگي وسياهي        مي گرايد و اگر از جهت تيزي حرارت صفرا باشد به زردي مي گرايد. اگر در خون فساد ايجاد شود. اگر دست به هر عضوي بزنند درد مي كند، گاهي بعضي نواحي خاص مانند محل زخم درد مي كند و اگر مدتي بگذرد و فصد يا حجامت ننمايد به تب مبتلا مي شود كه جوش ها و طاعون بد به وجود مي آيد و اگر نيرو تدارك نشود از بين مي رود. بالاخره بخار فاسد كننده ي خون به دل مي رسد و بيمار را هلاك مي نمايد.

حالات خون پس از گرفتن

پس از گرفتن خون چهار موضوع را بايد جستجو كرد:

1) رنگ

2) قوام

3) بوي آن

4) آن كه خون را در ظرفي پوشش دار قرار داده و بعد از يك ساعت به آن نگاه مي كنند؛ اگر خون خوشبو داراي قوام معتدل و رنگ ان طبيعي باشد سالم است.

خون صفراوي رقيق تر از معتدل و از سرخي به زردي مايلمي شود و بسيار گرم و بوي آن تيز و شديد است و دير لخته مي گردد و طعم تلخ دارد.

خون بلغمي به محض خروج رقيق و كمتر گرم است. زود غليظ و لخته مي شود و بوي ضعيف دارد اما اگر عفوني باشد بوي بد و ناخوشي مي دهد و بعد از يك ساعت آبي رقيق بر روي آن ظاهر مي شود.

خون سودايي غليظ و سياه و بوي بد دارد و بوي ترشي مي دهد  و زود لخته مي شود. اگر مقداري آب در آن بريزند و تكا ن بدهند رشته رشته مي شود (چون ليف) و از آن آبي كبود جدا مي شود . هرگاه اين سه نوع خون، سوخته شود قوام يافته و غليظ مي گردد و بوي ناخوشايند مي دهد.

عوامل فاسد خون:

بر سه نوعند:

1) تدبيرهاي بد در غذاهاي گرم و چيزهاي تند و تيز و شراب كهنه و آن چه مانند آن است.

2) گرمي مزاج دل و جگر به خصوص در سال هاي جواني و فصل تابستان

3) فساد به علت تغيير نظام فصل هاي سال و بادها و باران ها و غبارهاي فراوان.

خون در هر مزاج و سال عمر:

مزاج سودايي خشك و خون ان تيره و مزاج هاي مرطوب سرد و تر و سرخي خون آن ها كمتر است. رطوبت، خون را غليظ مي كند. مزاج صفراوي رقيق تر است. اما در كودكان خون، رقيق و ضعيف و در جوانان غليظ و سرخ و بین ميان سالان به سياهي مي گرايد و غليظ مي باشد و خون پيران رقيق و ضعيف (كمرنگ) است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:17 ] [ لقمان محمدیان ]

 

** آیا می دانید چرا خانمهای ایرانی درزمان گذشته پس از چندین با وضع حمل و بدون خوردن قرص آهن دچار کم خونی نمی شدند؟؟ولی اکنون قبل از وضع حمل وقتی به محض ورود به سن بلوغ وبا مصرف زیاد قرص آهن هنوز دچار کم خونی هستند!!

 

** به نظر شما علت بروز کیست های تخمدان در خانمهای جوان طی 50سال اخیر چیست ؟؟
** علت لکهای پوستی درمان نشده توسط داروهای جدید را در چه می بینید؟؟
** بروز اضطراب ،خواب بی کیفیت، پایین آمدن آستانه تحمل وبیماریهای گوارشی را چگونه ارزیابی می کنید ؟؟
** چرا بعضی روزها دچار افسردگی ،کسالت، بی حوصلگی وبدخلقی به ظاهر بی دلیل می شویم؟؟
** آیا بین روزهای ماه وتغییرات خلق وخو وضعیت موجودات عالم ارتباطی وجود دارد؟؟
** آیا ازسردی ،گرمی، تری، خشکی اطلاعی دارید؟؟

جواب مواد فوق هزاران پرسش بی پاسخ دیگر از علم پزشکی را میتوانید درعلم طبع شناسی و مزاج شناسی بیابید . آیا این را می دانستید ؟؟

چه غذاهایی اسیدی (بلغم زا) می باشد؟

غذاهای سرد مثل ترشیجات (سرکه ها)-آبغوره-مرکبات(پرتقال-لیمو ترش-لیمو شیرین-نارنج- نارنگی-...)-لبنیات(ماست-دوغ-غارا- ...)- جو – عدس-برنج-ماش-کدو خورشتی- سیب زمینی – کاهو- خرفه- گوجه- رب – سس= نوشابه- گذمک – شاه توت- توت فرنگی- هلو- آلبالو-زردآلو- کیوی- خیار- تمر هندی-  گوشت های سرد ( گاو – گوساله – بز - مرغ صنعتی امروزی – ماهی – میگو-سیرابی و شیرازدان – اردک) ...

در طب سنتی به چنین غذاهایی ، سرد و تر( مواد بلغم)گفته می شود.

پس بايدگفت : غذاهای اسیدی- غذاهای سرد ← بیماری ام اس MS.

درمان بیماری ام اسMS: باید غذاهای گرم و خشک و بصورت مستمر معذفی شود.( غذاهای دارای آلاکوز بالا)-یبوست نداشته باشد(برگ سنا بخورد)-عصبی نشوند(دم کرده بادرنجبویه یا به لیمو یا با عسل بخورند) و با رعایت نکات ظریف دیگر زیر نظر پزشک سنتی حاذق

غذاهای گرم و خشک برای بیماری ام اس: گوشت(شتر- گوسفند- بوقلمون-بلدرچین-کبوتر – سار)نخود – لپه – دال عدس- پسته- بادام-فندق- بادام هندی- بادام کوهی-نارگیل- شاه دانه-انواع سبزیجات-پیاز-پیازچه-سیروموسیرانواع کلم-کنگر-ریواس-توت خشک-تمام ادویه جات- خرما – موز – سیب – انجیر- آناناس- گلابی- خربزه-طالبی- گندم-بادام- انگور- کشمش- مام گیاهان دم کردنی(اویشن-گل گاوزبان-بادرنجبویه-به لیمو-چاه کوهی- پونه-دارچین-زنجبیل-هل – سنا - ...)

بیماری ALS و بیماری های هم خانواده ام اس نیز به همین صورت و زیر نظر پزشکان طب سنتی و حاذق درمان می شود.

 ضعف حافظه و فراموشی(الزایمر):

با تغذیه مناسب میتوان ضعف حافظه(الزایمر)را برطرف نمود.

مفید برای حافظه

  • قندهای طبیعی: عسل و کشمش-مویز-انجیر- توت
  • پیاز-عدس-سالاد با سس طبیعی- لیمو ترش و روغن زیتون
  • به لیموباعث حافظه- تقویت معده- تپش قلب- سردرد- خستگی روحی
  • بادرنجبویه باعث تقویت حافظه و آرامش و رفع استرس- ازدیاد خواب
  • کندر

مضر برای حافظه

  • لبنیات (ماست. دوغ-پنیر-شیر-غارا (باعث تخریب مغز و اعصاب می شود ))
  • ترشیجات
  • میوه جات ترش و کال
  • گشنیز
  • طبخ غذا در ظروف آلومینیوم(ظروفی که فعلا به نام رویی نامیده می شود)

 

 عوامل ریزش مو :

مهمترین عوامل ریزش موی انسان به قرار ذیل می باشد.ولی متاسفانه فقط درمان و عوامل خارجی آن را موثر می داند که اکثرا بی فایده می باشد.

عامل

علت

درمان

یبوست

چای- سرخ کردنی-غذاهای آماده و ساندویچی

ملین ها: خاکشیرجوشانده-روغن زیتون- سوپ جو- پاچه – سیراب و شیردان-دم کرده برگ سنا

غذاهای سرد(دارای اسید)

ماست و دوغ و لبنیات و ترشیجات

نخوردن لبنیات و ترشیجات – خوردن غذاهای گرم و دم کردنی ها -

عصبی بودن

یبوست – غذاهای سرد- چای زیاد-فقر غذایی- عوامل استرس زا

خوردن شربت بادام- دم کرده باد رنجبویه-دم کرده به لیمو- دم کرده گل گاوزبان- نخوردن چای-خوردن سالاد زیاد با سس طبیعی

فقر غذایی

خوردن غذاهای مانده و فاسد – یبوست- چای

نخوردن چای-خوردن سالاد زیاد با سس طبیعی

ارثی

افراد دارای طبع سرد اکثرا طاس

دراین حالت درمان ندارد یعنی اصلا طاسی بیماری نیست مثل کسی که موهای بور و چشم زاغ داشته باشد

غذاهای آلوده

ساندویچ ها –روغن – سرخ کردنی – آماده  و مانده-

تنقلات مصنوعی – غذاهای صنعتی و ...

عادت به خوردن غذاهای طبیعی و گیاهی

خارجی

شستشو دهنده ها – آلودگی هوا

شستشو با شستشو دهنده های طبیعی و گیاهی(گل سرشور-هزارچم-صابون زیتون رودبار-صابون پیچ محلی و غیره)

مصرف داروهای اعصاب و هورمونی نیز یکی از عوامل مهم می باشد.

متاسفانه درمان امروزی فقط از طریق شامپو ها و شستشو دهندهاست هیچ انسان عاقلی برای جلوگیری از ریزش و زرد شدن برگ های درخت اقدام به شستشو و رنگ آمیزی برگها نمی کند بلکه از طریق خاک و غذا و کود اقدام به درمان ریزش و زرد شدن برگهای درخت می کند. 

 سودا(اگزما exema Eczema)  چیست ؟ - درمان با غذا

اگر تغذیه نامناسب باشد و با افراط در مصرف نوعی غذای سالم بوجود آید خلط سودا در بدن افزایش پیدا کرده و سبب بروز عارضه پوستی انسان می شود.

1-     باید در نظر داشت تغذیه انسان فقط خوردن نیست. صدای ناهنجار-غم زیاد-بوی بد-محیط نامناسب-مکان نامناسب زندگی و ... نیز نوعی تغذیه ناسالم می باشد.

2-     حساسیت به پوست یعنی اهمیت داشتن پوست و دستها برای یک نفر نوع بروز افزایش خلط را در عارضه پوستی قرار میدهد مثلا اگر یک هنرمند سودا آن آب مروارید است. یک دونده و یا کاسب سودای آن رو ماتیسم است. و یک خانم سودای آن لکه های سیاه در دستها و بدن و گردن است . و یک آرایشگر سودای مو یعنی موهای سفید و یا سودای ناخن(کجی ناخن) می شود و ...

بیماری سودای پوستی یا اگرما بعلت عوارض پوستی از ازدیاد خلط سودا در بدن حادث می شود و تغذیه یکی از عوامل بروز آن می باشدو بهبودی آن نیز با غذا میسر می باشد. بنده حدود 15 سال بود به این بیماری دچار بودم که با تغییر رژیم غذایی مناسب بهبود یافتم. ابتدا غذاها به سه دسته تقسیم میگردد:

1-     غذاهای مضر

2-     غذاهای بی تاثیر

3-     غذاهای مفید

در کنار توصیه به خوردن غذاهای مفید مواردی از جمله یبوست و درگیریهای عصبی(حساسیت شدید به نوع و مکان بروز بیماری) هم مانع علاج این بیماری است که در صورت وجود آن توصیه های غذایی و روانشناسی برای جلب توجه نیز میشود.

غذاهای مضر :  ترشیجات-لبنیات(ماست.دوغ.پنیر.کشک. غارا.دوغ...)-گوجه-رب-سس-بادمجان-تخم مرغ-غذاهای مانده-ساندویچ ها-خیارشور-مرغ صنعتی-گوشت گاو و گوساله و بزو اردک و ماهیها و میگو-سیرابی-گرمک-هندوانه-کیوی-گیلاس-هلو.زردآلو-آلو-باقالی-عدس- ماش-برنج ساده-جو-ذرت-گشنیز-آب یخ-میوجات ترش-نارنگی-نارنج-لیموترش-سیب زمینی-تخمه کدو-بامیه-نخودفرنگی-...صدای ناهنجار-خبرناگوار-غم-صحنه های ناهنجار-بوی بد ...

غذاهای مفید و درمانگر: انواع لوبیا-سویا-هویج- طالبی-خربزه-پاپایا-نارگیل-آناناس-گلابی-انبه-خرمالو-گندم-توت-روغن کنجد-روغن زیتون-ارده-انگور-شیره انگور-کشمش-مویز-بادام-بادام زمینی-گوشت(شتر-گوسفند-مرغ محلی-کبک-بلدرچین-سار-گنجشک-کبوتر-آهو-دل و قلوه)-جگر-حلوا-سبزی(تره)-انار-سیاه دانه-مقدار بسیار کم اسفند روزانه بلعیده شود.

غذای نسبتا مفید: بهتر است مصرف شود: سبزیجات-ادویه-خرما-سیب-نخود-دال عدس-بادام هندی-بادام کوهی-پسته-فندق ....

 درمان دیابت (قند خون) :

غذاهای مفید :

سوپ جو+سیراب و شیردان+پاچه گوسفند

خورشت آلو+اسفناج+قارچ

جو- لوبیا چشم بلبلی-فندق-دارچین-زعفران-شنبلیله-بذرشنبلیله-کرفس-هویج-پیاز-سیر-عسل-توت خشکه-سرکه سیب

درمان گیاهی: کلپوره 50 گرم، لیمو عمانی با پوست و دانه 50 گرم، بذر شنبلیله 100 گرم ، قره قات 50گرم ، عدس الملک 52 گرم، نارنج 2 عدد، گزنه 50 گرم، ریشه بادام 50 گرم- نارنج ها را از وسط بریده و دانه هارا جدا نموده، خشک کنید.همه مواد را آسیاب کنید و با هم مخلوط کنید. روزی سه مرتبه و هر بار یک قاشق مرباخوری از ایمن مخلوط را در یک استکان آب ولرم ریخته با یک قاشق عسل هم زده و قبل از غذا بخورید.

این نسخه برای افرادی است که انسولین مصرف می نمایند.رژیم غذایی برای این افراد، در شبانه روز یک وعده غذای پخته به همراه سالاد و دو وعده دیگر غذای خام بخورند.

 

 

طبع انسان سه نوع است : 1- سرد2-گرم3-معتدل

1-     افراد دارای طبع سرد : ظاهری سفید گونه دارند معمولا چاق هستند.افراد چشم آبی و یا چشم زاغ و یا مو بور و بلوند دارای طبع سرد هستند.افرادی که سرهای طاس دارند.و موهای لخت نیز دارای طبع سرد هستند. این افراد سحرخیز نیستند و معمولا  دیر عکس العمل نشان میدهند و کند و چاق و با خوردن غذاهای سرد شل و تنبل و بلغمی می شوند.

2-     افراد دارای طبع معتدل: دارای خصوصیات مشترک طبع سرد و گرم میباشد. خیلی دیر بیمار می شوند.

3-     افراد طبع گرم : ظاهری سیاه گونه دارند و موهای فر و مجعد و خشک و سرهای پرمو-سحرخیز و عجول و هیچ گاه دیر به محل کار و وعده نمیرسنذ.لاغر اندام و غداهای گرم به آنها سازگار نیست.بیشتر بیماریهای کبدی صفرایی میگیرند.

مزاج انسان ها چهار حالت دارد:

1-     صفرا : مزاج تابستانی-آتش-گرم و خشک-کبدی

2-     دم : مزاج بهاری – هوا – گرم و تر – خون

3-     بلغم : مزاج زمستانی – آب – سرد و تر – اعصاب و مغز

4-     سودا : مزاج پاییزی – خاک – سرد و خشک – طحال

پس انسان باید به غذای خود بنگرد(سوره عبس آیه 24)

لیست غذاهای مضر و زیان آور برای انسان :

لبنیات صنعتی(ماست-دوغ-شیر-پنیر-کره ...)-چای- چای سبز-قهوه- نسکافه- شیرینیجات قنادی(هر چیز که شکر دارد)-سرخ کردنی-سس های صنعتی-گوجه فرنگی-رب گوجه-بادمجان-ترشیجات با سرکه صنعتی- غذاهای آماده و ساندویچی(سوسیس.کالباس .پیتزا.همبرگر و ...)-ماکارونی-مرغ و تخم مرغ صنعتی-ماکروفر شده-نوشابه ها – تنقلات صنعتی(کیک-چیپس-پفک-شکلات-کام-کیک-بیسکوئیت-ساندیس-سوهان-گز-فرنی- بستنی-کنسروها-کمپوت ...)-غذاهای مانده-گوشت زیاد-گوشت گاو و گوساله-دخانیات-نوشیدن مایعات همراه غذا


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:15 ] [ لقمان محمدیان ]

خواص زالو انداختن:

زالو انداختن براي سياه شدن وبي حسي انگلشت هاي دست و پا، سياه زخم واريس گرفتگي عضلات پا و حرارت پا و نيز براي درمان مفاصل، در رفتگي، ضرب ديدگي و اب آوردن زانو مفيد مي باشد و بهتر است 3 زالو انداخته شود. براي درد ماهيچه هاي ران، بواسير و انشقاق از محل بواسير نافع است ناراحتي هاي بيضه، اعم از خارش، تورم و ضرب ديدگي بيضه ها و درمان پورستات از زير آن و از پشت بيضه ها، باد فتق و باد نافع با اين كار درمان مي گردد. براي نارحتي هاي زنان، كه ترشح از رحم ندارند، آوردن گوشت اضافه، درد فرج و رحم نافع است. براي فرو رفتن دنده ها در محل فرورفتگي دنده ها و قطع نخاع از محل دنبالچه كه بهتر است 5 تا 6 زالو انداخته شود براي خشك شدن   عضله ي گردن، كوفتگي سرشانه و مفاصل ان و كساني كه مفصل شانه ي آن ها زود به زود در مي ورد( مانند ورزشكاران) نافع است. براي ناراحتي هاي گوش، اعم از قرمز شدن تورم، شكستگي و صدا دادن گوش موثر است. در مواردي كه جوش در دمل و غده بر روي سرايجاد مي شود براي كساني كه پيشاني شان درد مي كند درد گيجگاه، قرمز شدن و خوني شدن چشم گرفتگي مجراي اشكي پليپ بيني جوش هاي بيني و صورت قرمز شدن روي بيني نافع است. براي درد دندان و لثه كه بايد زالو از كنار شارب (سبيل ) انداخته شود و دندان كرم خورده كه بايد داخل دهان و روي همان دندان قرار گيرد. براي زخم دهان ولثه از زير چانه، براي ورم گلو  ولوزه و گواتر از همان محل مربوطه، براي درد سينه و پستان زنان كه درد مي كند و يا نمي توانند شير بدهند ويا نمي توانند با شوهر خود آميزش كنند، انداختن زالو مفيد و موثر خواهد بود.

طرز انداختن و برداشتن زالو:

براي انداخت زالو  بهتر است از استكان كوچكي استفاده شود .براي كار بايد به تعداد مورد لزوم زالو داخل ان قرارگيرد و دهانه ي استكان را به ناحيه ي درد بچسابند تا زالو ان قسمت را بگيرد و شروع به ميكدن نمايد. هر گاه زالو باد كرد، خودش خواهد افتاد و چنان چه بخواهد زودتر از موعد زالو را بر دارد، كمي نمك بر روي آن بپاشيد، انگاه زالو خواهد افتاد.

اگر كسي براي خود زالو تهيه كرده و مي خواهد دوباره در منزلش از ان استفاده كند،

مي توان زالو را در محل مناسب مانند حمام و يا نزديك لوله فاضلاب با پايش به ارامي لگد نمايد تا زالو خون ميكده را خالي كند وبعد ازشست وشو مي تواند زالو را روز ديگر استفاده كند. ناگفته نماند كه اين زالو فقط براي يك نفر قابل مصرف مي باشد.

براي بند آوردن خون زخم زالو بهتر است از خاكستر چوب حصير يا زرد چوبه استفاده كرد. اگر كسي خونش رقيق باشد (فقط با حجامت كردن مشخص مي شود كه خونش رقيق است) بايد قبل از اين كه زالو بيفتد ان را بردارد، زيرا كسي كه خونش رقيق باشد خون زخم ديرتر بند خواهد آمد. ولي اگر كسي خونش غليظ باشد بهتر است بگذارد كه زالو خود بيفتد.

بايد توجه داشت كه كسي كه زالو مي اندازد، بايد ابتدا حجامت كرده باشد و پس از آن زالو بيندازد، چرا كه بدن او به جابه جايي خون و كم شدن ناگهاني خون عادت كرده وبدنش دچار غش و ضعف ( در افراد ضعيف) نشود.

نگهداري زالو مستلزم به وجود اوردن شرايط خاصي براي ان است. براي اين كار بهتر است كه ان را در ظرف ابي گذاشت كه هميشه سرد و خنك باشد و كمي خاك رس و ياگل خاك رس داخل ان انداخت تا زالو از گل رس تغذيه  نمايد وضعيف نشود. براي ناحيه ي سر، بهتر است زالوهاي كوچك را انتخاب كرد و براي دست و كمر و پاها از زالوهاي بزرگ تر استفاده مي شود. ناگفته نماند، زالو براي حيوانات بيمار هم مورد استفاده قرار مي گيرد، از جمله در حيواناتي مانند گاو براي ناراحتي پستان و تب پستان و ... در پرندگان همچون كبوتر براي نارحتي بال و ورم شكم پرنده كاربرد دارد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:10 ] [ لقمان محمدیان ]

 دکتر حسین روازاده از شناخته شده‎ترین چهره‎‎های فعال در جریان طب اسلامی‎ست. متخصص قلب و فارغ‎التحصیل از دانشگاه تهران؛ ایشان سهم عمده‎ای در آگاهی‎بخشی به جامعه از دسیسه‎ها و توطئه‎‎های جریان استعمار در بحث طب و تغذیه داشته‎اند و نظر بسیاری از آحاد جامعه را به‎سوی خود جلب کرده‎اند. مطالب پیش رو حاصل گفت‎وگوی چند ساعته پنجره با ایشان است که به‎طور خلاصه به علاقه‎مندان این حوزه تقدیم می‎شود.

اگر شما بخواهید طب اسلامی را به‎طور خلاصه معرفی کنید، چه تعریفی ارائه می‎دهید؟
طب در مجموع به هرچیزی که بتواند در راستای سلامتی انسان مؤثر باشد، چه در درمان جسم و چه در درمان روح، گفته می‎شود که همگی توسط پروردگار تبارک و تعالی در طول قرون گذشته هدایت شده، گرچه به نام دانشمندان متفاوت ثبت باشد. در یک جمله ساده طب را در مجموع متعلق به پروردگار تبارک و تعالی می‎دانم و در زمان صدر اسلام هم چون تجمیعی از تمام علوم و ادیان شد، طب هم در این راستا مانند علم نجوم و علم‎‎های دیگر اسم اسلامی بر آن نهاده شد. البته در رابطه با علوم دیگر می‎شود شکل‎‎های دیگری هم مطرح کرد، اما در مورد طب ادله‎‎اي وجود دارد که انسان نمی‎تواند به هیچ‎وجه ادعا کند که می‎تواند علم طب را خودش ابداع و اجرا کند و بدون غلط، نتیجه خوبی بگیرد. در مجموع علم را آن‎چیزی می‎دانم که در جهت اهداف عالی بشر حرکت کند، اما در مورد علم طب نظرم بر این است که این علم فقط اگر الهی باشد در جهت اهداف عالی بشر حرکت می‎کند، در غیر این‎صورت حرکت نخواهد کرد.

پس آیا این درست است که اصل علم طب قدیم از الهامهاي وحیانی سرچشمه گرفته است؟
تا آن‎جایی که من به‎عنوان یک محقق، تحقیق کردم، هر چیزی که در حال حاضر در دنیا به‎عنوان علم نامیده می‎شود و مفید برای جامعه بشری در زمینه سلامتی روح و روان و جسم فرد است، هیچ‎کدام متعلق به علم غیرخدایی نیست و غیر از این هرچیزی که امروزه به‎عنوان طب امروز مطرح است قطعا برای بشر مضر است. به‎عنوان مثال دانشمندی به‎نام «ویلیام هاروِی» عنوان کرده که گردش کوچک خون را کشف کرده. خب به نام خودش هم ثبت کرده و برخی از کسانی‎که از طب نوین به‎شدت حمایت می‎کنند، به‎عنوان افتخار از این یاد می‎کنند یا فیزیولوژیست‎‎ها روی این موضوع خیلی مانور می‎دهند. دانشجویی مصری در تحقیقاتی که داشته، مشخص کرده که این متعلق به یک دانشمند مسلمان به‎عنوان «قَرَشی» است که ایشان هم به نوبه خود از دانشمندان ایرانی درس گرفته.

هرجا که بررسی می‎کنیم می‎بینیم که تماما این‎‎ها طریق بیان‎شان این است که از خودشان چیزی نداشتند و از جای دیگری الهام گرفته‎اند یا به هر حال علمی است خدایی؛ ولو گرچه‎کسی بیاید و این علم را به دیگری منتسب کند. یا زکریای رازی هر چیزی که عنوان می‎کند، از علومی که از گذشته به‎دست آورده یا در زمان صدر اسلام به‎دست آمده یا خودش شخصا روی آن کار کرده، از کلام او مشخص است که مطالب را متعلق به خودش نمی‎داند. حرکت‎‎هایی که این اشخاص در آن زمان انجام داده‎اند با علم امروز قابل‎تصور نیست. به‎عنوان مثال از حیرت‎آورترین مسائل در این زمینه این است که این‎‎ها از کجا می‎دانستند فرماندهی بدن که امروزه به آن «دی‎ان‎اِی» می‎گویند خوراک و غذایش به اصطلاح امروزی‎‎ها زینک یا روی است.

جالب توجه این است که آن‎ها می‎دانند برای این‎که به «آر اِن اِی» که زیر نظر این فرمانده پیغامبری می‎کند اگر از طرف فرمانده پیغامی داده شود نیاز به انرژی هست، که برای تأمین این انرژی بدن نیاز به یون مس دارد و یون مس به‎صورت کاتالیزور عمل می‎کند؛ به‎خصوص چرخه‎ای که امروزه در کبد کشف کرده‎اند كه در آن‎جا میلیارد‎ها یون مس به‎کار گرفته شده است. برای این‎که یک منبع انرژی ساخته شود. همچنین مطالبی را که بوعلی‎سینا در بحث آناتومی گفته وقتی که شما بررسی می‎کنید حیرت‎زده می‎شوید و برای‎تان غیرقابل‎باور است که واقعا این‎‎ها کار بشر بوده است و از میزان تسلط این‎‎ها بر فلزات تعجب می‎کنید. این‎‎ها انرژی هسته‎ای نداشته‎اند که تشخیص بدهند که در بدن انسان فلزات سنگین کجا اثر می‎کند. و الی ماشاءالله مثالهاي دیگر. این‎‎ها به‎نظرم علمی اتفاقی نیست.

از بین مباحثی که مطرح فرمودید چند سؤال دیگر قابل‎طرح است. یکی از آن سؤال‎‎ها این است که آیا مبانی معرفت‎شناسی طب اسلامی، چیزی متفاوت از آن مبانی است که امروزه طب مدرن بر اساس آن فعالیت خودش را سازماندهی می‎کند؟

مبانی طب اسلامی بر اساس یک چهارچوب بسیار مشخص و ساده تدوین شده است. طب اسلامی قدرت و عظمتش بیشتر به جهت مبنای مستحکمی است که دارد که این مبنا در قبل از اسلام هم به شکلی ضعیف وجود داشته است. برخی می‎گویند به اسلام ارتباطی ندارد؛ ما هم نمی‎گوییم که حتما به اسلام ارتباط دارد، بلکه می‎گوییم که به خدا ارتباط دارد. این مبانی را خدا بر اساس فهم ما از زمان خلقت بشر و به تناسب کشش و توان فهم ما در اختیار ما قرار داده است و وقتی به اسلام رسیده آن را کامل کرده. اگر ما بگوییم اسلام طب ندارد باید بگوییم که انسان طب نداشته است.

و اگر قرار باشد بگوییم دنیا طب نداشته، معنایش این است که از ابتدای تاریخ تا این یکی دو قرن پیش همه منتظر بودند که انگلیسی‎ها و غربی‎ها طب بیاورند و این منطقی نیست چون انسان از آغاز خلقت به‎دنبال این بوده که مشکلات خودش را حل کند. من همیشه گفته‎ام که اگر 124 هزار پیغمبر 124 هزار نکته گفته باشند، و به هر کدام از ایشان یک نکته از طرف پروردگار الهام شده باشد کار طب تمام است. یعنی طب تکمیل شده است و به کمال خود رسیده است. اگر بخواهیم مقایسه‎ای با طب جدید کنیم باید بگوییم طب جدید - به‎نظر من - پایه‎هایش را بر روی آب نهاده و بسیار لغزنده است به همین جهت هم کسانی‎که این طب را در جهان هدایت می‎کنند آن را بسیار متزلزل دانسته و بسیار دقیق و هدفمند مراقب عدم سقوط آن هستند.

به‎عنوان مثال امکان ندارد هر شب شما در تلویزیون مشاهده نکنید که یک هنرمند یا بازیگر به‎صورتی یک لیوان آب با یک قرص را بخورد و این یعنی اگر شما می‎خواهید رفع مشکل کنید راهش این است که از این قرص و از این یک لیوان آب جدا نشوید. زمانی‎که ما حجامت را بر اساس علاقه شخصی و فرهنگی خودمان شروع کردیم، به محض این‎که این موضوع مطرح شد رادیو‎ها و ماهواره‎‎ها به‎شدت به ما حمله کردند و گفتند که جمهوری اسلامی و روحانیت طب جدید ساخته است با وجود این‎که این موضوع هیچ ارتباطی با روحانیت و طلاب و مراجع نداشت. چون ما اولین استدلالی که در صحبت‎های‎مان می‎آوریم مبانی مستحکم است، اما آن‎‎ها مبانی ندارند. طب باید با ذائقه و روح انسان سازش و همخوانی داشته باشد.

شما وقتی مثلا در یک عطاری واقعی می‎روید بی‎دلیل می‎خواهید آن‎جا بچرخید و از هوای آن‎جا استفاده کنید و تنفس کنید و از آن‎جا لذت ببرید. ولی وقتی وارد یک داروخانه شیمیایی می‎شوید اصلا دوست دارید فرار کنید یعنی می‎خواهید هرچه زودتر دارو را بگیرید و بروید. اما در قدیم جهت معاینه نزد حکیم می‎رفتید و نزد حکیم کسی به هم نمی‎ریزد، بلکه آرامش قلبی پیدا می‎کند؛ چراکه همه مسائل را از منظر معنوی و مادی و علمی در نظر می‎گیرد.

شما مطرح کردید مبانی معرفت‎شناسی طب اسلامی متفاوت از معرفت‎شناسی طب مدرن است. سؤالی که این‎جا پیش می‎آید این است که چگونه ممکن است بین دو سیستم طبی که بر اساس مبانی معرفت‎شناسی کاملا متفاوت از هم تولید شده‎اند تلفیق برقرار کرد و سؤال دیگر این است که اگر اعتقاد دارید که تعامل صحیح می‎تواند برقرار شود این تعامل صحیح باید چگونه باشد که تبدیل به التقاط نشود؟
من یک بحثی را قبلا هم در یکی از محافل مهم عرض کردم و آن این‎که ما که انقلاب کرده‎ایم و باید در همه امور انقلاب کنیم. حضرت امام هم نظرش این بود. یکی از انقلاب‎‎های ما انقلاب طب است. اما راه رسیدن به این هدف برای این‎که ما دچار التقاط نشویم این است که حتما باید در کنار خودمان یک نرده‎‎هایی را به‎عنوان حفاظ از هر دو طرف قرار دهیم که از مسیر خارج نشویم. من اسم آن را گذاشته‎ام احیای طب اسلامی. این معنایش چه هست؟ ما اگر بخواهیم موفق شویم. اول باید آن ساختمانی را که خداوند تبارک و تعالی برای ما ساخته بوده و عده‎ای آمدند تخریبش کردند و یک مقدار صدمه‎اش زدند، از پایه و اساس بیاوریم بالا و برسانیم به آن‎جایی که بوده، و بعد از آن دانشمندان ما بر اساس آن پایه و اساس رشد پیدا کنند و تربیت شوند. اما اگر قبل از احیا شدن بنا، کسی بخواهد در این زمینه نظر‎های شخصی اعمال کند انحراف ایجاد می‎شود. این‎طور بگویم اگر یک‎ذره از این طب برداریم و یک‎ذره از آن طب برداریم و داخل همدیگر بگذاریم چیز خوبی به‎دست نمی‎آید.

 

با توجه به مباحثی که ارائه کردید سؤالی که پیش می‎آید این است که با وجود این تفاوت‎‎های مبنایی بین نگاه مدرن و نگاه اسلامی، آیا اساسا سیستم‎‎های نظارتی مدرن با رویکرد‎های امروزی صلاحیت نظارت بر طب سنتی و اسلامی را دارند یا خیر؟
این حرکت کاملا اشتباه است. چون حتی دو کارخانه تولیدی با دو نوع جنس تولیدی متفاوت هم دو متخصص متفاوت می‎خواهد که این‎ها را بررسی کند. چه برسد علم طب را با این گستردگی‎اش یک فردی بخواهد با یک دیدگاه خاص هر دو طب (سنتی و مدرن) را یا مؤاخذه کند یا بررسی کند یا نظر راجع به آن‎ها بدهد. کار اصولی آن است که سیستم‎ها باید از هم جدا باشند و کارشناسان آن‎‎ها هم جدا باشند. مثلا اگر می‎خواهند راجع به عطاری نظر بدهند، باید کارشناس داروهای گیاهی بیاید بالای سر عطاری یا اگر می‎خواهند در مورد داروخانه‎‎های شیمیایی نظر دهند کارشناس داروهای شیمیایی باید برود بالای سر داروخانه‎‎های شیمیایی و آن‎ها را جداگانه بررسی کند. اگر غیر از این باشد یک تداخل و یک تضادی ایجاد می‎شود که آن تضاد برای جامعه مضر است.

یکی از سؤالاتی که بین علاقه‎مندان جریان طب اسلامی مطرح است این است که چرا فعالان این جریان هنوز به تدوین طرح‎ها و دیدگاه‎‎های خود جهت ارائه به رهبر انقلاب نپرداخته‎اند تا از این طریق از حمایت‎‎های علنی‎تر ایشان برخوردار شوند. مثلا شبیه این کار را برخی از فعالان علمی مؤسسه رویان، انجام داده‎اند و مورد تأیید قرار گرفته‎اند. سؤال این است که چرا در طب اسلامی این رویکرد هنوز به‎وجود نیامده؟
شما وقتی‎که می‎خواهید یک جریانی را راه بیندازید دو شکل دارد. یا ابزارش را در اختیار دارید یا ندارید. مؤسسه رویان هم ابزارش را از قبل داشته، مؤسسه رویان هرچه که هست متعلق به همین طب جدید است و نمونه کار‎های این حرکت در کشور‎های دیگر نیز هست. افرادی که در این زمینه بخواهند تحقیق کنند و این حرکت را راه‎اندازی کنند همه امکاناتش در دنیا هست. شما باید فقط این را جمع‎آوری کنید. ولی آن چیزی که در طب اسلامی مطرح است این است که شما از کشور خودمان که خارج شوید هیچ سیستم حکومتی در دنیا این طب را ندارد و به‎طور عادی نمونه‎اش در دانشگاه‎‎های کشورهای دیگر نیست و هیچ حکومتی به‎طور سیستماتیک حمایت از این جریان نکرده و نمی‎کند. این یک انقلابی است که در ایران شده است.
و حضرت امام در سال 1358 به افرادی که می‎خواستند حرکت‎‎هایی در این زمینه انجام دهند فرمودند الان وقت این‎کار‎ها نیست و عین جمله‎شان در جلد نهم صحیفه نور موجود است که می‎فرمایند: زمانی‎که اساس مملکت برقرار شد شما بروید دنبال طب اسلامی حالا یا به قولی طب سنتی و آن‎‎ها بروند به‎دنبال طب وارداتی. حالا یک حرکتی آغاز شده. الحمد‎لله ‎که شما‎ها هستید و دوستان هستند و تا حدودی آشنا شده‎اند و از طب اسلامی و سنتی صحبت می‎شود. از طب ایرانی و پزشکی ایرانی صحبت و از طب جامع صحبت می‎شود و دوستان زیادی در تلویزیون در این‎باره سخنرانی دارند. خود وزارت بهداشت و درمان در مورد طب سنتی صحبت می‎کند و اساتیدی در دانشگاه و در رسانه‎‎ها صحبت می‎کنند و دانشکده‎‎هایی در این زمینه درست شده است. این‎ها خودش طلیعه پربار برای این جریان است. این‎که اشکالاتی دارد، وارد است. وقتی‎که یک نوزاد به دنیا می‎آید خب مشکلاتی هم دارد و خطا‎هایی هم دارد و خلاف‎‎هایی هم می‎کند. الحمدلله رهبر معظم انقلاب هم بیدار بیدار بیدار است. ما در رشته خودمان داریم می‎گوییم. من با دیگران هم که صحبت کردم دیدم همه دارند همین حرف را می‎زنند بچه‎‎های سینما هم همین چند روز پیش می‎گفتند که واقعا آقا در بحث سینما حرف اول را می‎زند در ایران. این نشان می‎دهد که در رشته‎‎های مختلف الحمدلله رهبری بیدار است. آن‎ وقتی که انقلاب واقعی این جریان صورت بگیرد می‎بینید که چطوری همه با هم یکی می‎شوند و آن‎موقع ما به رهبر عرض ميكنيم که بچه‎‎ها و شاگردان شما بی‎کار نبوده‎اند و ببینید که همه در صحنه بوده‎اند ولی صلاح در این بوده که طوری در صحنه باشند که مشهود نباشند.

من این اتحاد را در بین بچه‎‎هایی که در این زمینه‎‎ها دارند کار می‎کنند حس می‎کنم قطعا هم آقا نظرش این نیست که این کار الان بشود. آقا در مورد این زمان دارد صحبت می‎کند. یقین بدانید دو سال دیگر یک صحبت دیگری خواهد بود و پنج سال دیگر یک صحبت دیگری خواهد بود. من کلا این حرکت را مثبت می‎بینم و مطمئن هستم که در آینده‎ای نه چندان دور، مردم هم در سطح گسترده به حمایت این جریان می‎آیند. همان‎طور که تا حدودی می‎بینیم که مردم آشنا شده‎اند. انقلاب و دوست‎داران رهبري یقین بدانند که کارشان نتیجه داده که الان خیلی‎‎ها در این مورد دارند صحبت می‎کنند و از این به بعد هم بیشتر ثمر خواهد داد و به بار می‎نشیند. به قول یکی از دوستان، انقلاب 57 این طب در حال نزدیک شدن و وقوع است.

آقای دکتر امروز صحبت‎‎هایی از برخی فعالان جریان طب سنتی کشور در رویکرد به این طب شنیده می‎شود که مورد سؤال است. به‎عنوان نمونه مطرح می‎شود که طب سنتی صلاحیت ورود به تمام حیطه‎‎های پزشکی را ندارد از این‎رو این طب را طب مکمل می‎نامند. یعنی طبی که فقط می‎تواند برخی ابعاد طب رایج را تکامل بخشد. آیا چنین رویکردی را درست می‎دانید؟

ما سؤال‎‎هایی در همین مورد می‎کنیم، مثلا وسایل و ابزاری که برای جراحی در زمان بوعلی‎سینا‎ها استفاده می‎شده که برخی الان عکسش هم وجود دارد، تفاوت آن‎چنانی با ابزار امروزی که در اتاق‎‎های عمل دارد استفاده می‎شود مثل پنس و امثالهم ندارد. چه‎کسی گفته که این جراحی را که امروز انجام می‎دهند در قدیم نمی‎توانستند انجام دهند؟ یا مثلا در مورد مسائل پیچیده قلبی، همین را می‎گویند. برخی از متخصصین قلب را هم حاضریم بیاوریم و نظر بدهند که خیلی از آن‎‎هایی که مثلا می‎خواهند الان باطری قلب بگذارند، که این یک جراحی امروزی است. ما بدون جراحی علم درمانش را پیدا کردیم و حالا بحث احیا کردنش است. ما به هرکدام از این‎‎ها که می‎خواهند این کار را انجام بدهند، می‎گوییم که آقا کتاب طب سنتی می‎گوید این دوایش است. او می‎رود همان شب می‎خورد و فردا صبح می‎رود پیش طبیبش، طبیبش می‎گوید جراحی نقدا لازم نیست. خود حضرت امام هم می‎فرمودند خیلی از این جراحی‎‎هایی که دارد انجام می‎شود زیر سؤال است. این‎‎ها فقط دارند جراحی را به رخ ما می‎کشند چون توانسته‎اند کلا جراحی ما را پاک کنند. می‎شود احیا کرد و خیلی هم راحت می‎شود احیا کرد. نظر ما اتفاقا این است که شدنی است و می‎شود در زمینه طب استقلال داشت.

نظرتان در مورد رابطه طب سنتی و اسلامی چیست؟
هرچند که برخی دوستان ما از واژه طب سنتی استفاده می‎کنند اما این‎که دشمنان ما علاقه دارند از این کلمه استفاده کنند، به‎خاطر آن است که اسم اسلام نیاید. البته به‎نظرم اگر در ایران به این طب، پزشکی ایرانی هم بگوییم، گفته‎ایم طب اسلامی، چرا؟ چون طب سنتی طبی است که قبل از اسلام بوده. آن سنت‎ها تجمیع شدند و به هر حال تبدیل شدند به طبی که در دورانی این طب توسط برخی به اروپا رفت و در یونان شکل دوباره‎ای گرفت و آن‎‎ها هم رویش کار‎های خوبی کردند و در یک عصر دیگر ایرانی‎‎ها به‎خصوص در دوران اسلام قدرتمند شدند و رفتند علم خودمان را از آن‎‎ها گرفتند و در دانشگاه جندی‎شاپور پروراندند و روح اسلام را در آن دمیدند و الان هم که صحبت می‎کنند، می‎گویند طب بوعلی و طب رازی. این‎‎ها همه از پیشروان دین اسلام بودند.

کتاب‎‎های همه‎شان را که می‎خوانیم از نوشته‎‎ها مشخص است که انسان‎‎های متدین و مؤمنی بوده‎اند و از بیانات این‎‎ها مشخص است که همه کارهای‎شان برای خدا بوده است. می‎توانیم بگوییم پزشکی ایرانی یا بگوییم طب جامع ایرانی. ولی در مجموع ما مدیون اسلام هستیم. اگر اسلام نیامده بود به‎نظر من اصلا ما شکوفایی‎ای در دوران صفویه در شاخه‎‎های مختلف نداشتیم. نه معماری اسلامی داشتیم، نه نجوم اسلامی به این قشنگی داشتیم، نه طب اسلامی و همه این‎ها را نداشتیم.

یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب روی آن خیلی تأکید دارند بحث کرسی‎‎های آزاداندیشی است. سؤال این است که سهم جریان طب اسلامی در این کرسی‎‎های آزاداندیشی چه می‎تواند باشد؟
شما این را در یک مقیاس بزرگ‎تر بگویید. بگویید مثلا سهم ورزش باستانی ما در ورزش جهانی، تا چه حد است؟ اگر قرار باشد یک چنین کرسی در جهان برقرار باشد باید چه امکاناتی داشته باشد؟ چه شرایطی باید ایجاد شود؟ ما الان در داخل کشور خودمان هنوز آن شرایط مناسب را نداریم. اما رهبر معظم انقلاب با موقعیت‎شناسی و زمان‎شناسی قشنگی که دارند مشاهده کرده‎اند که بچه‎‎ها در دانشکده طب سنتی رسیده‎اند به سال آخر و می‎توانند پاسخ‎گوی سؤالات باشند. الان هستند کسانی‎که حرف‎هایی برای گفتن دارند. کم‎کم در تلویزیون دارند در برخی از کانال‎‎ها از این مسائل صحبت می‎کنند.

اما از طرفی می‎بینیم که یک شورای سلامتی در تلویزیون ایجاد می‎شود و تا حدی ایجاد محدودیت می‎کند. البته این‎‎ها دارد کم‎کم برداشته می‎شود. بحث کرسیهاي آزاداندیشی که شما می‎فرمایید این دارد باز می‎شود و شرایطش فراهم می‎شود. چون به‎مرور زمان متوجه شده‎اند که ادامه مسير سابق مانع رشد می‎شود. این مسیر یک مسیری است که همه باید از آن آگاه شوند که اگر می‎خواهند زندگی سالم و جسم سالم داشته باشند و سلامتی خود را حفظ کنند و عمر طولانی کنند هیچ راهی جز این ندارند که در مسیر تغذیه سالم قرار بگیرند و تغذیه سالم هم وجود ندارد الا همان چیزی که اسلام به آن توصیه کرده است.

یکی از مسائلی که امروز در رابطه با موفقیت‎‎های طب مدرن مطرح می‎شود این است که می‎گویند از موقعی که طب مدرن توانسته خودش را سازماندهی کند، بیماری‎‎های همه‎گیر و مرگ و میر‎هایی که در قدیم وجود داشته دیگر پیش نمی‎آید و این را دلیل قوت طب مدرن و ضعف طب سنتی می‎دانند. نظر شما در این مورد چه هست؟

این‎‎ها هر کدامش استدلال می‎خواهد و زمان‎بر است و بحث را در چند کلام نمی‎شود عنوان کرد. بعد از هجوم انگلیس به ایران در دو قرن پیش، این‎ها در کشور ما یک حالت برزخ درست کردند. یعنی چه؟ یعنی این‎که ما قبلا یک دوره بهشتی داشتیم و این‎‎ها که آمدند یک دوران برزخ درست کردند. در این دوران برزخ بلا‎های زیادی بر سر ملت ایران آمد. ولی این دوران برزخ متعلق به که بود؟ متعلق به انگلیس بود. مثلا ما حمامی داشتیم به نام حمام گنجعلی‎خان. همان حمام‎‎های سنتی. این حمام‎‎های سنتی‎ قسمت‎‎های متفاوتی داشت که هر کسی با توجه به مزاجش به آن قسمت‎ها می‎رفت. یک قسمت حوضچه داشت، یکی کیسه‎کشی داشت، یکی دلاکی داشت و... این‎‎ها به‎جای خود بود، یک خزینه‎ای داشت که آن خزینه از یک دیگ بسیار بزرگ مسی درست شده بود که الان علم امروز دارد می‎گوید برای رفع خستگی‎‎های مزمن شما بیایید از وان‎‎های مسی استفاده کنید.

این‎‎ها می‎رفتند در این حمام‎‎ها خودشان را کامل می‎شستند و تمیز که می‎شدند در آخر باید می‎رفتند در آن خزینه و با آن حال در خزینه می‎ماندند؛ با توجه به این‎که مس حرارت کمی می‎خواهد برای گرم شدنش و میکروب‎زداست، یعنی شما هر بیماری‎ای که داشتید می‎خواستید از بدن شما خارج می‎شد، به‎نوعی وارد آب و تبدیل به واکسن برای نفر بعد می‎شد. به این دلیل است که رسول خدا در 20 مورد در جا‎های مختلف در حدیث می‎گوید که شما از موارد مشترک هم استفاده نکنید ولی راجع به کاسه آب خوردن و کاسه مسی می‎‎گویند که مستحب است که خورده شود. چون به محض این‎که شما لبت را می‎زنید به یک کاسه ویروسی همان لحظه این ویروس تضعیف می‎شود و بعد هم می‎میرد این می‎شود واکسن برای نفر بعد. خب این‎‎ها آمدند این را تبدیل کردند به یک حمام‎‎های جدیدی که الان در سطح تهران هست. این‎‎ها سنتی نیستند، برای 50 سال پیش یا 60 سال پیش است. وقتی می‎روی وارد این حمام‎‎ها می‎شوی می‎بینی که می‎گویند این‎جا خزینه‎اش بوده و خزینه‎اش را خراب کرده‎اند از بس که مردم کچلی گرفته‎اند و از بس که بیماری گرفته‎اند و از بس که از لنگ‎‎های مشترک استفاده کرده‎اند. اما این برای طب اسلامی نیست، این برای دوران برزخ است.

بعد همکاران دانشگاهی این را که نمی‎دانند. این را می‎گذارند به حساب علم ما. می‎گویند آن‎طوری بود. الان آمده‎اند چه‎کار کرده‎اند؟ حمام را آوردند داخل منزل و بهداشت را آوردند داخل منزل. حمام‎‎های مدرن یا سونا درست کرده‎اند و هزاران تعریف از آن می‎کنند. حالا می‎رویم می‎بینیم که ای دل غافل در همین سونا‎ها هم همان‎چیزها اتفاق می‎افتد. حوله و لنگ‎شان زیرپا افتاده و لگد می‎کنند و آبش هم که 10 نفر می‎روند در جکوزی؛ این می‎رود و آن می‎آید؛ اما دیگر الان مشکلی هم ندارد. آمارهای‎شان هم غلط است و علمی نیست. آیا الان شما در میان مردم انسان‎‎های 120 ساله می‎بینید. الان با ذوق و شوق عنوان می‎شود که حد متوسط عمر خیلی خوب شده و رفتیم مثلا روی مرز 70 سال؛ سن عمر ما که همه‎اش روی 100 سال و 120 سال و 140 سال بود و یک بازمانده‎شان که تازگی‎‎ها فوت کرد 146 سال سن داشت. یک دختر خانمی با 146 سال ماشاءالله سر‎حال هم بود. ما بحث سر این‎‎ها داریم.

آیا این محصولاتی که به‎عنوان محصولات ارگانیک دارند به بازار‎ها می‎آیند، محصولات طبیعی هستند؟
ما خبر نداریم که ارگانیک به معنای «طبیعی» هست یا نه؟ اما برای ما طبیعی ترجمه کرده‎اند. طبیعی به زبان انگلیسی می‎شود نچرال (natural).

خب این مرغی را که الان شما در بازار می‎بینید این حالت برزخ تغذیه است. قبلش مرغ و خروس و غاز و اردک طبیعی بوده. همان نچرال. شما این را آورده‎اید تبدیل کرده‎اید به یک ژن، ژن هم سرطانی بوده. مرغ‎‎هایی که امروز هست، غده سرطانی انسانی است. ما مدارک مستند داریم که ژنش را گرفته‎اند با ژن خوک و با ژن مرغ محلی ترکیب کرده‎اند که مراجع ما نتوانند بگویند حرام است. این شده مرغ. حالا می‎گویند ما به شما مرغ طبیعی می‎دهیم. بفرمایید این را بهش می‎گویند طبیعی. مردم را قانع می‎کنند به این‎‎ها و می‎آییم و توضیح می‎دهیم می‎گوییم که نه آقا این ارگانیک نیست. این حالت برزخ است. ما را اول برده‎اند در یک دوران برزخی بعد از برزخ برده‎اند در جهنم، بعد از جهنم ما قانع شدیم، که برگردیم به برزخ. بعد می‎گویند وضع مرغ‎تان یادتان است که چه وضعی بود. آبله‎مرغان یادتان است. کچلی‎‎ها یادتان است. با یک آپاندیس می‎مردند یادتان است. خب این‎‎ها همه‎اش برای دوران برزخ است و هیچ ربطی به دوران شکوفایی ما ندارد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, ] [ 12:28 ] [ لقمان محمدیان ]


نقش حجامت در ترك اعتياد به مواد مخدر (ترياك) و استفاده كمكي از تغذيه مناسب و گياهان دارويي

دكتر علي نيك كار) پزشك و پژوهشگر طب اسلامي و سنتي و معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل (

 

مقدمه:

اعتیاد به مواد مخدر یک معضل بزرگ اجتماعی در مواجع می باشد . از آنجایی که افراد معتاد جزء نیروی کار مفید جامعه محسوب نشده و از طرف دیگر مشکلات زیادی را حداقل از نظر اقتصادی برای خود ، خانواده و جامعه ایجاد می کنند ،ترک دادن آنها اهمیت ویژه ای      می یابد .

تاکنون روش ها و داروهای مختلفی برای ترک اعتیاد ابداع و به کار گرفته شده است . بعضی از این روش ها بسیار گران و برخی دیگر طولانی مدت هستند و در بعضی دیگر نیاز به بستری کردن بیمار دارند .پرسش بنیادین تحقیق نقش حجامت در ترک اعتیاد به مواد مخدر(تریاک) به عنوان یک روش سم زدایی و درمان جدید این است که، آیا می توان افراد معتاد به مواد مخدر را براساس  حجامت (خون گیری مویرگی از پشت شانه و کمر با تیغ زدن به پوست ) ، یک نوع رژیم غذایی خاص (انرژی زا و گرمی بخش) و با استفاده از گیاهان دارویی سم زدا و گرمی بخش درمان کرد؟

با دقت و توجه به مبتلایان به اعتیاد از دید طب اسلامی و سنتی مشاهده می شود که به علت سرد بودن طبع مواد مخدر(تریاک) و مصرف چندین ساله این مواد توسط افراد معتاد، طبع بدنی افراد مبتلا بسیار سرد بوده و خون وی حاوی مواد سمی زیادی خواهد بود . وجود این مواد سمی در خون ،وجود انواع مشکلات جسمی، اقتصادی و فرهنگی همه و همه دست به دست هم داده ، قدرت جسمی و فکری سالم فرد را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که زندگی فرد در یک سیکل معیوب قرار می گیرد. لذا براساس دید طب اسلامی و سنتی باید بتوانیم به شکلی ابتدا سم موجود در خون را تخلیه نمائیم و از طرفی با تغییر سبک زندگی،روش تغذیه مناسب و تجویز گیاهان دارویی  سم زدا و گرمی بخش بدن را به سوی پاکی،گرمی و سلامتی بازگردانیم. لذا با این فرض می توانیم با انجام حجامت ، تغییر نوع تغذیه و با استفاده از چندین گیاه دارویی به عنوان یک روش درمانی جدید در کوتاه ترین زمان ،افراد معتاد به مخدر را درمان کرد که حجامت نقش اصلی و بقیه موارد نقش کمکی خواهند داشت .

 

مواد و روش ها:

اهداف علمي كاربردي تحقيق، پيگيري و اطلاعات لازم به صورت ميداني جمع آوري شد به طوري كه اين تحقيق يك مطالعه كلينيكال تريال (Clinical Trial) از نوع Befor –Afterمی باشد كه بر روي40 نفر از بيماران ( معتادان به ترياك) 20 تا  42 ساله مراجعه كننده به مطب خصوصي  در شهرستان تنكابن انجام شده است . تمام بيماران از جهت طبع بدني ، نوع رژيم غذايي و چگونگي مصرف مواد مخدر ( ازنظر مقدار مصرف ،مدت و شيوه مصرف) مورد بررسي قرار گرفتند و نتايج جمع آوري شد و اطلاعات لازم در پرسشنامه تنظيمي درج گرديد و عمل حجامت انجام و نتايج آن نيز ثبت گرديد. سپس اطلاعات حاصله توسط نرم افزار آماري SPSS-10 و تست آماري خي دو مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت .

روش عملي درمان با حجامت:

الف- به بيمار مي گوييم مصرف مواد خود را قطع و هنگامي كه حالت خماري و درد عضلات بدن شروع شد، مراجعه كند يعني هنگام مراجعه حتماٌ باید درد بدن او شروع شده باشد در غير اين صورت حجامت اثر مطلوب را نخواهد داشت .

ب- در جلسه اول حجامت عام را انجام مي دهيم .( مكان حجامت عام در پشت و بين دو كتف مي باشد). از آنجايي كه در ابتدای مراجعه قسمتهاي مختلف بدن درد دارد ، حجامت عام انجام مي شود  و با توجه به تأثير فراگير حجامت عام بر كل بدن، باعث تسكين تمامي دردهاي فرد معتاد مي شود .

معمولاٌ درد كاملا رفع و حالت سبكي و نشاط جاي حالت خماري را مي گيرد . اما اگر هنوز دردي در ناحيه كمر يا ساق پاه وجود داشته باشد جهت تكميل درمان بر روي اين نواحي بادكش گرم و خشك انجام مي شود كه آن دردها هم رفع خواهد شد .

ج- بعد از اتمام جلسه اول، داروهاي گياهي لازم را تجويز كرده و مي گوئيم فردا جهت ويزيت مجدد مراجعه كند . اين داروها كه عموماً طبيعت گرم دارند عبارتند از :

1- زنيان : اين دارو تأثير مستقيم در سم زدايي( Detoxification ) دارد .

ضمناً حالت لرز و احساس سرما را از بين برده  و بدن را گرم مي كند. درد و سوزش معده را از بين مي برد و در كاهش و يا رفع درد بدن نيز بسيار موثر است .

طرز مصرف آن : يك قاشق مرباخوري به صورت دم كرده روزي سه مرتبه همراه عسل مي باشد .

2- عرق نعناع : جهت كاهش درد و سوزش معده و يا اسهال به صورت شربت مصرف مي شود .

3- اسطوخدوس: جهت رفع بي قراري ، بي خوابي و اضطراب به صورت دم كرده صبح و شب مصرف مي شود .

تذكر: براي بيماراني كه حوصله مصرف داروي گياهي را ندارند مي توان طبق معمول پزشكي روز از داروهاي ضد درد- ضد اسهال و داروي اعصاب و آرام بخش استفاده نمود .

د-جلسه دوم كه در واقع روز دوم مراجه بيمار است :

اگر اعتياد به مواد مخدر شديد نباشد، بيمار با همان يك جلسه درمان، بهبود يافته و نيازي به مراجعه مجدد ندارد در صورت بروز درد و مراجع بيمار موضع درد را سوال و همان موضع را حجامت مي كنيم .

معمولاٌ درد بيشتر در كمر و يا پاها بروز مي كند كه در اين حالت كمر يا ساق پايي كه بيشتر درد دارد حجامت مي كنيم.

چنانچه بيمار همزمان درد كمر و ساق پاها را داشت، در جلسه دوم ناحيه كمر را حجامت مي كنيم كه بعد از اتمام حجامت درد ساقين از بين مي رود ولي چنانچه هنوز در ناحيه ساقين درد داشت بادكش گرم و خشك را روي ساقين انجام مي دهيم .

اگر فقط هر دو ساق پا درد داشت ( كمر درد نداشت)فقط يكي از ساق ها را حجامت مي كنيم كه در اين حالت درد هر دو پا رفع خواهد شد .

هـ جلسه سوم : در غالب موارد اعتياد با همين دو جلسه درمان ، رفع خواهد شد و بيمار درد و ناراحتي زيادي نخواهد داشت و به ندرت لازم مي شود تا براي نوبت سوم مراجعه كند . در صورت مراجعه مجددا به تمركز درد توجه كرده و براساس آن در صورت نياز حجامت وي را تكرار مي كنيم .

يافته ها:

درمان معتادان به ترياك به وسيله حجامت به عنوان يك روش جديد سم زدايي، تغيير تغذيه و تجويز گياهان دارويي بر روي 40 داوطلب مراجعه كننده به مطب خصوصي درطي 2 سال ( از شهريور ماه سال 1382 تا شهريور ماه سال 1384) انجام شد .

حداقل سن مراجعه كنندگان بدون در نظر گرفتن جنسيت 20 سال و حداثر سن 42 سال بود كه ميانگين سن31 سال می باشد.

- از بين 40 نفر، 36 نفر آنها مرد( 90 درصد) و 40 نفر آنها زن( 10 درصد) بودند .

-در خصوص طبع بدني بدون در نظر گرفتن جنسيت، 32 نفر آنها ( 80 درصد) داراي طبع سرد و 8 نفر آنها( 20درصد) داراي طبع گرم بودند .

- براي 32 نفري كه داراي طبع سرد بودند غذاهاي انرژي زا و گرمي بخش و گياهان دارويي سم زدا به عنوان يك روش كمكي پس از انجام حجامت (خون گيري مويرگي از پشت شانه و يا كمر) تجويز شد.

- تمامي مراجعه كنندگان حداقل 2 بار( از ناحيه شانه و كمر) در 2 روز مختلف، حجامت شدند .

-پس از پيگري ها مكرر در طول 6-3 ماه هيچ كدام از مراجعه  كنندگان تحت درمان ، بازگشتي به اعتياد نداشته و 100 درصد افراد پاك شده بودند .

 


 

نتايج:

طبق اين مطالعه درمان افراد معتاد به مواد مخدر(ترياك) با استفاده از حجامت به عنوان يك روش جديد سم زدايي و روش كمكي تغذيه مناسب گرمي بخش و انرژي افزا و استفاده از گياهان دارويي داراي خاصيت سم زدا و گرمي بخش در 100 درصد افراد صورت گرفت و با توجه به P<0/0001 تحقيق معني  دار بود .

سن به سال

 

 

درصد

تعداد

طبع

20

حداقل

80

32

سرد

42

حداکثر

20

8

گرم

31

میانگین

 

 

 

توزیع سنی مراجعه کنندگان                                               درصدطبع افراد مراجعه کننده جهت

جهت درمان تریاک با حجامت                                            ترک اعتیاد(تریاک) با حجامت

 

درصد

تعداد

 

 

90

36

مرد

جنس

10

4

زن

100

40

کل

                                       توزیع جنس مراجعه کنندگان جهت درمان تریاک با حجامت

بحث :

در خصوص مكانيسم تاثير حجامت در ترك اعتياد تحقيقات آزمايشگاهي الزامي است ولي فرضيه هاي زير مطرح مي باشد .

الف- آزاد سازي مواد ضد درد در بدن :

به نظر مي رسد حجامت با آزاد كردن يك سري مواد ضد درد( آندروفين) نقش اساسي در رفع درد دارد.

مشكل اصلي در ترك اعتياد نيز كنترل درد است كه چند ساعت بعد از قطع مصرف مواد بروز مي كند .

از آنجايي كه بعد از اتمام حجامت بلافاصله تمامي دردها از بين مي رود نتيجه گرفته ايم كه اين تأثير سريع علتي جز آزاد شدن مواد ضد درد در بدن ندارد.

ب- دفع سموم از بدن:

حجامت نقش اساسي در دفع سموم از بدن دارد و اين حقيقتي است كه در روايات به آن اشاره شده است .

در روايت آمده است كه غذاي مسمومي به حضرت محمد(ص) و همراهانشان خوراندند . حضرت بعد از خوردن آن غذا، حجامت كردند و به همراهان خود نيز دستور دادند كه حجامت كنند .

با الهام گرفتن از اين روايت و روايات مشابه مي توان نتيجه گرفت كه حجامت با همين مكانيسم باعث پاكسازي سريع خون از مواد مخدر و تسريع در درمان مي شود و احتمالاٌ اگر از نظر آزمايشگاهي غلظت مواد مخدر را در خون حجامت اندازه گرفته و با خون وريد مقايسه كنيم اين نتيجه تأئيد مي شود .

ج- تقويت قواي عقلاني :

يكي از معضلات موجود در راه ترك اعتياد روي آوردن مجدد به آن توسط كساني است كه بعد از زحمات زياد موفق به <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

[ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:53 ] [ لقمان محمدیان ]

روغن ها و چربی حیوانات


تجویز مصرف چربی ها و روغن ها منوط به میزان تحرك جسمی و عضلانی میباشد. در زمان ما روغنها بوسیله تجهیزات و تکنولوژي پیشرفته صنعتی تولید میشود. مصرف روغنهاي مایع و جامد براي همه و در هر سنی زیان بار است. فرآیند شیمیایی کاشت و تولید و گرفتن روغن از دانه هاي گیاهی این گونه روغنها را براي بدن انسان بسیار مضر و زیان بار ساخته است.
روغن مایع و تفاله هاي سویا  نه تنها مفید نبوده بلکه موجب بروز بیماريهایی نظیر آرتروز و خشکی مفاصل و غلیظ شدن خون و تشدید بیماريهاي حساسیتی مانند کهیر و اگزما و بثورات پوست و انواع ناراحتی هاي پوستی میشود. از سنین 40 به بالا در مورد مصرف چربی ها بویژه شب هنگام هشدار داده ایم. حال که چربی هاي موجود با روشهاي شیمیایی بدست می آید هشدار ما چند برابر میشود.
چربی هاي حیوانی براي بدن لازمند و چربی هاي نباتی نمیتوانند جاي آن را پر کنند. کنش چربی هاي حیوانی با بدن سازگاري بیشتري را نسبت به چربی هاي نباتی نشان میدهد. چرندگان و حیوانات علفخوار، نباتات و گیاهان را میخورند و تبدیل به چربی حیوانی میکنند؛ چربی مورد نیاز بدن و بویژه مفاصل انسان است. ساختار بدن انسان به گونه اي است که او را وادار نموده تا ازگوشت هم تغذیه کند، انسان بواسطه امتیازي که از لحاظ بدنی با علفخواران دارد از چربیهاي آماده حیوانی که محصول علفخواران است استفاده میکند.
چربیهاي حیوانی در حد مورد نیاز موجب نرمی مفاصل میشود و از تصلب آوندهاي بدن اعم از عروق خونی و گدارهاي بافتی جلوگیري به عمل می آورد. یک فائده دیگر این چربی ها روغن کاري و نرم کردن اندامها در درون و نرم کردن اندامها در مجاورت یکدیگر میباشد. برخی از بیماريهاي تفرّق اتصال ناشی از عدم انعطاف لازم میان اندامها با اندامهاي همسایه میباشد. به عنوان مثال به ماهیچه هاي درون کُره چشم توجه کنید؛ اگر این ماهیچه ها از لحاظ مزاجی دچار خشکی شوند ناچار مستهلک میگردند و به علت کندي حرکات از خونرسانی و تغذیه بموقع باز می مانند.
پدیده پیر چشمی از همین جا آغاز میگردد. همین طور است کار استخوانها در محل اتصالات آنها با یکدیگر!
باز هم به عنوان مثال مایع نرم کننده سر مفاصل از غذاهایی مانند شیر و چربی هاي حیوانی تأمین میشوند. این چربی ها در مراحل مختلف هضم با مزاج اندامی که از آنها تغذیه میکند همسان میگردند و مانع اصطکاك محل اتصالات با یکدیگر میشوند. پس شیر را باید با همان چربی خودش مصرف کرد. نه این که چربی شیر از مجموعه طبیعی آن جدا شود و چربی مورد نیاز بدن از غذاها و مواد دیگر تأمین گردد. چربی شیر و فراوردههاي دیگر حیوانی در مجموعه طبیعی خود براي بدن انسان مفید است. براي تأمین فرآوردهاي دیگر لبنی نباید شیر را بطور کلی عاري از چربی نمود.
اگر نگران افزایش چربی در بدن هستیم بهتر است از راههاي دیگر مثلاً ورزش یا کارهاي عضلانی آن را در بدن بسوزانیم تا بر قدرت و قوت و نرمش و جنب و جوش مفاصل و عضلات بدن افزوده باشیم. با این روش هم از چربی غیرطبیعی و اضافی در امان خواهیم بود و هم مزاج بدن تعدیل میگردد و مهمتر آن که سلامتی و قوت باقی می ماند.
این مورد درباره کهنسالان با دقت بیشتري دنبال میشود. کم بخورند اما غذا را فاقد چربی نکنند. همانطور که در مورد نمک میگوئیم، نباید نمک را از مصرف روزانه حذف کنیم، بلکه آن را به اندازه نیاز مصرف میکنیم. در عین حال اگر با تنظیم چهار مزاج بدن را روي خط اعتدال مزاجی به پیش ببریم تا اضافاتی در بدن نماند، دیگر موردي نیست تا بر فرض نگران گرفتگی عروق قلب باشیم. این کار تنها از مکتب طبی اسلامی-ایرانی برآمده و از نقاط برتري این طب نسبت به سایر مکاتب پزشکی است.


تأکید بیشتر بر منع مصرف چربی ها در پائیز


پائیز با همه زیبائی هایش فصلی است که بدن انسان در معرض بروز انواع بیماريها قرار میگیرد و از این جهت با فصول دیگر بطور نسبی متفاوت است.
کهنسالان در این دوره زندگی باید از بدي هاي پائیز در امان باشند و از مواهب آن بهرهمند گردند و بسلامت وارد زمستان گردند. زمستان و سرمایش براي افراد پیر سخت و طاقت فرساست پس باید با قدرت تمام از پائیز عبور کرده و به زمستان وارد گردند.
فصل پائیز از لحاظ سردي و گرمی معتدل است اما در خشکی و تري نامعتدل میباشد. هر فصلی بیماري های مخصوص بخود را دارد اما در پائیز بدن حساستر است. در هر منطقه اي نیز بیماريها فرق میکند، یعنی ممکن است در یک منطقه خاص استعداد بروز برخی از بیماريها نسبت به مناطق دیگر متفاوت باشد. پزشک باید خصوصیات بیماري را در هر منطقهاي مستقلاً در نظر گرفته و تحقیق کند و براساس آن درمان را شکل دهد.
پائیز فصل بیماري و هجوم بادهاي بیماري زا و عوامل خارجی مولّد ناخوشی ها است.  هر بیماري براي حضور و اعلام موجودیت در بدن به دو عامل نیاز دارد. یکی عامل داخلی که همان اخلاط بیماري زا میباشد و دیگري عامل خارجی که عبارت از میکروبها، ویروسها و عوامل ناشناخته است. (که بزودی مقاله ای در اینباب از جاطا منتشر می شود .)
بنابراین چنانچه اخلاط غیرطبیعی در بدن رشد کرده و بستر بیماري ها را فراهم سازند عوامل خارجی فرصت را غنیمت شمرده و وارد بستر بیماري ها شده و انسان را گرفتار ناخوشی می کند. کم خوري را باید مورد توجه قرار داد و از مصرف غذاهاي چرب و غلیظ پرهیز نمود. میزان تحرك را باید در نظر گرفت و براساس آن معده را از غذا انباشت. مصرف مسهل ها را زیاد کنند تا بستر بیماريها پاك شود. در این فصل بیماري هاي نزله اي مانند زکام افزایش می یابد. کبدهاي ضعیف با عوارضی نظیر تبخال و بثورات جلدي نیز خود را نشان میدهند.


منع مصرف چربی با آب


مصرف چربی با آب میتواند باعث لیز شدن سطح رودهها شده و عملیات هضم را مختل کند. حالت تهوع و ضعف معده را بدنبال دارد و ممکن است کبد و کیسۀ صفرا را وادار به ترشحات غیرعادي نماید.

http://jataportal.ir/index.php/omumi/131-roghan-charbi


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:طب اسلامی,انواع روغن طبی, ] [ 1:27 ] [ لقمان محمدیان ]

بررسی گوشت و احشا حیوانات

انواع مرغ و ماکیان را با خواص آنها از دیدگاه طب ایرانی-اسلامی مورد بررسی قرار میدهیم و آن چه را براي مردم در سالهاي فقد نیروهاي غریزي جوانی مناسب است بیرون آورده و مورد استفاده قرار دهیم.

تفاوت گوشت پرندگان نسبت به گوشتهاي دیگر در اولین مورد لطیفتر بودن آنهاست. البته از لحاظ درجه لطافت میان پرندگان تفاوت هاي بسیار است. آن چه مسلم است جوجه ها نسبت به مرغ براي سالمندان در اولویت قرار دارند. چراکه گوشت براي گوارش در بدن جوانان هر چه مستحکم هم باشد مشکلی بوجود نخواهد آورد. اما در معده سالمندان هضم سنگینی دارند و بهتر است به عنوان مثال اگر از مرغ سخن میگوئیم از جوجه خروس و سایر پرندگان براي آنان نام ببریم.

گوشت مرغ جوان زود پخت است و در دهان خوب نرم و از هم گسسته میشود. برخی از آنها دیر هضماند، آن چه مسلم است مرغهاي تخمگذار خصوصاً  مرغهاي تخمگذار ماشینی از گوشت مناسبی براي سالمندان برخوردار نیستند. تخم مرغهایشان نیز از خودشان نامناسبترند.

نکته دوم اثرات نیروي پرواز است که بر روي بالهاي پرندگان باقی میماند و گوشت پرندگان را براي انسان با ارزش و مقوي میکند. چیزي که در گوشت پرندگان پرورشی و به اصطلاح ماشینی هرگز بوجود نمیآید.

غاز، مرغابی، اردك، هوبره، سرخاب، خرچال، بط

اینها پرندگانی هستند که بسیار آهسته و کند راه میروند، بطئ الهضم و دیر پز میباشند. لذا با ابازیر و توابل1  و سرکه باید طبخ گردند به خاطر غلظت و عفونتی که  ممکن است در معده ایجاد نمایند. سالمندان باید از این گوشتها با شرایط ویژه استفاده کنند، هنگام تناول باید کاملاً گرسنه شده باشند.

مزاج گوشت این پرندگان در دوم گرم و در اول خشک با رطوبت فضیله میباشد. اگر خوب هضم شود یکی از بهترین گوشتها براي کهنسالان میباشد؛ درغیر این صورت سنگینی ببار آورد و گدارها را میبندد و تعفن در معده و روده ایجاد میکند. چنانچه هنوز اشتهاي صادق و تمایل شدید به غذا ایجاد نشده باشد و دست به خوردن برند موجب تخامه کردن و باد و هضم نشدن و تعفن میشود. پس با ادویه مناسب که غلظت را کاهش دهد و گوشت را سریع الهضم نماید هر هفته به مقدار کم در رژیم غذایی سالمندان قرار گیرد.

ادویه براي مبرودین باید مزاجش گرم باشد؛مانند: زیره و زنجفیل و فلفل و امثال آن!

براي محرورین لازم است مزاجش سرد باشد مانند: گشنیز و صندل و زردچوبه و امثال آن!

اگر اینها در قفس پرورش یافته باشند و از پرواز باز مانده باشند صلاح نیست دانشمندان و اهل تفکر از گوشت آنان تناول کنند.

گوشت کبک،دراج،بلدرچین،کبوتر،گنجشک

این پرندگان داراي مزاج گرم هستند و گوشت آنان به خشکی گرایش دارد. انرژي فراوان دارند و براي مبرودین و مأیوسین از باه مفید میباشند. سالمندان به مقدار نازل اما بطور مرتب در هر هفته یکی از این گوشتها را مصرف کنند.

گوشت آهو

غزال یا آهو در آخر دوم گرم و خشک است. در میان گوشتهاي شکار نزدیکترین مزاج به انسان را داراست. موافق مبرودین و مرطوبین و سریع الهضم و مجفف و قلیل الغذا است؛ گوشت نر آن بهتر از ماده آن است. براي مزاج کهنسالان مناسب و طبخ آن با ادویه جات این غذا را براي سنین بالا هم دلپذیر میکند.

گوشت گوزن

در سوم گرم و خشک است. یکی از حیوانات وحشی با طول عمر بالاست. تا 700 سال هم دیده شده است. عمر این حیوان عجیب از روي تعداد مثانه هایی که هر یکصد سال در بدنش تعویض میشود برآورد میشود. گوشتش مولد سوداست اما سریع الهضم میباشد. مدر بول است و مقوي باه مبرودین میباشد.

باید این حیوان را هنگام شکار حتی المقدور نترسانند و ندوانند که در اثر ترشحات زیاد هنگام ترس و دویدن در بدن حیوان گوشتش بسیار گرمتر شده و سمیت زیادي خواهد داشت. بهتر است گوزن در زمستان صید شود، یا در حالی که آب زیاد خورده باشد ذبح شود. یا آن که پس از صید مدتی نگه دارند و آب فراوان به او بدهند و بگذارند اضطراب و دلهره اش کم شود، آنگاه ذبح نمایند. گوشت این حیوان زود متعفن میشود، پس باید زودتر مصرف شود و هنگام طبخ مقداري شبت به آن اضافه کنند و خوب بپزند تا مهرّا شود. بعد از تناول آن شربات ملین مانند: شربت انجیر و ماءالعسل اضافه نمایند و فانید 2 بیاشامند تا زود هضم گردد.

گوشت آن براي کهنسالان چنانچه با شرایط بالا عمل شود بهترین است و خواص مبنی بر افزایش طول عمر از گوشت این حیوان همراه با روش هاي دیگر ایجاد طول عمر مانند زالودرمانی بسیار مورد توجه میباشد. اگر سیستم غذایی و دارویی  پاکسازي هاي منطبق بر منضج و مسهل و مدرات انجام شود، نقش گوشت گوزن در ایجاد سلامتی و طول عمر براي کهنسالان قابل توجه خواهد بود. 

احشاء حیوانات

سیراب و شیردان

اعضاء گوسفند آنهایی که در داخل شکم قرار دارند در مزاجشناسی و تأثیراتی که بر بدن میگذارند متفاوت میباشند. نباید شکمبه گوسفند را با دل و قلوه و جگر یکسان دانست. براي سالمندان سیراب و شیردان گوسفند میتواند با چاشنی سرکه، آب لیموترش، آبغوره و شربت رب انار مفید باشد. بشرط آن که پرزهاي آن گرفته نشده باشد اما چربیهاي چسبیده به آن گرفته شده باشد. پرزهاي سیراب و نگاري و هزارلا سرشار از مواد مغذي، معدنی و ویتامینهاي گروه آ و بی است.

مزاجش نزدیک به تعادل است پس آن را براي درمان بیماران سرطانی برگزیدیم. خون حاصل از آن همراه با چاشنیهایی که ذکر شد صالح الکیموس است. اما جگر و دل و قلوه با مزاجی کاملاً متفاوت خون کثیف تولید میکنند.

جگر و دل وقلوه گوسفند

جگر داراي مزاج گرم و تر است. غلیظ و دیر هضم و خون متولد از آن بطئ السلوك در مجاري و سریع التعفن میباشد. مگر آن که با نمک و سرکه و آبکامه و دارچینی و گشنیز خشک و امثال آن باشد. مصلح آن در محرورین سرکه و گشنیز و در مبرودین ادویه حاره است.

جگر بز براي بیماران مبتلا به صرع مضرّ است و موجب تحریک آن میشود. همانطور که ماهی ممکن است خطرناك باشد.

قلوه

قلوه همان کلیه است که مجراي عبور سموم خون میباشد. عبور مستمر ادرار از کلیه گوشت قلوه را سفت و سخت نموده و مزاج سوداي متکاثف را بر آن مستولی میکند. بدین سبب خوردن این عضو براي انسان مکروه اعلام شده است. گوشتش دیر هضم و قلیلالغذا بوده و خلط حاصل از آن ردي الکیموس میباشد.

دل

وضعیتی بهتر از قلوه ندارد. گوشتش سخت و دیرهضم میباشد. در قدیم مردم معتقد بودند که خوردن دل خصوصیات صاحبش را منتقل میکند، لذا دل شیر و پلنگ (که حرام است) را در میآوردند و میخوردند تا نترس و شجاع شوند و به اصطلاح دل شیر پیدا کنند. واقعیت آن است که از کجا که شیر و درندگان دیگر شجاع و نترس باشند؟ قدرت و صلابت شیر و پلنگ در مقابل چند حیوان ضعیف و بیدفاع و نوزادان علفخواران نشان از بیباکی و شجاعت این درندگان نیست.

این شاید گریزي براي تفنن باشد اما نکته اي علمی در بر دارد که لازم به اصلاح میباشد. مردم معتقد بودند قلب جانوران خصوصیات آن حیوان را به انسان منتقل میکند. این نظر در برخی موارد ممکن است درست باشد. اما براي انتقال صفات حیوانات راه کارهایی وجود دارد که عبارت از مصرف داروهایی است جهت آماده کردن بدن براي پذیرش آن صفات که در این مقوله فرصتی براي طرح آن وجود ندارد. براي کهنسالان آن چه مهم است تأثیر مزاجی انواع گوشتهاست که میتواند مفید یا مضرّ باشد. پس آن چه براي افراد مسن زیانبار است غذاهاییست که اخلاط غلیظ و سوداي سخت از لحاظ تکاثف و غلظت بوجود بیاورد. دل از جمله این گوشتهاست و بهتر است از زنجیره غذایی سالمندان حذف گردد. در طب اسلامی خوردن دل ، قلوه و جگر مکروه اعلام شده است.

گوشت میگو(جرادالبحر):

ملخ دریایی نام قدیم این جانور حلال گوشت آبزي است. مزاجش گرم و تر در درجات مختلف بوده، سوخته آن با آب نخود سیاه ریزاننده سنگ کلیه و مثانه میباشد.

گوشت ملخ(جرادالبرّ):

مبهی و جالی اخلاط غلیظ میباشد، گرم و خشک در دوم است. براي سالمندان همراه با غذاهاي مرطوب مناسب است. قوت لازم را دارد و لطافت و جالی بودن، این حلال گوشت را مناسب حال آنان گردانده است.

----------------------------------------------------------------------

 پاورقی :

 1- ابازیر و توابل ادویه و مصالح طعام است. فرق بین ابازیر با توابل درآن است که ابازیر ادویه خشک را گویند.

 و توابل هم خشک و هم تر است. براي بو و مزه طعام مصرف میشود تا طبیعت معده آن را بپذیرد.

 2- فانید: قند، شکر و شیره نیشکر را گویند.

http://jataportal.ir/index.php/omumi/130-gooshtha


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:26 ] [ لقمان محمدیان ]

معدلات يعنی داروهايي که پس از دفع بيماری، بيمار و اندام مربوطه را تقويت می‏کنند تا بيماری عود نکند. پس باید بعد از پاکسازی حتماً معدلات تجویز شود و از این طریق پاکسازی‏ ها کنترل شود.

 

معدلات خون

عبارتند از: تخم‏ کاسنی، برگ ‏کاسنی، ريشه‏ کاسنی و عرق کاسنی! ریشۀ آن خیلی در درمان مؤثر است. تأثیر تخم ‏کاسنی از برگ و ریشه‏ اش ضعیف‏تر است.

کاهو و تخم‏ کاهو، گشنیز، گل‏ سرخ(گل محمّدی)، صندل، تخم‏ کرفس، گزنه و تخم ‏انجره، نیلوفر، گل‏ ریش بز، گل بابا آدم، غازیاغی و شاه‏تره از معدلات خون و کبد هستند.

 

معدلات صفرا

معروف‏ترين آن‏ها عبارت‏اند از: تخم ‏اسفرزه (اسپغول)، تخم ‏خرفه، سبزی‏ خرفه[1]، تخم ‏کاسنی و ريشه و برگ آن، تخم‏ خیارین، بنفشه، چای‏ مکه، ليموي عمانی، سماق و انار و ميوه ‏های مايل به ترش مانند مرکبات و تمشک و شاه‏ توت، توت سياه، ترنجين، تباشير، شيرخشت، بيدخشت، ريواس، ترشک، آلوی‏ بخارا، تمرهندی، خیار شنبر[2] و امثال آن!

خاکشیر از کدام معدلات است؟

یک دارویی با کیفیت‏های مختلف است. مرکب ‏القواء است، مثل تریاک که مرکب ‏القواست. خاکشیر برای صفرا، بلغم، سودا و خون در حالت‏های مختلف خواص مختلفی از خود نشان می‏دهد.

چندين حالت مختلف دارد برخی از آن‏ها عبارتند از:

صبح، ظهر و شب هر زمانی یک تأثیری دارد؛ اگر زمان آن کم باشد یا زیاد، با آب جوش باشد بدون آب جوش، با سکنجبین با عسل يا نبات شیرین شود، در حالت ناشتا يا غير ناشتا، همراه با عرقیات يا غیر آن، به حالت بودادنی باشد، پودر شود يا نشود، با اسفرزه شربت شود يا با تخم شربتی يا بالنگو و غيرو، مقدار مصرف آن يک قاشق باشد يا دو تا سه قاشق؛ هرکدام خاصيتی خواهد داشت.

 

معدلات بلغم

بادیان، انيسون شيرين، انيسون تلخ، شيرين بيان، بادرنجبويه، مويز، زنجفيل، دارچين، سياه‏دانه، تخم‏کرفس، جوزبوآ، انجیر، گردو و فندق.

انگور از زمانی که روی زمين جوانه می‏زند تمام قسمت‏های آن درخت خاصیت دارویی دارد. پوست انگور، چوب انگور، خاکستر چوب تاک سنگ شکن و از جمله داروهای سفید کنندۀ دندان است و گل ‏انگور و غوره آن و انگور و بعد کشمش و برگ و شاخک‏های آن و همه اجزای آن دارای خاصيت پاک کنندۀ صفرا و بلغم اضافي است و هر بخش آن ضد‏سرطان است.

انار هم به همین صورت حالت کلیدی دارد پوست و ریشۀ انار هر نوع انگلی را از بین می‏برد و ضداسهال و ضدعطش است، برای تمیز کردن لثه ‏ها و زخم ‏های آفت، در ترمیم زخم‏ها، بند آوردن خونریزی‏ها مثل خونریزی رعاف از بینی و جاهای دیگر، ضد عفونت‏های رحم و در داروهای پوستی و  نطول‏ ها، آبزن ‏ها، کرم‏ها و پمادها و ضمادهای گیاهی زیاد کاربرد دارد. یک درخت و هزار خاصیت، هسته انار نیز اسهال را متوقف می‏کند و دستگاه گوارش را ضدعفونی می‏کند. مثلاً اگر کنار صندل قرار بگیرد واقعاً اثرات بسیار عالی روی مزاج‏های گرم دارد و گرمای غیرعادی را تعدیل می‏کند.

سورنجان از معدلات قوی بلغم است، خصوصاً در درد مفاصل. اما در درمان مفاصل از همان ابتدا، خیلی نباید روی سورنجان تکیه کنیم، بلکه باید مفاصل را از آن بیماری پاک کنیم سپس برای استحکام مفاصل و تثبيت درمان از سورنجان استفاده کنيم.

از دیگر معدلات بلغم بابونه، بادرنجبویه، زیره، پرسیاوشان، دارچین، حل، بومادران، زنجفیل، گزنه و مرزنجوش می‏باشد.

 

معدلات سودا

سودای غیرطبیعی بیشتر از غذاهای غلیظ و سرخ کردنی‏ ها، روغن‏های مایع و جامد به وجود می ‏آید. در گذشته روغن و کره‏ حيوانی و روغنی که از دنبه بدست می‏ آمد و چربی حيوانات موجب نرمی بدن، اندام‏های داخلی و مفاصل می‏شد. مردم با توجه به کارهای يدی و تحرّکات قوی عضلانی از لحاظ جسمانی بسيار سالم‏تر و قوی‏تر از مردم نسل حاضر بودند. عمرهای طولانی که امروز همگان به آن اعتراف دارند از خصوصيات مردم قديم بوده است. شايد زندگی در محل‏ های نمور موجب دردهای رماتيسم می‏شده است اما بسياری از بيماری‏های عصر حاضر در قديم وجود نداشت.

چربی و روغن‏های حیوانی برای بدن انسان لازم است و بايد در مجموعۀ طبيعی خود مصرف شود، به همين دليل است که جدا کردن چربی از شیر، شیر را تقریباً بی‏ خاصیت می‏کند؛ غیر از اشکالاتی که در پاستوریزه و هموژنيزه کردن شیر بوجود می‏آيد. آنان که تمام تلاش خود را برای مقابله با طب شريف ايرانی-اسلامی مصروف می‏دارند بهتر است توان اصلی خود را صرف جلوگيری از فساد در مواد غذايي کنند که ضامن سلامتی مردم است. در کارخانجات پاستوريزه از يک سو چربی طبيعی شير را می‏گيرند و از سويي ديگر مواد افزودنی را برای قوام شير به آن اضافه می‏کنند. آن چه برای مردم مشخص است آن است که محصولات طبيعی را نبايد از چرخۀ طبيعی خود جدا کرد!   

معدلات سودا بطور کلي غذاهايي هستند که با نيروی جاذبۀ ذاتی خود رسوبات و مواد چسبنده را از اندام‏ها جدا می‏کنند و مانع انسداد در آوندهای لنفی و عروق می‏شوند. گل ‏گاوزبان، بسفاویج، افسنتين، غاريقون، گل‏ ارمنی، افتيمون، ماءالجبن[3] و آبکامه[4] که همراه با مواد قابض مصرف شوند و بطور کلی غذاهايي که در عين داشتن نيروی قابض با ملين‏ ها و مسهل ‏ها ترکيب شده‏اند تعديل کنندۀ سودا می‏باشند. مسهل‏ های صفرا پس از زدودن صفرا مقداری از تجمع سودا را در بافت‏ها می‏کاهند. همين طور مسهل‏ های بلغم هم مقداری از مواد سوداوی را از بين می‏برند. يک ملين يا مسهل ملايمی مانند ترنجبين همراه با مثلاً ماءالجبن می‏تواند از بين برندۀ سودا بشود.

اسطوخودوس(حافظ ‏الارواح)یکي ديگر از معدّلات سوداست. که در علاج میگرن و جمود، سبات، بی‏خوابی، پرخوابی، حتی در بیماری‏های لیثرغس، سرسام سرد و گرم بکار می‏رود. اگر معده از لحاظ خلط‏ها تنظیم شود، تأثیر داروهایی مثل اسطوخودوس روی درمان این بیماری‏ها بسیار مؤثر خواهد بود.

هلیله ‏جات که عبارتند از: هلیله‏ کابلی، هلیله ‏زرد، بلیله و آمله در کنار مسهلات سوداوی، سودا و صفرا و بلغم غليظ را از هم می‏گشايد و می‏تواند نقش مؤثری در تقويت بدن عليه سودای غيرطبيعی از طريق تقويت بدن عليه خشکی و سودا بازکند. معدل دیگر سودا بادرنجبویه است که در دفع بلغم غليظ به کار می‏رود، در دفع سودای غليظ هم کاربرد اساسی دارد. گل‏ گاوزبان، گِل ارمنی، ريشۀ شیرین‏ بیان، حجرلاجورد، در معدلات صفرا و سودا، تخم خربزه و تخم مرو با داشتن نقش واسطه بکار می‏روند. وقتی چیزی بو داده شود می‏تواند در کنار داروهای مسهل زدايندۀ بلغم و سودای غليظ شود. مومیایی ‏ها بیشتر جزء معدلات بلغم هستند ولی در رفع سودا نيز از آن‏ها استفاده می‏شود. بوره ‏ارمنی هم در فرمول‏های ترکیبی معدلات بلغم و سودا به کار می‏رود.

در حُقنه‏ ها نیز معدلات نقش زیادی دارند، بیشتر داروهای معدّل در حقنه‏ها نقش گیرنده را بازی می‏‏‏‏کنند. سنبل ‏الطیب و افتيمون و بسفاويج هم جزء معدلات سودا و بلغم و تقویت اعصاب‏ اند.

برای زدودن سودای غليظ و بطور کلی اخلاط غليظ و بيماری‏ زا ترکیب داروها و تجربۀ دانشمندان بزرگ سخن حائز اهميت فراوان است. نسخه‏ هايي که سال‏های سال از نظر علما و دانشمندان قرون و اعصار گذشته و بر مفيد بودنشان کسی شک نکرده است؛ نشان دهندۀ عظمت و درستی کار آن اساتيدی بوده که نامشان در تاريخ ثبت شده است.

 http://jataportal.ir/index.php/maghalat/119-moadalat


[1] - در جنوب ایران  سبزی به نام پرپين زیاد مصرف می‏شود. خواص ضددیابتی بالایی دارد و حرارت و گرماهای شدید کبد را تسکین می‏دهد.

[2] - خیار شنبر همان فلوس است و با خیار سبز و خیار چمبر متفاوت است.

[3]- ماءالجبن: به معنای آب پنیر است. دارویی که از ترکیب شیر با یک سوم وزن خودش سرکه یا آب لیمو یا آبغوره بدست می‏آید، مجموع شیر و ترشی را در کیسه کتانی یا نخی می‏ریزند تا آب آن در ظرفی جمع شود و تنها پنیر در کیسه بماند. بهترین ماءالجبن آن است که از شیر بز ازرق چشم که به آن بقولات سرد مانند کاهو و باقالا و کاسنی و امثال آن داده‏اند، تهیه شده باشد پس از شیر گوسفند و بعد شیر گاو و ضعیف ترین آن شیر پاستوریزه می‏باشد.

[4] - آبکامه: نانخورشی که از شیر و ماست و بعضی چیزهای دیگر درست کنند، گندم یا جو که در آب یا شیر یا ماست خیسانده و داروهائی نیز به آن افزوده و بعد در آفتاب خشک کنند، به معنی آش ترش هم گفته ‏اند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:22 ] [ لقمان محمدیان ]


مراتب هضوم:

 

اولين مرحله هضم:  در معده و دستگاه گوارش است وقتی غذا وارد معده شد تبدیل به خلط می‏شود.

 

 

دومين مرحله هضم:  در کبد است.

 

 

سومين مرحله هضم: در رگها و آوندها می‏باشد.

 

 

چهارمين مرحله هضم:  در کنار سلولها و در سیتوپلاسم سلولی است.

در هر مرحله‏ای بايد هضم در بهترین شرایط خود انجام پذیرد و الا به همان اندازه که در هر مرحله‏ هضم ناقص شود برای مرحله بعدی مشکلی بوجود می‏آورد. اما این نواقص به تدریج و کم‏کم در بدن جمع می‏شود و ممکن است سال‏ها بگذرد تا بصورت بیماری خود را نشان بدهد. مثلاً در دوران جوانی بسیاری از اشتباهات و رعایت نکردن بهداشت تغذیه بوسیله نیروی جوانی از بین می‏رود یا سرپوش بر آن نهاده می‏شود اما در دوران کهنسالی این اشتباهات ممکن است بصورت بیماری‏های صعب‏العلاج نمایان گردند. امام علی(ع) می‏فرمایند: «اگر می‏خواهید پیری خوبی داشته باشید جوانی خوبی داشته باشید.» این سخن تأييد همان مطلب است.

باید دانست که از هر هضمی ناچار زوائدي پدید می آید که باید دفع گردد، دفع آن توسط نیروي دافعه میباشد.این اضافات مانند زباله هاي خانگی باید دفع شوند!

 

راههاي خروج مواد زائد حاصل از هضم هاي چهارگانه

 

1. مواد زائد هضم اول از رودهها دفع میشوند.

2.  مواد زائد هضم دوم به سه طریق دفع میشود:  بیشتر آن به سمت کلیه ها رفته از طریق بول دفع میگردد بخش دیگر آن به صفرا تبدیل شده و به کیسه صفرا میریزد و به زهره تبدیل میشود و بخش دیگر بصورت سودا در آمده و به سپرز(طحال) میرود

4-3. مواد زائد هضم سوم و چهارم بعضی به تحلیل میرود که محسوس نیست ، بعضی به وسیله عرق و وسخ  دفع میشود و برخی از منفذهاي محسوس و نامحسوس مانند منفذ بینی و گوش(منفذ محسوس) دفع میگردد.

منفذ نامحسوس مانند(مسام) آن چه به جانب مسام آید بعضی طبیعی و برخی ناطبیعی است. آن چه طبیعی است موي و ناخن است. آن چه ناطبیعی است مانند: بثرها، گر، خارش، آبله، برص، بهق، آماسها و دملها و ریشها.

هنر یک طبیب ایرانی مسلط و ماهر در آن است که بتواند مواد را به سمت هر کدام از اعضاي بدن که لازم است بکشاند و دارو را به شکلی بدهد که مثلاً بیشتر صفرا به زهره برود یا سودا بیشتر به طحال برود و همین طور زوائد را به سمتی که باید بکشاند تا بر فرض ادرار زیاد شود تا ماده بیماري از بین برود.

اگر همه مسائل بهداشت و پیشگیری به خوبی انجام شود انسان عمرش از یکصد سال بالاتر می‏رود. در صد ساله دوم بدن از نیروهای جدیدی که وارد میدان می‏شوند استفاده می‏کند تا بتواند به صد سال دوم دست یابد. اما البته انسان در این دنیا خالد نیست.

آدمی در عالم خاکی نمی‏آید بدست     *****     عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی

بنابراین از مرگ گریزی نیست و به فرمایش امام صادق(ع) هرچه انسان در این دنیا بیشتر بماند هدفی جز عبادت و بندگی خداوند در آن منظور نشده است البته عبودیت مرحله بعدی دارد که آن ربوبیت است. یعنی در حد بسیار نازل خودمان خلیفه الهی شدن است. اگر قرار باشد که پزشکی ما را فرضاً به هزار سال یا بیشتر زندگی در این دنیا برساند اگر عبودیت نباشد به چه درد می‏خورد؟! اساساً بشر خسته می‏شود از دنیا و به قول یکی از فیلسوفان غربی اگر مرگی در کار نبود انسان باید آن را اختراع می‏کرد.

اما قرآن با آیه شریفه ..... «رَبَّنا ما خَلَقتَ هذا باطِلاً سُبحانَکَ فَقِنا عَذابَ النّار» پاسخ این سؤال را داده است.

آخرین مرحلۀ هضم که در جنب سلول‏های بدن و در درون سیتوپلاسم سلولی انجام می‏شود غذای سلول‏ها را تأمین می‏کند. سلول در این مرحله غذا را دریافت می‏کند و مواد زائد را بیرون می‏دهد که بصورت‏های مختلف در مسیر اندام‏های دفعی قرار می‏گیرد و باید از بدن دفع گردد.

 

اگر ما در هضم اول کارمان نقص داشته باشد آثار آن در هضم چهارم ممکن است بروز کند. ناچاریم که دارو را طوری هدایت کنیم تا بتواند در هضم چهارم نواقص را جبران کند. بیمار اگر بیماریش به درازا بکشد اشتهای خود را از دست می‏دهد. از این نظر ما دچار مشکل می‏شویم. یعنی مشکلات مرحله چهارم روی مرحله اول که هضم اول بوده است اثر می‏گذارد و کار پزشک را برای دارو رسانی با مشکل مواجه می‏کند. همه مراحل هضم با هم پیوستگی دارد، مثلاً کبد را بطور مستقل در نظر بگيرید؛ حالت مزاجی کبد فرضاً در درجه سوم بالا رفته است. روی بُردار نگاه کنید، داغی کبد خطرناک است. حالا ما ناچاریم دارویی بفرستیم که در نقطه مقابل از لحاظ گرمی باشد یعنی بشدت سرد باشد تا بتواند کبد را به حال اول برگرداند.

به سبب آسيب پذيری کبد نمی‏توانیم یکباره سرما را بر کبد مستولی کنیم، باید آرام‏آرام داروهای سرد کننده را وارد نمائيم. معمولاً کبد قدرت پذیرش سرمای زياد را ندارد. گرمای شدید اگر بسرعت به سرما تبديل شود آسیب رسان است. برای جبران این گرمی ناچاریم ده‏ها موضوع طبی را رعایت کنیم؛ یکی آن که دارو باید جالی باشد نه جامد، ملین باشد نه خشک، سرمای ملایم ایجاد کند نه سرمای سخت، گندزدا باشد نه مستعد به عفونی شدن، گرمای مرطوب ایجاد کند نه گرمای خشک، مجفف نباشد بلکه ملیّن طبع، رقیق کننده باشد نه غلیظ کننده، به گونه‏ای نباشد که گرمای گلخانه‏ای ايجاد کند، بلغم غلیظ را بگشاید و ترکیب سودای رسوبی را از هم باز کند، دافع باشد بسوی اندم‏های دفعی، مغذی باشد از لحاظ آن غذایی که سلول لازم دارد و همراه خود عناصری داشته باشد که میکروب زدا و ویروس‏کش باشد. همه مسائل را پزشک باید در نظر بگیرد و داروها را در طول شبانه روز روی کاغذ بچیند و هر روز تحرکات و تغییرات بیماری را ثبت کند و بر آن نظارت و مدیریت داشته باشد. مثلاً یکی از مشکلات بیمار مبتلا به سیروز کبدی عطش به آب است در حالیکه هر چقدر به بیمار آب سرد بدهید بدتر می‏شود. اساساً آب به سلول‏های بدن نمی‏رسد بلکه آب بدن هم وارد محوطه شکم می‏شود و سلول‏ها را تشنه می‏گذارد.

http://jataportal.ir/index.php/maghalat/126-hazm


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:19 ] [ لقمان محمدیان ]

هفت اصل پیشگیری از بیماریها

  1. تا زمانی که گرسنه نشده اید، بر سر سفره ننشینید.
  2. کمی قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید.
  3. شبها قبل از خواب حتما اجابت مزاج انجام شود.
  4. تنها زمانی که در سلامت و نشاط به سر می برید، هر نوع غذایی که هوس کردید میل کنید (البته به استثنای غذاهای ممنوعه).
  5. هنگام کسالت و بی میلی از هیچ نوع مواد خوراکی و نوشیدنی استفاده نکنید.
  6. هرگاه اولین لقمه غذا را در دهان گذاشتید و احساس خوبی به شما دست نداد، غذا میل نکنید تا کاملا اشتها پیدا کنید.
  7. هنگام بیماری یا کسالت، هر نوع خوراکی یا غذا را که هوس کردید میل نکنید، بلکه عکس آن غذاها را میل کنید.



موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:10 ] [ لقمان محمدیان ]

به طور معمول یکی از برنامه های ایرانی ها در ایام نوروز مسافرت است و اما آنچه که باید مسافران به آن توجه کنند؛ سازگاری بدنشان با نوع آب و هوای شهری است که به آن جا سفر می‌کنند؛ چرا که به اعتقاد اطبا سنتی مزاج انسان در معرض اقلیم های دیگر کم و بیش تحت تأثیر قرار می گیرد و در واقع بی دلیل نیست که برخی در هنگام مسافرت دچار بیماری می شوند. به گفته عضو هیات جامع طب ایرانی اسلامی گلودرد های حجاج بیت الله الحرام در زمان رفتن به حج از آن جمله است که معمولاً آنتی بیوتیک های قوی برای از بین آن بکار می گیرند که بهتر است داروی بدون ضرری تجویز شود که نوع مزاج فرد را با مزاج آن اقلیم سازش می دهد.

محمد موسوی با استناد به فرموده امام صادق (ع) که می فرمایند: به هر شهری که می روید از سبزی های آن شهر بخورید تا بدن شما با وضع مزاجی منطقه آشنا شود؛ ادامع داد: چون میکروب ها قبل از آن که به بدن ما وارد شوند، از محیط زیست، سبزی و میوه و خیلی از محصولاتی که در آن محیط است تأثیر پذیری دارند و بعد وارد بدن ما می شوند و در واقع بوسیله همان سبزی ها و میوه ها که پادزهر میکروب های منطقه را در خود دارند، از بین می روند.
از این رو این محقق توصیه نمود: مسافران به هر شهری که می رسند سبزی و میوه های آن شهر را بخورند.

 

http://www.peykshafa.ir

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:8 ] [ لقمان محمدیان ]

این نسخه را بخاطر بسپارید زیرا که هم منضج و هم مسهل 4 خلط است ودر اکثر بیماری های معدی ، کبدی ، قولنج ها ، سردرد های خلطی ، ناراحتی های قلبی ،  مغزی و پوستی و در هر بیماری که نیاز به پاکسازی باشد تاثیرات شگفت انگیزی دارد که بارها آزموده شده است .

تا 15 روز به طریق زیر عمل کنید :

منضج صبحگاهی :

خاکشیر + ترنجبین

 هر روز صبح ناشتا 3 قاشق غذاخوري ترنجبين را در 5/1 ليوان آب جوش حل كنيد و صاف كرده آنرا داغ داغ روي 3 قاشق غذاخوري خاكشير تميز شده بريزيد و به جاي صبحانه ميل كنيد و تا دو ساعت بعد از آن چیزی نخورید.

 مسهل بعد از ظهر :

مسهل عام

داروها را بوسيله هاون‌برقي نيم كوب و مخلوط كنيد. هربار بعد از نهار و شام يك قاشق غذاخوري از دارو را در 2 ليوان آب بجوشانيد تا يك ليوان بماند صاف كنيد و كمي شيرين كرده ميل نماييد.

از آنجا که این دارو اسهال آور است و عکس العمل افراد نسبت به دارو متفاوت است چنانچه اسهال خیلی شدید شد بعد از ظهرها یک بار مصرف کنید ولی این نکته را به خاطر داشته باشید که دارو باید به اندازه ای مصرف شود که اسهال ملایمی ایجاد شود بطوری که در روز 3-4 بار اجابت مزاج صورت گیرد نه کمتر و نه بیشتر.

رژیم غذایی:

سعی کنید ظهر و شب غذای آبپز مصرف نمائید.

يك روز در ميان بجاي ناهار سوپ گشنيز ميل كنيد .

 پرهيز غذايي:

از خوردن غذاهاي پرچرب، سرخكردني و روغن هاي مايع و جامد نباتي، سوسيس، كالباس، نوشابه، چيپس، پفك و اغذيه بسته بندي، آب يخ، ماست و ترشي، خامه، تخم مرغ خودداري كنيد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:, ] [ 10:53 ] [ لقمان محمدیان ]

چگونه بدانیم که کبد سالم و شاداب است یا بر عکس!!!

بطور کلی برای مردم عادی علاماتی هست که می توانند به نحوه کار کبد شک کنند و برای تشخیص آن اقدام نمایند :

 

1) رنگ صورت به تیرگی با بدرنگی می گراید مثلا زرد می شود یا پریده رنگ و پف کرده و سایر تغییرات که در رخسار ایجاد می شود و ممکن است ره آورد اقدامات کبد باشد.

2) احساس اینکه در قسمت کبد زیر دنده های راست چیزی سنگینی می کند.

3) با لمس دست ورم یا سفتی احساس شود.

4) اگر یبوست و اسهال طولانی باشد و یا گاه اسهال و گاه یبوست عارض شود .

5) احساس گرمای شدید و داغ شدن ، عرق کردن ناگهانی ، احساس سرمای بعد از گرما و امثال آن ممکن است از کبد باشد و یا اندام های دیگر در آن دخالت داشته باشند

6) آفت و زخم های مکرر که در دهان بوجود می آید.

7) زخم ها وناراحتی ها و جوش های فراوان پوستی ، مانند اگزما و کهیر.

8) سوزش کف پا و داغ شدن آن و یا سردی پا و بی حس شدن آن می تواند از کبد باشد.

اگر رنگ صورت سرخ وسفید بود دلیل بر سلامت کبد است . شاید این سوال پیش آید که افراد سبزه رو و سیاه پوستان همگی دارای کبد ناسالم هستند. توجه کنید که منظور از سفید و سرخ بودن رخسار باز بودن رنگ پوست به نسبت رنگ ذاتی پوست است ، یعنی یک سیاه پوست دارای کبد سالم نسبت به یک سیاه پوست دارای کبد بیمار از لحاظ باز بودن و روشن بودن پوست متمایز هستند .

زردی رخسار دلیل بر سو مزاج گرم
رنگ نیلی یا توسی یا سربی دلیل بر سو مزاج سرد است
تیره گی و گرفتگی دلیل بر سو مزاج سرد و خشک و یا بیماری یرقان می باشد ،
زردی بیش از حد عادی نیز می تواند دلیل بر یرقان باشد.
چاقی و پر خونی گوشت صورت دلیل بر مزاج گرم و تر کبد است .
اگر چاقی همراه با پیه زیاد در صورت است دلیل بر مزاج سرد و تر کبد است .
لاغری صورت مزاج خشک کبد را نشان  می دهد ..
اگر کسی دارای خون تمیز و سالم بود  دلیل بر سلامت کبد است ، این حالت را هنگام حجامت کردن باید فهمید نه اینکه به آزمایشگاه خون و اندازه گیری چربی و قند  و اوره و امثال این آن اکتفا کنید.
داغ بودن بدن بدون آنکه تب داشته باشند که به معنای نوعی بیماری باشد دلیل بر گرمی زیاد کبد است

در معاینه زبان نیز حالات کبد روشن می شود :

رنگ زرد علامت صفرا و تیره علامت سودا و قرمزی آن علامت خون و. سفیدی زبان بلغم است.
لب ها اگر متورم و پرخون باشند علامت مزاج گرم و پریدگی آن ممکن است نوعی سردی کبد را یاد آور شود . سازگاری غذای گرم و سرد نیز از احوال کبد حکایت می کنند .

http://www.jataportal.ir


 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:, ] [ 10:51 ] [ لقمان محمدیان ]

اسباب حفظ سلامتی

 شش اصل ضروری برای زندگانی سالم (سِتِّة ضروریه)

همانطور که در تعریف مفهوم پزشکی ذکر گردید در مکتب طب سنتی ایران، حفظ سلامت و تندرستی، در درجة اول اهمیت قرار دارد، و درمان بیماری وظیفة دوم پزشک می‌باشد. سالم بودن نیز همانند بیمار شدن نیاز به علل و عواملی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند. این دسته از علل تحت عنوان ستّه ضروریهیا شش اصل ضروری  در آموزه‌های طب سنتی ایران مورد بحث قرار گرفته‌اند. اگر این اصول به درستی مورد توجه قرار گیرند موجب حفظ سلامتی (حفظ‌الصحه) می‌شوند وگر نه زمینه بروز بیماری‌های گوناگون فراهم می‌شود.

  

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب


بسم الله الرحمن الرحیم

نامه ای دیگر (رساله ذهبیه) أبومحمد هارون بن موسی تلعکبری(رض ) از محمد بن همام بن سهیل(رض ) از حسن بن محمد بن جمهور روایت کرده است که گفت: پدرم که از آشنایان أبو الحسن علی بن موسی الرضا(ع) و از خواصّ و ملازم خدمت آن حضرت بود و در سفر آن جناب از مدینه به خراسان که به شهادت ایشان در طوس در سن چهل و نه سالگی انجامید، آن بزرگوار را همراهی می کرد برایم گفت: مأمون در نیشابور بود و سرورم أبوالحسن الرضا(ع) و جمعی از فلاسفه و پزشکان مانند یوحنّا بن ماسویه و جبرائیل بن بختیشوع و صالح بن بهلمه هندی و عده ای دیگر از عالمان و صاحب نظران در انجمن مأمون حضور داشتند. در آن مجلس از طبّ و آنچه باعث سلامت و تقویت بدن است سخن به میان آمد، مأمون و حضّار غرق در صحبت شدند و از این دانش و این که چگونه خداوند تعالی این بدن را ترکیب کرده و چهار طبع متضادّ را در آن تلفیق کرده، و از سود و زیانهای غذاها و بیماریهای ناشی از آن سخن گفتند، و أبوالحسن(ع) همچنان ساکت بود و در این باره سخنی نمی گفت ، مأمون به ایشان عرض کرد: یا أباالحسن! نظر شما درباره این موضوعی که از اوّل امروز ما را به خود مشغول ساخته است، چیست؟ چون موضوع برای من مهم است و این مطالب را باید دانست، و شناخت غذاهای مفید و مضرّ، و تدبیر بدن امری ضروری است . ابوالحسن(ع) به او فرمود: من در این خصوص تجربیاتی دارم و امتحان و گذشت زمان درستی این تجربیاتم را برای من روشن ساخته است ، به علاوه از گذشتگان هم اطلاعاتی بدست آورده ام ، و اینها چیزهایی است که انسان باید بداند و در ندانستنش معذور نیست ، من این تجربیات و اطلاعات خود را با مطالب دیگری نزدیک به آنها که شناخت و دانستنشان لازم است برای امیرالمؤمنین یکجا بیان خواهم کرد. راوی گوید: مأمون برای رفتن به بلخ عجله داشت، از این رو جلوتر از ابوالحسن(ع) راهی بلخ شد و از آن جا به حضرت نوشت که به وعده وفا کند و آنچه را در این زمینه از دیگران شنیده و خود تجربه کرده است در خصوص خوراکیها و نوشیدنیها و داروها و فصد (رگ زنی ) و حجامت و مسواک زدن و حمّام و نوره و استفاده از این چیزها برایش بنویسد. ابوالحسن(ع) نامه ای به او نوشت که رونوشت آن این است:

بسم الرحمن الرحیم با توسل به خداوند، اما بعد: نامه امیرالمؤمنین که فرموده بود شنیده ها و تجربیات خودم را در خصوص خوراکیها و نوشیدنیها و مصرف داروها و فصد و حجامت و حمّام و نوره و قوّه باه و دیگر چیزهایی که باعث سلامت و قوّت بدن می شود برایش توضیح دهم، به دستم رسید. من در این نامه آنچه را لازم است برای امیرالمؤمنین توضیح می دهم و مطالبی را که در خصوص خوراکیها و نوشیدنیها و مصرف دارو و فصد و حجامت و قوّه باه و دیگر چیزهای لازم برای تدبیر جسم ایشان لازم است شرح می دهم، و توفیق از خداست . (بدان ای امیرالمؤمنین ) که خداوند عزّوجلّ برای معالجه هر دردی که در بدن می نهد دارویی قرارداده، و برای هر نوع بیماری نوعی دوا مقرّر داشته است ، چون این بدنها شبیه یک کشور است که پادشاه آن قلب است، و عمّال و کارگزارانش رگها و بندهایند ( و مغز، و قصر پادشاه قلب اوست ) و قلمرو او کلّ پیکر است ، و معاونان و دستیارانش دستها و پاها و چشمها و لبها و زبان و گوشهایند، و خزانه هایش معده و شکم اوست، و سراپرده اش سینه او. دستها دو معاونند که وسیله دور و نزدیک ساختن هستند و طبق سفارشها و دستورهای پادشاه عمل می کنند (پاها پادشاه را جا به جا می کنند) به هر کجا که بخواهد، چشمها آنچه را که از نگاه او پنهانند به وی نشان می دهند، چرا که پادشاه در سراپرده است و اخبار جز با اجازه به او نمی رسند. همین چشمها به منزله دو چراغ پادشاه نیز هستند. دژ و قلعه بدن گوشهایند، و تنها به چیزهایی اجازه ورود بر پادشاه را می دهند که او موافقت کند، زیرا این دو عضو قادر نیستند چیزی را وارد کنند مگر آنگاه که پادشاه به آنها اشاره کند و اذن دهد، پادشاه به آن دو گوش می دهد و سپس پاسخ دلخواه خود را به آنها می دهد. زبان با ابزارهای چندی سخن پادشاه را ترجمه می کند از جمله با ریح الفؤاد و بخار معده و کمک لبها. و لبها را قدرتی نباشد مگر با حرکت زبان و این دو از یکدیگر بی نیاز نیستند، و سخن گفتن جز با گرداندن صدا در بینی نیکو صورت نگیرد، زیرا همان گونه که نی زن با دمیدن در نی صدایی نیکو در می آورد، بینی نیز سخن را نیکو می سازد. (منخرها یا سوراخهای بینی نیز این گونه اند، بینی به پادشاه می رساند) بوهای خوش را که او دوست می دارد، و اگر بوی ناخوشی باشد پادشاه به دو دست فرمان می دهد دستها (با کنار زدن شیئ بد بو یا گرفتن سوراخهای بینی ) مانع رسیدن آن بو به پادشاه می شوند. مع هذا، این پادشاه پاداش و کیفر هم می دهد، کیفرش سخت تر از کیفری است که پادشاهان قدرتمند دنیوی می دهند، و پاداش او نیز از پاداش این پادشاهان برتر است، کیفر آن غم و اندوه است، و پاداشش شادی و سرور. ریشه غم و اندوه در طحال (سپرز) است و ریشه شادی در ثَرب۱ و کلیه ها. در این اعضا (طحال و ثرب و کلیه ها) دو رگ است که به صورت وصل هستند، از همین روست که آثار غم و شادی در چهره نمایان می شود. این رگها، تماما، راههای ارتباطی کارگزاران با پادشاه و پادشاه با کارگزاران می باشند، دلیلش هم این است که وقتی دارو می خوری رگها آن را به محل درد می رسانند. بدان ای امیر که بدن مانند زمین حاصل خیز اما بایری است که اگر به آن رسیدگی کنی و طوری آبیاریش کنی که نه غرق آب شود و نه قسمتی از آن آب نخورد و تشنه بماند، همیشه آباد می ماند و شاداب و خرم می شود و محصول زیادی می دهد، ولی اگر از آن غفلت ورزی خراب می شود و علفهای هرز در آن می روید، بدن نیز این گونه است . دقت و مراقبت در مصرف غذاها و نوشیدنیها باعث سلامت و تندرستی و عافیت بیشتر آن می گردد. یا امیرالمؤمنین! دقت کن ببین چه چیز با تو و معده ات سازگار است و بدنت تحمل آن را دارد، و چه غذاها و آشامیدنیهایی را می گوارد همان را برای خودت برگزین و غذایت قرار ده . بدان ای امیرالمؤمنین، که هر یک از این طبایع چیزهایی را دوست دارد که با آن سنخیت و سازگاری داشته باشد، پس چیزی را انتخاب کن که با بدنت سازگار است . هر کس بیش از اندازه غذا بخورد سودش نرسانده، و هر کس نه کم و نه زیاد بلکه به اندازه بخورد آن غذا به او سود می رساند. همین گونه است آب (پس راهش این است )که از هر غذایی به وقتش بخوری و هنوز که اندکی اشتها داری دست از خوردن بکشی، زیرا این کار به خواست خدا باعث می شود تا بدنی سالمتر، اندیشه ای روشنتر ، و روحیه ای سبکتر داشته باشی . از اینها گذشته، ای امیرالمؤمنین در تابستان غذای خنک تناول کند، و در زمستان غذای گرم، و در دو فصل دیگر غذاهای معتدل به اندازه توان (جسمی ) و اشتهایی که داری ، غذایت را به اندازه عادتت و مطابق با محل زندگی و نوع فعالیت و زمانی که در آن به سر می بری، با خوردن سبکترین غذاهایی که می خوری آغاز کن . باید در هر روز، هشت ساعت از روز گذشته (یک وعده ) یا هر دو روز سه وعده غذا بخوری بدین ترتیب که صبح اول وقت صبحانه می خوری و سپس شام، و روز دوم هشت ساعت که از روز گذشت یک وعده دیگر غذا می خوری، و دیگر نیازی به خوردن شام نداری . این هم باید به اندازه باشد، نه بیشتر و نه کمتر، و در حالی که هنوز اشتها داری باید دست از غذا خوردن بکشی ، بعد از غذایت از شربت مصفّای کهنه ای که نوشیدنش حلّال است ( و بعدا طرز تهیه آن را می گویم ) می نوشی .

 طرز تهیه شربت ده رطل مویز دانه گرفته را ابتدا می شویند و سپس آن را در یک ظرف آب صاف و زلال می ریزند، مقدار آب باید به اندازه ای باشد که چهار انگشت بالاتر از سطح مویزها را بپوشاند، مویزها را به همین حالت در زمستان سه روز و در تابستان یک شبانه روز باقی می گذراند، آن گاه در یک دیگ تمیز می ریزند، آبی که مویزها را در آن خیسانده اند اگر آب باران باشد بهتر است و گرنه از آب شیرین زلالی که سرچشمه اش در سمت شرق است و آبی سفید و درخشان و سبک دارد استفاده شود، این نوع آب گرما و سرما را خیلی سریع به خود می گیرد و همین علامت سبک بودن آب است . باری، آب را آنقدر حرارت می دهند تا این که مویزها کاملا پف کنند، بعد آنها را می فشارند و آبش را صاف می کنند و می گذارند سرد شود، دوباره آن را به داخل دیگ می ریزند و مقدارش را با یک چوب اندازه می گیرند، و دیگ را روی آتش ملایمی می گذارند تا بنرمی بجوشد و دو سوم آن تبخیر شود و یک سومش باقی بماند، سپس به اندازه یک رطل عسل مصفّا با آن مخطوط می کنند، و مقدار این آب و عسل در دیگ اندازه گیری می شود، و محلول را می جوشانند تا به اندازه ای که عسل ریخته شده تبخیر شود و محلول به اندازه قبل برگردد. در یک پارچه ضخیم به اندازه یک درهم۳ زنجفیل، یک درهم قرنفل (گل میخک) نیم درهم دارچین ، یک درهم زعفران (نیم درهم سنبل۴، و نیم درهم عود هندی )، نیم درهم مصطکی قرار می دهند، اما قبلا هر یک از اینها را جداگانه می کوبند و الک می کنند. بعد در پارچه قرار می دهند و آن را با یک نخ محکم می بندند، یک طرف نخ باید بلند باشد تا آن را به چوبی که روی دیگ قرار داده می شود، ببندند و بدین ترتیب پارچه ای که حالا به صورت یک کیسه کوچک در آمده به داخل دیگ آویزان شود. این کیسه را باید زمانی داخل دیگ قرار داد که عسل را در آن می ریزند. آنگاه هر چند وقت یک بارکیسه را حرکت می دهند تا محتویات آن کم کم خالی شود، و محلول را آنقدر می جوشانند تا (همان طور که گفتیم ) مقدار اضافه شده عسل کم شود و محلول به اندازه اولش برسد. در تمام این مدت، باید آتش ملایم باشد، بعد محلول را صاف می کنند و می گذارند سرد شود، و آنگاه در ظرفی می ریزند و سر آن را می بندند و سه ماه به همان حال باقی می گذارند و درش را باز نمی کنند، پس از سه ماه می توان از آن نوشید . هر اوقیه۵ از این شربت را با دو اوقیه آب مخلوط می کنی . حال امیرالمؤمنین پس از خوردن غذا به اندازه ای که قبلا توضیح دادم، سه پیاله از این شربت بنوش، که اگر چنین کنی به خواست خداوند در آن روز (از درد نقرس و سردی مزاج و بادهای ناراحت کننده ) در امان خواهی ماند، بعد از آن چنانچه میل به آب داشتی نصف آبی را که قبلا می نوشیده ای، بنوش زیرا این عمل (جسمت را سالمتر، قدرت مقاربتت را بیشتر و حافظه ات را قویتر می سازد).

نوشیدن آب سرد بعد از خوردن ماهی تازه بیماری فلج می آورد، خوردن ترنج در شب چشم را چپ می کند و لوچی می آورد، نزدیکی کردن با زن حائض سبب متولد شدن فرزندی جذام می شود، ادار نکردن بعد از عمل جماع تولید سنگ مثانه می کند، جماع کردن پیاپی بدون آن که بعد از هر جماع غسل شود به متولد شدن فرزندی دیوانه می انجامد. افراط در خوردن تخم مرغ باعث بیماری طحال و ایجاد نفح در سر معده می شود، زیاد خوردن تخم مرغ آب پز تنگی و بریدگی نفس می آورد، خوردن گوشت خام تولید کرم معده می کند، افراط در خوردن انجیر به پیدایش شپش در بدن می انجامد. آشامیدن آب سرد بعد از چیز داغ، و بعد از خوردن شیرینی دندانها را از بین می برد، زیاده روی در خوردن گوشت شکار و گاو باعث خشکیدگی عقل، گیجی، کند ذهنی و فراموشی زیاد می شود. هر گاه خواستی حمّام بروی و در سر خود ناراحتی پیدا نکنی ، هنگام ورود به حمّام ابتدا پنج جرعه آب گرم بنوش، در این صورت به خواست خدای تعالی، از سردرد و درد شقیقه در امان خواهی بود. بعضی گفته اند هنگام ورود به حمام پنج مشت آب گرم روی سر خود بریز. بدان ای امیرالمؤمنین که حمّام هم ترکیبی مانند ترکیب بدن دارد، یعنی همان طور که بدن دارای چهار طبع است حمّام نیز دارای چهار خانه می باشد: خانه اول: سرد و خشک است، خانه دوم: سرد و مرطوب، خانه سوم: گرم و مرطوب، و خانه چهارم: گرم و خشک. فایده حمّام این است که بدن را معتدل می کند، چرک بدن را از بین می برد، عصبها و رگها را نرم می سازد، اعضای بزرگ بدن را تقویت می کند، و فضولات و عفونتها را می زداید. اگر می خواهی بدنت جوش و دانه و غیره نزند هنگام ورود به حمام ابتدا بدنت را با روغن بنفشه چرب کن; و اگر می خواهی (بعد از نوره کشیدن ) بدنت مبتلا به زخم و ترکیدگی و لکه های سیاه نشود بیش از آن که نوره بکشی خودت را با آب سرد بشوی . کسی که می خواهد برای نوره کشیدن به حمام برود باید دوازده ساعت قبل، یعنی یک روز تمام، از مقاربت خودداری ورزد، کمی صبر ( زرد) یا قاقیا۶ و یا حفض۷ در نوره بریزد و یا مقدار کمی از مجموعه آنها را با نوره مخلوط کند. اینها را وقتی به نوره اضافه کنند که نوره را با آب گرمی که در آن بابونه و مرزنگوش یا گل بنفشه خشک جوشانده شده است، به عمل آورده باشند. مقدار کمی از مجموع این سه قلم ( بابونه و) یا از هر یک جداگانه در آب می جوشانند به اندازه ای که آب بوی این گلها را بگیرد. مقدار زرنیخ نوره باید به اندازه یک سوم مقدار نوره باشد. و برای از بین بردن بوی نوره می توان از چیزهایی مانند برگ درخت هلو، تفاله گل کاجیره، حنا و ( سعد و گل سرخ ) به بدن مالید. هر کس می خواهد که نوره بدنش را نسوزاند آن را زیاد هم نزند، کمی بعد از استعمال نوره آن را بشوید، و اندکی روغن گل سرخ به بدنش بمالد ، و چنانچه خدای نخواسته نوره بدنش را سوزاند مقداری عدس پوست کنده را بکوبد و (با سرکه و گلاب مخلوط کند) و به جایی که سوخته دست بمالد، به خواست خداوند بهبود می یابد. برای از بین بردن اثر نوره بر بدن، بلافاصله پس از نوره کشیدن محل آن را با سرکه انگور و روغن گل سرخ کاملا مالش دهد. هر کس می خواهد که درد مثانه نگیرد، ادرارش را حبس نکند، حتی اگر سوار بر مرکب خود است، هر کس می خواهد که ناراحتی معده نگیرد در بین غذا خوردن آب ننوشد و بعد از تمام شدن غذایش آب نخورد، چون آب خوردن در بین غذا رطوبت بدن را زیاد می کند و معده اش ضعیف می گردد، و رگها نیرو (انرژی ) غذا را جذب نمی کند زیرا چنانچه در بین غذا خوردن پشت سر هم آب بنوشد غذا در معده اش تخمیر می شود. هر کس می خواهد از ابتلا به سنگ (مثانه ) و عسر البول ایمن بماند در هنگام انزال ، منی خود را حبس نکند و مدت جماع را طول ندهد. هر کس می خواهد که از ابتلا به درد مقعد مصون بماند و بواسیر نگیرد هفت دانه خرمای برنیک با روغن گاو تناول کند، و بیضه های خود را با سیماب خالص چرب نماید. هر کس می خواهد که حافظه اش زیاد شود صبحها ناشتا هفت مثقال مویز میل کند. هر کس می خواهد که کمتر دچار فراموشی شود و حافظه داشته باشد روزی سه قطعه زنجفیل پرورده در عسل میل کند، و نیز هر روز با غذای خود خردل بخورد. هر کس می خواهد که عقلش زیاد شود هر روز ناشتا سه دانه هلیله سیاه با شکر طبرزد (نبات ) بجود. هر کس می خواهد که ناخنهایش ترک نخورد و خراب نشود فقط روزهای پنجشنبه ناخن بگیرد. هر کس می خواهد که به گوش درد دچار نشود هنگام خواب قدری پنبه در گوش خود بگذارد. هر کس می خواهد که در سراسر زمستان زکام نگیرد روزی سه قاشق عسل بخورد. بدان ای امیرالمؤمنین که برای شناخت عسل مفید از مضر نشانه هایی است ، بعضی از عسلها هستند که وقتی بویشان به مشام انسان برسد عطسه می زند، بعضی از عسلها سکر آوردند و مزه بسیار تند و سوزنده ای دارند، این نوع عسلها کشنده اند. همچنین (کسی که می خواهد در زمستان مبتلا به زکام نشود) نرگس و نیز سیاه دانه استشمام کند. اگر در تابستان زکام شیوع یافت هر روز یک خیار بخورد و از نشستن در آفتاب پرهیز کند. هر کس از ابتلا به درد شقیقه۸ و شوصه۹ می ترسد بعد از خوردن ماهی تازه، چه در تابستان یا زمستان، از خوابیدن خودداری کند. هر کس می خواهد که بدنی سالم و لاغر اندام داشته باشد شب غذا کم بخورد. هر کس می خواهد که در موقع حجامت کردن درد کبد نگیرد و بعد از حجامت کاسنی با سرکه تناول کند. هر کس می خواهد که به ناف درد مبتلا نشود در هنگام چرب کردن سرخود نافش را هم چرب کند. هر کس می خواهد که لبهایش نترکد و زخم نشود ابروهای خود را چرب کند. هر کس می خواهد که کام و ملازه اش پایین نیفتد بعد از خوردن شیرینی با سرکه غرغره کند. هر کس می خواهد که دندانهایش نپوسد قبل از خوردن شیرینی لقمه ای نان تناول کند. هر کس می خواهد که به یرقان و صفار۱۰ دچار نشود در تابستان بعد از باز کردن در اتاقش بلافاصله وارد اتاق نشود (و در زمستان صبح که در اتاقش را باز می کند بلافاصله خارج نشود). هر کس می خواهد که باد نگیرد هر هفت روز یک بار سیر مصرف کند. هر کس می خواهد که غذا را بگوارد در هنگام خوابیدن به پهلوی راست خود تکیه کند و سپس به پهلوی چپ برگردد. هر کس می خواهد که بلغمش از بین برود هر روز جوارش۱۱ تند تناول کند، زیاد حمام برود، زیاد نزدیکی کند، و زیاد در آفتاب بنشیند، و از خوردن غذاهای سرد پرهیزکند; که این کارها بلغم را از بین می برد و می سوزاند. هر کس می خواهد که صفرا را از بین ببرد چیزهای خنک و نرم بخورد، بدنش را استراحت دهد، از ایستادن زیاد بپرهیزد، و به صورت شخصی که دوستش دارد زیاد بنگرد. هر کس می خواهد که سودا او را نسوزاند قی کند و رگ بزند و نوره بکشد. هر کس می خواهد که باد سرد را از بین ببرد حقنه (تنقیه، اماله ) کند، و بدنش را با روغن چرب نماید، و در آبزن ۱۲ آب گرم بنشیند (و از خوردن هر چیز سرد و خشک بپرهیزد و از چیزهای گرم و نرم استفاده کند). هر کس می خواهد که بلغمش بر طرف شود هر روز (یک مثقال ) اطریفل۱۳ کوچک تناول کند. بدان ای امیرالمؤمنین که مسافر وقتی معده اش پر و یا خالی است باید از مسافرت کردن در هوای گرم بپرهیزد، و هرگاه قصد حرکت دارد غذا به اعتدال بخورد و از غذاهای سرد مانند قریص۱۴ و هلام۱۵ و سرکه و زیتون و آبغوره و دیگر چیزهایی که طبیعت سر دارند، تناول کند. بدان ای امیرالمؤمنین که تند رفتن در هوای گرم با معده خالی از غذا برای بدنهای لاغر زیانبار است و برای بدنهای چاق سودمند. درباره آب مناسب برای مسافر هم باید گفت: مسافر به هر منزلی که می رسد ابتدا آب آن جا را با آب منزل قبلی مخلوط کند و سپس بنوشد، یا این که از یک آبِ یکدست مقداری با خود بردارد و به هر منزلی که می رسد از آن آب با آب منزل بیامیزد و آنگا ه بنوشد. لازم است که مسافر از خاک و گِل زادگاهش مقداری با خود بردارد و به هر منزلی که رسید کمی از آن گِل را در ظرف آب خود بریزد و در آب حل کند، زیرا این عمل باعث می شود که آن آب خاصیت آبی را که به آن عادت داشته است به خود بگیرد. بهترین آب شرب برای مسافر و غیر مسافر آبی است که چشمه اش در سمت مشرق و دارای آب سفید (زلال ) باشد. بهترین آبها آبی است که از بین مشرق تابستانی خورشید و مغرب تابستانی آن جریان داشته باشد. بهترین و سالمترین آبها آبی است که با این وصف و از زیر کوههای خاکی جریان داشته باشد، زیرا این گونه آبها و در زمستان گرم و در تابستان سرد است و ملیّن معده و برای افراد حروری بسیار مفید می باشد. آبهای شور سنگین باعث یبوست مزاج می شود، و آب برف و یخ برای بدن بسیار زیان آور است . آب چاه سبک و گوارا و زلال است، و چنانچه برای مدت زیادی زیر زمین اندوخته و باقی نمانده باشد، برای بدن بسیار مفید است . آب کالها و نمکزارها در تابستان گرم و غلیظ است به دلیل آن که راکد است، و آفتاب زیاد خورده است ، کسی که مدت زیادی از این نوع آبها مصرف کند به تلخی صفرا و بزرگی طحال مبتلا می شود. ای امیرالمؤمنین! در این نامه ام تو را توصیه هایی کردم که هر کس آنها را به کار بندد او را کفایت می کند. و اینک توصیه هایی را در باره مقاربت یادآور می شوم (و سلامت و استواری بدن به غذاها و آشامیدنیها بستگی دارد، و ناخوشی و فساد آن نیز به این دو بسته است . اگر از غذاها و نوشیدنیهای سالم مصرف کنی جسمی سالم خواهی داشت، و اگر از غذاها و آشامیدنیهای ناسالم استفاده نمایی جسمت را ناسالم و فاسد می گردانی . بدان ای امیرالمؤمنین که قوای نفس تابع مزاجهای بدنهاست، و مزاجهای بدنها هم تابع تغییرات هواست، و با سرد و گرم شدن هوا بدنها و چهره ها تغییر می کند پس هرگاه هوا یکسان و معتدل باشد بدن نیز اعتدال می یابد; زیرا خداوند عزّوجلّ ساختمان بدن را بر پایه چهار طبع ساخته است: خون و بلغم و صفراء و سوداء، که از اینها دو طبع گرمند و دو طبع دیگر سرد، و میان هر دوتای آنها از لحاظ دیگر اختلاف است: گرم و خشک، گرم و مرطوب، سرد و خشک، و سرد و مرطوب . هر یک از این چهار طبع را میان چهار قسمت (از اعضای ) بدن تقسیم کرده است: سر، سینه، بالای شکم (پهلوها یا فم المعده ) و قسمت پایین شکم . بدان ای امیرالمؤمنین که سر و گوشها و چشمها و منخرین و بینی و دهان محل خون هستند، در سینه جایگاه بلغم و باد، و بالای شکم محل تلخی صفراء، و پایین شکم جایگاه تلخی سوداء. بدان ای امیرالمؤمنین که خواب بر مغز سلطنت می کند و بدن را استواری و نیرو می بخشد، پس هرگاه خواستی بخوابی ابتدا بر پهلوی راست دراز بکش ، آن گاه به پهلوی چپ برگرد. هنگام بیدار شدن و برخاستن از بسترت نیز به همین ترتیب که خوابیده ای ابتدا از طرف راست خود برخیز. خود را عادت بده که، به اندازه یک سوم زمانی که می خوابی، در (سر) شب بیدار نشینی، و دو ساعت از شب مانده بیدار شو و برای قضای حاجت به بیت الخلاء برو و به اندازه قضای حاجت درنگ کن و زیاد طولش نده که این کار موجب بیماریهای نشیمنگاهی می شود. بدان ای امیرالمؤمنین که بهترین وسیله برای مسواک زدن (چوبهای تر با خاصیت قبض کنندگی ) است ; زیرا این گونه چوبها دندانها را جلا می دهد، دهان را خوشبو می سازد، لثه ها را محکم و چاق می کند، و از سوراخ شدن دندانها جلوگیری می نماید. البته به شرطی این فواید را دارد که با میانه روی همراه باشد، اما اگر در مسواک زدن افراط شود دندانها را می ساید و لق می کند و ریشه آنها را سست می گرداند. پس کسی که می خواهد دندانهایش را سالم نگه دارد، شاخ سوخته گوزن، و گزمازک۱۶، و سعد، و گل سرخ، و سنبل الطیب، از هر کدام به اندازه مساوی، تهیه کند و به اندازه یک چهارم یکی از این مواد نمک ترکی فراهم آورد و هر یک از اینها را جداگانه بکوبد و با آنها مسواک زند ; زیرا مسواک زدن با اینها دندانها را محکم و سالم نگه می دارد، و کسی که می خواهد دندانهایش سفید شود مقداری نمک ترکی را با همان اندازه کف دریا مخلوط کند و نرم بکوبد و با ساییده آن دو مسواک بزند. بدان ای امیرالمؤمنین که حالات انسان که خداوند متعال ساختمان وجودی او را برپایه آنها ساخته و آفریده و با این حالات دوران زندگی خود را سپری می کند، چهارحالت است: حالت اول: پانزده سال است که نوجوانی و جوانی و زیبایی و طراوت آدمی در این پانزده سال است و در این مدت خون بر مزاج او غالب است . حالت دوم: بیست سال است که از پانزده سالگی تا سی و پنج سالگی است . در این سالها غلبه و چیرگی با صفراست . این دوره اوج نیرومندی و هوشیاری و لهو و لعب است . این حالت ادامه دارد تا سی و پنج سال تمام شود. سپس وارد حالت سوم می شود که از سی و پنج سالگی تا پایان شصت سالگی است، در این دوره سوداء غلبه دارد (و خردمندی و درایت و رازداری و دقت نظر و عاقبت اندیشی و احتیاط و محافظه کاری شدت می گیرد). پس از آن به حالت چهارم قدم می گذارد که بلغم بر سایر اخلاط غلبه می یابد ، و از این حالت دیگر به سایر حالات بر نمی گردد (در این هنگام وارد پیری شده و جوانیش را از دست داده است و دچار فراموشی می شود و چیزهایی را که می شناخته دیگر نمی شناسد) تا به حدّی که در حضور مردم می خوابد، و در وقتی که باید بخوابد بیدار می ماند، و گذشته ها را به یاد می آورد، اما آنچه را که اکنون به او می گویی فراموش می کند، با خودش زیاد حرف می زند، شادابی و طراوت جسمش از بین می رود، رویش ناخنها و موهایش ضعیف می گردد، و تا زمانی که زنده است قوایش پیوسته رو به سستی و ادبار دارد; زیرا جسم او تحت استیلای بلغم قرار گرفته و بلغم سرد و خشک است، و همین خشکی و رطوبت در جسم او باعث نابودی اش می شود. تا بدین جا مطالبی را درباره تدبیر بدن و احوال آن که دانستن آنها برای امیرالمؤمنین لازم است، مختصرا بیان داشتم، و اکنون به بیان چیزهایی که لازم است امیر آنها را مصرف و یا از آنها پرهیز کند، و نیز کارهایی که باید در زمان معینی انجام دهد، می پردازم: هرگاه خواستی حجامت کنی در روزهای دوازدهم تا پانزدهم ماه حجامت کن، زیرا حجامت در این روزها به بدن صحّت بیشتری می بخشد، از این روزها که گذشت و ماه رو به کاستی نهاد حجامت مکن مگر آن که ناچار به خون گرفتن باشی ، علتش این است که با کوچکتر شدن هلال ماه از هیجان خون نیز کاسته می شود، و با بزرگتر شدن آن هیجان خون هم افزایش می یابد. حجامت باید به اندازه سنّی که از آدمی گذشته است صورت گیرد، کسی که بیست سال دارد هر بیست روز یک مرتبه حجامت کند، سی ساله هر سی روز یک بار ، چهل ساله هر چهل روز یک بار، و به همین ترتیب. بدان ای امیرالمؤمنین که: حجامت خون خود را از موی رگهای پراکنده در گوشت می گیرد; گواه بر این سخن هم آن است که در حجامت، بر خلاف فصد (رگ زدن ) ،انسان دچار ضعف نمی شود. حجامت گودی پس گردن برای رفع سنگینی سر مفید است، و حجامت اخدعان۱۷سر و صورت و چشم را سبک می سازد و برای درد دندانها نافع است،گاهی اوقات هم برای علاج این چیزها به جای حجامت، فصد می کنند.گاه برای معالجه جوشها و زخمهای دهان و خرابی لثه ها و دیگر بیماریهای دهان، زیر چانه را حجامت می کنند. حجامت میان دو شانه برای درمان تپش قلب که از امتلای معده و حرارت باشد مفید است .حجامت ساقهای پا ورم کلیه ها و مثانه و رحم را تخفیف می دهد، و خون حیض را روان می سازد ، منتها بدن را ضعیف و لاغر می کند، و گاه باعث کم سویی غالبا توأم با آبریزش چشم می شود. ولی برای افرادی که مبتلا به بثورات و دملهای جلدی هستند نافع است . برای کاستن از درد حجامت باید در مرتبه اول که شاخ حجامت را بر محل می گذارند آهسته و بتدریج بمکد و در مرتبه دوم و سوم بر شدت و مدت مکیدن بیفزایند. پیش از آن که نیشتر زند باید با تکرار گذاشتن شاخ حجامت و مکیدن آن کاری کندکه موضع حجامت خوب سرخ شود. نیشتر باید کاملا تیز باشد، و محل حجامت نیز باید قبل از نیشتر زدن با روغن مالش داده شود. محل فصد را هم باید با روغن بمالند، چون این کار از درد آن می کاهد، همچنین نیشتر را با روغن چرب کنند، بعد از تمام شدن حجامت نیز باید محل آن را با روغن مالش دهند. هنگام فصد کردن باید کمی از روغن روی رگ بچکانند تا رگ مورد نظر ناپدید نگردد و اشتباه نشود. رگ زن باید رگی را انتخاب کند که در جاهای کم گوشت بدن است، زیرا هر چه گوشت روی رگها کمتر باشد درد آن کمتر خواهد بود. دردناکترین رگها در هنگام فصد رگ حبل الذراع و رگ قیفال است چون گوشت زیادی روی آنها را گرفته است ، اما رگ باسلیق و اکحل اگر روی آنها را گوشت نگرفته باشد دردشان کمتر است . لازم است محل فصد را، مخصوصا در زمستان، با آب گرم کمپرس کنند تا خون در آن ظاهر شود، این کار پوست را نرم و درد را کم و فصد را آسان می کند. علاوه بر تمام این مواردی که گفتیم، دوازده ساعت قبل از خون گیری باید از مقاربت با زنان خودداری شود، باید در روزی حجامت کرد که هوا صاف و روشن باشد و ابری و طوفانی نباشد. خون باید به اندازه ای خارج شود که رنگش تغییر کند (و به محض روشن شدن رنگ خون خون گیری را قطع کند) در روزی که حجامت کرده ای به حمام مرو زیرا موجب درد می شود، اما در همان ساعت از ریختن آب گرم بر سر و بدنت غفلت مکن . بعد از حجامت کردن (همان طور که گفته شد) از رفتن به حمام پرهیز کن که باعث تب دائمی می شود. چون جای حجامت خود را شستی تکه ای پارچه کرکی یا ابریشمی نرم و یا هر پارچه نرم دیگری بر محل حجامت بگذار و به اندازه یک نخود تریاق فاروق بخور (اگر در فصل زمستان است آن را بدون مایعات بخور، و اگر تابستان است با سکنجبین جوشیده میل کن ) که اگر این دستور را به کار بندی، به خواست خداوند متعال، از بیماری لقوه و بَهتک و پیسی و جذام در امان خواهی بود. از مکیدن انار ملس غفلت مکن ، زیرا این نوع انار جان را نیرو و خون را حیات می بخشد. تا چهل دقیقه پس از حجامت نمک و غذای شور نخور، زیرا باعث بیماری جرب (بیماری گال ) می شود. اگر در زمستان حجامت کردی گوشت تیهو بخور و از بالای آن از همان شربتی که برایت شرح دادم، بنوش . محل حجامت را با روغن خیری و گلاب و کمی مشک چرب کن و پس از تمام شدن عمل حجامت مقداری از این مخلوط را هم بر فرق سرت بریز. اما اگر در تابستان حجامت نمودی سکباج و هلام و مصوص۱۸ و یحامیر۱۹ بخور، و روغن بنفشه و گلاب و کمی کافور بر فرق سرت بریز، و بعد از غذایت از آن شربتی که برایت گفتم بنوش . در
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

[ دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:طب الرضا,رساله ذهبیه, ] [ 18:8 ] [ لقمان محمدیان ]

بسم الله الرحمن الرحيم

متن رساله طب النبى صلى الله عليه و آله و سلم

 پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود:
خداوند مرضى را نيافريده مگر اينكه براى آن دوايى آفريده است مگر مرگ .
و فرمود: كسى كه بيمارى را نازل كرده ، دوا را هم نازل كرده است .
و فرمود: كسانى را كه طبيعت گرم دارند، به طول عمر مژده بده
و فرمود: اصل هر بيمارى برودت است .
و فرمود: معده خانه بيمارى و پرهيز سرآمد هر دواست و به نفس خود آنچه را كه عادت داده اى بده .
و فرمود: دوست داشتنى ترين طعام نزد خدا طعامى است كه دستهاى بسيارى سوى آن دراز شود.
و فرمود: خوردن با يك انگشت ، خوردن شيطان است و با دو انگشت خوردن عياران است و با سه انگشت ، خوردن پيامبران است .
و فرمود: طعام را سرد كن كه طعام داغ بركت ندارد.
و فرمود: وقتى غذا مى خوريد كفشهاى خود را درآوريد كه آن باعث راحتى پاهاى شما و يك سنت زيباست .
و فرمود: خوردن همراه با خادمان از تواضع است ، پس هر كس با آنان غذا بخورد، بهشت مشتاق او مى شود.
و فرمود: خوردن در بازار از پستى است .
و فرمود: مؤمن با اشتهاى خانواده اش غذا مى خورد و منافق خانواده اش
با اشتهاى او غذا مى خورد.
و فرمود: وقتى غذايى گذاشته شد، پس آنچه را كه مقابل اوست بخورد و بالاى آن را نخورد و چون بركت از بالاى آن مى آيد و هيچ يك از شما از پيش غذا بلند نشود و دست خود را از آن نكشد مگر بعد از آنكه ديگران
دست خود را كشيدند اگرچه سير شده باشد چون اين كار باعث خجالت همنشين مى شود.
و فرمود: بركت در وسط طعام است پس از كناره هاى آن بخوريد و از وسط آن نخوريد.
و فرمود: بركت در سه چيز است : جماعت ، سحور و تريد.
و فرمود: هركس (در غذا خوردن ) از دو چوب استفاده كند، از درد دو كليه در امان خواهد بود.
و فرمود: پس از خوردن طعام خلال كنيد و دهانتان را با آب بشوييد كه باعث سالم بودن دندانها مى شود
و فرمود: خلال كنيد كه آن از نظافت است و نظافت از ايمان است و ايمان با صاحب خود در بهشت است .
و فرمود: غذاى شخص سخاوتمند دواست و غذاى شخص بخيل بيمارى است .
و فرمود: كاسه براى كسى كه آن را بليسد، طلب آمرزش مى كند.
و فرمود: با هم غذا بخوريد و متفرق نشويد كه بركت در جماعت است .
و فرمود: كسى كه گرسنه باشد و يا احتياج پيدا كند و آن را از مردم
پنهان سازد و به سوى خدا برود، بر خدا حق است كه روزى حلال يك سال او را بازگشايد.
و فرمود: هر كس از آنچه را كه از سفره مى افتد بخورد، در وسعت روزى زندگى كند و او و فرزند او از حرام نگهداشته مى شوند.
و فرمود: هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، مهمان خود را گرامى بدارد.
و فرمود: از تواضع است كه شخص بازمانده برادرش را بياشامد.
و فرمود: هر كس كه غذاى او اندك باشد حساب او نيز اندك خواهد بود.
و فرمود: هيچ يك از شما ايستاده آب نخورد و اگر خورد برگرداند.
و فرمود: محتكر در دنيا و آخرت ملعون است .
و فرمود: احتكار در ده چيز است : گندم و جو و خرما و كشمش و ذرت و روغن و عسل و پنير و گردو و روغن زيتون .
و فرمود: اگر كسى تجارتى جز در خوردنيها نداشته باشد، طغيان و ستم مى كند.
و فرمود: هر كس طعامى را جمع كند و چهل روز آن را نگهدارد تا گران شود، او از خدا بيزار و خدا از او بيزار است .
و فرمود: هر كس بر مسلمانان طعامى را احتكار كند خداوند او را به جذام و مفلس شدن مبتلا مى كند.
و فرمود: سحرى بخوريد كه در آن بركت است .
و فرمود: بر خلاف اهل كتاب سحرى بخوريد.
و فرمود: بهترين غذاى شما نان و بهترين ميوه شما انگور است .
و فرمود: بر شما باد وقت خرما چيدن از درخت ... هنگامى كه ... يعنى از آنان باشيد (8)
و فرمود: بر شما باد ((هريسه )) (طعامى كه از گوشت و حبوبات درست شود) كه آن چهل روز باعث نشاط در عبادت مى شود و آن غذايى است كه به جاى مائده عيسى بر ما نازل شده است .
و فرمود: نان را با چاقو نبريد و آن را گرامى بداريد كه خدا آن را گرامى داشته است .
و فرمود: سه بار نمك خوردن پيش از غذا از فرزند آدم هفتاد و دو نوع بلا را مى گرداند كه از جمله آنهاست جنون و جذام و برص .
و فرمود: سرور خورشتهاى شما نمك است .
و فرمود: هركس پيش از هر چيز نمك بخورد سيصد و سى نوع بلا از او دفع مى شود كه آسان ترين آنها جذام است .
و فرمود: با نمك شروع كنيد كه آن دواى هفتاد درد است .
و فرمود: بهترين صدقه آب است .
و فرمود: سرور نوشيدنيهاى دنيا و آخرت آب است .
و فرمود: تب از چرك جهنم است .
و فرمود: وقتى ميل به آب داشتيد آن را به صورت مكيدن بخوريد و پى در پى نخوريد.
و فرمود: پى در پى خوردن باعث تشنگى مى شود.
و فرمود: هر غذا و نوشيدنى كه حيوانى در آن بيفتد كه خون جهنده ندارد و بميرد، حلال و پاك است .
و فرمود: هركس به خوردن زياد طعام و آب عادت كند قلب او قساوت مى گيرد.
و فرمود: هر وقت يكى از شما آب بخورد و سه بار نفس بكشد، در امان خواهد بود.
و فرمود: بدترين امت من كسانى هستند كه مغز استخوان را بخورند.
و فرمود: شيطان ياران خود را مى خواند و مى گويد بر شما باد گوشت و مسكر و ناى (يك نوع آلت موسيقى ) كه من مجموعه شرها را جز در آنها نيافتم .
و فرمود: بهترين خورشت در دنيا و آخرت گوشت است .
و فرمود: بر شما باد به خوردن گوشت شتر بر خلاف يهود (كه نمى خورند).
و فرمود: هر كس چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد مى شود.
و فرمود: هركس در حال ضرورت ، خوردن گوشت مردار و خون و گوشت خوك را ترك كند و بميرد در آتش جهنم جاودان مى ماند.
و فرمود: گوشت را در سفره با چاقو نبريد كه آن از كارهاى عجمهاست و آن را با دندان بخوريد كه گواراتر و بهتر است .
و فرمود: از صيد جموس جز ماهى را نخوريد.
و فرمود: هر كس چهل روز گوشت نخورد قلب او قساوت مى گيرد.
و فرمود: خداوند به يكى از پيامبران خود كه از ضعف شكايت كرده بود، وحى كرد كه گوشت را با شير بپزد كه شفا و بركت در آنهاست .
و فرمود: برنج در ميان غذاها مانند رئيس در ميان قوم است و من در ميان پيامبران مانند نمك در غذا هستم .
و فرمود: هر كس ميوه را به تنهايى بخورد به او ضرر نمى رساند.
و فرمود: با روغن بنفشه خود را چرب كنيد كه آن در تابستان سرد و در زمستان گرم است .
و فرمود: زنهاى حامله خود را شير بدهيد كه آن عقل بچه را زياد مى كند.
و فرمود: هر وقت شير خورديد دهانتان را بشوييد كه در آن چربى است .
و فرمود: سه چيز است كه برگردانيده نمى شود: متكا و شير و روغن .
و فرمود: خوردن پنير بيمارى است و گردو دوا است و اگر با هم باشند دوا هستند.
و فرمود: خوردن شير از ايمان است .
و فرمود: بر شما باد شير كه آن حرارت را از قلب بر طرف مى كند همانگونه كه انگشت ، عرق را از پيشانى برطرف مى كند و نيز خوردن شير، پشت را محكم مى كند و بر عقل مى افزايد و ذهن را ذكاوت مى دهد و چشم را جلا مى بخشد و فراموشى را از بين مى برد.
و فرمود: ده چيز باعث فراموشى مى شود: خوردن پنير، خوردن بازمانده موش و خوردن سيب ترش و گشنيز و حجامت كردن با نقره و رفتن از ميان دو زن و نگاه كردن به كسى كه بر دار زده شده و تعزيه و خواندن سنگ قبرها.
و فرمود: هيچ چيز جز شير جاى خوردن و آشاميدن را نمى گيرد.
و فرمود: يك گوسفند يك بركت و دو گوسفند دو بركت دارد و سه گوسفند غنيمت است .
و فرمود: جسم با سه چيز شاد مى شود و رشد مى كند: عطر و لباس نرم و خوردن عسل .
و فرمود: بر شما باد عسل ، سوگند به كسى كه جان من در دست اوست خانه اى نيست كه در آن عسل باشد مگر اينكه فرشتگان به ساكنان آن خانه طلب آمرزش مى كنند. پس اگر كسى آن را بخورد هزار دوا در درون او وارد شود و هزار هزار بيمارى از او خارج مى شود و اگر در حالى كه عسل در درون اوست بميرد بدن او آتش نمى گيرد.
و فرمود: قلب مؤمن شيرين است و شيرينى را دوست دارد.
و فرمود: هر كس در دهان برادر مؤمن خود لقمه شيرينى بگذارد و قصد رشوه نداشته باشد و از شر او نترسد و جز خدا چيزى را اراده نكند، خداوند به وسيله آن ، حرارت موقف روز قيامت را از او بر مى گرداند.
و فرمود: چه خوب است خوردن عسل كه رشد مى دهد و ناراحتى سينه را از بين مى برد.
و فرمود: هر كس حافظه بخواهد، عسل بخورد.
و فرمود: هر وقت يكى از شما كنيزى بخرد، نخستين چيزى كه به او مى چشاند عسل باشد كه براى او پاكتر است .
و فرمود: هر وقتى زنى بچه اى به دنيا آورد نخستين چيزى كه آن زن مى خورد رطب و خرماى شيرين باشد، زيرا كه اگر بهتر از آن چيزى بود، خداوند به مريم وقتى عيسى را به دنيا آورد، مى داد.
و فرمود: هر وقت رطب آمد به من تهنيت بگوييد و هر وقت رطب رفت به من تسليت بگوييد.
و فرمود: خانه اى كه در آن خرما نباشد، در واقع طعامى در آن نيست .
و فرمود: درخت خرما و انار از باقيمانده طينت آدم آفريده شد.
و فرمود: عمه خود درخت خرما را گرامى بداريد.
و فرمود: خرما را با آب دهن بخوريد كه كرم را مى كشد.
و فرمود: چه خوب است كه مؤمن سحرى خرما بخورد.
و فرمود: هر كس خرما داشته باشد، با آن افطار كند و اگر خرما نداشته باشد با آب افطار كند كه آن پاك كننده است .
و فرمود: شربت عسل را هر كس بياورد بر نگردانيد.
و فرمود: گوشت گاو بيمارى و شير آن دواست و گوشت گوسفند دوا و شير آن بيمارى است .
و فرمود: بر شما باد ميوها به هنگام نوبر آن كه آن بدنها را سالم مى كند و غمها را بر طرف مى سازد و آنها را به هنگام تمام شدن رها كنيد كه آن بيمارى براى بدنهاست .
و فرمود: بهترين چيزى كه روزه دار با آن افطار مى كند، كشمش و خرما و يا يك چيز شيرين است .
و فرمود: خوردن انجير امان از قولنج است .
و فرمود: خوردن ((به )) تاريكى چشم را از بين مى برد.
و فرمود: بهار امت من انگور و خربزه است .
و فرمود: خربزه را به عنوان ميوه بخوريد كه آن بهشتى است و در آن هزار بركت و هزار رحمت است و خوردن آن شفاى هر دردى است .
و فرمود: خربزه را با دندان بخوريد و آن را قطعه قطعه نكنيد كه آن ميوه مبارك و پاكى است ، دهان را پاك و قلب را مقدس و دندانها را سفيد مى كند و خدا را خشنود مى سازد، بوى آن از عنبر و آب آن از كوثر و گوشت آن از بهشت و لذت آن از جنت و خوردن آن از عبادات است .
و از ابن عباس نقل شده كه پيامبر فرمود: بر شما باد خربزه كه در آن ده خصلت است : غذا و نوشيدنى و مسواك و داراى بوى خوش است و مثانه را شست و شو مى دهد و سردى را قطع مى كند و شكم را مى شويد و آب پشت را زياد مى كند و جماع را افزايش مى دهد و سردى را قطع مى كند و بشره را پاك مى سازد.
و فرمود: بر شما باد انار و پى آن را هم بخوريد كه آن دباغ كننده معده است ، هيچ دانه اى از آن در درون شما قرار نمى گيرد مگر اينكه قلب نورانى مى شود و چهل روز انسان را از وسوسه شيطان حفظ مى كند.
و فرمود: بر شما باد ليمو كه آن قلب را نورانى مى كند و بر عقل مى افزايد.
و فرمود: انگور را دانه دانه بخوريد كه گواراتر است .
و فرمود: انجير بخوريد كه به بواسير و نقرس منفعت دارد.
و فرمود: زياد بادنجان بخوريد كه آن درختى است كه در بهشت ديده ام ، پس هركس آن را با اين قصد بخورد كه بيمارى آور است بيمارى مى آورد و هركس با اين قصد بخورد كه دواست دوا مى شود.
و فرمود: كدو بخوريد كه اگر براى خدا گياهى سبكتر از آن بود، آن را براى برادرم يونس مى رويانيد.
و فرمود: وقتى يكى از شما آبگوشت تهيه مى كند، در آن بسيار كدو بريزد كه بر عقل و فكر مى افزايد.
و فرمود: هر كس انارى بخورد و آن را تمام كند، خداوند چهل روز قلب او را نورانى مى كند.
و فرمود: چه خورشت خوبى است كشمش !
و فرمود: كسى انار نمى خورد مگر اينكه شيطان او چهل روز بيمار مى شود.
و فرمود: كرفس سبزى پيامبران است .
و فرمود: هركس سركه بخورد، فرشته اى به پا مى خيزد و براى او استغفار مى كند تا وقتى كه از آن فارغ شود.
و فرمود: چه خورشت خوبى است سركه ! و پيامبر از ميوه ها انگور و خربزه را دوست مى داشت .
و فرمود: بر شما باد كه رنج را از بين مى برد و بلغم را فرو مى نشاند و عصب را محكم مى كند و بدگويى را مى برد و قلب را نيكو مى كند.
و فرمود: بر شما باد كدو كه آن بر عقل مى افزايد.
و فرمود: عناب تب و سرفه را از بين مى برد و قلب را نورانى مى كند.
و فرمود: نوح از غصه به خدا شكايت كرد به او وحى شد كه انگور بخورد كه انگور غصه را از بين مى برد.
و فرمود: خربزه بخوريد و آن را با دندان بخوريد كه آب آن رحمت و شيرينى آن از شيرينى ايمان است و ايمان در بهشت است ، پس هر كس ‍ قدرى خربزه بخورد، خدا براى او هفتاد هزار حسنه مى نويسد و از او هفتاد هزار سيئه محو مى كند.
و فرمود: خربزه ده خصلت دارد (كه پيش از اين گفته شد) و اينكه براى پيامبر از طائف خربزه اى آوردند آن را بوئيد و بوسي
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

[ دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:طب النبی,سلامت,اسلام داروست , ] [ 18:6 ] [ لقمان محمدیان ]

مقدمه
بنام خداوندی که جان آفرید و برای هر دردی درمان آفرید.

 گِل سرشت آدمی را از زمین برداشت و تخم درمان دردهای وی را نیز در زمین کاشت، سپس جان و روان این تن خاکی را به نفخۀ الهی بیاراست و دستور زندگی او را بی کم و کاست به دست پیامبران بنگاشت و ریسمان محکم هدایت را از آسمان رحمت بر سر او بیاویخت و به او اختیار داد تا بر آن چنگ زند و در پرتو عترت پاک پیامبر قرار گیرد و در طریق وسطی گام نهد و زیست کند و در این جهان که مزرعه‌ای است بزرگ و محدود توشه‌ای برای حیات جاودان برگیرد. و از فرصت‌های این عمر کوتاه بهره گیرد و از سنگریزه‌های اعمال خود به اختیار، جهنمی سوزان و یا بهشتی جاودان بسازد.
بنابراین است که رفتارهای درمانی طب اسلامی در این نوشتار معرفی گردد، از این جهت قبل از اینکه بحث شروع شود، تعریف مشخصی از طب اسلامی ارائه می‌شود تا جهت‌گیری و سوی بحث ما تعیین گردد.
الف- گروهی بر این عقیده‌اند که مجموعۀ تفکرات و نبشتارهای دانشمندان پس از اسلام در ایران را طب اسلامی بنامند و این جمعیت دانشمند، عمر تفکراتشان تا نیمۀ اول قرن چهاردهم ادامه دارد و اگر این تعریف را مصداق درست طب اسلامی بنامیم نگارنده بیش از هزار و دویست عنوان کتاب از این متفکران پیرامون طب شناسایی کرده و در یک کتاب‌شناسی گرد آورده است. اگر از ما بپرسند که آیا این مجموعه تفکرات که نتایج درمانی نیز دربردارد طب اسلامی است، خواهیم گفت، نه – چون علیرغم وجود بخش عمده‌ای ازدستورات مذهب درلابلای روش‌های تشخیص وتداوی ودرمان علما و حکما و بهره‌گیری از امدادهای غیبی و معنوی و ساماندهی دستورات و رفتارهای ائمه دین به صورت رفتارهای درمانی یک روش درمان کاملاً مذهبی و اسلامی نیست و شالودۀ آن بر طب تجربی یونانی استوار است و از اعتقادات مذهبی و تجربیات مردمی و تتبعات و ابتکارات شخصی حکما نیز برای تکمیل آن استفاده شده است.
ب- عقیدۀ دومی وجود دارد که اسلام دین کامل است و برای زندگی انسان برنامۀ جامعی دارد و اگر مذهبی برای نجات انسان از عمق رذالت و خفت برنامه‌ای دارد و می‌تواند او را تا اوج فلاح و سعادت برساند، پس یقیناً تحقق این برنامۀ روحی بدون وجود یک برنامۀ جسمی میسر نیست و بر اساس این دیدگاه از همان پیامبران و امامانی که درمان روح را داده‌اند درمان جسم را نیز جویا شدند.
و بنابراین تعریف دیگری از طب اسلامی مطرح است و آن اینکه برآیند مجموعه دستورات مذهب مندرج در قرآن کریم و منابع احادیث و روایات که به صورت مستقیم از رابط وحی نقل شده و یا از ادیان پیامبران و ائمه علیهم‌السّلام استفاده شده است و یا در رفتارها و اخلاق آنان مشاهده گردیده و برای ما نقل شده است، طب اسلامی است و ساماندهی آن در قالب یک مجموعه و مکتب درمانی راهگشای بشریت در درمان بیماری‌های جسم و روان خواهد بود.
ج- نظریۀ سومی نیز هست که می‌توان گفت نظریۀ حاکم است و می‌گوید اساساً در اسلام طب وجود ندارد و درمان مبتنی بر تحقیق و تجربه است و اسلام مردمان را در این زمینه به خود واگذاشته است و بُرد علم را بیش از بُرد وحی می‌داند و تفکرات پیامبران را در بُعد جسم موقوف به زمان ابلاغ رسالت آنان می‌پندارند و وسعت زمانی برای آن قائل نیستند، البته این گروه غالباً برای سایر تفکرات اسلام در بُعد تربیت روح و روان و یا روابط اجتماعی و حقوقی وی نیز قائل به تبعیت محض از دین نیستند.
این اعتقاد موجب شده است تا نگاهی جامع از روی تحقیق و تفحص به دستورات اسلام افکنده نشده و از سر اعتقاد مورد بررسی قرار نگیرد و تفکرات و اندیشۀ طب اسلامی قالب و نظام نیافته و سامانی نداشته باشد و رهنمودهای نجات‌بخش اسلام بسان دری ارزشمند و شفابخش در خرابه‌های جهل و فراموشی و عناد در گوشه کناره‌های تاریخ دفن گردد.
امید قطعی ما این است که نسل اسلامی در دهۀ سوم به منابع معتبر مذهبی روی آورد و دستورات مذهب در زمینۀ درمان را جمع‌آوری و سامان دهد و با بیان علم، آن را کاربردی سازد و با وضع قوانین مناسب و ایجاد بستر فرهنگی شایسته در رفتارهای اجتماعی مسلمانان جاری و ساری سازد.
و اینک فرصت را غنیمت شمرده و تصویری خلاصه و جامع از رفتارهای درمانی در طب اسلامی را تقدیم می‌داریم، باشد تا فرصتی پدید آید و تمامی نکات ظریف بحث به صورت مبسوط و مستدل هر کدام در قالب پِژوهشی مستقل به جامعۀ علمی ارایه گردد.

آیا رفتارهای درمانی اسلام علمی است؟
این سؤال که آیا رفتارهای اسلامی علمی است یا خیر، ذهن بخش عظیمی از مردم را پر کرده است و درک غیرواقعی از این حقیقت موجب انزوای ظالمانۀ آن از صحنۀ فرهنگ و اندیشه شده است و از این جهت برای تنویر فکر مخاطب سعی می‌شود تا این غبار از چهرۀ منور احکام درمانی اسلام زدوده شود.
قبل از ارائه این توضیح لازم است تعریفی از علم ارایه گردد. اگر تعریفی گویا و جامع از علم را از مجموعه تعاریف موجود جویا شویم به این پاسخ‌ها خواهیم رسید.
الف- برآیند تفکرات بشر در طول تاریخ و تبلور تجربیات وی را علم گویند. بر اساس این تعریف ممکن است کاوش فکری و تلاش بشر منجر به کشف قانون قطعی حاکم بر روابط اجتماعی، نظام طبیعت، شالودۀ خلقت و روابط اجزاء ماده بشود و یا برعکس به لحاظ عدم توان استیلا بر کلیت حاکم بر جهان به نکته‌ای توجه کرده و عمیق شود و دقت و تمرکز او بر یک نقطه، او را از توجه به روابط و ضوابط حاکم بر نظام کلان هر موجود و ارتباط آن با جهان هستی بازدارد و از فهم قوانین حاکم بر آن غافل بماند و علم با چنین تعریفی همیشه در حال تحول است که برخی این تحول را رشد می‌نامند و به نظر نگارنده همه جا این تحول رشدآمیز نبوده و چه بسا سیری انحرافی و گاهی قهقرایی داشته است که در این مقال فرصت ذکر مثال نیست.
ب – تعریف دوم از علم تعریفی است که از منابع اسلامی استفاده می‌شود و بر اساس این تعریف علم نور است و خداوند آن نور را در قلوب کسانی قرار می‌دهد که می‌خواهد (یا شایستگی دارند). «اَلعِلمُ نُورٌ یَقذِفُهُ الله فی قُلُوب مَن یَشاء» و گاهی به صورت قدرت تشخیص به کسانی داده می‌شود که خود نگهداری خداگونه داشته باشند «وَ مَن یَتَقِ الله یَجعَل لَکُم فُرقاناً» و قطعاً ارکان اصلی علم در دست کسانی است که خداوند آنان را راسخون در علم شمرده است و آنان از پایداران و تیزبینان و حقیقت بینان این عالمند و بر اساس اتفاق آراء محدثین و مفرسین، این دسته کسان جز ائمه اطهار علیهم‌السّلام نیستند.
علی ایحال راه‌های وصول به علم با تعریفی که گذشت منحصر به طرق ذیل است:
1-
راه مستقیم بی‌پیرایه و بی‌شائبه و بی‌تردید وحی که از سوی پروردگار عالمیان به عنوان علم مطلق و به وسیلۀ فرشتۀ ویژۀ وحی بر پیامبران و معصومین از غیر پیامبران مطالبی گفته می‌شده و یا حقیقتی برای آنان عیان می‌گردیده است که علم محض و بدون ضرورت تکمیل و تجدیدنظر و ازلی و ابدی بوده و برای همیشه تاریخ نظریه‌ای معتبر و ماندگار است.
2-
از طریق الهام و اشراق خداوند به کسانی که دارای قلبی پاک و ضمیری روشن و نیکخواه هستند مطالبی می‌دهد که بر حسب گنجایش و وسعت خواست و نظر آنان رهگشای راهی از مسیرهای مورد نیاز زندگی است، چه کوتاه چه بلند، چه جزئی و چه کلی، به هر حال این علم محض و از مبدأ علم مطلق است و نمی‌توان گفت تکرار تجربیات بشر در تاریخ موجب ضرورت تجدیدنظر در این نوع از آگاهی خواهد شد.
3-
علمی که به صورت غریزه و انجام رفتار ناخودآگاه خداوند در موجودات ذی‌حیات روی کرۀ زمین به ودیعه نهاده است و به وسیلۀ آن آگاهی، نیاز خود را تأمین می‌کنند و خود را با سرد و گرم طبیعت می‌سازند و به حیات نسل خود ادامه می‌دهند و از خود دفاع می‌کنند و برای خود لانه می‌سازند و در دل خاک برای زمستان خود توشه انبار می‌کنند.
این علم نیز قطعی و ماندگار است و چون از منبع علم مطلق دریافت شده است لازم به تکمیل و تجدیدنظر نیست – مار همیشه از پونه فرار می‌کند (به عنوان گیاه ضد سم) و گربه همیشه از سنبل‌الطیب استفاده می‌کند برای رفع دل درد و مسکّن گربه قرن بیستم به دیکلوفناک روی نمی‌آورد و ببر با خوراک نروک مانع زایمان خود می‌شود و به قرص ضدبارداری اعتنا نمی‌کند و...
بنابراین با تعریفی که از علم گذشت آن علمی همه سونگرتر و ژرف‌اندیش‌تر و سازگارتر است که با وحی و الهام ارتباط تنگاتنگ‌تری داشته باشد و از سرچشمۀ الهام و اشراق بهره‌مند و با قوانین طبیعی حاکم بر سرشت جهان و هستی و جهانیان منطبق‌تر باشد، در این صورت این علم مفید، کارا، مشکل‌گشا، ساده و غیرقابل تجدیدنظر و منطبق با عقل و اندیشه و بی‌زیان و عوارض جانبی و موافق روح و روان و طبیعت جسم آدمی خواهد بود و اگر بخواهیم این تعریف را تطبیق دهیم فقط در علمی می‌یابیم که منتسب به اسلام عزیز و مرتبط به پیامبران و ائمه علیهم‌السّلام است.

ویژگی‌های عمومی رفتارهای درمانی در طب اسلامی
در اندیشۀ اسلام انسان اسوۀ خلقت و عصارۀ جهان و به تعبیری کامل‌تر انسان خودِ جهان است و بر اساس این تعریف انسان محور و مدار اصلی است و از مجموعه سیارات و فلکیات و خورشید و ماه و ستارگان و امواج ساطع شده از آنان تأثیر می‌پذیرد و از تمامی شرایط حاکم بر محیط زیست و معیشت اعم از مادی و معنوی و حیوانی و نباتی آسمانی و زمینی، ریز و درشت و خرد و کلان بهره می‌گیرد و از سوی دیگر استعداد و گنجایش و توان او به گونه‌ای است که می‌تواند بر تمامی ارکان خلقت مسلط و چیره گردد و جهان را به تسخیر مادی و معنوی خود در آورد.
و با این همه باید همسان و هم‌آوا با تمامی موجودات خلقت به سوی خداوند تعظیم کند و با خضوع و خشوع به حمد و تسبیح او سبحانه و تعالی و تابع و تسلیم امر او سر به سجدۀ عبادت بساید.
از این جهت رفتارهای درمانی مناسب انسان اسلام رفتاری است دارای ویژگی‌های عمومی ذیل که به ضرورت تصویرپردازی و خلاصه‌نگاری در این مقال به ترتیب ذیل بیان می‌گردد:
1-
آمیختگی معنویت در تمامی رفتارهای درمانی مشهود و مستتر است و سرلوحۀ هر رفتاری رعایت آداب معنوی، نیت شفا و آغاز عمل به نام حضرت باریتعالی است، بر اساس این باور که درد او را می‌دهد و درمان نیز هم.
2-
ابزار شفا و یا دوای هر درد از نظر اسلام در حلال نهفته است و خداوند درمان را در حرام خلق نکرده است و روح حاکم بر رفتارهای درمانی و شالودۀ حاکم بر این است که شفا در حرام نیست و تحت شرایط عادی و غیراضطراری از درمان حرام استفاده نمی‌شود.
3-
عاملین اجرای رفتارهای درمانی نباید اجری را بر مریض تحمیل نمایند که خارج از طاقت و توان او باشد و اساساً ارتزاق و معیشت در حال عسرت مردم سُحت و زوربگیری و حرام شمرده شده است.
4-
معمولاً رفتارهای درمانی اسلام اعمالی ساده با حداقل ویژگی‌های فنی، جامع، موافق با سرشت و فطرت انسان و سازگار با اقتصاد عوام و در عین حال کاربردی، عمیق و پرفایده و قابل اجرا به وسیلۀ تمامی مردم در تمامی شرایط و بدون زیان و عوارض جانبی می‌باشد.
5-
اجرای رفتارهای درمانی اسلام ایجاد هماهنگی طبیعت جسم انسان با روح و روان وی و هم‌چنین همسانی جسم و روان با طبیعت و محیط زندگی به تعبیر جامع و کلان آن است و هیچگاه جسم را به جنگ و مقابله با طبیعت وادار نمی‌کند بلکه یک نوع همسویی با طبیعت برای بهره‌مندی از پرتوهای درمانی آن است. ضرورت هماهنگی رفتارها با ساعات و ایام و فصول و سال‌های مختلف نمونه‌ای از این مقوله هماهنگی‌هاست.
6-
رفتارهای درمانی اسلام، عام، ساده، فراگیر، ارزان و در هر حال قابل حصول است و مشمول قشر خاصی از اقشار اجتماعی نمی‌شود و توانایی مالی و جغرافیایی ویژه‌ای را به انحصار نمی‌طلبد و در حقیقت رفتارهای درمانی اسلام جلوۀ عالی رحمت عام و فراگیر الهی است که مشمول خاص و عام و کافر و مسلمان می‌شود و در صورت عمل به تساوی مؤمنان از آن بهرۀ بیشتری می‌برند.
7-
از ویژگی‌های برتر رفتارهای درمانی اسلام نقش پیشگیرانۀ آن و به تعبیر جاری نقش بهداشتی آن است و بر این اساس جامعۀ اسلامی تدبیر خود را به بیمار نشدن معطوف کرده است نه بیمار درمان کردن ولی چنانچه کسی بیمار شد نیز راه درمانی ساده برای آن دارد.
8-
هیچکدام از رفتارهای درمانی اسلام موضعی مخصوص یک نقطه بدن و مخالف نقطه‌ای دیگر، یک بُعدی و جزئی‌نگر و غیرجامع و یکسونگرانه نیستند و همه عوامل مورد نیاز بدن را مدّ نظر دارند و هیچگاه موجب انفکاک شرایط روحی از جسمی نمی‌گردند.
9-
عمل به رفتارهای درمانی اسلام ورود به یک محوری است که دارای حلقه‌های پیوسته است و با عمل به یک رفتار و تعطیل رفتاری دیگر نتیجۀ کامل حاصل نمی‌شود. رعایت دقیق تمامی دستورات طریق حصول سعادت و سلامت کامل است. خوردن نمک قبل و بعد از طعام حجامت سالیانه می‌خواهد، ضرورت وجود سرکه در کنار سفره و نوشیدن آن حلوای پسین می‌خواهد، سحرخیزی صبحگاهان و بهره‌مندی از پرتوی سپیده و شفق، خواب چاشتگاهی دارد، روزه‌داری و ترک غذای در انظار خورشید را صبحانۀ سحرگاهی می‌باید. معاشرت نیکوی در بستر خواب شامگاهی می‌طلبد، دفاع شجاعانۀ روحی و جسمی از شرف و حیثیت و ندای حماسی سر دادن و هم‌آوایی با بانگ جرس جسورانه و غیرتمندانه، اشک خاضعانه پنهان از ریب و ریا و عبادت خالصانه به درگاه خداوند جبار و ذوالجلال می‌طلبد. فرزند صبور و زیبا و شجاع و سالم و عالم از خدا خواستن، لقمۀ حلال، نیت پاک، نگاه ناآلوده به نامحرمان و ورود به بستر با بسم‌الله می‌خواهد.
10-
دواء در دست طبیب و شفاء از آنِ خداست اما تا زمانی که خداوند تبارک و تعالی اراده نفرماید شفاء حاصل نمی‌شود و بنابراین زمانی شفاء حاصل است که دست قضای پروردگار مانع شفاء نگردد که در این صورت نیز فلسفۀ بیماری و درد حکمت دیگری است که بطور کلی بدین ترتیب در روایات مطرح است:
الف – علت ایجاد بیماری بر چند است یا عدم رعایت اصول رفتارها است که موجب پیدایی بیماری گردیده است که در این صورت بروز بیماری موجب تنبه است.
ب – علت ایجاد بیماری و درد ناشی از گناهی است که مرتکب گردیده است و آن موجب غفران گناهان و پاکی بیمار از ذنوب است.
ج – علت ایجاد بیماری و درد امتحان است، که خداوند دردی عطا می‌فرماید تا انسان را به صبر بیازماید و بر او اجری و درجه‌ای بیافزاید.
بنابراین زمان القای شفای الهی بر فرد بیمار زمانی مقرر نیست بلکه محدودۀ زمانی مقدری است که هر گاه آن زمان به پایان رسید شفا نازل می‌گردد و تب و درد از بیمار زایل می‌شود.
این همه به اذن پروردگار است و آنچه می‌تواند تقدیر را تغییر دهد چیزی جز دعای خالصانه و درخواست از پروردگار متعال و اجابت او جل شأنه نیست. پس طبیب ضمن اینکه از قانونمندی حاکم بر جهان و طبیعت در درمان بهره می‌گیرد به هیچ وجه از نقش قطعی خالق یکتا در اراده به شفاء غافل نیست و پیوسته از خداوند می‌خواهد تا شفاء را در دوای او جاری سازد.
11-
رفتارهای درمانی در طب اسلامی تأثیرات کوتاه مدت و مقطعی ندارد و برد تأثیر آن در برخی موارد یکسال، یا یک عمر را در بر می‌گیرد و در بیشتر موارد موجب تأثیربخشی در ژن و نسل انسان می‌گردد و اگر چنانچه جهت‌گیری درمانی آن را جستجو کنیم در یک مقطع زمانی نمی‌توانیم تحقیق و تفحص را متوقف نمائیم. لقمه‌ای حرام نسلی را دگرگون می‌سازد و دانۀ خرما که در معدۀ زن باردار قرار گیرد موجب صبوری فرزند می‌شود و یا وجود برخی بیماری‌ها را ناشی از رفتار ناشایست مرد در هنگام زناشویی می‌داند. حجامت داروی بیماری‌های یکسال است، اثر سیاه‌دانه تا هفت سال در بدن می‌ماند.

در آداب درمان
12-
طب اسلامی علاوه بر دستورات درمانی پیشگیرانه در بعد جسم و روان و در کنترل مشکلات فوری و اورژانس نیز دارای طرح‌های درمانی اعجازآمیز است و می‌تواند بیمار را از مشکلات اساسی برهاند.
بوعلی سینا می‌گوید؛ اگر کسی در اثر سکتۀ قلبی مُرد، او را تا 72 ساعت دفن نکنید، اگر درمانی داشته باشد حجامت است و... اگر کسی در معرض گزش گزنده‌ای زهرناک قرار گرفت، می‌توان با حجامت موضع گزش و حجامت عام او را از خطرات اساسی رهانید، تب مزمنی را می‌توان با یک قاشق مرباخوری سیاه‌دانه کنترل کرد، و هم‌چنین فشارخون بالا را با همین مقدار سیاه‌دانه، زخم‌های عمیق را می‌توان با عسل درمان کرد، بیمار از هوش رفته را می‌توان به هوش آورد، مادری که طفل او با پا از رحم خارج می‌شود و نیازمند سزارین است، می‌توان با گذاشتن قطعه‌ای یخ روی شکم مادر، سر طفل را به سوی رحم چرخانید...
13-
تعریف بیمار و بیماری در طب اسلامی منحصر به‌ زمان بروز درد نیست و درد یک هشداردهنده و هدایت‌کننده است برای بیمار جهت اقدام به درمان و جهت طبیب برای تشخیص و تعیین مسیر درمان. و از سوی دیگر لفظ مریض فقط به بیماران جسمی اطلاق نمی‌شود.
در تعابیر قرآن کریم به تکرار آیاتی از قلوب بیمار می‌خوانیم و این بیماری که همان بیماری روحی و روانی است بسیار عظیم‌تر و سنگین‌تر از بیماری‌های جسمی است. وقتی که صحبت از قلوب بیمار می‌شود مصادیق آن را کافران و منافقانی ذکر می‌کند که سر به سجدۀ خدا نمی‌سپارند و ایمان به خدا و قرآن و رسول خدا و روز بازپسین ندارند و زمانی که با چنین بیمارانی برخورد می‌شود اصرار آنان بر گناهانشان و پافشاری بر راه غلط و گمراهی‌شان موجب می‌گردد تا خداوند بر بیماری آنان بیافزاید.
14-
رهایی از مرگ زودرس در بخشی از رفتارهای طب اسلامی مستتر است و ادعا دارد که اگر چنانچه این رفتار انجام شود دچار مرگ نخواهد شد مانند اینکه حجامت کنید قبل از اینکه غلیان خون شما را بکشد ولی به هر حال زمانی که مرگ فرا رسید و اجل مقدّر و پایان زندگی مقرر گردید دیگر حدی برای تلاش طبیب وجود ندارد و تابع و تسلیم امر مقدّر است و در این صورت چنانچه راه درمانی وجود داشته باشد آن راه را منحصر به دعا می‌داند؛ هم‌چ<
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

[ دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:کلیات,طب,اسلامی,جایگاه,طب جامع, ] [ 18:1 ] [ لقمان محمدیان ]

«جلسه هشتم»

ذکر ها و آداب معنوی غذاها:

هر غذایی ذکر خواص خود را دارد. گفتن ذکر در هنگام طبخ غذا سبب روحانی شدن غذا و افزایش انرژی های مثبت شده و باعث اثر معنوی آن غذا در جسم و روان ما خواهد شد.

به طور قطع هر غذایی که با ذکر تهیه شده باشد سالمتر و لذیذتر است. از معروفترین ذکرها برای تمام غذاها، « بسم الله الرحمن الرحیم»، صلوات، یا نور رزاق، وضو داشتن هنگام طبخ غذا و همچنیم خواندن سوره تریش.     

ظروف: ظروف مسی و روی به دلیل آزاد کردن این عناصر با ارزش به درون غذا باعث تاثیر بر عملکرد سیستم مغز و اعصاب و غدد درون ریز بدن می شود- ولی یکی از مضرات ظروف مسی اکسید شدن آن است و باید به موقع قلع اندود شود. نگهداری طولانی مدت برخی از غذاها در ظروف قلع اند و هم خطرناک است. ظروف سفالین بهترین نوع ظروف برای نگهداری غذاها هستند. ظروف چینی و پیرکس ضرری ندارند، نفعی هم ندارند- ظروف چوبی اگر از مواد مناسب تهیه شود برای انواع غذاهای سرد مناسب است- ظروف چدنی هنگام طبخ با مواد غذایی ترکیب شده و مضر می باشند- ظروف سنگی برای طبخ غذاهای گوشتی مانند انواع خورشت و آبگوشت مفید است این ظروف از بهترین ظروف هستند- ظروف ملامین به دلیل داشتن مواد حلقوی یا آروماتیک برای سلامتی مضر است- ظروف آلمنیوم هنگام پخت یونهای آزاد به غذا اضافه می کند که می تواند موجب بروز آلزایمر بلغم- راشیتیسم یا نرمی استخوان و کم خونی می شود- ظروف تفلون اکثراً بهداشتی نیستند- تفلون دارای ماده ای است به نام پلی تترا فلوئوراتیلن که این ماده برای سلامتی مضر است- روکش برای ظروف آلمنیومی و یا چدنی بیشتر از تفلون استفاده می شود- تفلون دارای فلز کادمیوم است که از فلزات سنگین است. این ماده به مرور وارد غذا شده و باعث بروز سرطان و کوتاهی قد و ضایعات پوستی و کم خونی می شود- ظروف لعابی از کیفیت بهتری نسبت به ظروف تفلون و آلمنیوم برخوردار است. ظروف پلاستیکی بهداشتی نیستند و در بعضی افراد از جمله کودکان ایجاد آلرژی و حساسیت می کنند- ظروف نقره، عمده مضرات آن ترکیب شدن آن با غذات به عنوان مثال اگر قاشق نقره ای را در زرده تخم مرغ فرو کنیم به سرعت اکسید شده و تغییر رنگ می دهد.

ظروف فوم که در رستوران های فست فود مورد استفاده قرار می گیرد به علت اینکه از نفت خام استفاده می شود، سرطان زاست- ظرف استیل سبب ورود سرب به غذا شده و سرطان زا است.
 اقلام و اغذیه های خطرناک:

روغن نباتی و کره گیاهی : مصرف این روغن ها در بدن باعث رسوب کلسترول در دیواره رگها- تنگی عروق قلب- افزایش فشار خون- افزایش کلسترول بد- کاهش کلسترول خوب یا HDL همچنین اسیدهای چرب موجود در این غذا موجب ایجاد زخم های گوارشی، اختلال در سوخت و ساز گلوکز و افزایش التهاب بدن می گردد- در مورد کره گیاهی یا مارگارین طبق تحقیقات در آمریکا بر روی 13 هزار بیمار ثابت شده که مارگارین در رسوب چربی و کلسترول در عروق و تشکیل پلاک چربی در عروق کرونر قلبی و بیماریهای ایسکمیک قلبی نقش موثر دارد و از عوامل سکته قلبی به شمار می رود.

تعریف ایسکمیک: نرسیدن خون و اکسیژن به رگهای قلب را ایسمیک می گویند.

توصیه می شود به جای این ها از روغن های حیوانی استفاده شود- افراد زیر 40 سال می توانند به راحتی از روغن های حیوانی استفاده کنندو افراد بالای 40 سال فقط یک بار آن هم در روز استفاده کنند. در این رابطه فرموده اند از گاو شیرش شفاء روغنش دوا و گوشتش مرض است-

بهترین روغن، روغن زیتون است- روغن دنبه: طرز تهیه ← 4 کیلو دنبه، 4 لیوان ماست، 1 لیوان سرکه و کمی هل تا دنبه که سرد و تر است گرم شود یا سیر همراه با دنیه چرخ کرده م مخلوط نموده، روی شعله ملایم گذاشته وقتی آب شد صاف کرده،

روغن زیتون- کنجد- ذرت- آفتاب گردان طبیعی- هسته انگور از روغن های خوبند-

مضرات سرخ کردن: با سرخ کردن با دمای بالای 150 باعث می شود مقدار زیادی از املاح معدنی، آنزیم ها و مواد مفید غذایی از بین برود و غذا دیر هضم شود. سیستم گوارش بدن را مختل و آنرا خسته و فرسوده می کند- توصیه می شود به جای سرخ کردن از بخارپز یا آب پز استفاده شود- غذاهای پر چرب- مصرف زیاد از حد روغن باعث بروز اضافه وزن بدن و چاقی شده و همچنین موجب افزایش چربی خون می شود-

نوشیدنی های صنعتی: اعم از گازدار، مانند نوشابه، دلستر، مء الشعیر صنعتی، نوشابه های بدون گاز مانند آبمیوه های صنعتی و ...  این نوشیدنی ها باعث پوسیدگی دندان ها، چاقی، سوء تغذیه- سنگ کلیه- چین و چروک پوست- پوکی استخوان- بیماری های کبدی- دیابت- آلرژی- کاهش حافظه-بیماری های قلبی و عروقی و ... می شود. توصیه می شود به جای آن ها از انواع شیرهای گیاهی مانند شیر بادام – شیر گردو- شیر پسته- شیر فندق – شیر خرما و ... یا از انواع شربت های طبیعی مثل شربت عسل با عرق بهار نارنج – شربت شاتوت- شربت توت فرنگی – انواع دم کرده های گیاهی و سنتی و ... استفاده شود.

دوغ با مصلحات آن مصرف شود. سرکه انگبین هم مفید است. نکته: نوشابه حاوی بنزوات سدیم است به عنوان ماده نگهدارنده که بسیار سمی خطناک و سرطان زاست متاسفانه در نوشابه های موجود در ایران از حد مجاز استاندارد هم بالاتر است- این ماده به شدت باعث آسیب به سلول های کبدی می شود- مواد رنگی در نوشابه هم به شدت برای قلب مضر است و سبب بی قراری و نامنظمی ضربان قلب می شود. گاز CO2  در نوشابه سبب پوکی استخوان می شود و ضعیف شدن دریچه انتهایی مری ( کاردیا ) را موجب می شود که باعث برگشت غذا از مری به معده می شود ( ریفلاکس ) فسفر و اسید فسفریک در نوشابه باعث پوکی استخوان و ایجاد سنگ کلیه می شود. قند موجود در نوشابه باعث چاقی می شود.

قند و شکر مصنوعی: قند و شکر موجود در انواع بیسکویت، آدامس، کیک، کلوچه، یخمک، نوشابه، بستنی، فالوده و ... باعث بیماری های متعددی می شود که برخی از آنها عبارتند از:

سرکوب سیستم ایمنی بدن- افزایش بیماری های قلبی- عروقی- افزایش فشار خون- چاقی- کاهش ویتامینE – کاهش حافظه- کاهش توانایی عملکرد آنزیمهای بدن- به هم خوردن تعادل هورمونهای بدن از جمله هورمون رشد و یا دیابت- یبوست- سرطان پروستات- سرطان پستان- سرطان تخمدان- سرطان انتهای روده بزرگ- سنگ کلیه صفرا – سنگ کلیه- آسم و آلرژی- میگرن- انواع سردرد های شدید- کیست تخمدان- افزایش هورمون استروژن در مردان- نازائی- پیری زودرس و ... می شود.

توصیه می شود به جای آنها از عسل- شکر سرخ- توت- مویز و سایر شیرینی های طبیعی استفاده شود.

آب یخ: نوشیدن آب یخ، تغییر ناگهانی در دمای بدن و معده ایجاد کرده، باعث غلیظ شدن شیره معده- از دست رفتن املاح موجود در خون و عدم تعادل سدیمو پتاسیم در بدن شده که می تواند منجر به صدمه به سیستم عصبی و کبد و کلیه شود- طب سنتی یخ را سودا زا دانسته حتی اگر درون آب ذوب شود باعث بسیاری از بیماری های سوداوی میشود.

بستنی و فالوده صنعتی: یخ موجود در بستنی و فالوده و یخمک و نوشمک و ... می تواند باعث دیسک کمر- ضعیف شدن اعصاب رحم- سقط جنین و نازائی و ضعف سیستم مغزی- نخاعی و ... شود-

کربوکس متیل سلولز موجود در بستنی که در کارخانه های صنعتی به عنوان حجم دهنده و تغلیظ کننده به جای پور ثعلب بکار میرود- می تواند باعث بیماری های صرع- دردهای شدید ناحیه لگن به خصوص در دوران عادت ماهیانه-  توصیه می شود به جای اینها از فالوده و بستنی های میوه ای و سنتی استفاده شود.

مرغ و تخم مرغ ماشینی: استفاده از آنها به چند علت توصیه نمی شود:

مرغ ماشینی به دلیل محرومیت از نور آفتاب و  بیداری مداوم ( 50-45 ) روز اسید لاکتیک فراوان در بدن آنها ذخیره می شود و باعث بیماریهای چون افسردگی، ترس، اضطراب، دیدن کابوس می گردد. مرغها با تزریق هورمون رشد به سرعت رشد کاذب پیدا کرده و فرآیند رشد طبیعی خود را طی نمی کنند که این باعث کاهش ارزش غذایی آنها می شود. استفاده از هورمون های استروژن و تستسترون (مردانه ) در مواد تغیه حیوانات باعث بلوغ زودرس و انسان می شود و هر چه سن بلوغ و یائسگی پایین تر باشد میزان ابتلا به سرطان افزایش می یابد به همین دلیل امروزه سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان شیوع زیادی پیدا کرده است. توصیه می شود در صورت امکان از مصرف آنها بخصوص پوست و جگر مرغ دوری کرده و به جای آن ا مرغ و تخم مرغ محلی و دیگر پرنده های خانگی استفاده گردد.

پرنده هر چه بلند پرواز ترباشد و از غذاهای طبیعی و متنوع طبیعت ساتفاده کرده باشد گوشتش گرم تر است

گوشت زیاد و استفاده از گوشت: استفاده از گوشت در حد متعارف مشکلی ایجاد نمی کند(هفته ای یکبار) ولی استفاده مکرر آن موجب افزایش کلسترول- بالا رفتن اسید اوریک- نقرس( در مفاصل مخصوصاً ناحیه انگشت شصت پا ) و سایر بیماریهای مفصلی می گردد-

گوشت گاو سودازا و خون را غلیظ کرده و برای کبد مضر است- ابوعلی سینا 16 نوع بیماری  مهلک را به مصرف گوشت گاو مرتبط میداند- از جمله: جزام- واریس- بواسیر- سرطان- مالیخولیا – همچینین سودای موجود در گوست گاو موجب تیرگی پوست صورت افسردگی- وسواس- بزرگ شدن طحال  و سایر بیماری های سوداوی می شود-

توصیه می شود به جای آن از گوشت گوساله یکساله- گوشت شتر- گوشت گوسفند- بوقلمون- مرغ و خروس محلی استفاده نمود-

فرآورده های گوشتی صنعتی : مانند سوسیس- کالباس- همبرگر- کباب لقمه- هات داگ و ...

بدلیل داشتن نیترات سدیم موجود در آنها در بدن با گلوبین موجود در خون ترکیب شده و ماده ای به نام نیتروزآمین ایجاد می کند که موجب بروز سرطان معده می شود- همچنین فسفات موجود در آنها باعث اختلال در جذب کلسیم و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. نمک و چربی زیاد موجود در آنها خطر ابتلا به فشار خون و بیماریهای قلبی و عروقی را بالا میبرد.

وجود چاشنی های متعدد مانند سیر زیاد- فلفل و سایر ادویه های تند بر کبد اثر تخریبی داشته و انواع ناراحتی های پوستی مانند جوش یا آکنه را ایجاد می کند.

ساندویج و پیتزا: بخاطر داشتن سوسیس و کالباس، بیماریهای مختلفی را باعث می شوند. خمیر پیتزا به دلیل داشتن آرد نول در روده تبدیل به قند شده و تولید الکل می کند می تواند موجب بیماری میگرن شود. از دیگر عوارض ناشی از این غذاها بیماری های پوستی- گوارشی- عصبی و یبوست است که خود باعث عوارضی چون هموروئید- شقاق معده- کولیت یا قلنج روده می شود.

پنیر پیتزا و پنیرهای مشابه آن در اثر ماندن و تخمیر زیاد حالت کش دار پیدا می کنند و سودازا می باشند توصیه می شود به جای اینها از فلافل که از غذاهای مفید و سنتی ایرانی می باشد استفاده شود به شرط اینکه روغن آن سوخته نباشد. غذاهای آماده و رستورانی مانند فست فود بر اساس تحقیقات انجام شده به دلیل استفاده از افزودنی های صنعتی و مواد اولیه مثل سوسیس و کالباس با روش نادرت تهیه آن باعث امراض سوداوی مانند ناراحتی های پوستی- عصبی – دیدن خوابهای آشفته- کابوس و ریزش مو در انسان می گردد. همزمان با گسترش رستورانهای فست فود در دنیا پدیده ی چاقی نیز رواج یافته که خود چاقی باعث امراضی از قبیل بیماریهای قلبی- سرطان روده – معده- سینه- فشار خون بالا و نازایی می شود.

 ماکارونی- لازانیا و انواع رشته های صنعتی : ماکارونی چون با آرد نول درست می شود و به دلیل حالت خمیری و زیاد جویده نشدن بزاق کمتری تولید شده و به راحتی هضم نمی شود و فاقد فیبر گیاهی بوده و ایجاد یبوست می کند و باعث به وجود آمدن ستم پتومائین نفخ معده و روده – و گازهای سمی دیگر در روده ی بزرگ می شود- کاکارونی حاوی گلوتن صنعتی است که سرطان زا می باشد- از عوارش دیگر ماکارونی یبوست است-

پفک: در یک تحقیق علمی در انگلستان مشخص شده که درصد عقیمی و ناباروری در کودکانی که پفک زیاد مصرف کرده اند بیشتر از بقیه ی کودکان است. پفک حاوی ماده ی تارترازین همان مادهی قرمز و نارنجی می باشد که سبب اختلال رفتاری- اضطراب و پرخاشگری و تند خویی و حالتهای عصبی در افراد می شود- پنیر در پفک چسبندگی فوق العاده ای در دندانها دارد به طوریکه با 7 مرتبه مسواک زدن صحیح متوالی باز هم پفک لای دندانها مشاده می شود- پفک اشتهای طبیعی کودکان را از بین می برد.

برنج سفید: پر مصرف ترین اقلام سفره ایرانی است- مصرف زیاد آن بسیار مضر است- سودازا است و خون را به شدت غلیظ و ایجاد شده ( انسداد عروق ) و ایجاد سنگ کیسه ی صفرا و سنگ کلیه می کند باید آن را کمتر مصرف کرد و در صورت مصرف به صورت کته یا شوید پلو و یا برنج همراه با مصلحات آن مانند زعقران و زیره استفاده نمود. نتیجه تحقیقی در ایتالیا نشان داده رژیم غذایی حاوی مقدار زیاد غلات بدون سبوس مخصوصاً نان سفید باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه می شود.

سس مایونز: سسها حاوی زرده تخم مرغ، روغن مایع و ادویه های مختلف هستند که مصرف این گونه مواد مشکلات زیادی مانند سنگهای صفراوی- ناراحتی های کبدی- آلرژی – چرب شدن سریع پوست و مو- گرفتگی عروق قلبی ایجاد می کند. این سس حاوی ماده ی نگهدارنده پتاسیم و بنزوات سدیم است که سرطان زا بوده. به تجربه ثابت شده هیچ ماده ی غذایی به اندازه ی سس مایونز موجب صدمه به پوست و ایجاد جوش مخصوصاً در خانمها نمی شود.

ادویه های تند: اگر به مقدار کم مصرف شود مشکلی ایجاد نمی کند، ولی اگر بطور مرتب و زیاد مصرف شود باعث ناراحتی های پوستی و آلرژیهای شدید، آسم، غلظت خون، خارش چشم و التهاب کبد می شود.

نمک: استفاده مداوم از چاشنی های شور مضر و سودازاست و سلامتی انسان را به خطر می اندازد. بهتر است بیش از مقدار لازم ( 6 کیلوگرم در روز ) استفاده نشود. مصرف زیاد نمک اثرات مضری بر سلامتی انسان دارد که مهمترین آنها عبارتند از فشار خون، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم، بیماریهای کلیوی و احتباس مایعات بدن ( ورم ).

طبق سفارش بزرگان توصیه می شود نمک را قبل و بعد از غذا مزه مزه کنیم که باعث رفع صدها بیماری می شود، نه اینکه ان را به غذا اضافه کرده و مشکلات زیادی ایجاد کنیم فقط به قدری که مزه ی غذا اصلاح شود می توان به ان نمک اضافه کرد.

پخت غذا در زودپز و درجه حرارت بسیار بالا و فشار ناشی از بسته بودن محیط پخت موجب دگرگونی مواد غذایی شده و سیستم گوارشی را فرسوده می کند و مواد سرطان زا تولید می کند. در طب سنتی غذا باید آهسته و پیوسته پخته شود.

خشکبار تیزابی مویز- انجیر خشک- کشمشهای سفید و سبز- قیسی: تیزاب که نام دیگر ان اسید نیتریک است و جهت مراقبت و جلوگیری از فساد برای ماندگاری بیشتر مواد مورد استفاده قراز می گیرد. این ماده بر اثر تبدیل شدن به نیتریت و نیتروزآمین با هموگلوبین خون ترکیب شده و بیماریهای بسیار خطرناکی از جمله سرطان خون ایجاد می کند.

دخانیات، مواد مخدر و نوشابه های الکلی: برخی از مضرات آنها عبارتند از: ریزش مو- آب مروارید- چین و چروک پوست- ضایعات شنوایی- سرطان- ( مخصوصاً سرطان مثانه آقایان بیستر )- فساد دندان ها- پوکی استخوان- بیماریهای قلبی- زخم معده- سرطان رحم- سقط جنین- سیروز کبدی- تغییر شکل سلولهای جنسی و ...

شیر و فرآورده های لبنی پاستوریزه: به دلیل از دست دادن بیش از حد چربی و وجود مواد نگهدارنده طبیعی سرد و تر داشته می تواند موجب عوارضی چون سردرد- خواب آلودگی- فراموشی- بیماریهای گوارشی- روماتیسم و ... شود. شیر باید تبدیل به پنیر شود تا برای بدن قابل استفاده شود اگر پنیر نبود بیشتر باید با مصلحات هورده شود.

توصیه می شود به جای آنها از لبنیات محلی با مصلحات استفاده شود. ( عسل، گلاب، هلف خرما )

میوه های گلخانه ای و غیر فصلی: طبق فرمایش امام صادق علیه السلام زمان رسیدن میوه ها با زمان احتیاج بدن هماهنگ بوده و خوردن میو ههای غیر فصلی مضر می باشد. مثلاً خیار که در تابستان می روید حدود 95% آب و 5% املاح دارد که در گرمای شدید تابستان و افراد گرم مزاج بسیار مفید است.

اما مصرف آن در زمستان و فصول دیگر باعث بیماریهای مختلف بلغمی می شود.

همچنین میوه خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای به دلیل اصلاح ژنتیکی، مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی و همچنین تاثیر گازهای گلخانه ای مضر است و انواع آلرژی و حساسیتهای پوستی را ایجاد می کند.

از نظر طب سنتی در فصلهای سرد بهتر است بیشتر از سوپ و مواد گرمی استفاده کرد و در فصلهای گرم از سالاد و مواد خنکی استفاده کرد.

مواد کاقئین دار چای: تاثیرات کافئین در بدن عبارتند از بیماریهای گوارشی، کم خونی، حرکت نامنظم ماهیچه های قلب، فشار خون بالا، زایمان زودرس، کاهش جذب اهن در روده ها، افزایش اپی نفرین و نور اپی نفرین و کاتیکول آمین ها و ...

در منابع طب سنتی چای سیاه را نسبت به انواع دیگر چایی ضعیفتر و پست تر معرفی کرده اند. توصیه می شود به جای چای از انواع دمکرده های گیاهی با خواص مختلف و متناسب با مزاج هر فرد استفاده شود.

ترشی و سرکه های صنعتی: مصرف این ترشی ها اشتهای کاذب تولید نموده و باعث پرخوری می گردد و می تواند موجب ناراحتی گوارشی مانند زخم معده و زخم اثنی عشر کردد. افرادی که بطور مداوم از این مواد استفاده می کنند به دلیل غلبه ی سردی مستعد ابتلا به بیماریهای استخوانی و مفصلی، ضعف اعصاب، صرع و ناتوانی جنسی می شوند. توصیه می شود به جای استفاده از آنها از ترشی های گیاهی مثل آب لیمو ترش تازه، سرکه های طبیعی مانند سرکه ی سیب، سرکه ی انگور و زیتون پرورده استفاده شود.

مایکروفر: به خاطر داشتن امواج الکترومغناطیستی باعث عوارضی چون آسیب سلولهای مغزی و دستگاه عصبی، سردرد، خستگی، آب مروارید و سرطان خون می شود.

روش صحیح تهیه ی سرکه انگبین: سرکه 1+ عسل2+ عرق نعنا2

ضروریه:

1- هوا 2- حرکت و سکون 3- خواب و بیداری4- طعام وشراب 5- استفراغ و احتقان 6- اعراض نفسانی

نکته: همانطور که در تعریف مفهوم نظام پزشکی که قبلاً شرح داده شد در مکتب طب سنتی ایران حفظ سلامت و تندرستی در درجه ی اول اهمیت قرار دارد و درمان بیماری وظیفه ی دوم پزشک است.

خستگی مزمن- کاهش حرارت غریزی- غلبه ی سردی و خشکی

 

1- هوا: حکمای طب سنتی برای هوا ارزش خاصی قائل بودند و به نقش هوای سالم در حفظ سلامت توجه داشتند. چون هوای تاثیر مهمی بر قلب و روح قلب حیوانی دارد و این روح خود بر روح مغز نفسانی   و طبیعی کبد اثر می گذارد. به عبارت دیگر هوا روی تمامی افعال و حرکات بدنی و نفسانی تاثیر می گذارد. تراکم جمعیت در یک محیط بسته و کیفیت نامناسب هوا دو عامل مهم نرسیدن اکسیژن کافی به بدن و دفع co2 از آن هستند و در بدن آشفتگی هایی پدید می آورند، این اختلالات گاه  حاد هستند و بیمار متوجه آن می شود و گاه مزمن می باشد و ممکن است مشکلات گوناگونی برای بیمار ایجاد نماید و حتی پزشکان را در تشخیص دچار سردرگمی کند. سه دسته ی این اختلالات خستگی مزمن می باشد.

 

که امروزه به علت آلودگی هوا و عدم تنفس هوای مناسب این اختلالات به طور گسترده مشاهده می شود. هوای آلوده به سرب موجب کاهش حرارت غریزی و افزایش تظاهرات بالینی غلبه ی سردی و خشکی مانند افسردگی، خوابهای آشفته، بی خوابی، خستگی و گرفتگی عضلات ساق پا می شود.

2- حرکت و سکون: حرکت برای تندرستی انسان و پس از آن نیز برای تمدد قوا بسیار لازم است، تمامی حرکات، حرارت را افزایش می دهند و موجب کاهش رطوبت بدن می گردند- ( درد زانو: حتی کمی حرکت رطوبت را کم کرده و درد کمتر می شود. )

استراحت رطوبت بدن را باز می گرداند و قوای لازم را برای حرکات بعدی فراهم می آورد- مقدار حرکت و مقدار سکون مناسب و مفید برای هر فرد بر پایه ی مزاج وی تعیین می شود و عدم تعادل در این الگوی فردی زمینه ساز بروز بیماریهای گوناگون می گردد. حرکت بیش از حد باعث ایجاد حرارت زائد شده و رطوبت بدن را کاهش می دهد. ( طبح گرم و خشک در تابستان در گرما ورزش نکند ) ( بلغمی در هوای گرم می توانند ورزش کنند ) فعالیت کم نیز باعث افزایش سردی و تری شده و باعث بیماریهای ناشی از سردی و تری مخصوصاً در مفاصل می گردد. جماع نیز از حرکات محسوب می شود که افراط در آن باعث خشکی بدن و کاهش حرارت غریزی و در نتیجه سردی بدن می گردد.

نکته 1 : اگر فردی که در سن جوانی ( گرمی و خشکی ) است بیش از حد فعالیت کند دچار حرارت بالا سردرد، کاهش وزن اشتها می شود، چنین فردی نیاز بیشتری به استراحت در جای خنک دارد.

نکته 2 : برای کسانیکه مزاج سرد دارند حرکت و ورزش مناسب است و آنها را به اعتدال نزدیک می کند.

3- خواب و بیداری :  تعادل خواب و بیداری بر حفظ سلامتی و درمان بیماریها اهمیت دارد ولی امروزه کمتر به ان توجه می شود. عدم تعادل در خواب و بیداری می تواند زمینه ساز بیماریهای مختلف گردد- خواب تمام اع
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

[ یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:جلسه,هشتم , آموزش,طب, اسلامی,اسلام, درمان بیماریها را ارائه می دهد , ] [ 20:48 ] [ لقمان محمدیان ]

«جلسه هفتم»

عادات میوه خوردن :

میوه را قبل از مصرف با آب و مواد ضد عفونی کننده بشوئید – به هنگام خوردن نام خدا را به زبان آورید- از چند میوه همزمان استفاده نکنید- هر میوه را در فصلش بخورید- میوه را با پوست بخورید- چون پوست دلیل ابو علی سینا میوه ها در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارد حاوی انواع ویتامینها و فیبر است که برای سلامتی اسنان مفید می باشد. به هنگام دیدن میوه ی نوبر خدا را سپاس بگوئید.

قواعد طبخ غذا:

غذا باید به آرامی و در مدت زمان طولانی پخته شود، زودپز و مایکرو فر دستگاههای برقی داغ کننده نان همگی مضرند- مایکروفر به خاطر داشتن امواج الکترو مغناطیستی باعث+ عوارضی چون آسیب سلول های مغزی – دستگاه عصبی- سر درد- خستگی- بیماریهای چشمی از جمله آب مروارید و حتی سرطان خون می شود- طبق تحقیقات در طب حدید زود پز و مایکروفر موجب از بین رفتن ترکیبات پروتئینی موجود در مواد غذایی شده و مواد سرطان زا به غذا می افزاید-

غذای فریز شده و منجمد شده بسیار مضر است. هر چه مدت فریز کردن بیشتر باشد عوارض آن بیشتر است- در غذاهای فریز شده مواد سرطان زا به مرور زمان تجمع یافته از طرف دیگر ماهیت مواد غذایی عوض شده در نتیجه خاصیت مواد غذایی کم و طعم آن تغییر می کند، به همین دلیل است که غذاهای تازه لذیذ تر و خوشمزه تر است. فریزر سرما را به غذا می افزاید سودا ← بلغم

در تحقیقات علمی ثابت شده یکی از ارکان طول عمر و سلامتی انسان پرهیز از مصرف غذاهای مزین شده است.

فلسفه ی نامگذاری آشپزخانه:

این بوده که محل طبخ آش و فرآورده های آن بوده است. پایه ی اصلی سفره ایرانی آش بوده و تا 100 نوع آش در طب معرفی شده. آشها هم غذایند و هم دارو. آش یک مرحله از هضم را پشت سر گذاشته شبیه کیموس معده شده. اگر مصرف آش با مصلحات آن باشد نه تنها نفخ و سوزش معده ایجاد نخواهد کرد بلکه باعث درمان و بهبود مشکلات گوارشی هم خواهد شد. مصرف آش ضد یبوست می باشد. از نظر ابن سینا یبوست ام الامراض است. ( اب الامراض : آلرژِ و ترشحات از سر )


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:47 ] [ لقمان محمدیان ]

«جلسه ششم»

آداب غذا خوردن:

روز آب را ایستاده و با دست راست و جرعه جرعه بنوشید- آب خیلی خنک نباشد- آب باید آهسته و پیوسته خنک شده باشد و یخ سودا زاست)- آب ناشتا خوردن مقداری بلغم زاست- بهتر است آب نیم ساعت قبل از غذا و یا 2 ساعت بعد از غذا خورده شود- اگر فرد حین غذا یا بعد از غذا احساس تشنگی کرد کمی آب مزه مزه کند- بچه های صفراوی ها در صورت نیاز می توانند بین غذا آب مصرف کنند- غذا باید ساده باشد و از یک نوع- مثلاً مرغ و ماهی نباید با هم خورده شود یا مرغ میل شود- ( یعنی دو وعده ) وعده ی غذایی ناهار سودازاست- شام بعد از غروب آفتاب حداقل 4 ساعت قبل از خواب- صبح و شب غذا خوردن باعث تعادل مزاج می شود- ترک شام بیماری زاست- امام علی علیه السلام: اگر پول ندارید شام بخورید، آب بخورید- پیامبر علیه السلام: خوردن شام را وا مگذارید هر چند خوردن چند خرمای خشکیده باشد- و همچنین می فرمایند: من در امت خویش از این بیم دارم که از واگذاردن شام پیری به سراغشان آید چرا که شام مایه ی جوانی و نیرومندی در امت است.

2- غذای شنیداری: مجموعه ی آنچه ما می شنویم غذای شنیداری است. با یک حرف می توان یک نفر را نده کرد یا بیمار کرد و از بین برد- مثلاً به یک بیمار بگوئیم شما مشکلی ندارید و سالم هستید و یا اینکه به فردی بگوئیم شما سرطان دارید، این فرد بدون داشتن سرطان از استرس زیاد از بین می رود- حرف، رمز نظام هستی است مانند حروف در اول سوره های قرآن- گرمترین حروف، حروف آسمانی یعنی قرآن کریم است و پس از آن کلمات ائمه، دعاها، اشعار عرفانی، در درمان سعی کنید از کلمات امیوار کننده استفاده کنید- کلمات امیدوار کننده گرم و ناامید کننده اوج سردی اند. هیچوقت به بیمار نگوئید که شما خوب نمی شوید- افراد امیدوار و افرادی که افکار مثبت دارند سیستم ایمنی قوی تری دارند- و کمتر بیمار می شوند مجموع صداهای آب رودخانه ها- آبشار- پرندگان_ صورت قرآن- امواج دریا- نسیم- ... گرم هستند. مجموع صداهای صنعتی، موتور ماشین آلات، اکثر موسیقی های غربی مانند جاز، سرد و سودازا هستند- اکثر موسیقی های سنتی و شرقی گرمند- در هر رده ی علمی با هر تجربه ای که داشته باشیم باز هم حروف منفی روی ما تاثیر می گذارند. در حدیث داریم با آدمهای ترسو و بزدل و خسیس مشورت نکنید- ما موظفیم تمام صوتهای مثبت را به بیمار انتقال دهیم، تکرار صوتهای منفی انسان را منفی و سرد می کند- قدرت کلام به انسان قدرت می دهد حتی در شرایطی که زبان آنها را نفهمیم – ( سیوحن نصرالله )

متاسفانه در طب امروز از گفتار مثبت خیلی کم بهره برده شده است- در برخورد با یک فرد خوش بیان قدرت و قوت می گیریم برعکس با یک فرد بی حال سرد و سست می شویم- هر 4 نوع مزاج با کلمات مثبت انرژی می گیرند-

3- غذای پنداری: همیشه باید مثبت اندیش بود- پندارها و خیالهای مثبت داشت- بدبینی و پندارهای منفی ایجاد افسردگی و بیمماری می کند توان و انرژی انسان را می گیرد سعی کنید همیشه ذهن و پندار بیمار را مثبت کنید- فکر اینکه بیماری وی درمان نخواهد شد را از ذهنش خارج کنید- باورهای مثبت تغییر دهنده ی مزاجها به سوی گرمی است، بدبینی، افکار منفی، غیبت، حسد، سخن چینی، حرص و آز، باعث ایجاد سردی می شود- در آیین زردشت غذای انسان چزء سه اصل مهم گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک به حساب می آید- افکار منفی ترشحات بزاق را کم و روی اشتها اثر کی گذارند اگر نمی نوانیم و توان داشتن کارهای خیر و خوب را نداریم حداقل نیت کار خوب داشته باشیم- اولین واکسیناسیون تقویت روان در اسلام پندار مثبت است-

4- غذای دیداری: آنچه ما می بینیم نوعی غذات و بازتاب در گوارش ها دارد- رنگهای موجود در طبیعت نوعی غذا هستند- در پوشیدن رنگها- باید دقت کرد و بر اساس نیاز مزاج طبیعی خودمان رنگ را انتخاب نمائیم- رنگها دارای طبع گرم و سرد هستند- رنگ آبی و سبز با همه ی مزاجها موافقند- از نظر انرژی ها آبی و بنفش آرام بخش هستند در افرادی که مزاج خیلی گرم دارند از این رنگها استفاده کنند- رنگ قرمز ملایم انرژی زاست- برای افرادی که افسردگی زیاد دارند و افراد لاغر و ضعیف که رنگهای پوست تیره و مشکی دارند مناسب است. رنگ سفید سرد است ولی اثر منفی نمی گذارند- رنگ قرمز تند تحریک کننده است و در نهایت باعث افزایش سودا می شود ( صفرای سوخته ) رنگ زرد گرم و شادی بخش است- طب چینی ( رنگ زرد در افراد لاغر رطوبت را بالا می برد) اتاق دختر بچه ها چون سرد هستند بهتر است رنگهای شاد مانند زرد- صورتی – قرمز ملایم باشد.

اتاق پسر بچه ها بهتر است بیشتر رنگهای ملایم مثل آبی آسمانی باشد.

دموی و صفراوی ( نگاه کردن به آسمان شب و گریه در شب )

5- غذای جذبی : از طریق پوست جذب می شود در بعضی موارد از این روش تغذیه صورت می گیرد. در بعضی موارد از طریق غذای بلعیدنی نمی توانیم بدن را گرم کنیم مثلاً کسی که در معرض سرمای شدید قرار گرفته باشد. یا بیماری که در کما است- در این افراد از روغن مالی استفاده می کنیم- در درمان بیماریهای سرد و بلغمی بیماران سوداوی، بیمارانی که دچار آلرژی و حساسیت توام با خارش  هستند و بیماریهایی مانند روماتیسم، آرتروز یا سائیدگی مفصل، علاوه بر غذا دارو از روغن مالی هم استفاده می کنیم.

روغن بنفشه: معتدل و سازگار با همه ی مزاجها

روغن زیتون و بادام تلخ: گرم و قدرت نفوذ زیادی دارند

روغن زنجبیل: گرمی زیادی دارد ممکن است آلرژی زا باشد

روغن سیاهدانه: گرم و معتدل

روغن کنجد: گرم و خشک. درمان فراموشی بر ملاج سر مالیده شود

روغن اسفند: گرم، برص

روغن نیلوفر: سرد و مرطوب

روغن خشخاش: سرد و خشک

حمام سرکه برای مزاجهای گرم مناسب است- لباسهای صنعتی مانند مواد پلاستیکی، ابری،قالی های ماشینی سرد هستند. لباسهای طبیعی مانند پشم و پر و پنبه و قالی دست باف گرم هستند- در افراد گرم مزاج در صورت نیاز به استفاده از عسل بهتر است عسلهایی که رو به سردی دارند استفاده کنند مثل عسل گشنیز و در مزاجها عسل گرم مانند عسل با بونه یا عسل جنوب

غذاهای بویایی: غذای بویایی غذای مغز است- ( بو غذای مغز است ) آنچه استشمام می کنیم غذاست. بوها در ذائقه انسان تاثیر زیادی دارند مغز سرد را با بوهای گرم مانند گل نرگس، گل مریم، گل یاس، گل محمدی، گلاب، مشک و عنبر و ... گرم می کنیم – گلاب در هنگام خواب مغز را شاداب، حجم و عمق آن را زیاد می کند- برای داشتن نشاط و هوش باید مغز را گرم کرد- در بیماریها آلزایمر و افسردگی مغز را گرم می کنیم- در میگرن سرد از بوه های گرم استفاده می کنیم .

بوهای سرد مانند بوهای اسیدی- سرکه- ترشی ها – بوی متعفن

برای تشخیص میگرن گرم از میگرن سرد : اگر بیمار با استشمام بوی سرکه احساس رضایت و بهبودی کرد میگرن از نوع گرم است و اگر سردرد بدتر شد میگرن از نوع سرد است.

داروهای بیهوشی هم سرد هستند. ( افزایش بلغم یا سودا )

غذای انسی : بهترین زندگی آن است که در آن همدلی باشد. همه ی انسانها نیازمند غذای انس هستند، اگر بهترین غذا سر سفره باشد ولی انس و مهربانی نباشد غذا مثل زهر مار است- اگر هنظل ( هندوامه ابوجهل ) بخوری ولی از دست انسان خوش رو و خوش برخورد باشد لذت آن بیشتر از خوردن شیرینی از دست اسنان ترشرو و بداخلاق است- اگر خیلی گرسنه و خسته باشی ولی اوقات خود را با فردی که دوست می دارید بگذرانید خستگی و گرسنگی را فراموش خواهید کرد- غذای انس عمر را زیاد می کند، جسم و روح را گرم می کند- بهترین غذاها برای روح انسان انس عمر را زیاد می کند، جسم و روح را گرم می کند- بهترین غذاها برای روح انسان انس و الفت و مهربانی است ولی در این میان انس با خداوند بالاترین مرحله است. ( قلب مومن حرم خداست ) این نوع انس بهترین و زیباترین نوع انس می باشد. در حدیث قدسی آمده که اگر بندگان من بدانند شدت علاقه ی من به آنها چقدر است از شدت فهم و محبت رگهای گردنشان پاره پاره می شود. ما مسلمانان در رابطه با انس ثروتمند ترین مردم جهانیم.

غذای جنسی: همه ی انسانها در رابطه با غذای جنسی و نیاز آن مانند طفل هستند- قوه ی جنسی تابع مزاج، جنس، سن و موقعیت جغرافیایی و مزاج غذای غالب آن منطقه است- مثلاً در مناطق گرمسیری مانند عربستان افراد دموی بیشترند و مشاهده می شود تعداد زوجها بیشتر است- در اروپا مخصوصاً اروپای شرقی این مساله کمتر است- افراد بزرگسال هم نیاز به محبت دارند همه ی انسانها به محبت محتاجند ولی کمی زبان نیاز متفاوت است- مثلاً بچه با گریه کردن به مادر می فهماند که نیاز به محبت و بغل کردن دارد- انسان باید همیشه محیطی برای ابراز لطف پیدا کند و ابراز مهرورزی باید فراهم شود- در دین مبین اسلام توصیه شده افراد با همدیگر مصافحه و معالقه داشته باشند، دست دادن با یکدیگر موجب تبادل انرژی می شود. هم انرژی موجب گرمی روان می شود-

نکته: حکیمان طب سنتی و ایرانی می گویند اگر طبیب درمان بیماری خود را از اصلاح غذایی آغاز نکند گویی برگشتن بیمار؟

به جرات می توان گفت بیشتر بیماریها با اصلاح تغذیه پیشگیری و درمان می شود- در طب سنتی و اسلامی، تئوری بنیادین به نام اخلاط چهار گانه و مفاهیم سردی و گرمی وجود دارد که اساس این طب و همه ی راهکارهای بهداشتی و درمانی آن براساس این تئوری بنا نهاده شده است- اصول تغذیه از تئوری اخلاط اربعه و سردی و گرمی پیروی می کند-

نکته مهم: تغییر یک دفعه ی عادت غذایی بیمار را اذیت می کند پس عادات غلط غذایی را کم کم ترک می کنیم حداقل زمان ممکن برای ترک عادات غلط غذایی 40 روز است.

اشکالات عمده ی غذایی در سفره ایرانی:

1- زرشک پلو با مرغ، گردو- کشمش- زعفران- باقالا پلو با ماهی ، همراه با دوغ و نوشابه: در صورت مصرف زیاد غلظت خون ایجاد می کند- و اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید میکند- ماهی، مرغ، برنج، زرشک، سالاد، آبلیمو،ماست،روغن نباتی، باقلا همگی سرد هستند و بلغم زا که همراه با آنها باید از غذاهای گرم مانند فلفل سیاه، کنجد، عسل، سیاهدانه، زیره، زنجبیل، آویشن،گردو و ... استفاده کرد. می توان کشمش پلو را توام با مرغ و گردو استفاده کرد- ماهی را می توان همراه شوید پلو و کمی پیاز و گردو استفاده نمود- سیر هفته ای دوبار برای سردی زیاد

2- خوردن ماست و دوغ با غذای گوشتی، گوشت گوسفند، مرغ، ماهی، بسیار مضرات و طبق گفته ی حکما خلط خام و بلغم فراوان تولید می کند- یکی از علل مهم پیسی یا برص یا _
( ویتیلیگو ) از نظر طب اسلامی مصرف دوغ و ماست با گوشت ذکر شده است. در سالاد طب سنتی برای گرم شدن از روغن زیتون استفاده می شود. ( سالاد را می شود کمی با غذا خورد به شرط اینکه با مصلحات باشد و در فصل گرما باشد ) سوپ در فصل سرما، سالاد در فصل گرما

3- حذف سبزی از سفره و جایگزینی آن با سالاد: بر طبق گفته ی ائمه سبزی برکت،آرایش و زینت سفره است- طبغ اغلب سبزیها گرم است، دارای فیبر بوده که باعث بهبود هضم غذا و مانع یبوست می شود. مواد معدنی زیاد و انواع ویتامینها را دارد- در زخم معده و اثنی عشر باید میوه سبزی حذف و از کمپوت استفاده شود چون گرم هستند اثر سبزی ها )

اما سالاد مرسوم هضم غذا را مختل و نفخ معده ایجاد می کند به خصوص اگر به آن سس مایونز اضافه شود. سالاد طب سنتی همراه با روغن زیتون، نعنا، آویشن، فلفل، می باشد. با کمی آبغوره یا آبلیمو- ( سالاد شیرازی ) سالاد برای افراد دموی و پرخور قبل از خوردن غذای اصلی مفید است. ( ماستو خیار- ماست و اسفناج- افراد صفراوی کمی می توانند استفاده کنند )

4- خوردن زیاد عدسی: عدس غذای سودازا است و غلظت خون ایجاد می کند- در صورت استفاده از مصلح آن استفاده کنند- در عوض به جای عدس می توان از نخود استفاده نمود- نخود صفرازا،گرم و خون ساز است- در طب سنتی از حبوباتی مثل لوبیا، عدس، ... تاکید چندانی نشده ولی برای نخود بسیار تاکید شده است زیرا خواص آن بسیار زیاد است از جمله افزایش حافظه، تقویت قلب. خون سازی- استخوان سازی- افزایش توان جنسی- سم زدایی بدن- جلوگیری از سفدی مو و دهها خاصیت دیگر- هفته ای 1 بار( غلظت خون در همه ی تبعها می تواند باشد ) به همین دلیل در تغذیه ی سنتی ایران نخود جایگاه ویژه ای داشته که امروزه برعکس شده است.

5- پنیر: مصرف آن به تنهایی بسیار مضر و بلغم زاست- بهتر است پنیر همراه با گردو، آویشن، عسل، نعنای خشک و سبزیهای معطر و گرم باشد- همچنین سیاهدانه و زیره هم مناسب است. بهترین اینها گردوست-

پنیر به تنهایی فرد را دچار سستی و بی حالی و کندی در یادگیری می کند-

6- شیر: شیر بهتر است همراه با عسی یا گلاب یا خرما و کمی هل ( ضد نفخ و گرم و خشک ) استفاده کرد-

ماست را بهتر است با نعنا، زیتون، آویشن، کاکوتی، سیاهدانه، پونه مصرف کرد-

دوغ هم مانند ماست. کره همراه با عسل، شکرسرخ، ادویه ی قابضه

کشک را همراه با سیر، نعنا خشک، پونه کوهی، زیره، سیاهدانه استفاده کرد- بهتر است همیشه لبنیات را همراه با مصلحات استفاده کرد- ( تبخال احتمالاً از کبد کرم است)

7- حذف سرکه از غذا: یکی از ظلمهایی که توسط گروهی از همکاران پزشک دامن زده می شود حذف سرکه است به عنوان اینکه برای اعصاب مضر و سبب زخم می شود پیامبر علیه السلام می فرمایند: در خانه ای که سرکه باشد فقر وارد نمی شود. سرکه جزء ثابت سفره های ائمه بوده است- طبق تخقیقات انجام شده سرکه در کاهش کلسترول و تری گلیسرید و قند خون اثر داراد- سرکه ی سیب سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جریان خون در رگهای بدن- کمک به هضم غذا- صفرابر- ضد عفونی کننده ی غذا و از بین برنده رسوبات و املاح مضر بدن- افراد دموی و صفراوی بهتر است همیشه همراه غذا مقداری سرکه یا ترشی های دیگر مصرف کنند-  مصلح ترشی: سیاهدانه و سبزیهای گرم ) – طبیعت سرکه سرد است، اگر طبع سوداوی و بلغمی در مصرف آن زیاد روی کنند سبب ضعف اعصاب و بی حالی و افت فشارخون در آنها می گردد و ممکن است مضراتی برای آنها داشته باشد. لذا بهتر است این افراد سرکه را با عسل و یا شیره مصرف کنند-

8-   تنوع خواری و مصرف اقلام متعدد:

9- در یک وعده غذایی از نظر طب سنتی و اسلامی غلط و مضر است و سبب به هم خوردن تنظیم دستگاه گوارش می شود- استفاده از چند قلم مواد غذایی باعث اختلال در کار آنزیمهای هاضمه شده و هضم غذا را مختل می کند و به دنبال آن ناراحتی گوارشیدر طول زمان بروز می کند. یکی از رموز سلامتی از نظر طب سنتی و اسلامی ساده غذا خوردن است-

وعده غدایی: وعده ی غذایی ظهر از نظر طب اسلامی و سنتی مضر و سودازاست و در نهایت باعث غلظت خون می شود- در طب اسلامی توصیه ی زیادی به دو وعده غذا شده یکی صبح و دیگری غروب و ابتدای شب افراد بلغمی و دموی که می خواهند لاغر شوند یکی از بهترین رژیمهای غذایی آنها حذف وعده ی نهار است.

ریزه خوری و تعداد دفعات زیاد غذایی: در طب سنتی و اسلامی ریزه خوری بسیار مضر برای دستگاه گوارش است، وعده های متعدد اما کم غذا ( به ویژه اقلامی مثل چیپس و پفک و کیک و... ) ناراحتی دستگاه گوارش و کاهش طول عمر می شود. ( تنوع خواری در طب جدید نه تنها مضر معرفی نشده بلکه مفید و واجب شمرده شده است )- در طب سنتی بین وعده های غذایی می توان از میوه جات استفاده کرد-

1- حذف مصرف صحیح آجیلها: آجیلها برای کاهش چربی خون، غلظت خون، سلامت قلب و کبد، افزایش کارکرد مغزی مفید و لازم می باشد- طبق تحقیقات انجام شده مصرف روزانه مقداری آجیل بین 15-5 سال به طول عمر آدمی می افزاید. مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز توصیه شده ( همراه با پوست ) چون بادام و گردو بعد از خارج شدن از پوست پس از چند روز درصد قابل توجهی از خواص خود را از دست می دهند بنا به نظر بعضی اساتید پوست بادام مصلح آن است- آجیلها برای پاک سازی کبد، تقویت استخوان- رشد قدی اطفال- افزایش ضریب حافظه- افزایش بنیه و توان و ... توصیه شده است.

2- آجیلها منظور: بادام- پسته- فندق- گردو است ( 4 مغز )

3- میزان مصرف: سوداوی و بلغمی   14 عدد از هر کدام

صفراوی و دموی 0 گرم مزاجها)    7 عدد از هر کدام

مصلحات: گردو:انار ترش- سکنجبین- خشخاش- ترشی های طبیعی

فندق: آب عسل- شکر سرخ- شربت- به سکنجبین

بادام زمینی: عسل- مصطکی

پسته: زردآلو- انار ترش- سکنجبین- آلو- سرکه

آجیلها به غلط برای کبد معرفی شده ه اند که از نظر طب سنتی اینطور نیست ولی کسانی که صفراوی مزاج هستند باید کمتر مصرف کنند یا با مصلحان مصرف کنند.

 

11-   مصرف صحیح ادویه جات: باور غلط و مصطلح دیگری که از سوی برخی پزشکان تقویت می شود، مضر بودن ادویه است. تنها مورد احتیاط مصرف آن در طبابع صفراوی است که خود گرم و خشکند- مصرف ادویه به همراه غذا در طبابع سرد عامل فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش است – ادویه باعث کم شدن بلغم اضافی معده و رطوبت نابجای بدن می شود با مصرف مداوم و بلند مدت بلغم و سوداوی نابجای بدن کاهش می دهد و در درمان بیماریهای ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است از جمله بیماریها مثل آرتروز و درد مفاصل- نفخ معده- کاهش حافظه – صرع سرد- شب ادراری- عفونتهای زنانه- آلزایمر- افسردگی ها- کند ذهنی- کاهش درد مفاصل موثر است- افرادی که قند خون می گیرند معمولاً پیش از بالا رفتن قند در بدن صفرای آنها زیاد می شود و با افزایش سن ( 40 به بالا ) بلغم و سوسودای آنها زیاد میشود- دیابت در اینها (دیابت چاق نوع 2 )بیشتر بر اثر افزایش بلغم و سوداست- دیابت نوع1لاغر در سنین کودکی رخ می دهد و این افراد بیشتر صفراوی و سوداوی هستند.

 

12-   مصرف میوه همراه غذا: تمام میوه جات از نظر طب سنتی و اسلامی به جز انار و زیتون نباید همراه غذا مصرف شوند- بهتر است میوه ها به تنهایی و بین وعده های غذایی مصرف شوند- و میوه به فصی باشد- میوه ی کال و نرسیده بهتر است استفاده نشود-

نکته: خیار سبز و گوجه فرنگی که طبع سرد و تر دارند بهتر است در فصل تابستان استفده شوند.

در فصلهای دیگر استفاده نشود اگر ضرورت داشت با مصلحات استفاده شود-

13-   مصرف نکردن مصلحات غذایی: ( از دیار بیماریهای گوترشی، سوداو بلغم ) – هر غذایی در طب سنتی و اسلامی دارای 1 یا چند مصلح می باشد. منظور از مصلحات بهبود هضم و جذب یعنی نوعی ماده ی غذایی یا گیاهی که مصرف آن به همراه غذای مورد نظر در اصطلاح و تعدیل یا کم کردن عوارض جانبی احتمالی آن غذا اثر خواهد گذاشت- هضم غذا را بهتر و جذب و اثر گذاری غذا را در بدن زیاد خواهد کرد- متاسفانه امروزه اکثر مصلحان مورد استفاده قرار نمی گیرند. به همین علت بیماریهای گوارشی و بیماریهای ناشی از سودا و بلغم و ... در جامعه زیاد شده است.

1- اقلام و غذاهای وارداتی: اکثر اقلام و غذاهای وارداتی غرب مثل ماکارونی، چیپس، پفک، سوسیس، کالباس، همبر، کنسروها، سس مایونز، شکلات و بیسکویتها اکثراً یبوست زا و مضرند-

1- ایستاده غذا خوردن: این حالت و حتی نشستن پشت میز و روی صندلی و کفش به پا داشتن در حال غذا خوردن سودا زاست و خون را به شدت غلیظ می کند.

1- سالاد الویه : جزء غذاهای بسیار سرد است و بلغم زیاد دارد لذا باید با ادویه های گرم نظیر فلفل، آویشن و زیره مصرف شود.

به دلیل وجود مواد شیمیایی سرطان زا درس مایونز بهتر است هنگام تهیه ی سالاد الویه از سس خانگی استفاده شود-

1- تند تند غذا خوردن: غذا باید به آرامی خورده شود و کاملاً جویده شود، تند غذا خوردن سبب ترشح ناقص آنزیمهای گوارشی شده که هضم غذا را مختل می کند- بر طبق فرمایش معصومین مدت زمانیکه سر سفره می مانیم جزء عمر حساب نمی شود-

1- نگاه کردن به غذا: بهتر است غذا مزه مزه شود و به آن نگاه شود- در هنگام غذا خوردن به کارهای دیگر همچون نگاه به تلویزیون- خواندن روزنامه و کارهای دیگر نپردازیم- حتی توصیه شده آب را مزه مزه کنیم. آب را در روز ایستاده و در با درست راست نشسته و در سه مرتبه بنوشیم.

1- مصرف غلط ماست و اسفناج: مصرف ماست با اسفناج به دلیل تشکیل اگزالات کلسیم مولد سنگ کلیه و مثانه است- در صورت استفاده ماست با اسفناج می توان با آن مصلح زعفران یا کردو استفاده کرد-

<-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

[ یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:46 ] [ لقمان محمدیان ]

«جلسه پنجم»

قبل از هر درمان به 3 اصل مهم و جدی باید توجه داشت:

1- حتی المقدور با غذا درمان کرد نه با دارو

2- تا می توانید با داروی ساده درمان کنید

3- تا می توانید با معجون ساده درمان کنیم نه مرکب

تغذیه:

دستورات تغذیه مخصوص هر مزاج:

مزاج گرم و خشک: از هوای تازه و خنک استفاده کنند. در رژیم غذایی بیشتر از میوه و سبزی و کمتر گوشت استفاده کنند- مصرف آب و مایعات + چند قطره آب لیمو ترش تازه- حداقل 6-5 ساعت خواب شبانه- حداکثر 1 ساعت خواب پس از ناهار-( روزانه ) – فعالیت جسمی و ورزشی در هوای خنک صبح زود یا شب- به علت خشکی پوست می توانند بدن خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنند- از محیطهایی که دچار هیجان و خشم می شوند پرهیز کنند- پرهیز از غذاهای گرم و خشک و در صورت استفاده با مصلحان باشد- مصرف بیش از حد تخم مرغ ، سیر، پیاز، ادویه های تند و تیز، گوشت قرمز، بادمجان، موز، خربزه، آناناس، طالبی، انجیر، گردو، پسته، فندق، نارگیل، سیاهدانه، ریزه خواری، زیره، زنجبیل، دارچین، زعفران، آویشن، ارده و عسل، عسل

غذاهای مفید: انواع مرکبات، انار، شاتوت، خیار سبز، سیب کامل، گلابی، آلبالو، گیلاس، شفتالو، گوجه سبز، زرشک، هندوانه، کدو، سوپ جو، پاچه ی گوسفند همراه با آلو بخارا سبزی مانند کاهو- اسفناج، لیم ترش تازه، گریپ فوروت، سکنجبین، شیر خشت، خاکشیر، عناب، ترنجبین، تمرهندی، ترشی های طبیعی- رب انار- عرق کاسنی و شاطره مفید و بهترین نوشیدنی بای این افراد است.

مزاج گرم و خشک و استعداد بیماریها: صفرا اگر زیاد شود به سودا تبدیل می شود پس بهتر است غذاهای دریایی کمتر بخورند.

این افراد در صورت عدم رعایت دستورات غذایی استعداد زیادی برای ابتلا به بیماریهای اضطراب تنش فکری- اسهال خونی- التهاب کبد- لکه بینی در خانمها- افزایش خونریزی عادت ماهانه- در آقایان انزال زودرس، سرفه های خشک، بی خوابی، سوزش ادرار بدون علت- لاغری شدید- شوره سر ( به علت تعریق زیاد) و ... دارند.

دستورات غذایی مزاج گرم و تر:

استفاده از انواع میوه جات و سبزیجات، استفاده از گوشت و غذای دریایی، پیاده روی حتی المقدور صبح زود حدود 30 دقیقه- 7-6 ساعت خواب شبانه- زود خوابیدن و زود بیدار شدن- در تابستان نیم ساعت ساعت خواب روزانه برای آنها مفید است- استفاده از غذاهایی با فیبر بالا یا پر حجم مثل کاهو، اسفناج، گوجه فرنگی، خیار، حجامت یا فصد سالی 2 یا 3 بار برای آنها خیلی خوب است- بهتر است در فصل بهار و تابستان انجام شود- کم خوری- غذای کم کالری بخورند- مانند سالاد قبل از غذا تا اشتهای زیاد آن ها مهار شود ( کم کالری و پر حجم )

کلاً مصلح غذاهای گرم، آبلیمو و آبغوره است و مصلح غذاهای سرد عسل است. مصلح سوپ جو، فلفل است.

برخی از پرهیزهای مزاج گرم و تر:

صرف بیش از حد ادویه جات تند- غذاهای شور- ( خیارشور) گوشت زیاد- غذاهای نشاسته ای – چرب- تخم مرغ- خرما- کشمش- انبه- بادام- پسته- موز- فندق- آناناس- انجیر- انگور- سیر- بادمجان- گوشت گوسفند و ...  

در صورت نیاز و ضرورت کم و با مصلحات مصرف شود.

غذاهای مفید:

نوشیدن آب خنک + آب لیمو ترش تازه، آب زرشک، کاهو، خیار، سیب کامل، انار، نارنگی، پرتقال، گلابی، نارنج، تمرهندی، لیمو شیرین، آلو بخارا و ...

مزاج گرم و تر و استعداد بیماریها:

 این افراد در صورت عدم رعایت دستورات بیشتری برای بروز بیماریهایی مانند سردرد- یرخوابی- ادرار خونی- خستگی- تپش قلب- چاقی و ... می شوند.  

دستورات غذایی مزاج سرد و تر:

روزی دو وهده غذا- زیرا توانایی هضم دستگاه گوارش آنها کم است. ورزش و فعالیت جسمی مرتب- راه رفتن نیم ساعت قبل از صبحانه و ربع تا نیم ساعت بعد از شام- حداقل 8 ساعت خواب مناسب لازم دارند- شب زود بخوابند و قبل از طلوع آفتاب بیدار شوند تا از ایجاد بلغم اضافی جلوگیری شود- خواب روز توصیه نمی شود- از هوای محیط مرطوب و خواب و استراحت بیش از اندازه که موجب سردی و تری می شود باید پرهیز کنند- پوشیدن لباس مناسب – گرمای کافی در هوای مرطوب، حمام گرم و خشک یا سونای برای رفع بلغم مفید است- خوابیدن در طی روز و یک ساعت قبل از غروب برای اینها مضر است موجب افزایش بلغم و سنگینی سر و التهاب سینوسها و کند شدن رفتارهای مغزی می شود.

برخی از پرهیزهای مزاج سرد و تر:

پرخوری- مصرف غذاها بدون مصلح- ( لبنیات بدون مصلح ) ترشی ها- سرکه- برنج- عدس- سیب زمینی- سوپ جو- میوه های ترش و کال سوداست- هندوانه- خیار اگر خواستند بخورند با پوست باشد- گوجه فرنگی- گوشت گاو- قارچ- در صورت ضرورت حتماً با مصلحات مصرف شود. آب یخ- نوشابه های گازدار

غذاهای مفید:

گوشت شتر- بره- بوقلمون- کبوتر- مرغ محلی- میوه هیا رسیده و شیرین مانند سیب کامل- طالبی- به- نارگیل- گلابی- ادویه جات و هل- دارچین- زنجبیل- زعفران- فلفل سیاه و قرمز- آویشن- رازیانه- سیر- شلغم- هویج- سبزی های گرم: ریحان- جعفری- نعنا- تره- مرزه- ترخون- نوشیدنی گرمی بخش: دم کرده دارچین- زنجبیل- اسطوخودس- گل گاو زبان- بذرهای ملین مانند: خاکشیر- تخم ریحان- خشکبار: بادام- گردو- فندق- پسته- کنجد- ارده و عسل- شیره و خرما- در صورت استفاده از برنج و حبوبات از ادویه گرم مانند زیره سیاه و سبز- زنجبیل- دارچین- هل و زردچوبه استفاده شود. پودر سیر+ ماست هفته ای دو بار نه هر روز

مزاج سرد و تر و استعداد بیماریهای آنها:

صرع سرد- سردرد- سینوزیت- آسم- عطسه و سرفه- التهاب و بزرگ شدن لوزه ها- ضعف هضم- شب ادراری- دردهای مفاصل- ترشحات رقیق رحمی در خانمها- بی نظمی در قائدگی- کم خونی

دستورات غذایی مزاج سر و خشک:

 این افراد دارای پوست خشم بوده و باید پوست خود را با روغن های گرم مانند زیتون و نرم کننده و کنجد چرب کنند. روغن بادام تلخ و سیاهدانه بیشتر برای کاهش درد بکار می رود کمر درد یا درد یا درد عادت ماهیانه.

15-10 دقیقه پیاده روی بعد از شام برای آنها مفید است. از مایعاتی مانند آب هویج- آب سیب- و مایعات+ چند قطره آب لیمو ترش استفاده کنند- حمام باآب ولرم و ماساژ بدن با روغنهای گرم مفید است- هر 12 ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنند- مسافرت به مناطق مرطوب و معتدل- حداقل 6-5 ساعت خواب شب- خوابیدن در طی روز مضر است- از هوای بد و خشک مثل پاییز و محیطهای سرد و خشک و فعالیتهای که موجب افزایش سردی و خشکی شود و مانند فعالیت در محیط های سرد و خشک مثل سردخانه ها خودداری کنند- از بی خوابی خودداری نمایند.

افسردگی و غم و تنهایی و استفاده مداوم از رایانه، تماشا کردن زیاد تلویزیون، فیلمهای مبتذل و صحنه های مبتذل و کارهای خلاف شرع، سودا است و سودا را افزایش می دهد-

برخی از پرهیزهای مزاج سرد و خشک:

مصرف بیش از حد و بودن مصلح لبنیات- بادمجان- مصلح بادمجان کشک است- غذاهای نمک سود غذاهای شور- نمک- ماهی دودی- ماهی شور- خیارشور- پنیر شور- گوشت گاو و گوساله و حیوانات پیر- غذاهای مانده و فریز شده- کاهو مصلح سرکه انگبین- ماهی + گردو- ترشی + سیاه دانه- سرکه – تمرهندی- آبغوره و آبلیمو در حد کم مجازات – سیب زمینی- گوجه فرنگی- درت- میوه های ترش مثل آلو ترش- انارترش- تمشک- پرتقال- گریپ فوروت- در صورت استفاده از میوه های دارای مزاج سرد بعد از مصرف می توانند 2-1 ق غ عسل مصرف نمایند-

غذاهای مفید برای مزاج سرد و خشک:

گوشت بره- شتر- کبوتر- گنجشک- سار- مرغ محلی- تخم مرغ عسلی- سیب با پوست و دانه گلابی- طالبی- به- انگور- آب نارگیل- در صورت مصرف برنج حتماً از زیره سیاه و زعفران یا به صورت شوید پلو باشد- سبزی های گرم مانند نعنا ریحان ترخون جعفری تره ساقه کرفس شلغم عسل کشمش انجییر خرما هل دارچین زنجبیل و ...

استفاده از بذرهای ملین مانند خاکشیر- تخم ریحان – قدومه شیرازی به سالاد فصل + مقداری جوانه گندم – فرنی بادام- نخودآب- ارده عسل- ارده + شیره خرما- انگور- پسته- گردو- فندق- نان سنگک کنجدی با کره محلی- قندهای مرکب معمولاً تاثیری روی دیابت ندارند- قندهای ساده اثر می گذارند.

مربای به- بالنگ- شقاقل

مزاج سرد و خشک و استعداد بیماریها:

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات گفته شده استعداد بیشتری برای بروز بیماریهای زیر دارند: بی خوابی در آنها شایع است. گرفتگی رگهای قلبی- گرفتگی رگها در اندامهای مختلف بدن- لخته شدن خون- نفخ روده و معده نه به اندازه بلغمی ها- درد معده- سوزش معده- خشکی پوست- ترک پوست مخصوصاً ناحیه ی پاشنه پا- افسردگی- پسوریا و سپس اداء الصوف- بیماریهای روانی ( مالیخولیایی خندان)- اسکیزوفرنی ترک سودا و صفرا- بزرگی طحال ( رسوب سودا بیشتر در طحال است ) .

تعریف غذا:

از فرآیند اثر 4 رکن طبیعی و 1 رکن معنوی غذا پدید می آید. غذای انسان بخش خوراکی و بخش غیر خوراکی دارد که به 8 نوع تقسیم می شود.

1- غذای بلعیدنی و نوشیدنی

2- غذای شنیداری

3- غذای پنداری

4- غذای دیداری

5- غذای بویایی

6- غذای جذبی

7- غذای انسی هر مردی که سرحال است زن خوبی دارد

8- غذای جنسی

1- غذاهای بلعیدنی و نوشیدنی:

در این مورد دستورات زیادی داریم از جمله آداب غذا خوردن و وعده های غذایی- تنظیم مزاج با غذا براساس سن- تنظیم مزاج غذا با فصل و شرایط اقلیمی- تمام دیتورات طب اسلامی به صورتی است که جذب بزاقی بیشتر شود و در مواقع غذا خوردن، بزاق بیشتری ترشح شود. مثلاً لقمه ی غذا به خوبی جویده شود تا بزاق بیشتری ترشح گردد.

مجموعه ی آنچه اسنان می نوشد یا می بلعد به دو دسته تقسیم می شود: غذاهای برتر شاول آب- عسل- نان- خرما- انجیر- زیتون- انار- سیب- انگور- کشمش- شیر- بادام-

غذاهای پست: در قرآن کریم در سوره بقره ازآنها به عنوان غذاهای پست نام برده شده- بقره / 61

بقلها و فتائها و فودها و عدسها و بصلها – سبیجات- خیار- سیر- عدس- پیاز

عدس- پیاز- سبزی- خیار- سیر

بعضی از گیاهان درک و فهم بیشتری نسبت به سایر گیاهان دارند مانند خرما- زیتون- ( کود انسانی به عنوان یکی از بهترین کودها برای رشد گیاهان می باشد ولی اگر به درخت زیتون کود انسانی بدهند رشد نمی کند) در جنوب ایران برای کاشت خرما، از افراد مخصوص و با ایمان استفاده می شود- در یونان قدیم برای کاشت درخت خرما از دختران باکره استفاده می کردند- عسل در قرآن کریم در چند جا به عنوان کلمه ی شفا نام برده شده است. خداوند تبارک و تعالی می فرماید ما به او وحی کردیم تا خاضعانه راههای ما را پیماید و تسبح گوی پروردگار باشد- امام علی علیه السلام می فرمایند: عسل هزار بیماری را درمان و از هزار بیماری پیشگیری می کند.( پیامبر علیه السلام) اگر مردی عسل بنوشد هزار نوع دارو وارد بدنش می شود و هزار نوع بیماری خارج می شود و اگر بمیرد در بدن او باقی می ماند.

بر شما باد خوردن عسل و سیاهدانه ( امام رضا علیه السلام )

هر کس عسل را ناشتا یا در زمان گرسنگی میل نماید بلغم خونش قطع می گردد. صفرایش می شکند و کاهش می یابد- سودایش قطع می شود-

ابو علی سینا معتقد است عسل حامل دارو به موضع درد است به همین خاطر اگر بخواهیم اثرات درمانی یک دارو را سریعتر دریابیم باید آن را با عسل مخلوط کنیم.

بر شما باد بر دو درمان عسل و قرآن. ( پیامبر علیه السلام ) در جایی دیگر می فرمایند: نزد من برای زن تازه زا، درمانی همانند خرما و برای بیماری درمانی همانند عسل وجود ندارد-

حضرت علی علیه السلام: عسل شفای هر بیماری ست و بیماری در آن نیست، بلغم را کم می کند. دل را جلا می دهد-

 

 

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:44 ] [ لقمان محمدیان ]
صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 ... 14 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ در جهت آموزش و ترویج پزشکی اسلامی راه ندازی شده است
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 47
بازدید هفته : 60
بازدید ماه : 206
بازدید کل : 91889
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


محکوم کردن توهین به پیامبر

تماس با ما
داستان روزانه