موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن
‏وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا‏ 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه طب جامع اسلامی شفای قرآن و آدرس shefateb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فرستادن به ایمیل

نگاه فوق تخصص گوارش و کبد

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

بدنسازی یکی از ورزشهای مورد علاقه جوانان امروز است و متأسفانه تمایل به داشتن اندام عضلانی و حجیم باعث شده بسیاری از آنها بدون توجه به عوارض و مشکلات کوتاه‌مدت و بلندمدت داروهای مکمل و هورمون‌ها، به مصرف این مواد روی بیاورند. یکی از داروهای پرمصرف، هورمون تستوسترون است که مصرف آن عوارض شدیدی دارد. در چند سال اخیر تعداد زیادی از ورزشکاران این هورمون را که در دسته هورمون‌های آنابولیزان قرار دارد، استفاده می‌کنند و ناآگاهی آنها از عوارض متعدد تستوسترون باعث شده مصرف آن به خصوص بین علاقه مندان بدنسازی فراگیر شود. اغلب این افراد پس از یک یا چند دوره مصرف، به دلیل بروز مشکلات مختلف مجبور به مراجعه به پزشک می‌شوند.

 

مصرف هورمون تستوسترون در ورزشکارانی که از آن برای افزایش توده عضلانی خود استفاده می‌کنند، باعث افزایش میزان آنزیم‌های کبدی، زردی شدید، غلظت هماتوکریت، خارش‌های طولانی مدت، یرقان کلستاتیک، سیروز یا حتی سرطان کبد شود. خیلی از ورزشکارانی که مثلاً زمینه تومور آدنوم در کبد داشته‌اند، در پی مصرف این هورمون به سرطان کبد مبتلا شده‌اند.

علاوه بر این، هورمون تستوسترون می‌تواند باعث بزرگ شدن پستان‌ها، بروز اختلال‌های چربی، بی‌نظمی در میزان الکترولیت‌ها و افزایش کلسیم در بدن شود. همچنین ثابت شده مصرف این هورمون خطر ابتلا به سرطان پروستات را به خصوص در افرادی که مشکلاتی مثل هیپوتروفی پروستات دارند، افزایش دهد. آنچه بیش از همه در مورد مصرف تستوسترون برای متخصصان گوارش نگران کننده است، عوارض کبدی این هورمون است زیرا این عوارض ممکن است تا مدت‌ها آثار بالینی خود را نشان ندهد و بدن فقط دچار خارش شود و فرد زمانی از مشکل خود با خبر شود که کار از کار گذشته و به درمان‌های جدی و حتی پیوند کبد نیاز باشد.

تستوسترون که یکی از هورمون‌هایی است که به طور طبیعی در بدن ترشح و باعث بلوغ مردان می‌شود ولی برخی افراد برای افزایش بافت عضلانی، آن را تزریق می‌کنند در حالی که مقدار بیش از حد طبیعی این هورمون بر سلول‌های هپاتوسیت کبد اثر می‌گذارد و باعث ایجاد عوارض جدی در این اندام می‌شود .

عده‌ای گمان می‌کنند عوارض مربوط به تزریق تستوسترون پس از دوره طولانی مصرف این هورمون بروز می‌کند، در حالی که بروز این عوارض به دوز مصرف بستگی ندارد و گاهی حتی با یکی یا دو بار تزریق ظاهر می‌شود حتی افرادی که محدود از این هورمون استفاده می‌کنند، از عوارض آن در امان نیستند. بهترین روش درمان مشکلات و عوارض ناشی از مصرف هورمون تستوسترون، قطع فوری مصرف آن است. کبد در طول مدت مصرف تستوسترون مانند یک اسب خسته است و به دلیل متابولیزه شدن دارو در کبد، مصرفش مانند شلاق زدن این اسب خسته خواهد بود و آن را از کار می‌اندازد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

نگاه پزشک فوق تخصص زنان و زایمان و ناباروری

 

دکتر ابوالفضل مهدی زاده

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

اگرچه در نظر بسیاری از ورزشکارانی که از تستوسترون به عنوان داروی مکمل بدنسازی استفاده می‌کنند، این هورمون مفید است اما فواید ظاهری آن باید در کنار عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت آن سنجیده شود تا نتیجه قابل قبولی به دست آید.

تستوسترون در مدت کوتاهی حجم بافت ماهیچه در ورزشکاران را افزایش می‌دهد ولی وجود بیش از حد طبیعی این هورمون در بدن باعث بروز علایم آندروژنی در خون و در نتیجه عوارضی نظیر جوش صورت، افزایش موهای زائد بدن، ریزش موی سر، عوارض کبدی و ناباروری می‌شود. مصرف تستوسترون به عنوان مکمل دارویی، ظرفیت و فعالیت محور هیپوتالاموس- هیپوفیز بدن را کاهش می‌دهد به همین دلیل در مواردی امکان دارد بیضه ها از کار بیفتد یا فعالیت آنها بسیار کم شود. این روند باعث مختل شدن نطفه سازی، کم شدن تعداد اسپرم ها و در نهایت نا باروری مردان خواهد شد. تستوسترون حتی در گذشته در کشور چین به عنوان یک ماده مؤثر در ناباروری مردان برای کنترل جمعیت به کار برده می‌شد که البته بعدها به دلیل عوارض جدی آن، استفاده از آن منسوخ شد. مکانیسم اثر این هورمون بسیار واضح است؛ هورمون تزریق شده به بدن، هیپوفیز را به اشتباه می‌اندازد و دلیل غلظت بالای تستوسترون را فعالیت زیاد بیضه‌ها تصور می‌کند بنابراین FSH و LH (هورمون‌هایی که از مغز ترشح شده و تنظیم کننده هورمون‌های تخمدان هستند) خود را کاهش می‌دهد تا فعالیت بیضه‌ها کاهش یابد بنابراین هم تعداد اسپرم‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم حرکت آنها کم می‌شود. البته همانطور که می‌دانیم تولید اسپرم در بیضه‌ها حدود 89 روز طول می‌کشد بنابراین میزان کاهش و اختلال (در این خصوص) با توجه به دوز دارو و مدت مصرف آن متفاوت است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

به گزارش افکارنیوز، محمد تقی انوشه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه درخت گیلاس از دو نوع ترش و شیرین است گفت: نوع شیرین آن را گیلاس و نوع ترش آن را آلبالو می گوییم.

دکتر انوشه با اشاره به اینکه این میوه بیشتر در مناطق کوهستانی کشت می شود افزود: این میوه ۱۰ تا ۱۵ درصد قند دارد و یک واحد آن تقریبا ۷۳ گرم یا یک فنجان کوچک که ۱۲ تا ۱۵ گیلاس است ۵۲ تا ۶۰ کالری دارد.

وی در ادامه در خصوص ویتامین این میوه اظهار داشت: ویتامین A,C فولیک اسید، پتاسیم، منیزیم، کلسیم از جمله ویتامین های مفید در این میوه هستند.

این متخصص تغذیه همچنین تصریح کرد: این میوه در موارد دارویی به عنوان یک گیاه قابض برای رفع خشکی حلق و ریه مفید است و به دلیل اینکه باعث هضم سریع غذای می شود توصیه می شود بعد از غذا خورده نشود.

وی در ادامه گفت: در پزشکی سنتی از گیلاس برای ناراحتی های کلیه و کیسه صفرا و نقرس استفاده می شود.

دکتر انوشه با بیان اینکه گیلاس گیاهی ضد باکتری است که برای جلوگیری از فساد دندان بکار می رود افزود: عصاره گیلاس تا ۸۹ درصد فعالیت آنزیم های عامل تشکیل پلاک دندان را متوقف می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به علت مزایای فراوانی این میوه برای بدن و پایین بودن میزان قند موجود در آن بیماران دیابتی نیز از این میوه می توانند استفاده کنند.

کد مطلب: 238299

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:این میوه را بعد از غذا نخورید!, ] [ 10:7 ] [ لقمان محمدیان ]

سبک تغذیه امروزی متاسفانه بسیار تغییر یافته و از آن طرف حجم مراجعات به پزشک و نوع بیماریهای نیز افزایش یافته است.

ریشه بسیاری از بیماری ها بی ارتباط به نوع تغذیه نیست .امام علی علیه السلام چهار راهکار را به فرزند خود امام حسن علیه السلام در خصوص نوع تغذیه توصیه می فرمایند که موجب بی نیازی از مراجعه به پزشک می باشد.


ایشان  می فرمایند:


ای فرزندم! آیا چهار دستور به تعلیم ندهم که با وجود آنها از علم طب ،بی نیاز شوی عرض کرد: بلی یا امیر المومنین علیه السلام


آنگاه فرمودند:


۱- ننشین کنار سفره غذا مگر آنکه گرسنه شوی


۲- و از کنار طعام برنخیز مگر آنکه اشتهایت به غذا باقی باشد


۳- غذا را بجویی


۴- و قبل از خواب جهت تخلیه به مستراح برو


پس و قتی که این چهار دستور را عمل کردی از علم طب بی نیاز خواهی شد


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:۴دستور حضرت علی(ع)برای بی نیازی از طبیب, ] [ 9:57 ] [ لقمان محمدیان ]

بادام 4 عدد
پسته 4 عدد
فندق 4عدد
بادام‌زمینی 4 عدد
پودر نبات 1 قاشق غذاخوری
با هم آسیاب شود و در 1 لیوان شیر جوشیده گرم 15 دقیقه خیسانده شود و 2 عدد خرمای بدون هسته اضافه شود.

ابتدا 2 عدد خرما و بعد بقیه معجون همراه با نان سنگک خورده شود و تا 2 ساعت بعد حتی مایعات هم خورده نشود تا شام خورده شود.
این دستور به ویژه برای افطار مناسب است.
 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:معجون مقوی , ] [ 21:21 ] [ لقمان محمدیان ]

شربت آب عسل
مواد لازم:
عسل 1 كیلو، آب 6 كیلو.
طرز تهیه:
عسل را با آب مخلوط كرده و روی حرارت ملایم بجوشانید و كف آن را مرتب بگیرید تا آب آن نصف شود.

این نوشیدنی به ویژه در فصل های سرد اگر همراه با آب داغ به صورت ناشتا مصرف شود برای پاکسازی دستگاه گوارش از بلغم ها و مواد چسبنده بسیار مفید است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:طرز تهیه آب عسل طبی, ] [ 21:19 ] [ لقمان محمدیان ]



یکی از طرق استفاده از میوه بِه دم نوش آنست.که مراحل آماده سازی بدین صورت است:

1-میوه بِه را رنده کرده و روی پارچه ای تمیز گذاشته تا آبش کشیده شود.

2-بعد آنرا داخل ماهی تابه ریخته بدون روغن تفت میدهیم تا رنگش به قهوه ای تیره تغییر رنگ بدهد.

3-بعد از تفت دادن آنرا روی پارچه ای گذاشته تا کاملاً مانند چای خشک شود.

حالا دم نوش شما آماده است و میتوانید مانند چایی آنرا دم کرده و نوش جان کنید.

توضیحات:مراحل تفت دادن را نیز میتوانید روی بخاری نیز انجام دهید.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:دم نوش بِه ,طب سنتی طب قدیم, طب ایرانی, ] [ 18:3 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل


یکی از راههای لاغر شدن و داروی آرامش بخش چائی سبز می باشد.این دم نوش بخاطر تلخ بودن،اکثراً به مزاج زیادی از مردم خوش نمیاد.

حالا در اینجا ترکیبی معرفی میکنم که مزه تلخی چائی سبز را گرفته و یه دم نوش بسیار خوشمزه ای می شود.و می توانید این دم نوش را با نبات میل کنید.

چائی سبز1

بابونه%5

نعنا1


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:نوشیدنی چائی سبز, ] [ 18:1 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

اگر دنبال دم نوشی برای تقویت قلب می باشید ما دم نوش گل گاوزبان با سنبل الطیب را به شما معرفی میکنیم که بسیار مفید می باشد.که بصورت مساوی مخلوط نموده و مانند چائی دم نمائید.
اگر این دم نوش با نبات میل کنید بسیار خوشمزه می باشد.
پرهیزات:دوران حاملگی مصرف نشود.



موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:دم نوش تقویت قلب, ] [ 17:57 ] [ لقمان محمدیان ]

لبنيات

نوع مزاج

درجه

مصلح

پنير تازه

سرد و تر

2

مغز گردو، آويشن، عسل ، نعناع خشك سبزي هاي معطر

پنير كهنه

گرم و خشك

2

مغز گردو، آويشن عسل نعناع خشك، سبزي هاي معطر

خامه

سرد و تر

 

عسل

دوغ و ماست

سرد و تر

2

زنيان ،نعناع، آويشن، سير، كاكوتي، زيتون سياه دانه، پونه

سرشير

سرد و تر

 

عسل

شير پاستوريزه

سرد و تر

 

عسل ، گلاب

شير محلي تازه

گرو و تر

1-2

عسل ،گلاب

قرا قروط

سرد و خشك

2

انواع فلفل، زيره، سياه دانه

كره

گرم و تر

1-2

عسل، شكر سرخ، ادويه قابضه

كشك

سرد و خشك

2

گلنگبين، سير، نعناع خشك ، پونه كوهي

ماست چكيده

گرم و تر

1

مغز گردو، آويشن، عسل، نعناع خشك، سبزي هاي معطر

روغن يا كره گاو  گوسفند و بز:

روغن گاو از بقيه روغن ها بهتر و لطيف تر بوده، هر چه كهنه تر شود حرارتش بيشتر و رطوبت ان كمتر مي شود( روغن دو ساله در اول خشك مي باشد). تحليل برنده، بازكننده انسداد، نرم كننده پوست، چاق كننده بدن و ملين بوده، براي بيماري هاي مغز و اعصاب، بيماري هاي ريه و سرفه خشك بيماري هاي كبد و طحال مفيد است. منضج(معتدل كننده قوام اخلاط يعني غليظ را رقيق و رقيق را غليظ كرده و دفع مي نمايد.) بثورات و جوش ها بوده و در رفع ورم هاي پشت گوش، زير بغل و كشاله ران بخصوص در اطفال و زنان موثر است. اگر روغن كهنه را مرتب شب ها بر صورت بمالند و تا صبح بماند، لك صورت را پاك كرده و رنگ صورت را زيبا و صفا مي كند.

ماست:

مرطوب كننده، اشتها آور، چاق كننده تقويت كننده نيروي جنسي گرم مزاجان بوده و در برطرف كردن تشنگي موثر است. غذائيت آن از دوغ بيشتر است. ماست ديرهضم بوده، براي سردمزاجان و كساني كه معده سرد دارند مضر مي باشد. خوردن آن با اطريفل جهت تقويت معده و با برنج يا آرد بو داده برنج براي اسهال گرم مفيد است.



giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع لبنیات در طب سنتی, ] [ 17:45 ] [ لقمان محمدیان ]

گوشت نام یک ماده آلی است که در بدن بیشتر جانوران وجود دارد. انسان‌ها گوشت حیوانات را می‌خورند. گوشت غالبا همراه استخوان و مقداری چربی است و سرشار از پروتئین است

گوشت ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

آهو

گرم و خشك

2

سماق، گشنيز، مرزه، پختن با روغن بادام يا روغن كنجد، سكنجبين

اردك

گرم و خشك

2-1

پختن با ركه، كرفس، پونه، نخود، شويد، تره، دارچين، سكنجبين

بز

سرد و خشك

 

نمك، فلفل، پياز، دارچين، زيره ،ميخك، بادم، نارگيل، خرما

بلدرچين

گرم و خشك

2

روغن كنجد، روغن بادام، آب انار، روغن زيتون

بولقمون

گرم و تر

 

گشنيز، سماق

گاو

گرم و خشك

 

دارچين، فلفل، زنجبيل، پياز، سكنجبين، گلپر، سير، تره تيزك، زيره

گوزن

گرم و خشك

3

سركه ، آبغوره، روغن هاي گياهي

گوساله

گرم و تر

 

گشنيز، سماق، مرزه

گوسفند

گرم و تر

 

گشنيز، سماق، مرزه

پاچه

گرم و تر

 

گلپر سركه، مرزه، زنجبيل، دارچين

جگر سفيد

گرم و تر

 

شاه زيره، خيساندن در سركه و سپس كباب نمودن، دارچين

جگر سياه

گرم و تر

 

ادويه گرم، نمك، دارچين، گشنيز، شاه زيره، سركه، كباب نمودن

قلوه

سرد و خشك

 

كباب نمودن با روغن زيتون، نمك، فلفل، دارچين، مصطكي، شاه زيره

دل

گرم و خشك

 

آويشن، زيره، فلفل، گلپر،خواباندن در روغن كنجد و بعد كباب كردن

زبان

گرم و تر

 

طبخ با سركه و يا گشنيز خشك زيره، خولنجان،مرزه

مغز

گرم و تر

 

نمك، آويشن، دارچين ،زيره، ترشي هاي طبيعي

سيرابي

سردو  خشك

 

گلپر، سركه ، مرزه، زنجبيل، دارچين

شتر

گرم و خشك

 

جوشاندن با روغن زيتون ، پختن با نمك و شويد، فلفل، سركه، زيره

شتر مرغ

گرم و خشك

4

سركه، روغن

غاز

گرم و خشك

2

آب انار، زيره، دارچين، فلفل، زنجبيل

قرقاول

گرم و خشك

2-1

سكنجبين

گنجشك

گرم و خشك

2

آب انار، ابغوره، سكنجبين ترشی، دارچين، هل

كبوتر

گرم و خشك

2-1

پختن با آبغوره يا سركه، كاسني، كرفس، سماق، شويد، تره، نخود

كبك

گرم و خشك

2

ترشي هاي طبيعي ، سكنجبين

خروس

گرم و خشك

 

سركه، ابغوره ، ورغن هاي گياهي ، ادويه گرم، سكنجبين

سار

گرم و تر

 

آب انار، آبغوره، سكنجبين ترش مزه، دارين، هل

مرغ محلي

گرم و تر

1

ادويه گرم، سكنجبين

تخم مرغ

زرده تخم مرغ گرم و سفيده آن سرد است

 

ادويه گرم، نمك

انواع ماهي

سرد وتر

1-2

پختن با دنبه يا كنجد، زنجبيل، اويشن، عسل، گلنگبين ادويه گرم

تخم ماهي

گرم و خشك

2

زنجبيل، سكنجبين

ميگو

گرم و تر

2-1

سركه، شربت انار، شاه زيره، نعناع

كباب

گرم و خشك

 

سماق، گشنيز، فلفل، سكنجبين، اطريفل

اردك:

گرم ترين پرنده اهلي بوده و غذائيت آن زياد و دير هضم و نفاخ مي باشد چاق كننده بدن، دفع كنند بادهاي گرم و تقويت كننده نيروي جنسي مي باشد. خوردن زايد آن توليد خون غليظ مي كند به جز بازو و جگر آن كه خون صالح توليد مي كند. پيه آن گرم و لطيف و ملين و محلل است. سنگدان آن دير هضم بوده ولي اگر كامل هضم شود تقويت كننده معده و احشا مي باشد. تخم اردك غليظ تر و ديرهضم تر و غذائيت آن ضعيف تر از تخم مرغ است. بهترين شكل مصرف آن شكم پر كردن ان با پياز و روغن زيتون و ادويه مصلح ان مي باشد.

تخم مرغ:

زرده نيم برشت آن صالح الكيموس، كثير الغذا، مقوي قلب و مغز و نيروي جنسي و كساني كه خون زياد از دست داده اند مي باشد. براي بيماري هاي سينه، معده، روده، كليه و مثانه مفيد است. مداومت و زياد خوردن آن باعث سنگ كليه و ايجاد بيماري هاي پوستي مي شود.

شتر مرغ:

تحليل برنده باد و برطرف كننده بلغم مي باشد. خوردن گوشت آن براي فلج،لرزش، درد مفاصل و كمر، بيماري هاي سرد و رحم مفيد بوده و خوردن روغن پيه آن براي تكلم كودكان ورفع سردي بدن نافع است. ماليدن آن به بدن وپاها باعث سرعت حركت اطفال مي شود. ديرهضم بوده و براي گرم مزاجان مضر است.

نكته:

ماليدن پيه شترمرغ به بدن باعث فرار مارها از شخص مي گردد و در صورت نزديك شدن، ماربيهوش مي گردد.

گوسفند:

موافق ترين گوشت براي مزاج انسان بوده و دل و جگر و كليه آن براي تقويت قلب و كبد و كليه انسان مفيد است. گوشت آن كثير الغذا بوده و به سرعت هضم مي شود. توليد كننده خون صالح ، تقويت كننده بدن و چاق كننده مي باشد. خوردن مداوم گوشت خالص و بدون استخوان آنكه با سركه و عسل پخته باشند فوق العاده مقوي بدن بوده، مانع غش و رفع خفقان مي شود. زياد خوردن مغز ان باعث كند ذهني و فراموشی مي شود.

گوشت گاو:

چاق كننده، تقويت كننده بدن و ديرهضم مي باشد. خون غليظ توليد كرده باعث ايجاد بيماري هاي سوداوي مانند سرطان، جذام، ورم، طحال، بيماري هاي پوستي، وسواس، سياتيك، بيماري هاي مفصلي و صعود بخارات غليظ و بد بو به قلب و مغز و هم چنين زايمان زودرس مي شود. بهترين نوع آن گوشت گاو زرد و بهترين فصل خوردن آن فصل بهار مي باشد.

ماهي:

صالح الكيموس، زودهضم، مرطوب كننده، چاق كننده شيرافزا بوده، در گرم مزاجان محرك نيروي جنسي ، مصلح خلطهاي گرم مي باشد. براي بيماري هاي ريوي، ضعف كبد و كليه درد و پيچش روده موثر است. براي سردمزاجان و مرطوبين، افرادي داراي مغز  مرطوب و معده بلغمي مضر است كه با پختن در روغن گاو يا مصرف مصلحات گرم ضرر آن برطرف مي شود. كباب روي آتش بهتر از سرخ كردن آن در روغن است. ماهي را اگر در روغن سرخ كنند باعث تشنگي شده و دير از معده دفع مي شود. آشاميدن اب بلافاصله بعد از خوردن ماهي بسيار مضر و موجب بيماري هاي مزمن مي گردد. خوردن همزمان ان با شير و تخم مرغ و گوشت حيوانات خشكي بسيار مضر است.

تخم ماهي قطع كننده بلغم بوده و براي كليه و طحال ودفع بادهاي بدن مفيد است ولي براي افراد گرم مزاج مضر است.

مرغ:

مرغ جوان محلي و جوجه آن براي چاق كردن بدن، تقويت مغز و معده هاي مرطوب، تصفيه پوست صورت و صدا مفيد است. جگر آن كثيرالغذا، چاق كننده و ديرهضم مي باشد. دربيماري هاي صفراوي و گرم ، خوردن جوجه خروس مفيد است چون چربي ان كمتر از جوجه مرغ بوده و در بدن به صفرا تبديل نمي شود.

كباب:

همه كباب ها گرم و خشك مي باشند ولي درجه آن ها بر حسب نوع گوشت، متفاوت است. همه انواع آن محرك اشتها، توليد كننده خون صالح، تقويت كننده بدن و نيروي جنسي و گرم كننده كل بدن به خصوص كليه ها بوده، براي معده هاي مرطوب و كساني كه فصد يا حجامت كرده باشند بسيار مفيد است. خوردن اب بعد از آن به خصوص بعد از كباب ماهي بسيار مضر است.



giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع گوشت در طب ایرانی و طب سنتی, ] [ 17:44 ] [ لقمان محمدیان ]

صيفي جاتي كه رنگ زرد دارند موادي بنام بتاكاروتن هستند كه در بدن انسان تبديل به ويتامين A شده و براي ديده چشم بسيار مفيدند( در صورتي كه بعد از آن ها روغن زيتون خورده شود) سيفي جاتي كه از رنگ سبز برخوردار هستند داراي موادي بنام كلروفيل و اسيد فوليك بوده و براي خون سازي مفيدند.

صيفي ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

بادمجان

گرم و خشك

2

پختن با گوش بره، روغن گاوي تازه، سركه زيره، گلپر، انارو دانه انار

خربزه

گرم و تر

2

اب انار ترش سركه

خيار بوته اي

سرد و تر

2

نمك، رازيانه، زنيان، مويز، عسل، زيره، پوست كندن

خيار چنبر

گرم و تر

1

مصطكي انيسون

طالبي

گرم و تر

 

 انار ترش، سركه

فلفل سبز

گرم و خشك

 

صمغ عربي، صندل، گلاب

اقسام كدو

سرد و تر

2

اب عسل، ميخ، زيره، نعناع، نمك، روغن زيتون، فلفل، خردل، آب غوره

گرمك

گرم و تر

معتدل

آب انار ترش، سركه

گوجه فرنگي

سرد و تر

 

روغن زيتون

هندوانه

سرد و تر

2

پوست هنداونه، عسل ، گلنگبين

بادمجان:

تقويت كننده معده، مسكن دردهاي گرم، خوشبو كننده عرق و مدر مي باشد. موجب انسداد مجاري كبد و طحال، درد پهلو و لگن و توليد سودا شده و مصرف زياد آن باعث تيرگي پوست، درد چشم سوداوي و بواسير و كوليت مي شود. مصرف آن با روغن هاي ملين، ملين طبع و با سركه قابض مي باشد. براي مصرف بادمجان بايد آن را پوست كنده و خرد كنيد. سپس روي آن نمك بپاشيد و در يك كاسه اب قرا دهيد تا اب ان سياه شود. اين كار را چند بار تكرار كنيد تا ديگر آب سياه نشود.

خربزه:

مدر، ملين شيرافزا، عرق آور، محرك اشتها و دافع سودا بوده، باعث تقويت نيروي جنسي مي شود. آشاميدن جوشانده 6 گرم پوست خشك ان، جهت دفع سنگ كليه و مثانه مفيد است. ماسك خربزه جهت شفافيت پوست و رفع لك صورت مفيد است. مصرف زياد ان در گرم مزاجان باعث التهاب ملتحمه مي شود. خربره و هندوانه بايد مابين دو وعده غذاي مصرف شوند. خوردن ان ها بلافاصله بعد از غذا، باعث فساد غذا در معده شده و ناشت خوردن ان نيز مضر است.

 

 كدو سبز:

ملين، مدر ادرار و عرق تسكين دهنده تشنگي و باز كننده انسداد مي باشد . سريع به هر خلطي كه در معده غالب باشد تبديل مي شود پس بايد در مزاج هاي گرم با آبغوره و يا سركه و در مزاج هاي سرد با زيره سياه و ادويه هاي گرم مصرف شود در غيراين صورت اخلاط مضر در بدن توليد خواهد كرد. مرباي كدو براي توليد خلط صالح، دفع مواد سوداوي و تقويت اعصاب موثر است. ترشي كدو و لطيف كننده هضم كننده غذا و مسكن حرارت خون و صفرا مي باشد.

هنداونه:

مدر، تصفيه كننده خون تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي است. اشاميدن آن با سكنجبين جهت يرقان و مواد صفراوي سوخته و سنگ كليه مفيد مي باشد. مرباي پوست آن با عسل و شكر جهت وسواس، درد سينه، ضعف معده و تقويت هاضمه مفيداست. مصرف آن براي سرد مزاجان و كساني كه مشكل معده و طحال درند مضر است هنداونه به جهت لطافتي كه درد به سرعت تبديل به صفرا مي شود لذا مصرف زياد ان به صفراوي مزاجان توصيه نمي شود.


giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع صیفی از منظر طب سنتی و طب ایرنی, ] [ 17:41 ] [ لقمان محمدیان ]

سندرم روده تحریک پذیر(IBS)   یک بیماری روده‌ای است که به آن کلون عصبی یا اسپاستیک هم می‌گویند.

 

از آن جایی که روده مبتلایان به IBS طبیعی بوده و هیچ اختلال ساختاری یا بیوشیمیایی توجیه کننده علایم در آن دیده نمی‌شود، از IBS به عنوان یک اختلال «کارکردی»یاد می‌شود، تنها مسئله این است که سیستم گوارشی خوب کار نمی‌کند.

علایم سندرم روده تحریک پذیر:

علایم مهم و کلیدی سندرم روده تحریک پذیرعبارتند از: اسهال و یبوست متناوب، گاهی اوقات بیمار احساس دفع دارد ولی عملا دفع صورت نمی‌گیرد، گاه نیز مدفوع ناهمگن است، بدین ترتیب که در یک مدفوع رقیق و اسهالی تکه‌هایی از مدفوع خشک به چشم می‌خورد. مدفوع شبیه به فضله خرگوش، باد کردن و نفخ شکم، احساس درد مبهم در شکم و گاه عدم تعادل عصبی، سندرم روده تحریک پذیرخطر ابتلا به سایر بیماریها را افزایش میدهد، به عنوان مثال، یافته‌های حاصل از یک مطالعه نشان میدهد که بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیربا خطر شدید ابتلا به میگرن و افسردگی رو به رو هستند. این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است.

همچنین علایم سندرم روده تحریک پذیرمیتوانند در طول زندگی شدت و ضعف پیدا کنند و بیشتر مبتلایان بین 20 تا 30 سال عمر دارند. این بیماری در برخی افراد از نوجوانی آغاز می‌شود.

دلایل بروز سندرم روده تحریک پذیر:

علت این بیماری ناشناخته است، گرچه به نظر میرسد که ترکیبی از عواملی نظیر حساسیت بیش از اندازه دستگاه گوارش و عدم تعادل انتقال دهنده‌های عصبی، یعنی همان مواد شیمیایی که پیامها را در بین سلولهای عصبی منتقل می‌کنند، می‌توانند در این بیماری نقش داشته باشد. همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اندکه مبتلایان به IBS با حرکات دودی که همان انقباضات  منظم عضلانی به پیش راننده مواد دفعی در روده هستند، مشکل دارند. عفونت نیز میتواند در بروز علایم نقش ایفا کند. چنین فرض می‌شود که عفونتهای  پوشش داخلی روده‌ها با برانگیختن پاسخ ایمنی، حساسیت بیش از اندازه روده‌ها را سبب می‌شوند.

درمان سندرم روده تحریک پذیر:

با وجود اینکه سندرم روده تحریک پذیر بسیار شایع است و حتی در برخی در مقالات ادعا می‌شود از هر پنج نفر یک نفر به آن دچار است، از آن جایی که پزشکان دقیقا علت آن را نمی‌دانند برای اجتناب از ابتلا به آن روشی قطعی ارایه نکرده‌اند.

  • از داروهای مناسب استفاده کنید. در اغلب مبتلایان به IBS علایمی نظیراسهال و یبوست با مصرف داروهایی مثل ملین‌ها یا داروهای ضد اسهال قابل کنترل می‌باشند.به علاوه درباره داروهای موثر در درمان این بیماری نظرات مختلفی پیشنهاد شده است.به عنوان مثال عقیده بسیاری از متخصصان بر آن است که مصرف داروهای ضد افسردگی میتواند در درمان این بیماری نقش موثری داشته باشد. البته به نظر میرسد این داروها بیشتر روی بیمارانی موثر باشد که اسهال داشته باشند و بیماران سندرم روده تحریک پذیر با یبوست مداوم نتیجه کمتری از این دارو گرفته‎‌اند.
  •  استرس را کاهش دهید. استرس در تشخیص این بیماری نقش مهمی دارد و حتی گفته شده است اغلب مبتلایان به این بیماری را افراد مضطرب و دارای سطوح بالای استرس تشکیل داده‌اند.

نقش گیاهان دارویی در درمان  سندرم روده تحریک پذیر:

در درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر از گیاهان دارویی با خواص زیر استفاده می‌شود:

  • گیاهان قابض (نظیر کیسه کشیش،سنجد، بلوط ) که موجب کاهش اسهال در بیمار می‌شوند.
  • گیاهان ملین (نظیر اسفرزه، خاکشیر، تخم شربتی) که موجب برطرف شدن حالت یبوست می‌شوند.
  • گیاهان آرام بخش (از جمله بادرنجبویه، گل سرخ، بهار نارنج، اسطوخودوس) موجب ایجاد آرامش و از بین بردن تنش‌های عصبی میشود.
  •  گیاهان ضد التهاب (مانند زیره، بابونه،همیشه بهار) واکنش‌‌های التهابی مخاطی را کنترل می‌کنند.
  •  گیاهان ضد اسپاسم (مانند رازیانه،زیره، نعناع )

شما میتوانید بسته به نوع و شدت علایم و شرایط عمومی بدنی و روحی از هر یک از گیاهان فوق استفاده کنید. با توجه به اینکه این بیماری دارای علایم  و تظاهرات متنوع است، معمولا در نسخه‌های گیاه درمانی سندرم روده تحریک پذیراز تحریک دو یا چند گیاه استفاده می‌شود.

http://www.rahpouyan.cn/


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب:سندرم روده تحریک پذیر و درمان در طب سنتی ,طب قدیم ,طب گیاهی, ] [ 9:23 ] [ لقمان محمدیان ]

آیه‌های 17 تا 24 سورة مبارکة عبس دربارة کفران نعمت الهی، خلقت و مرگ انسان است. در ادامه همین فراز می‌فرماید «ما راه را برای او آسان نمودیم» و تأکید می‌کند که آنچه به انسان دستور داده شده انجام نداده و با تأکید بیشتری می‌فرماید «پس باید انسان به غذای مصرفی خود بنگرد». در ادامة آیه از نعمت‌های سالم، آشامیدنی‌ها، خوراکی‌ها، هوای مطبوع باغ‌های انبوه و چراگاه‌ها سخن می‌گوید.

از آیة 69 سورة مبارکة نحل درمی‌یابیم عسل بهترین مادة شفابخش و حیاتی است:
ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (نحل / 69).
با توجه به آیة سورة مبارکة عبس می‌بایست بیشتر در آیة فوق تأمل کرد. شرایط مصرف خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها، هوای سالم و همچنین داروهای مصرفی با توجه به تأکید در سورة مبارکة عبس و آیات قرآنی دیگر در آیة 157 سورة مبارکة اعراف آمده است:
يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ (اعراف / 157).
«بر آنان حلال می‌شود مصرف آنچه پاکیزه و تمیز و تازه است.»
در آیه‌ای از سورة مبارکة کهف دربارة غذا می‌فرماید:
فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَى طَعَامًا (کهف / 19).
«پس باید بنگرد که کدامین خوراک پاکیزه‌تر است.»
انتخاب خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های برتر و سالم‌تر و استنشاق هوای سالم همچنین استفاده از داروهایی با عوارض جانبی کمتر، مضمون بارز آیة سورة مبارکة عبس و دو آیة فوق است. عسل از نمونه‌های برتر خوراک سالم است که خوردنش باعث قوت و استنشاق بخور آن روح‌بخش و شفابخش است. عسل دارویی شفابخش بدون عوارض جانبی است.
در آیة 157 سورة مبارکة اعراف آمده است:
وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ (اعراف / 157).
«بر آنان حرام می‌شود مصرف آنچه ناپاک و آلوده است.»
از جمله خوردنی‌ها، آشامیدنی‌ها و هوای آلوده و داروهای آلوده یا دارای عوارض جانبی بسیار زیاد برای انسان زیان‌آورند. اما در عسل هیچ‌گونه آلودگی یافت نمی‌شود و میکروب‌ها در آن نمی‌توانند زنده بمانند. قرآن به عسل صفت شفا داده است، یعنی عسل خوراکی مطبوع و دارویی شفابخش و بدون عوارض جانبی است.
در آیة 219 سورة مبارکة بقره آمده است:
إِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا (بقره / 319).
 این آیه دربارة علت نهی مصرف خمر و قمار است و اینکه ضررشان  بیش از نفعشان است. منع خوردن و آشامیدن هر آنچه ضرر استفادة آن بیش از نفعش باشد در این آیه همچون یک قانون قرآنی آمده است. قرآن صفت شفا را به عسل می‌دهد زیرا به هیچ وجه خوردن، آشامیدن و مصرف آن برای انسان ضرر و زیانی نخواهد داشت. بنابراین مصرف به‌اندازة عسل به قصد شفابخشی، برای بیمار ضرری نخواهد داشت و این خود مصداق روشن این آیة سورة مبارکة اعراف است:
كُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ (اعراف / 31).
«بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید.»
انسان باید متناسب نیاز بدن از دارو، غذا و نوشیدنی‌ها مصرف کند. پروردگار مصرف بیش از اندازه هر چیز را نهی کرده است و در آیة اول سورة مبارکة تکاثر می‌فرماید:
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ (تکاثر / 1).
«شما را از زیاده‌روی در هر چیزی نهی می‌کنیم.»
این آیه شامل عسل نیز می‌شود. مقدار مناسب خوردن عسل برای اینکه مصداق نوشیدن باشد (آن‌طورکه در آیه سورة مبارکة نحل آمده است) لازم است حداقل در هر وعده بیست گرم عسل مصرف شود. با آزمایش ثابت شده است که میزان مصرف هر نوع عسل برای شفای انواع بیماری از یک تا ده قاشق غذاخوری در روز متغیر‌است و این امر مصداق بارز مصرف عسل در سورة مبارکة نحل است چرا ‌که مصرف یک تا ده قاشق عسل معقول و جایز است.
در آیة 114 از سورة مبارکة نحل آمده است:
كُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلالًا طَيِّبًا (نحل / 114).
«پس بخورید از آنچه به شما خداوند روزی داده، حلال و طیبش را.»
پروردگار در قرآن خوردن بعضی از خوراک‌ها را حرام کرده است و برای سالم ماندن باید از مصرف این خوراکی‌ها پرهیز ‌کرد. ما می‌بایست از حلال و ‌حرام و سالم بودن خوراکمان آگاه باشیم.
در آیة 195 از سورة مبارکة بقره آمده است:
وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ (بقره / 195)
«و با دستان خود، خود را به هلاکت نیندازید.»
این آیه اهمیت دادن به سلامتی، سالم زیستن و به هلاکت نینداختن خود را واجب دانسته است. مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که باعث کم شدن حتی یک روز از عمر انسان شوند نهی شده است. استنشاق هوای آلوده و مصرف دخانیات و داروهایی که باعث کوتاه شدن عمر می‌شود نهی شده است.
پس خوب است از عسل، این مادة شفابخش، استفاده کنیم تا از عمری طولانی، سلامت پایدار و جایگاه متعالی بهره‌مند شویم. به زمان، مکان، مقدار، نوع، چگونگی و عاقبت مصرف هر چیز بیندیشیم. تا زمانی که از سلامتی عسل در شرایط پنج‌گانة بالا اطمینان پیدا ‌نکرده‌ایم از خوردن، نوشیدن و استشمام آن پرهیز ‌کنیم. همچنین آن را به عنوان یک دارو مصرف نکنیم. بهتر‌ است از عسل با شرایط ویژة بیان‌شده در قرآن کریم استفاده کنیم.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:عسل در قرآن, ] [ 22:16 ] [ لقمان محمدیان ]

پیش‌گفتار
کتاب پیش رو نتیجة بیش از دو دهه زندگی نگارنده با زنبور عسل و تحقیق دربارة اثرات شفابخش فرآورده‌های زنبور عسل است. ده سال اقامت در لبنان و بهره‌گیری از تجربیات محققان گرانقدری چون پروفسور بصبوص، دکتر سمیر و دوستان دیگر همراه با تجربیات و تحقیقات شخصی به من آموخت که عسل دارویی بی‌بدیل است. با مشاهدة تأثیرات این مادة شفابخش بر حدود بیست ‌هزار بیمار در لبنان، سوریه، کویت، بحرین و ایران کاربرد و روش مصرف عسل و محصولات زنبور عسل برای درمان بیماری‌ها را آموختم و بسیاری از بیماران با استفاده از این روش درمان شدند.
آنچه می‌خوانید چکیده‌ای از آموخته‌هایم دربارة زنبور عسل ، فواید و خواص درمانی عسل و فرآورده‌های کندو و همچنین روش مصرف درست آن برای درمان بیماری‌هاست.
با سپاس فراوان از پشتیبانی مالی و علمی دکتر سمیر که همواره مرا مورد لطف خود قرار‌ داده ‌است. همچنین از پروفسور بصبوص و دکتر تمیم به خاطر در اختیار ‌گذاشتن  تجربیات و تحقیقات خود برای تکمیل کتاب سپاسگزاری می‌کنم. پشتیبانی‌های این دوستان مشوق اصلی من در ادامة تحقیقات و به سرانجام رساندن آنها بود.

مهدي صادقي


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:, ] [ 22:6 ] [ لقمان محمدیان ]

از ادويه ها مي توان براي تعادل مزاج غذاها بر حسب مزاج فرد استفاده كرد و مزاج ان ها را تغيير داد.

ادويه ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

آويشن

گرم و خشك

2

سركه ،انگور

افتيمون

گرم و خشك

3-2

زعفران، كتيرا، روغن بادام، صمغ عربي

انيسون

گرم و خشك

2-3

رازيانه، سكنجبين

ادويه ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

اسپند

گرم و خشك

3-2

ميوه هاي ترش، سكنجبين

اسطو خدوس

گرم و خشك

2

سكنجبين

بادرنجبويه

گرم و خشك

2

مصغ عربي، ندر

برگ بو

گرم و خشك

2

كتيرا

پونه

گرم و خشك

3

كتيرا

تخم كافشه

گرم و خشك

2-1

انيسون، شيريني هاي طبيعي

چاي سبز و سياه

گرم و خشك

2

شير بز، باديان خطايي، مشك، دارچين، زنجبيل

خردل

گرم و خشك

4

روغن بادام، كاسني، سركه

دارچين

گرم و خشك

2

كتيرا، مصطكي

رازيانه

گرم و خشك

3-1

صندل، سكنجبين

رزماري

گرم و خشك

3

سكنجبين

زرد چوبه

گرم و خشك

3

آب ليمو، اب بالنگ

زعفران

گرم و خشك

2-1

آنيسون، سكنجبين

زنجبيل

گرم و خشك

3-1

عسل، روغن بادام

زنيان

گرم و خشك

3

گشنيز، باقلا

زيره

گرم و خشك

2-3

عسل، آويشن، كتيرا

سماق

سرد و خشك

2

انيسون، مصطكي، طبخ با بادمجان

سياه دانه

گرم و خشك

3

در سركه خيساندن، كتيرا

فلفل

گرم و خشك

3

روغن هاي گياهي سرد(براي گرم مزاجان)عسل (براي سرد مزاان)

قهوه

سرد و خشك

 

زعفران، گلاب، روغن پسته، زنجبيل

كاكائو

گرم و خشك

 

زعفران، روغن پسته ، گلاب

گلاب

سردو  تر

1

جلاب

لپر

گرم و خشك

3

خيساندن  در سركه، بوئيدن كافور و يا گلاب، رازيانه، تخم خيارين

گل

اوزبان

گرم و تر

1

صندل سفيد

ميخك

گرم و خشك

3

صمغ غربي

نشاسته

سرد و خشك

1

كرفس، ميخك، شيريني هاي طبيعي

نمك

گرم و خشك

2-3

روغن بادام، آويشن، گوشت حيوان جوان فربه

وانيل

گرم و خشك

 

زعفران، روغن پسته، گلاب

هل

گرم و خشك

1-2

كتيرا

 

آويشن:

باز كننده انسداد خشك كننده، تحليل برنده بادها و بلغم ، لطيف كننده غذاهاي غليظ، اشتها آور، مدر و جاري كننده حيض بوده، موجب تنقيه ريه و معده و كبد و روده ها از رطوبت و بلغم شده و مانع صعود بخار به مغز مي گردد.

در درد دندان ، درد كمر و مفاصل سرد و بيماي هاي رحمي مفيد است. خوردن آن با آب انجير جهت سرفه و تنگي نفس و با پنيز تازه جه چاق كردن بدن و با اب كرفس جهت خرد كردن سنگ مفيد است.

افتيمون:

تحليل برنده ورم ها، لطيف كننده باز كننده انسداد و مفرح قلب بوده، جهت بيماري هاي مغزو اعصاب مانند سردرد، تشنج، افسردگي، كابوس، وسواس  و بيماري مفاصل مفيد است. به تنهايي مسهل بلغم و سودا و با بنفشه مسهل صفرا مي باشد.

از آن جايي كه بسيار لطيف و ضعيف است جوشاندن وكوبيدن باعث از بين رفتن خاصيت آن مي شود هنگام مصرف نبايد آن را نرم كوبيد و يا زياد جوشاند. مصرف زياد ان براي گرم مزاجان مضر است.

اسطو خودوس:

مفرح ، تقويت كننده بدن ، قلب، مغز، احشا و قواي ظاهري و باطني بدن، باز كننده گرفتگي هاي عروقي و مسهل بلغم و سودا به مخصوص سوداي مغز مي باشد. در بيماريهاي سينه و سرفه، سردرد و سرگيجه به دنبال ضربه، بيماري هاي كبد و طحال و مجاري ادراري مفيد است. مصرف زياد آن براي گرم مزاجان مضر است.

بادرنجبويه:

مفرح، تقويت كننده قلب و مغز و حواس و باز كننده انسداد عروق مغزي بوده و در رفع كابوس سوداوي ، غش، سكسكه، تحليل سودا و امراض بلغمي و بيماري هاي كليه موثر مي باشد.

زعفران:

مفرح، تقويت كننده ريه و كبد و كليه و مثانه، باز كننده انسداد مغز و كبد و طحال، ادرار آور، محرك نيروي جنسي، منضج و مصلح عفونت بلغمي بده و باعث رسيدن داروها به قالب و ساير اعضا مي شود. آشاميدن يك مثقال آن جهت تسريع در زايمان مفيد است.

زنجبيل:

تحليل برنده، باد تسكين دهنده درد كبد سرد، باز كننده انسداد كبد و طحال، تقويت كننده قلب و فم معده و مثانه و نيروي جنسي مي باشد. در رفع بيماري هاي عصبي (ترس و وحشت)، بيماري هاي مفصلي و كمر درد و قطع حيض مفيد است. ضماد برگ يا ريشه آن جهت بيماري هاي مفصلي وبريدگي ها و تحليل ورم مفيد است. براي گرم مزاجان مضر بود و زياده روي در مصرف آن باعث فساد خون و ضعف نيروي جنسي

مي شود.

 زيره:

تحليل برنده و باز كنند ه انسداد، خشك كننده، لطيف كننده، قابض و بر طرف كننده بادهاي غليظ مي باشد. زيره را با نمك جويده و اب آن را قورت دهيد باعث قطع آبريزش دهان مي شود. اگر با سركه بساييد و بو كنيد يا در بيني فتيله كنند خونريزي بيني را قطع مي كند. اگر زيره را در سركه خيسانده بعد در آفتاب خشك كنيد وبكوبيد براي رفع ويار خاك خوردن در زنان باردار مفيد است.

سياه دانه:

منضج جميع اخلاط، خشك كننده رطوبات بدن، چاق كننده، مدر، شيرافزا بوده، در درد سينه تنگي نفس، سرفه، استفراغ، بيماري هاي كبد و طحال مفيد مي باشد. خوردن ان با سركه موجب دفع اقسام كرم معده مي شود. ضماد كوبيده آن با گلاب براي زخم سوداوي ساق پا مفيد است.

قهوه:

در مورد طبع آن اختلاف نظر وجود دارد ولي آنچه كه قبال قبول همگان است اين است كه هر چه كهنه تر شود سرد و خشك تر مي شود. ملين طبع، مدر و خشك كننده رطوبت مي باشد. خوردن ان در گرم مزاجان باز كننده انسداد، تسكين دهنده دردهاي گرم، مانع سوختن خون و صفرا و سودا و رقيق كننده خون بوده، در تب هاي دموي و صفراوي و سوداوي ، سرفه بلغمي و تقويت معده مفيد مي باشد. مصرف زياد آن باعث

بي خوابي و لاغر شدن بدن، زردي پوست، كاهش ميل جنسي، نفخ ، كوليت روده و بواسير مي شود. مصرف آن براي سردمزاجان و كساني كه غلبه اخلاط فاسد دارند به ساير مضر است. خوردن آن ناشتا و يا همراه شير مضر بوده، بهترين مصلح قهوه كه طعم و رايحه آن را لذيذ مي كند زعفران است.

 

گل گاوزبان:

مفرح، قوي  روح و حرارت غريزي و قلب و مغز و كبد، ملين و مسهل صفرا و اخلاط سوخته و سودا بوده و در رفع بيماري هاي سوداوي، خشونت ناي و سينه سرفه، تنگي نفس گلودرد، وسواس، سنگ كليه و مثانه مفيد مي باشد.

نمك:

قابض مسهل بلغم و سودا و صفرا، حل كننده ، خشك كننده، دفع كننده رطوبت لزج، باز كننده انسداد، شفاف كننده پوست صورت بوده و اشتها اور مي باشد. مصلح غذاهاي سرد و نيكو كننده طعم غذا و سبزي ها و حبوبات گس بي مزه و ترشيها و گوشت و امثال آن است ولي مصرف زياد آن باعث ايجاد انسداد ، مشكلات پوستي، توليد سودا و لاغري بدن مي گردد.


giyahanedarouei.ir

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج ادویه و چائی های سنتی در طب سنتی, ] [ 12:2 ] [ لقمان محمدیان ]

صحيح ترين روش استفاده از حبوبات تركيب ان ها با يكديگر به نسبت درست است بهترين روش طبخ حبوبات استفاده از ارام پز و يا پخت با حرارت كم است.

حبوبات

نوع مزاج

درجه

مصلح

ارزن

سرد و خشك

1-2

عسل

باقلا تازه

سرد و تر

1

عسل، پوست كندن، جوشاندن در آب و ريختن اب آن پس از پختن ، روغن بادام ، پونه مرزه، فلفل داچين،اويشن، زيره، گلپر

باقلا خشك

سردو  خشك

1-2

برنج

سردو خشك

1-2

خيساندن در آب و نمك، زعفران، زيره سياه ، شويد

جو

سردو خشك

1

رازيانه، شيريني هاي طبيعي،انيسون، روغن هاي گياهي

جوي دو سر

گرم و خشك

1-2

كتيرا

ذرت

سردو خشك

 

شيريني هاي طبيعي روغن هاي گياهي

عدس

سردو خشك

1-2

مرزه،روغن بادام، سركه، گلپر، پختن با گوش حيوان جوان،روغن كنجدتازه پونه ، زعفران، روغن گاو

گندم

گرم و تر

1-2

سركه كهنه، شيريني هاي طبيعي

لپه

گرم و خشك

 

كتيرا

اقسام لوبيا

گرم و تر

 

دارچين،زنجبيل، خردل، زيره،نمك روغن زيتون، اويشن،فلفل، پختن با گوشت حيوان جوان

ماش

سردو خشك

1

زيره، ميخك ، انار ترش سماق، اب ترشك، روغن بادام، تخم كافشه، زنجبيل، دارچين، فلفل ، مصطكي خردل

نخود سبز

سرد و تر

1

آويشتن، دارچين، زنجبيل، فلفل سياه

نخود

گرم و خشك

1

خشخاش زيره شويد، كنجبين ساده  گلنگبين

برنج:

در طبيعت آن اختلاف نظر وجود داشته بعضي آن را گرم و بعضي سرد و بعضي معتدل دانسته ولي در درجه دوم خشك بودن ان اتفاق نظر وجود دارد و بعضي مركب القوي دانسته اند زيرا اگر در اب بجوشانند و ابكش كنند و چلو بپزند، جرم ان درجه اول رد و اب ان اول گرم مي باشد اما اگر كته و يا دم پخت كنند مايل به گرمي مي باشد.

توليد كننده خلط صالح و خواب هاي خوب بوده، دردرمان پيچش شكم و زخم روده اسهال خوني، اختناق رحم، امراض كليه و مثانه نافع است. خوردن برنج با شير و شكر كثيرالغذا بوه و محرك نيروي جنسي و چاق كننده مي باشد. خوردن ان با دوغ تازه و سماق، تسكين دهنده حرارت و تشنگي و درمان اسهال صفراوي است.

نكته:

برنج را بايد قبل از پختن در اب خيساند، چند مرتبه با اب شست و بعد پخت.

جو:

جو قليل الغذاتر از گندم بوده تسكين دهنده صفراو خون و عطش مي باشد. جو را بو داده تا حدي كه نه خام باشد و نه بسوزد، بعد يك مرتبه با اب گرم و يك مرتبه با اب سرد بشوييد، سپس خشك كرده و ارد و الك نماييد. با اين آرد(كه سويق ناميده مي شود) و قدري شكر، فرني بپزيد و به اطفال بدهيد كه بهترين غذاي آنان است و باعث تقويت و افزايش وزن كودكان مي شود.

هضم نان جو راحت تر از نان برنج بوده و سرد و قليل الغذا مي باشد. به دليل چسبندگي به معده و روده، در درمان اسهال و تب هاي گرم كه با ضعف معده همراه نباشد مفيد است. در سرد مزاجان باعث كوليت مي شود. مصلح نان جو، آب عسل و ابگوشت و شكر مي باشد.

عدس:

قابض دير هضم، نفاخ، غليظ كننده خون و مانع حركت آن در مويرگ ها مي شود. توليد خون سوداوي كرده، موجب ديدن خواب هاي مشوش و ضعف بينايي مي شود. پختن آن با سركه تقويت كننده معده و از بين برنده نفخ آن است و سوخته آن جهت سفيد كردن دندان مفيد است . ضماد ان با سفيد تخم مرغ جهت ترك پا مفيد است.

 

گندم:

بهترين غذي افراد متعدل المزاج بوده و غذئيت آن زياد و چاق کننده بدن و نيرو بخش است و موجب انسداد شده و براي كساني كه در رگ هاي بدن و دل و كبد و معده و .. تنگي دارند مضر مي باشد. خوردن گندم تازه و خام مولد كرم معده مي باشد.

بهترين نان، ناني است  كه  گندم سالم سفيد رسيده تازه شسته كه سبوس آن را به حد اعتدال (متوسط) جدا كرده، آرد كننده و خمير نمايند و ورز دهنده و خميرترش به ان اضافه نموده بگذارند بماند تا خمير آن ورايد و پف كند. سپس در تنوري با حرارت معتدل، آرام پخت نمايند. ناني كه گندم آن را نشسته و سبوس آن را نگرفته باشند سريع هضم

مي شودو به راحتي از معده خارج مي شود. و مضعف بدن، مولد خون سوداوي، بواسير ودر بعضي مزاج ها ملين است. ناني كه سبوس آن را به كلي گرفته باشند به سرعت از معده خارج شده و باعث انسداد كبدي و سنگ كليه مي شود.

ناني كه سبوس آن را خوب (متوسط) گرفته باشند كثير الغذا و مولد خلط متين و ديرهضم بوده، مصرف زياد آن براي گرم مزاجان مضر مي باشد. نان گندم تازه، خشك كننده رطوبت معده و جويدن آن براي كندي دندان موثر، چاق كننده و مقوي بدن است و خشك ان ديرهضم بوده باعث تشنگي مي شود. نان حاوي شنبليله، سياه دانه و ... اشتها آور بوده و باز كننده انسداد، خشك كننده رطوبت و تحليل برنده رياح مي باشد.

نكته:

نان شيرمال كه براي تهيه آن از شير و روغن استفاده مي شود يك از بهترين نان ها بوده و كثيرالغذا مي باشد

لوبيا:

لوبياي قرمز گرم تر از نوع سفيد آن مي باشد. دير هضم، نفاخ، توليد كننده خلط غليظ بوده، ملين سينه و ريه، مدر، شيرافزا، چاق كننده بدن و محرك نيروي جنسي مي باشد

ماش:

لطيف تر از عدس و نفخ آن كمتر از باقلا بوده، از بهترين حبوبات است. كثر الغذا، مولد خلط صالح بوده ولي ديرهضم مي باشد به خصوص ان كه پوست ان را كامل گرفته باشند. مصرف آن در فصل بهار و تابستان ، سرزمين هاي گرم و گرم مزاجان تب هاي گرم مفيد است چون باعث تسكنين حرارت، صفرا و خون است. ماش پوست كنده براي رفع يبوست و با پوست آن براي درمان اسهال مفيد است.

نخود:

تقويت كننده حرارت غريزي وريه، توليد كننده خون صالح، كثيرالغذا، چاق كننده، مدر ادرار و حيض و عرق، ملين طبع و زياده كننده شير و مني مي باشد. خوردن نخود با شير تازه براي گرفتگي صدا كه از خشكي باشد نافع است ولي اگر بيمار تب داشته باشد بايد به جاي شيراز اب استفاده كند. اگر يك شب نخود را در سركه خيسانده و صبح ناشتا بخورد و در آن روز چيزي ديگري ميل نكند براي كشتن كرم معده مجرب است.


giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع حبوبات در طب سنتی, ] [ 11:58 ] [ لقمان محمدیان ]

ريشه ها بهترين و بيش ترين املاح و مواد معدني را در بر دارند و بهترين وصحيح ترين روش استفاده از آن ها به صورت خام و يا بخار پز مي باشد.

ريشه ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

پياز

گرم و خشك

3

شستن ان با آب و نمك،سركه آب انار، كاسني

انواع ترب

گرم و تر

1-2

نمك، عسل، زيره خيسانده شده در سركه

چغندر

گرم و خشك

1

خردل، آبغوره، پختن با عدس، شربت بالنگ، سركه

زردك

گرم و تر

2

انيسون، ادويه گرم

سير

گرم و خشك

3

پختن در آب و نمك، روغن بادام، كره، گشنيز، سكنجبين، انار ترش

سيب زميني

سرد و تر

 

دارچين، زنجبيل آويشن شيرازي

سيب زميني ترشي

گرم و تر

1-2

درچين، عسل سكنجبين، سركه و خردل، ميخك

شقاقل

گرم و تر

1-2

عسل

شلغم

گرم و تر

2-1

فلفل، زيره، گلنگبين، سكنجبين، شكر سرخ ،خردل، سركه

كلم قمري

گرم و خشك

1-2

آويشن، پونه، انيسون، دارچين

موسير

گرم و خشك

3

پختن آن در آب و نمك، روغن بادام، كره سكنجبين

هويج

گرم و تر

 

انيسون ، ادويه گرم

پياز:

پيازمدر(با قوت حرارت و لطافت خود اب و مايعات زايد را از طريق ادرار و عرق و حيض و شير دفع ميكند.) و اشتها آور بوده باعث هضم سريع غذا مي شود براي درمان بي خوابي، ضعف اعصاب و ميل جنسي تجويز مي شود. پختن پياز با دنبه براي سرماخوردگي، ناراحتي هاي سينه ، دفع اختلاط لزج از ريه ها و چكاندن آب آن در گوش در دفع كاهش شنوائي و وزوز گوش مفيد است. ضماد آن با زرده تخم مرغ جهت درد مقعد و باروغن كوهان شتر در رفع شقاق مقعد مفيد است.

ترب:

بهترين نوع ان آبدار، نازك، تند، طويل و كم ريشه است. لطيف كننده و تحليل برنده ورم ها بوده و براي بواسير، سل، سياتيك، روماتيسم، سنگ مثانه و ... مفيد مي باشد توليد باد و آروغ در بدن كرده، در كساني كه معده مرطوب دارند مانع هضم غذا مي شود. از امام حسين(ع) روايت است كه «برگ آن پراكنده كننده باد، مغز آن مدر ادرار و ريشه آن از بين برنده بلغم است.»

آشاميدن آب ترب پخته براي رفع سرفه مزمن و طولاني و دفع اختلاط غليظ سينه و غرغره آب پخته آن با سكنجبين براي ديفتري مفيد است . خوردن 8 مثقال (تقريبا 35 گرم) اب شاخه و برگ ترب با سكنجبين براي خارج كردن سنگ مثانه نافع است. براي سر و دندان و چشم و گلو مضر مي باشد.

نكته:

براي گرفتن اب ترب، ترب را ورق ورق كرده و سطح آن را با عسل بپوشانيد و در آبكش بچينيد. سپس ظرفي زير آن بگذاريد تا آب خارج  شده در آن جمع گردد.

سير:

سير رقيق كننده خون، خشك كننده رطوبت معده و مفاصل مدر ادرار و حيض و عرق

مي باشد. خوردن آن با رعايت زمان و سن و مزاج فرد و در حد اعتدال، باعث حفظ صحت بدن و دفع ضرر اب و هواي وبائي و عفونت مي شود. خوردن آن با سركه جهت تنقيه حلق و صورت، سرفه و تنگي نفس فلج، دردمفاصل، سياتيك، نقرس، فراموشي و ... مفيد است. مداومت در خوردن آن باعث ريزش موي سفيد و روئيدن موي سياه در سر مي شود. زياد خوردن آن بدون رعايت مزاج و سن و فصل باعث سوختن خون شده، براي چشم و ريه و بواسير مضر است.

giyahanedarouei.ir
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع ریشه ها در طب سنتی, ] [ 11:56 ] [ لقمان محمدیان ]

"آيورودا" يك لغت سانسكريتي به معني "علم زندگي" است.

نوشته شده توسط: طبيب ايران زمين /  -
بازدید : بازدید : (215)

تعريف:


"آيورودا" يك لغت سانسكريتي به معني "علم زندگي" است.آيو ( Ayu ) به معني "زندگي" و ودا ( Veda )



به معني "دانستن" است.



ريشي هاما اصول آيورودا را در هنگام مراقبه يافته و آنها را در وداها(كه به معني "دانش" است)



تدوين نموده اند (وداها متون مذهبي هندوها هستند)



تاريخچه :


آيورودا يك سيستم پزشكي- درماني ، مذهبي- فلسفي مي باشدكه در زندگي روزمره مردم



هندوستان بيش از 5000 سال قدمت دارد.






اطلاعات جالب درباره طب آیورودا (Ayurvedic medicine)

آيورودا يك روش درماني قديمي هندي است، فلسفه آیورودا (علم زندگی و عمر طولانی ) مشتمل بر يك سري معالجات شامل گياهان دارويي ،‌ تغيير رژيم غذايي ، مراقبه ، رایحه درمانی ،ماسـاژ و حرکات يوگا براي نگهداري يا بازيابي سـلامتي ا ست .



اولین سوال در ذهن یک پزشک آیورودا این نیست که فرد مراجعه کننده دچار چه نوع بیماری است ، بلکه این است که بیمار من چه شخصیتی دارد، خلقیات او ،توانایی ها و استعدادهای او چیست و پس از تشخیص این مسائل تصمیم گیری درمانی شروع می شود.



دانشمند بزرگ " Charaka" گفته است : "پزشک هر چقدر که از نظر علمی و درمان بیماری ماهر و خبره باشد اگر نتواند با هنر عشق و نور وارد قلب بیمار شود نمی تواند او را درمان کند ."



تاریخچه آیورودا چیست ؟



آيورودا يك واژه سانسكريت به معني" علم زندگي" و شايد يكي از قديمي ترين سيستمهاي درماني در دنيا است كه از بيش از 5000 سال قبل بطور سـنتي از استاد به شاگرد منتقل مي شده و ریشه در متون مقدس آریائی ها ی باستان دارد .حدود 3000 سال قبل ( 900 سال قبل از میلاد ) سه دانشمند بزرگ به نامهای Charaka ، Sushruta ، Vagbhata اصول آن را از منابعی که وجود داشت، جمع آوری نمودند . کتابهای بر جای مانده از آنان هنوز هم توسط دانشجویان ، اساتید و درمانگران این رشته استفاده می شود. بسیاری از صاحبنظران ، سیستم آیورودا را بعنوان مادر تمامی روشهای شفابخشی می شناسند



شاخه های آیورودا کدامند ؟


آیورودا شامل هشت شاخه اصلی ( طب اطفال ،طب زنان و زایمان ،چشم پزشکی ، طب سالمندان ،گوش و حلق و بینی ، مسمومیت شناسی ، طب عمومی و جراحی)می باشد . بسیاری از روشهای شفابخشی مدرن ( ماساژ ، رژیم درمانی ، گیاهان ، پولاریتی تراپی ، کینزیولوژی ، شیا تسو ، طب سوزنی ، طب فشاری ، سنگ درمانی ، رنگ درمانی ، مراقبه ) در اصل شاخه هایی از فلسفه آیورودا می باشند .



فلسفه آیورودا چیست ؟


آیورودا هنر هماهنگی موجود زنده با قوانین طبیعت است . هدف آن حفظ سلامت در فرد سالم و شفا در فرد بیمار است . آيورودا ريشه در اين اعتقاد دارد كه سلامتي نتيجه تعادل بين ذهن ، بدن و روح است . به بیان بهتر ، سلامتی ، تعادل کامل بین سه انرژی اساسی بدن یا سه دوشا ( واتا _ پیتا_ کافا) و یک تعادل بین جسم _ ذهن _ روح (یا آگاهی) است.



بر طبق آيورودا ، هرشخص مقداري از 5 عنصر اصلي عالم(خاك، آب ،‌ آتش ،‌ هوا ، اتر ) را در خود دارد و‌ تركيب اين عناصر با يكديگر به سه نوع متابوليسم بدن يا سه نوع دوشا منجر مي شود .دوشا ها انواع متابولیک بدن هستند که هر کدام ساختار و طرح زمینه ای افراد از قبیل ساختاربدنی ، شخصیت، عکس العمل ها و تمایلات غذایی را تشکیل می دهند. اين دوشاها ،‌ به عنوان واتا ، پيتا و كافا شناخته مي شوند . واتا شامـل اتر و هواست و با حـركات بدن مرتبط مي شود( انرژی حرکت یا کاتابولیک) . پيتا از آتش وآب درست شده ،‌ و به سـوخت و سـاز بدن مربوط است که اساس هضم و تغییر ماده به انرژی ( انرژی متابولیک ) است . كافا شامل خاك و آب است كه با ساختار بدن و ثبات و پايداري مرتبط است.( انرژی ساختار ی و آنابولیک)


هرچند كه هر سه نوع دوشا در همه افراد وجود دارد ، در هر فرد خاص ، يكي از اين دوشاها غالب است .



دوشای واتا : تمامی حرکات بدن را کنترل می کند ( اتر + هوا )



دوشای پیتا : کنترل سوخت و ساز را بعهده دارد( آتش + آب)



دوشای کافا : مسئول کنترل ساختار بدن است( آب+ خاک)




تیپهای بدنی- شخصیتی معروف آیورودا کدامها هستند ؟


در لحظه لقاح ، واتا ، پیتاو کافای والدین مهمترین عامل تعیین کننده دوشای مزاجی فرزند یا پراکریتی (Prakriti)می باشد. اگر چه پراکریتی واقعیت اصلی وثابت هر فرد است اما توسط نیروهای مختلف مورد تهاجم قرارمی گیردکه از آن جمله فاکتورهای محیطی، فصل،زمان،موقعیتهای احساسی، هیجانات و کیفیت ارتباطات ، عقاید و نیز غذاهایی که می خوریم، می باشند.



با شناخـت نوع بدن هر فرد پزشک آیورودائی قادراست نوع رژیم غذائی و تمرینات بدنی و شیوه های درمانی را که به او کمک خواهند کرد تعیین کند و هر آنچه را که سودمند نبوده و حتی زیان آور است به وی گوشزد نماید.



ویژگی های نوع واتا:


ساختار جسمانی سبک و لاغر



سرعت در انجام فعالیتها



خشکی پوست و نامنظمی دندانها



نا منظم بودن گوارش و زمان احساس گرسنگی



خواب سبک و مقطع یا بی خوابی



اشتیاق ، سرزندگی و قدرت تخیل قوی



هیجان زدگی و حالات متغیر



فراگیری سریع اطلاعات تازه و نیز فراموشی سریع آموخته ها



گرایش به نگرانی



گرایش به یبوست مزاج



خستگی زودرس



گرایش به تلاش بیش از حد



ظهور انفجاری انرژی روانی و جسمانی



تم بنیادی نوع واتا ، (دگرگونی پذیری) است . واتاها ، افرادی هستند که حالات آنان را نمی توان پیش بینی کرد و به مراتب کمتر از پیتاها یا کا فاها ، نمونه ای کلیشه ای می باشند. قابلیت تنوع آنان از نظر قامت و شکل و حـالات و اعمال خود علامت مشخصه آنان است . انرژی نوع واتا ، بصورت انفجاری نمایان شده و ناپایدار است. در



نوع واتا،موارد زیر نیز بسیار شاخص می باشند:


احساس گرسنگی بی موقع در هر زمانی از شبانه روز



هیجانات عاشقانه با تغییر حالت دائمی



نامنظمی زمان به بستر رفتن در شب



چشم پوشی از خوردن یک وعده غذا و به طور کلی ، پیروی از عادات نامنظم



گوارش خوب غذا در یک روز و بدی گوارش در روز بعد



ظهور انفجارهای عاطفی کوتاه مدتی که سریعاً فراموش می شوند



گامهایی شتابان و تند در راه رفتن




ویژگی های نوع پیتا:


· ساختار متوسط



· میزان تاب و توان معمولی



· گرسنگی و تشنگی شدید و دستگاه گوارشی نیرومند



· بروز خشم و عصبانیت در شرایط تحت فشار



· رنگ پوست روشن یا سرخ و سفید ،اغلب همراه با کک و مک



· عدم تحمل نور آفتاب و هوای گرم



· زرنگی ، چاره جو یی و علاقمندی به چالش و مبارزه طلبی



· قدرت ذهنی بالا و قاطعیت



· شیوه بیان دقیق و شمرده



· ناتوانی برای چشم پوشی از خوردن یک وعده غذا



· رنگ موها : بور ،قهوه ای روشن ، یا سرخ ( یا ته رنگی متمایل به سرخ )



زمینه نوع پیتا ،( تند و تیزی ) احساسات است . هر فردی با مشخصات زیر ، به مقدار زیادی از پیتا برخوردار است : موی سرخ براق ، چهره سرخ و سفید ، جاه طلب ، زیرک ، صریح ، جسور ، مباحثه طلب یا حسـود . جنبه مبارزه طلبی نوع پیتا ، یک گرایش طبیعی است ولی لزوماً ظاهر نمی گردد . در حال تعادل ، احساسـات و عواطف پیتاها گرم و صمیمی است و افرادی مهربان و قانع می باشند. چهره ای که از شادی می درخشد ، نمودار پیتا است .



موارد زیر نیز بسیار شاخص می باشند:



· نیم ساعت تاخیر در صرف غذا ، موجب احساس گرسنگی شدید می گردد



· زندگی بر حسب ساعت تنظیم می گردد ( معمولاً با یک ساعت مچی گران قیمت ) و از اتلاف وقت ناخشنود می گردد .



· در طول شب بیدار می شود و این بیداری همراه با احساس گرما و تشنگی است



· بر موقعیت حاکم می گردد و یا احساس می کند که می باید بر وضعیت مسلط شود



· به تجربه در می یابد که از دیدگاه دیگران فردی بسیار زیاده طلب می باشد



· با گامهایی مصمم راه می رود





ویژگی های نوع کافا:


· بدنی محکم و نیرومند ، با قدرت جسمانی زیاد و مقاومت



· برخوردار ی از انرژی پایدار ، کندی و موزون بودن در عمل



· شخصیت آرام ، با اعصابی راحت ، و دیر خشم



· پوست خنک ،نرم و ضخیم و رنگ پریده و غالباً چرب



· کندی در جذب اطلاعات جدید ، ولی برخورداری حافظه خوب



· خواب سنگین و ممتد



· کندی عمل گوارش و میزان گرسنگی اندک



· داشتن شخصیت مهربان ، متحمل و با گذشت



· گرایش به احساس تملک و راحت طلبی



تم بنیـادی نوع کـافا ( فارغ الـبـــالی) است . دوشـای کـافا ، اصل ساختاری بدن بوده و ثبات و پایداری را عرضه می دارد . همچنین قدرت جسمانی و نیروی حیاتی ذخیره ای را تامین می کند که در قالب بدن ستبر و تنومند نمونه های شاخص کافا ، تعبیه شده است.



آیورودا ، کافاها را افرادی سعادتمند می داند. زیرا از سلامـتی مناسبی بهره مندند و بیانگر شخصـیت هایی هستند که متین و خشنود بوده و با فارغ البالی به دنیا می نگرند.



موارد زیر نیز در کافاها بسیار بارز می باشند:



· پیش از اتخاذ یک تصمیم ، به مدتی طولانی درباره امور تعمق می کنند



· به کنـدی از خواب بیدار شده و مدت زیادی در بسـتر می مانند و به محض ترک بسـتر به نوشیدن یک فنجان قهوه احتیاج دارند



· از وضع موجود ، خشنود می باشند و از طریق آشتی دادن دیگران ، اقدام به حفظ وضع موجود می کنند



· به احساسات افراد دیگر که صمیمانه با آنها احساس همدردی می کنند احترام می گذارند



· حرکات آنان موزون است. چشـمانی آبدار و نگاهی نوازشـگر دارند و حتی علیرغم اضـافه وزن نیز ، خرامان راه می روند



آشنایی با طبیعت افراد چه اهمیتی دارد ؟



اطلاع از پراکریتی و ساختار اصلی بدن هر فرد فوایدی دارد:



· شناخت خود، اساس زندگی است.



· به شناخت عادتها و تمایلات که مستقیماً روی سلامتی اثر می گذارند ، کمک می کند.



· به پیش بینی بیماری ها و مشکلاتی که ممکن است رخ دهند ،کمک می کند و درمان می تواند در جهت پیشگیری از وقوع بیماری باشد.



· به درک دیگران و بهبودی روابط ،کمک می کند.



· دانش کافی برای هر فرد در جهت بدست آوردن تعادل با زندگی فراهم می کند.



هدف زندگی از دید آیورودا چیست ؟



شفا فقط هنگامی رخ می دهدکه قسمتهای مختلف زندگی بهبود یابند. نگهداری سلامت و تعادل ، نیازمند آگاهی و هشیاری لحظه به لحظه و شفا دارد.



بر اساس علم آیورودا زندگی ما یک هدف مشخص دارد.هدف ، شناخت خالق ( آگاهی کیهانی) و درک ارتباط با وی است که در تمام زندگی ما تاثیر دارد .این هدف بزرگ با تعادل چهار جنبه اساسی زندگی بدست می آید که شامل موارد زیر است :



· دارما dharma : وظایف واعمال ما



· آرتا artha : موقعیتهای مادی وارزشها



· کاما kama : خواسته های مثبت



· موکشا moksha : رهایی روح



این چهار مورد را Purusharthas می گویند که چهار هدف اصلی زندگی برای هر فرد می باشد و اساس آنها را سلامتی تشکیل می دهد .برای حفظ دارما و انجام مسئولیتهایمان باید سالم باشیم تا به موفقیت و دارایی کافی دست یابیم .برای داشتن خواسته های خلاق و مثبت ، احتیاج به ذهنی سالم و آگاه ، بدن سالم و ادراک سالم داریم.(kama و desire گاهی اوقات به xxx و زندگی خانوادگی وتوالدو تناسل تعبیر شده است لکن در اصل معنی آن انرژی مثبت یا نیرویی است که هر گونه عمل خلاق را می سازد.) موکشا یا رهایی روح نشاندهنده تعادل بدن و ذهن و آگاهی ( روح ) است.




طبق نظر آیورودا ، منشا همه موجودات از آگاهی کیهانی است که شامل انرژی مذکر (purusha ) وانرژی مونث ( prakruti ) می باشد و هر چیزی که در جهان وجود داشته باشد در انسان نیز وجود دارد. انرژی مذکر نمایانگر طبیعت است. هر سلول بدن دارای ذهن ، هوش ، آگاهی است که از آن طریق انتخاب می کند. برای مثال هر سلول غذای خاص خودش را انتخاب می کند.



علت اصلی بروز بیماری از دید آیورودا چیست ؟


ترکیب پنج عنصر ، دوشا ها را می سازد .دوشا ها اعمال روانی- زیستی را کنترل می کنند . بنابراین اگر متعادل باشند سلامتی و نظم order))وجود دارد و اگر متعادل نباشند ،بیماری رخ می دهد. (disorder )



اصل كلي آيورودا بر اين اساس است كه بيماری بعلت عدم تعادل در يك يا چند دوشا بوجود می آید . عوامل متعددی مي تواند بر تعادل دوشاها اثر بگذارد . از رژيم غذايي گرفته تا تغيير فصل ،استرس در كار يا خانواده هم تعادل دوشاها را بر هم مي زند كه نتيجه آن انباشتگي سموم در بدن و ذهن است . هنگامی كه علت بيماري تشخيص داده شد ، تحت راهنمايي يك درمانگر آيورودا بازيابي تعادل و سم زدايي انجام مي شود . اين موضوع را به اين صورت توضيح مي دهند كه وقتي انرژي متعادل شد ، سيستم دفاعي طبيعي بدن نيرومند مي شود و راحت تر مي تواند با بيماري مبارزه كند يا از بيمار شدن جلوگيري كند .



جلسات درمانی آیورودا چگونه برگزار می گردد ؟


اولين ديدار با يك درمانگر آيورودا حدود 45 تا 90 دقيقه طول مي كشد . درمانگر يك سري سئوال براي تعيين نوع دوشاي بیمار مي پرسد . از وی درباره خصوصيات فيزيكي ، احساسي ،‌ ذهني ،‌ مزاج و غذاهاي مورد علاقه همچنين درباره خصوصيات شخصيتي و سابقه خانوادگي سئوال مي شود .



درمانگر به قلب و ريه فرد گوش مي كند و توجه خاصي به نبض و زبان وی دارد . طبق آيورودا ،‌ هر شخص سه نبض سطحي و سه نبض عمقي روي هر مچ خود دارد كه به ارگانهاي مختلف داخلي بدن مربوط است . با نبض خواني ، درمانگر مي تواند عدم تعادلها را معلوم كند . اين نبض ها همجنين اطلاعاتي درباره سه دوشا بما مي دهند . رنگ و حساسيت قسمتهاي مختلف زبان ،‌ بخوبي ظاهر فيزيكي فرد ،‌ نشانه هايي را درباره سلامتي او آشكار مي كند . بعلاوه ممكن است نمونه ادرار هم آزمايش شود .



بعد از تعيين نوع مزاج و عدم تعادلهای موجود ، درمانگر ممكن است تركيبی از درمانهاي آيورودا را براي بیمار تجويز كند كه شامل گياهان دارويي ، شيوه زندگي ، اصلاح رژيم غذايي ، مديتيشن ، يوگا ، تمرينات تنفسي و پاكسازي با دوش يا تنقيه است .



اگر شما متوجه شديد كه براي مثال كافاي شما زياد شده است ممكن است متابوليسم كند يا اضافه وزن داشته باشيد . لذا درمانگر ممكن است پيشنهاد كند كه يك سري تمرينات معمول را انجام دهيد و از رژيم غذايي سبك استفاده كنيد .



افراد نوع واتا معمولاَ‌ خيلي لاغر و مستعد بيماري عصبي مثل استرس و بيخوابي هستند . اگر شما از نوع واتا هستيد ، يك درمانگر آيورودا ممكن ا ست به شما توصيه كند كه يك برنامه منظم هميشگي را دنبال كنید یا ساعات غذا خوردن ، خوابيدن و بيدار شدن شما هميشه در يك زمان مشخص باشد .



اگر شما از نوع پيتا هستيد ‌، احتمالاَ از اندام خوبي برخوردار هستيد اما شايد دچار ترشرويي ، سوزش قلب ، بیماریهای پوستی و بواسير هستيد . اگر پيتاي شما زياد شده ،‌ عاقلانه است كه الكل و غذاهاي سرخ كردني را قطع كنيد و از شرايط استرس دوري كنيد .



فاصله زماني بين جلسات آيورودا كاملاَ‌ متفاوت است . بسته به شرايط شما و تجويز درمانگر ، يكبار كه شما راهنمايي هاي درماني خود را گرفتيد شايد بتوانيد خودتان آنرا دنبال كنيد يا اينكه درمانگر تان بخواهد شما را بطور منظم ببيند تا روند درمان را پیگیری كند .



آیا نتایج تحقیقاتی نیز در مورد آیورودا موجود است ؟



طب - طب آیوردا - طب هندی

بله : تحقيقات نشان داده افرادي كه تمرينات آيورودا مثل يوگا را انجام مي دهند در معرض خطر كمتري براي فشار خون بالا ، كلسترول بالا و استرس هستند كه همه اينها عوامل ايجاد بيماريهاي قلبي مي باشند .



مطالعات همچنين نشان داده كه يوگا بطور مشخص براي دردهاي عضلاني موثر است.روي داروهاي گياهي آيورودا تحقيقاتي براي درمان برخي ازبيماريها مثل حساسيت ها ، آرتروز ، پاركينسون و بيماريهاي گوارشي درحال انجام است .



تا کنون تحقیقات متعددی بر روی تاثیرات آنتی اکسیدان برخی گیاهان آیورودا نظیر زردچوبه انجام شده که گویای تاثیر بارز آن در پیشگیری از بیماریهای قلبی- عروقی و سرطان و نیز کمک به درمان دیابت است



چه موارد احتیاطی در مورد آیورودا پیشنهاد می گردد ؟


- اگر شما بیماری خاصی مثل بیماری قلبی یا دیابت دارید، فقط به ایورودا تکیه نکنید و از درمانهای معمول پزشکی هم استفاده کنید.



- روشهای پاکسازی مثل تنقیه یا استفاده زیاداز ملین ، ممکن است تعادل شیمیایی بدن را بهم بریزد . از این روشها با احتیاط استفاده کنید .



- اگر شما از یک رژیم غذایی خاص برای دیابت یا بیماری قلبی خود استفاده می کنید ،قبل از استفاده از رژیم غذایی آیورودا با پزشک خود مشورت کنید زیرا گاهی ممکن است این رژیمها با هم در تضاد باشند.



موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:آيور ودا (طب سنتی هند), ] [ 11:52 ] [ لقمان محمدیان ]


سبزي ها داراي ويتامين هاي گروه B هستند در سبد غذايي روزانه حتما از سبزي ها استفاده كنيد چون به خاطر داشتن فيبر زياد، موجب فعاليت حركات دودي شكل روده و تنظيم فعاليت دستگاه گوارش و سلامتي انساني مي شود.

سبزي ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

اسفناج

سرد و تر

1

پختن با روغن بادام، روغن گاوي تازه، دارچين، فلفل

برگ چغندر

گرم و خشك

 

خردل، ابغوره، پختن با عدس، شربت بالنگ

باميه

سردو  تر

 

ادويه هاي گرم

پونه

گرم و خشك

2

آدر بلوط، رب مورد، سركه

پيازچه

گرم و خشك

 

شستن ان با اب و نمك، سركه آب انار ، كاسني

تربچه

گرم و تر

 

نمك، عسل، زيره خيسانده شده در سركه

ترخون

گرم و خشك

1

عسل، كرفس

ترشك

گرم و خشك

1-2

شربت ها، رازيانه، شكرسرخ

تره

گرم و خشك

3-2

گشنيز، كاسني تازه

تره تيزك (شاهي)

گرم و خشك

2-1

كاسني، خرفه، سركه

جعفري

گرم و خشك

2

سويق، بادرنجبويه، ترشي هاي طبيعي، كاسني

خرفه

سرد و تر

3-2

كرفس، نعناع، مصطكي

رازيانه

گرم و خشك

3-1

صندل، سكنجبين

ريباس (ريواس)

سرد و خشك

2

شربت عود، انيسون، عسل

ريحان

گرم و خشك

1-2

نيلوفر

سي سنبر (سرسم)

گرم و خشك

3

كتيرا

شاه تره

گرم و خشك

2

كاسني، هليله زرد

شبدر

گرم  و تر

 

كاسني

شنبليله

گرم و خشك

2

سكنجبين، انيسون، كاسني، برگ اسفناج، برگ خرفه

شويد (شبت)

گرم و خشك

2

آبليمو، آبغوره، ترشي هاي طبيعي، سكنجبين ساده

قارچ خوراكي

سردو  تر

2

خردل پختن با نمك و شويد، روغن كنجد و زيتون، پونه، اويشن، فلفل زنجبيل، زيره

كاسني

سرد و تر

1

شرك سخ، شربت بنفشه، سكنجبين، دارچين، هل

كاهو

سرد و تر

2

نعناع، كرفس، زيره، مصطكي، سكنجبين، هليله

كرفس

گرم و خشك

2

انيسون

اقسام كلم بستاني

گرم و خشك

1-2

سكنجبين ، پختن با گوشت حيوان، روغن بادام خردل

كنگر آبي

گرم و خشك

2

عناب

كنگر فرنگي

گرم و خشك

2-1

ادويه گرم سركه روغن زيتون

كنگر وحشي

گرم و خشك

2-1

سركه، ترشي

گزنه

گرم و خشك

3

آب ميوه هاي سرد، زعفران

گشنيز

سرد و خشك

2

سكنجبين، زرده تخم مرغ با فلفل و نمك، اب مرغ، دارچين

لوبيا سبز

سرد و تر

 

دارچين، زنجبيل، خردل، زيره ، نمك، روغن زيتون، آويشن، فلفل، طبخ با گوشت حيوان جوان

مارچوبه

گرم و خشك

1-2

عسل، سركه ، سكنجبين

مرزه

گرم و خشك

2

سركه

نعناع

گرم و خشك

2

كرفس

والك

گرم و خشك

3-2

گشنيز، كاسني تازه

يونجه

گرم و تر

1

-----

اسفناج:

مدر، ملين، زود هضم و دفع كننده صفرا بوده، جهت رفع التهاب و تشنگي تب هاي گرم، بيماري هاي ريه مفيد است. غرغره آب آن جهت گلو درد و اشاميدن عصاره آن با شكر براي سنگ كليه و سوزش ادرار مفيد است. مصرف زياد آن براي سردمزاجان و افراد داراي سردرد و بيماري هاي طحال مضر است. اسفناج به دليل داشتن ساليسيلات باعث دفع آهن مي شود به همين دليل خدوند متعال مقادير زيادي آهن در آن قرار داده تا مصرف كننده دچار كم خوني نشود پس بر خلاف تصور همگان موجب درمان كم خوني فقر آهن نخواهد شد.

تره تيزك:

باز كننده انسداد كبد و طحال پاك كننده بدن از رطوبت لزج تحليل برنده بادهاي بدن، مدر، مولد مني و محرك نيروي جنسي بوده و مصرف ناشتاي آن بوي بد زير بغل را رفع مي كند. در احاديث آمده خوردن ان در شب مضر بوده و موجب جذام و برص مي شود.

جعفري:

تقويت كننده معده و روده و كبد، هضم كننده غذا، باز كننده انسداد كبد و طحال، گرم كننده كليه و مثانه، چاق كننده بدن مي باشد. خوردن و بوئيدن آن جهت سرماخوردگي، دفع رطوبت و سردي مغز، سرفه خشك و ضماد آن جهت تسكين درد و ورم بواسير مفيد است.

خرفه:

برگ و ساقه آن مدر، تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي، حرارت  كبد و معده و رحم، تب هاي گرم و صفراوي بوده و در رفع ديابت، سردرد  گرم، عفونت ريه، استفراغ و سنگ كليه موثر است. مصرف آن در گرم مزاجان لاغر و خشك ، باعث چاق شدن آن ها خواهد شد. خوردن خرفه پخته همراه با كمي روغن و پياز جهت قطع اسهال و تقويت روده ها و خوردن ان با سركه جهت درد كليه مفيد است. تخم خرفه در همه خواص ضعيف تر از آن بوده به جز در رفع عطش كه قوي تر از برگ آن مي باشد. نگه داشتن سائيده تخم آن در دهان، در رفع آفت دهان به خصوص اطفال موثر است.

 

رازيانه:

تحليل برنده باد و اخلاط غليظ، خشك كننده رطوبت تقويت كننده معده، باز كننده انسداد مجاري سينه و كبد و طحال و كليه و مثانه و تسكين درد ان ها كه از سردي باشد، مدر، شيرافزا و بازكننده حيض مي باشد. خوردن ان با گلقندع جهت تقويت معده و رفع بلغم آن و ماليدن شيره آن بر شكم اطفال، جهت نفخ و درد شكم مفيد است. كشيدن عصاره آن در چشم براي پيشگيري از اب مرواريد و تقويت بينايي نافع است.

ريحان:

جهت انسداد عروق مغزي، تحليل ورم هاي جميع اعضائ تنگي نفس و ضعف معده مفيد مي باشد. خوردن عصاره آن با شكر جهت رفع درد سينه، تنگي نفس وسرفه و بوئيدن آن براي سردرد گرم مزاجان و مسافرين و رفع وبا مفيد مي باشد تخم آن معتدل كننده مزاج و مقاوم در برابر سموم بوده ولي مصرف كوبيده آن منع شده است.

شويد:

تحليل برنده و نضج دهنده اخلاط بازكننده انسداد، اشتها آور و مدر مي باشد. براي تنگي نفس و امراض بلغمي سينه و معده، سكسكه، ضعف معده و كبد و طحال سنگ كليه و مثانه، كوليت، درد مفاصل سرد، درد قاعدگي وبيماري هاي تناسلي مفيد است. آشاميدن آب آن با عسل جهت رفع مسموم تحريك استفراغ، اخراج اخلاط غليظ از معده مفيد است. زياد خوردن ان باعث ضعف مغز، چشم، معده، كليه ، مثانه و نيروي جنسي مي شود

قارچ:

قليل الغذا، ردي الكيموس، دير هضم مولد خون بلغمي و نفاخ است. زياد خوردن آن موجب سكته ، فلج، سنگيني زبان و تنگي نفس مي شود. آبي كه در اثر بريان كردن آن باقي مي ماند براي رفع آب مرواريد نافع است.

 

كاسني:

تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي بوده و بايد تازه و نشسته مصرف شود چون در اثر شستن جزئ لطيف ان از بين مي رود. براي بيماري هاي كبد و معده و طحال، باز كردن گرفتگي هاي عروق و احشاء تقويت كبد، تنقيه كليه و مجاري ادراري مفيد مي باشد. براي كبد گرم و سرد مفيد بوده و هر چه تلخ تر باشد در رفع امراض كبد مفيد تر است. اگر آن را بجوشانند تا ساقه و برگ آن پاره شده و اب رقيق از ان جدا شود بعد با نبات يا ترشي مصرف كنند در تصفيه خون بي همتا است. ضماد برگ آن با سركه جهت سردرد گرم و خشك مفيد است.

كاهو:

توليد كننده خون صالح رقيق، تسكين دهنده حرارت صفرا و خون، برطرف كننده خشكي صفرا و سودا و تشنگي باز كننده انسداد، خواب آور و ملين بوده و در سردرد و سرفه اي كه از گرمي و خشكي باشد مفيد است. خوردن آن با سركه اشتها آور مي باشد. غذاييت كاهوي پخته بيشتر از خام مي باشد. مصرف زياد ان براي سردمزاجان و نيروي جنسي مضر است.

تخم كاهو:

سرد  و خشك بوده، مخدر و خواب آور مي باشد. براي رفع روماتيسم گرم، آن را نيمكوب كرده و 24 ساعت خيس كنيد و شيره بكشيد و ميل نماييد (جوشاندن لازم ندارد) . خوردن 6 گرم تخم كاهو در روز براي قطع احتلام و كم نمودن شهوت در جواناني كه فرصت ازدواج ندارد مفيد است.

 

 كرفس:

باز كننده انسداد كبد و طحال، تحليل برنده باد و نفخ ، اشتها آور و باز كننده حيض بوده، باعث تقويت نيروي جنسي، تنقيه كليه و مثانه و خرد كردن سنگ مثانه مي شود. در بيماري هاي مفصلي و اكثر بيماري هاي سرد و بلغمي موثر است. اشاميدن آب آن جهت آسم، تنگي نفس سكسكه و سردي احشا مفيد است. آشاميدن آب آن با اب انار و شكر جهت درمان مسموميت مفيد است. مصرف زياد ان در زنان باردار باعث اسيب جنين    مي شود.

 

 گزنه:

لطيف كننده اخلاط لزج، تحليل برنده ورم هاي سخت ، مدرادرار و حيض و شيرو عرق، چاق كننده بدن و باز كننده انسداد كبد و طحال و فم رحم و تنقيه كننده ريه و معده مي باشد. آشاميدن آب پخته آن همراه با ماءالشعير براي بيماريهاي قفسه سينه مانند تنگي نفس و دفع اخلاط لزج و غليظ از ريه ها مفيد است. ضماد كوبيده برگ ان بر بيني باعث قطع خونريزي بيني مي شود.

گشنيز:

آشتها آور خواب آور تسكين دهنده صفرا و تشنگي بوده، در رفع التهاب معده و استفراغ مفيد است. آشاميدن آب آن با سركه و سماق مانع صعود بخارات معده به مغز شده و از بيماريهاي عصبي جلوگيري مي كند. مصرف زياد آن باعث فراموشي و اختلال ذهن و ضعف نيروي جنسي و كاهش خونريزي حيض مي شود. تخم آن مفرح، تقويت كننده مغز و قلب و معده و قابض مي باشد.

نعناع:

در خواص قوي تر از پونه بوده، گرم كننده مفرح، تقويت كننده قلب، رقيق كننده خون غليظ و حل كننده مواد بلغمي و سوداوي مي باشد. اشاميدن عصاره نعنا در نضج و دفع رطوبت هاي ريه و مجاري تنفسي مفيد و جوشانده آن همرا ه با پرسياوشان براي تقويت معده، از بين بردن بادهاي معده و اروغ، كوليت و دفع اقسام كرم شكم مفيد است خوردن اب ان با انار ترش بر طرف كننده سكسكه ، تهوع، استفراغ و اشتها آور مي باشد.



giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج سبزیجات در طب سنتی, ] [ 11:50 ] [ لقمان محمدیان ]

«الصوم و هو الامساک من المفطرات بقصد القربه» روزه عبارت است از امساک از مفطرات به قصد تربت.
مفطرات عبارتند از: خوردن و نوشیدن، آمیزش، خودارضایی، دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه (ع)، استعمال دخانیات و رساندن دود و غبار غلیظ به حلق و فروبردن عمدی سر به زیر آب، باقی ماندن بر جنابت، قاعدگی و نفاس تا اذان صبح عمداً و تهوع عمدی.
تعریف روزه درمانی از نظر طب جامع نگر: پرهیز کنترل شده و تعمدی از غذاهای جامد برای مدت خاص جهت درمان بیماری خاص.

 

تاریخچه

 

ناتوراپت ها احتمالاً یکی از گروه هایی هستند که مخالف استفاده از داروهای گوناگون هستند. یک متخصص و راهنمای ناتوراپت انگلیسی به نام «لئون چاتیور» روزه را قدیمی ترین روش درمان شناسی شناخته شده انسان می نامد و می افزاید که انسان های بدوی از روی غریزه وقتی احساس خوبی نداشتند خوردن را متوقف می کردند و هر چقدر که لازم و ضروری بود می نوشیدند، تا وقتی سلامتی بازگردد چیزی نمی خوردند. تا قبل از گسترش طب استعماری در کشورهای اسلامی، مسلمانان تحت تاثیر طب القرآن و طی فقهی بیشتر به درمان طبیعی و درمان با غذا و پرهیز معتقد بودند، چنان که پزشک مسلمان «محمدبن زکریای رازی» همواره درمان با غذا را به پزشکان توصیه می کرد و در این باره کتابی نوشته که در آن درمان بیماری ها را با غذا بیان می دارد.
او این گونه توصیه می نمود: «مهما قدرت ان تعالج بالا غذیه لا یقالج بالادویه»(تا جایی که می توانی بیماران را با غذا معالجه کنی از درمان با دارو بپرهیز(.
بعد از گسترش اسلام روزه جزء واجبات مسلمانان شناخته شده است که پیامبر اکرم (ص) در مورد روزه می فرماید: «صوموا تصحوا»(مجلسی، بحارالانوار، ج 96، ص255) روزه بدارید، تا تندرست شوید.
اساس روزه درمانی
پیامبر اکرم می فرماید: «المعده یثت کل داء و الحمه راس کل دواء»
‏معده خانه تمام دردها است و پرهیز و امساک بالاترین داروها است (طب النبی به نقل از بحارالانوار، ج 59، ص 290‏) طب جامع نگر بر مبنای نظریه ای است که عقیده دارد بیماری تنها در نتیجه تلاش بدن در رفع موانعی که در راه  ‏انجام وظیفه دستگاه های بدن پیدا شده اند به وجود می آید. این موانع برخلاف عقیده علم پزشکی و این در وهله اول از عواملی که در «داخل» بدن افراد دخالت دارند «نه در خارج» سرچشمه می گیرد.
‏و نیز معتقدند که اولین و اساسی ترین اصل درمان طبیعی این است که کلیه بیماری های معمول یک علت مشابه دارند و آن جمع شدن مواد زائد و مضر در دستگاه های بدن و تلاش برای دفع آنها است.
‏طب النبی، در این مورد می فرماید یکی از عوامل درمانی با ارزش که از همه مهم تر است امساک در غذا است. عدم امساک درغذا در طب راج دلیلی است براین که تا چه حد در ساده ترین حقیقت مرتبط با جریان های طبیعی از لحاظ غلبه بر بیماری غافل مانده اید.
«و لیس شیء انمع من امساک البدن الا عما یحتاج الیه»
‏(و چیزی سودمند تر از امساک بدن جز از آن چه به آن احتیاج دارد نیست). «سفینه البحار،ج2، ص 78 ‏).
‏و اما این که یکی از مهم ترین کارهای بدن عمل مثبت جذب و یا عمل منفی دفع است، لکن این دو عمل نمی توانند با هم انجام شوند. باید جذب غذا به طورکامل قطع گردد، موقعی که غذا وارد بدن نمی شود، بدن برای دفع مواد سمی جمع شده در خود اقدام می کند. این مواد در نتیجه سوءتغذیه و عوامل ناسازگار چون خستگی عصبی، اضطراب، نگرانی، افراط و غیره جمع می شوند.
‏بنابراین روزه مطمئن ترین وسیله برای دفع هر نوع بیماری است، زیرا به این طریق همه نیروی بدنی انسان متوجه پاک سازی می گردد و بدنی که از لحاظ داخلی واقعاً تمیز باشد سالم است و روزه عالی ترین و بزرگترین پاک کننده بدن است، البته وقتی که این روزه همراه با پرهیز ازگناه همراه شود به صورت روزه ای است که اسلام به آن اشاره و تاکید دارد.
‏وهمین طور روزه علاوه برجنبه های معنوی آن از نظر سلامتی جسمی، برای تصفیه و پاک سازی بدن از مواد مضر و بیماری زا بسیار مؤثر است.
به گفته ربیع بن انس : (پشه تا وقتی گرسنه است می تواند به حیات خود ادامه دهد ولی آن گاه که سیر و فربه گردد از سیری می میرد.)
وقتی انسان روزه می گیرد، بدن کم کم از غذاهای ذخیره شده استفاده می کند و از اندوخته های داخلی برای انرژی مصرفی خود بهره برداری می نماید.

 

روزه درمانی از نظر دکتر الکسیس کارل(Alexis carrel)کلینیک نصر

 

‏دکتر «الکسیس کارل» فیزیولوژیست و زیست شناس و جراح و متفکر و محقق فرانسوی می نویسد: در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود. در عین حال، حالتی اتفاق می افتاد که اهمیت زیادی دارد.
‏با روزه قند کبد در خون می ریزد و چربی هایی که در زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین های عضلات و غدد سلول های کبدی آزاد می شوند و به مصرف تغذیه بافت ها می رسند.
‏تمام اعضاء مواد خاص خود را برای نگهداری تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می کنند و به این ترتیب روزه تمام بافت های بدن را می شوید و آنها را عوض می کند.
‏روزه با ایجاد تشنگی، آب بافت ها را می گیرد و با ایجاد گرسنگی پروتئین ها و مواد چربی اندامی را بسیج می کند.

 

روش انجام دادن روزه درمانی

 

بخورید و بیاشامید تا رشته سفید (صبح) از میان رشته سیاه (شب) بیرون زده و برای شما آشکار گردد، سپس روزه را تا هنگام شب به اتمام رسانید.
‏طولانی و شدید بودن روز ‏بستگی به سن و روش انجام روز ‏دارد. یک متخصص ممکن است روزه کوتاه مدت یا طولانی مدت را مثلاً به مدت یک یا دو روز در هفته در مدت 40 یا 50 ‏روز سفارش کند. روزه درمانی طولانی تر در کلینیک ها، مکان های بهداشتی یا چشمه های آب معدنی معمولاً انجام می شود.
‏روز  ‏برحسب وضع بیماری ممکن است به مدت دو، سه، پنج، بیست و حتی سی روز انجام گیرد که معمولاً در افراد سالم هر چه مدت روزه طولانی تر باشد نتیجه آن در پیشگیری از بیماری ها بهتر است.
‏روش روزه گرفتن برحسب سن و شرایط و بیماری در افراد فرق می کند. روزه ای که دین اسلام به آن اشاره  ‏دارد این است که فرد می بایستی از اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن جلو گیری کند. ولی روزه ‏غیر از موارادی که اسلام به آن اشاره دارد می تواند به صورت امساک از غذا باشد که فرد می تواند هر چقدرکه میل دارد آب بنوشد ولی از غذا امساک نماید.

 

انواع روزه از نظر اسلام

 

1- روزه های واجب     2- روزه های مستحبی

روزه های واجب:

1- روزه ماه مبارک رمضان، 2- روزه قضا، 3- روزه کفاره، 4- روزه کسی که در حج تمتع قادر به خرید قربانی نیست، 5- روزه سومین روز اعتکاف، 6- روزه نذر.

روزه های مستحبی:

1- سه روز از هر ماه،  2- ایام البیض (سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه)،  3- روز تولد پیامبر اکرم (ص) 17 ربیع الاول، 4- روز مبعث (27 رجب)، 5- روز غدیر (28 ذیحجه)، 6- روز عرفه، 7- روز مباهله (24 ذیحجه)، 8- روزه در ماه رجب و شعبان (تمام یا بعضی از روزهای ماه)، 9- اولین و سومین روز محرم، 10- هر پنج شنبه و جمعه، 11- اول ذیحجه تا روز نهم ذیحجه.
روزه در برابر انواع بیماریها
‏در سال های اخیر پژوهش های علمی در زمینه روزه اسلامی در برابر انواع بیماری انجام شده است که از مجموع آن پژوهشگران چنین نتیجه گرفته اند:
1‏. در شرایط معمولی، روزه اسلامی هیچ گونه اثر سوئی بر پدیده های طبیعی دستگاه مختلف بدن ندارد.
2‏. اثر غذا نخوردن به مدت بیست و چهار ساعت در 56 ‏کودک یک تا نه ساله کاهش قند خون به حدود نصف بوده اما این کاهش با عوارض همراه نبوده است. البته توصیه می شود که در زوزهای طولانی این کودک از ادامه روزه خودداری کند.
3‏. بررسی که با گروه کنترل همراه بوده در دو خانم حامله پاکستانی و بنگلادشی ساکن انگلستان که در ماه رمضان روزه گرفته بودند، با گروهی که روزه نداشتند یکسان بوده و عوارضی در جنین مشاهده نشده است.
4‏. در بیماران دیابتی با شدت خفیف و متوسط، روزه مضر نیست.
‏برای بیماران چاق خصوصاً آنهایی که دارو مصرف نمی کنند روزه مفید است به خصوص اگر در خوردن افطار و سحری زیاده روی نکنند.
‏بیماران دیابتی که قرص های پایین آورنده قند خون مصرف می کنند، روزه اختلال عمده ای در آنها پدید نمی آورد. پیشنهاد می شود که هنگام روزه داری، داروی خود را به نصف معمول کاهش دهند.
‏بیماران دیابتی که انسولین دریافت می کنند مخصوصاً کسانی که اسیدوز دارند بهتر است روزه نگیرند، اگرچه در موارادی هیچ گونه اثر سوء دیده نشده و حتی در بعضی کاهش قند خون نیز مشاهده شده است.
5‏. بیماران کلیوی شدید روزه برایشان توصیه نمی شود، زیرا نخوردن ممکن است با افزایش بتاسیم همراه باشد. اما در افرادی که گیرنده پیوند کلیه بوده و از پردنیزولون و سیکلوسپورین مصرف می کردند و دارای آزمایش های طبیعی کلیوی بوده اند پس از روزه گرفتن اختلالی مشاهده نشده است.
.6 بیماران گوارشی: برای بیماران مبتلا به زخم معده و اثنی عشر حاده روزه گرفتن صلاح نیست، ولی آنان که سابقه زخم داشته اند و فعلاً بدون علامت هستند می توانند روزه بگیرند و در صورت وجود علایم و یا هیپراسیدیته، از داروهای معمول مانند سایمتیدین یا رانیتیدین استفاده کنند.
7‏. ناراحتی های روده ای: حرکات روده ای در هنگام غذا خوردن هر دو ساعت یک بار است و از این رو اثر تحریک امساک بر حرکات و کار روده کاسته شده و اکثراً روزه برای ناراحتی های روده ای مانند (Spastic colits‏) مفید است.

 

موارد استفاده درمانی

 

دکتر عبدالعزیز اسماعیل پزشک مصری، درمان بیماری های دیابت، ورم کلیه و بیماری قلب همراه با تورم و التهاب مفاصل و اضطراب های مزمن روده را به وسیله روزه بیان کرده است.
«ولهارد»(Volhard) می گوید که روزه یکی از موثرترین راه های درمان گلومر و نفریت حاد (ورم کلیه) است. «آلکسی سوفرین» دانشمند روسی می گوید که درمان از طریق روزه فایده ویژه ای برای درمان کم خونی، ضعف روده ها، ورم ساده و مزمن، دمل های خارجی، سل، اسکیزوفرنی، روماتیسم، نقرس، استسقاء، نوراستنی، عرق النساء، ریختگی وست، بیماری های چشم، مرض قند، بیماری های جلد، بیماری های کبد، کلیه و غیره دارد.روش ایشان روزه چند روزه و افطار با آب است.
پزشکان تمایل دارند روزه را از روند درمان خارج کنند اما اخیراً شروع به پذیرش آن کرده اند گفته می شود که روزه در درمان ورم مفاصل، فشار خون بالا و حساسیت به بعضی غذاهای خاص و روماتیسم مفید است. همچنین در درمان اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) با نتایج مثبت در بیمارستان مسکو و نیویورک به کار رفته است.

 

عوارض

 

اولین واکنش به روزه طولانی ناخوشایند است و شامل اسهال، سردرد، استفراغ و تنفس بد می باشد. در طول روز اول بایستی این علایم از بین بروند، همان طور که حس گرسنگی از بین می رود.

 

احادیث وروایات

 

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
روزه بداريد تا تن درست بمانيد.

 پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
خداوند به يكى از پيامبران بنى اسرائيل ، وحى كرده كه به طايفه ات خبر بده هيچ بنده اى ، يك روز براى خشنودى من روزه نمى گيرد، مگر آن كه تن او را سالم مى داريم و او را پاداشى بزرگ مى دهم.
امام على (عليه السلام )

روزه ، يكى از دو (طريق ( سلامت است .
گرسنگى كشيدن ، سودمندترين درمان است .
گرسنگى و بيمارى ، با هم


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:روزه درمانی,درمان با روزه, ] [ 11:44 ] [ لقمان محمدیان ]

یک لیوان آب و عسل + یک کپسول ۲۵۰ میلی گرمی را با پودر زنجبیل

پر کنند و در روز ۲ تا ۳ کپسول بخورند . آرام آرام این حالت برطرف میشود .

* توجه : کسانیکه دچار ویار میشوند طبع سردی دارند و غالبا دخترزا هستند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:درمان ویار و حالت تهوع زنان باردار در طب اسلامی ایرانی سنتی, ] [ 21:23 ] [ لقمان محمدیان ]

معجون جوانه گندم

بادام ـ گردو ـ فندق ـ پسته ـ کنجد ـ نارگیل ـ بادام هندی ـ چلغوز : از هر

کدام ۱۰۰ گرم

عسل : ۲۵۰ گرم                   شیره خرما : ۱ لیوان

هل سبز : ۵ مثقال                آرد جوانه گندم : ۲۵۰ گرم

دارچین ساییده شده : ۵۰ گرم ( ۱۰ مثقال )

زنجبیل : ۱ مثقال                  زعفران : ۱ مثقال

 

همگی این مواد را با هم آسیاب کنید و عسل و شیره را به آن اضافه کنید

تا یکنواخت گردد . که به صورت حلوای سفتی در می آید و میتوانید به

تکه های کوچکی ببرید و یا قالب بزنید  .

 

* در ضمن این معجون برای کوه هم بسیار مناسب است . 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:معجون مناسب برای بلغمی مزاجها , ] [ 21:22 ] [ لقمان محمدیان ]

پژوهشگر و مؤلف طب اسلامي وجود 64 روايت ديني را از علل اهميت مراقبت از سطحي‌ترين لايه بدن عنوان كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آستان قدس رضوي، حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن ضيائي در سلسله نشست‌هاي طب‌المعصومين كه شنبه‌هاي هر هفته در رواق دارالهدايه توسط معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي و با حضور خيل عظيمي از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود، گفت: درخشندگي و با طراوت بودن سطحي‌ترين لايه بدن، تاثيري عميق در بحث اعتماد به نفس و روحيه انسان دارد.

فوايد روغن مالي در درمان امراض پوستي

وي، روغن مالي سطح بدن را در جلوگيري از بروز بيماري پوستي و درمان آن بسيار موثر دانست و گفت: ماسا‍ژ با روغن زيتون براي جلوگيري از ترك پوست شكم در زنان حامله مفيد است و براي جلوگيري از خشكي و ترك خوردگي پوست در گرما و سرماي شديد، استفاده از روغن كنجد به صورت ماساژ و مصرف خوراكي عسل گون يك قاشق مرباخوري درمان‌كننده است.

وي افزود: براي افرادي كه رماتيسم مفصلي دارد ماساژ با روغن گل بنفشه و براي افرادي كه قلنج دارند، هر بار يك قسمت بدنشان دچار بادگرفتگي مي‌شود، ماساژ با روغن سياه‌دانه و مصرف خوراكي دم كرده سياه‌دانه با عسل توصيه مي‌شود.

ضيائي فعال كردن عملكرد عقل فعال كاربردي و جلوگيري از جنون ادواري را از خواص روغن گل بنفشه عنوان كرد و در ذكر روايتي از پيامبر اكرم(ص) گفت: ايشان به امام علي(ع) فرمودند: اگر مردم مي‌دانستند چه فوايدي در روغن بنفشه خوراكي است، جرعه جرعه آن را مي نوشيدند.

وي باز شدن منافذ پوست و جلوگيري از رسوب در زيرلايه‌هاي پوستي، جوش و دانه‌هاي سياه را از فوايد روغن مالي بدن قبل از استحمام عنوان كرد و گفت:‌ روغن مالي قبل از حمام چهره را باز و گلگون مي‌كند.

وي با اشاره به خصال شيخ صدوق گفت:‌ اين عمل سنت حضرت زهرا(س) است و ايشان قبل از استحمام حسنين(ع) در طفوليت، ايشان را روغن مالي مي‌كردند.

مراقبت از پوست و مو با تغذيه مناسب

ضيائي در روايتي از پيامبر(ص)كه فرمودند: از تشبه خود به بني‌اميه، بني‌عباس و يهود نصراني و مجوس كه سبيل‌ها را بلند و ريش‌ها را كوتاه مي‌كنند، بپرهيزيد، گفت: سبيل بلند باعث اختلال در دستگاه گوارش و سوء هاضمه مي‌شود.

وي گفت: ‌كسي كه دوست دارد پوستش شفاف و براق باشد، خربزه رسيده شيرين را بعد از غذا ميل كند كه در آن 10 فايده است. يكي از آن شفاف‌شدن پوست است.

وي شستشو با گل ختمي را باعث شفاف‌شدن پوست و براقي مو عنوان كرد و گفت با مصرف پياز در سبد غذايي خانوار سطحي‌ترين لايه پوست رنگ صاف و براق به خود مي‌گيرد.

وي مصرف نان سفيد و باگت با درصد شلتوك بسيار كم و قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد را از علل بروز كك و مك در چهره و ايجاد يبوست مزمن عنوان كرد و گفت: مصرف گندم ساييده با شلتوك يا جو ساييده با سبوس مخلوط با روغن زيتون، استخوان‌بندي را محكم وگوشت بر بدن رويانده و پوكي استخوان و كمبود سلول تراكم استخوان را درمان و سطحي‌ترين لايه پوست از خشكي در مي‌آورد.

وي آويشن شيرازي را داراي11 فايده دانست و اظهار داشت: شفافيت و درخشندگي پوست در مصرف جوشانده اين گياه مناسب است و در درمان درد استخوان ناشي از سرد مزاجي نيز بسيار مفيد است.

ضيائي براي درمان كساني كه غلظت خون و پوست خفه و مرده دارند، استفاده از هفت عدد گلنار وحشي صبح ناشتا با يك ليوان آب انار شيرين يا رب انار شيرين را توصيه كرد كه مصرف آن تا يك سال بدن را از زيگيل، كورك و دمل حفظ مي‌كند.

وي گفت:‌ ختنه كردن، تراشيدن موهاي زير بغل، كوتاه‌كردن ناخن از فطرت توحيدي است و ناخن بلند باعث چند بيماري است از جمله درد شديد استخوان مي‌شود.

خوشبو شدن بدن با عناصر طبيعي

ضيائي گفت:‌ مصرف يك استكان گلاب طبيعي به همراه يك قاشق پودر گل محمدي و شيره توت، يبوست مزمن را درمان و عرق بدن را خوشبو مي‌كند.

همچنين ماساژ بدن با حناي خشك قبل از خروج از حمام به مدت چند دقيقه و استفاده از پودر ضمه بعد از حمام، بدن را خوشبو مي‌كند.

وي در روايتي از امام رضا(ع) گفت: سرور همه رنگ‌هاي طبيعي حناست كه سطحي‌ترين لايه پوست را از رسوب چربي و زمختي پاكيزه مي‌كند.

وي همچنين گفت:‌ مصرف كاهو بدون سس از بين برنده‌بوي سير و موسير از دهان مي‌شود و استفاده از جوش‌شيرين در كفش‌ها بوي بد پا و عرق را ازبين برده و خضاب با حنا نور چشم را زياد مي‌كند و بدن را خوشبو مي‌كند.

نمك درماني

ايشان حذف نمك از غذاي افراد مبتلا به فشار خون را اقدامي نادرست در درمان دانست و گفت:‌ در روايات شيعه گفته شده غذا را بي‌نمك درست كنيد، اما در شروع و انتهاي غذا كمي از نمك پودر سنگ يا نمك دريا كه حدود 190 املاح دارد، استفاده كنيد.

وي گفت:‌ امام صادق(ع) فرمود: كسي كه روي نخستين لقمه غذا مختصري از نمك بريزد از پوست و چهره او كك و مك مي‌رود.

وي استفاده از نمك يددار بهداشتي در اول و آخر غذا و استفاده آن در سوپ ذرت را در افرادي كه فقر يد و كم‌كاري تيروئيد دارند، موثر دانست.

منبع : سایت آستان قدس رضوی
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:مراقبت از پوست از دیدگاه طب اسلامی, ] [ 21:16 ] [ لقمان محمدیان ]

تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.

با مصرف مواد غذایی که در ذیل به آن‌ها اشاره شده، مابقی زندگی را با اعصابی آرام و روانی سالم ادامه دهید. بر کسی پوشیده نیست که تغذیه تأثیر چشمگیری بر خلقیات و احساسات انسان می‌گذارد. برای مثال، هنگامی که مقدار زیادی شکر تصفیه‌شده (شکر سفید) مصرف می‌کنید، تا چند ساعت بعد احساس افسردگی و بی‌حوصلگی می‌کنید. این افزایش سطح قند خون بر روی تمرکز فرد تأثیر می‌گذارد و متعاقب آن در کار و روابط او خلل وارد می‌کند.
پرهیز از خوردن این‌گونه مواد به معنای رسیدن به آخر دنیا نیست، بلکه در عوض با خوردن این مواد مفید و مغذی علاوه بر داشتن اندامی متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهید بود.

از مغزها استفاده کنید

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود. آجیل (مغزها) سرشار از سلنیوم هستند، لذا مصرف مقداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضطراب و دل‌آشوب مفید می‌باشد.

قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند. با این وجود، مصرف مغزها را فراموش نکنید.
مانند ملوان زبل غذا بخورید!
منیزیم باعث آرامش اعصاب و عضلات می‌شود. همچنین بدن ما برای جلوگیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز دارد، لذا کمبود آن منجر به تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلانی و خستگی می‌شود. اسفناج یک موتورخانه منیزیم است و به علاوه سرشار از ویتامین‌های A، C و اسیدفولیک و کمی آهن می‌باشد.
سعی کنید روزانه یک پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه اسفناج پخته بخورید، البته ماهی و تخم کدو حلوایی نیز جایگزین‌های مناسبی برای اسفناج می‌باشند.

برای درمان از گیاهان کمک بگیرید

ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگ‌های خونی می‌شود. همچنین در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتریت روماتوئید) یا التهاب روده مفید می‌باشد. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C نیز دریافت خواهید کرد.
برای این که طعم و عطر ریحان از بین نرود، می‌توان آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کرد. گفتنی است که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزی‌های معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب می‌باشند.

 

تلخ‌های مفید را فراموش نکنید

تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.
شکلات تلخ جدا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن، سبب تقویت قلب می‌گردد، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائوی آن زیاد و شکرش کم باشد.

از فواید جو بهره ببرید

مجموعه کربوهیدرات‌های موجود در بدن سبب افزایش جذب تریپتوفان و در پی آن ساخت سروتونین می‌شود.
جو دارای نشاسته مفید است و در نتیجه باعث تجمع مواد قندی در خون و به دنبال آن شوک انسولینی نمی‌شود.
به علاوه جو منبع خوبی از فیبر محلول است که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی دارد.
برای داشتن اثر تسکین‌دهنده، توصیه می‌گردد جو را همراه با مقداری مواد پروتئینی (مانند مغزها و یا دانه‌های مفید) مصرف کنید. برنج قهوه‌ای، غلات خام و حبوبات نیز منابع خوبی از کربوهیدرات‌ها به شمار می‌آیند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای جو باشند.

به لبنیات «نه» نگویید!

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شیر اثر آرام‌بخش دارد. فقط کافی است شب‌هایی را به یاد آورید که مادرتان شیشه شیر گرمی را در دهان‌تان می‌گذاشت.
شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان می‌باشد (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می‌شود.
سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می‌شود.
اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیست، از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید.

 

از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرید

میگو ممکن است ظاهری کوچک داشته باشد، ولی از نظر ارزش غذایی، ماده‌ای کامل به حساب می‌آید.
این موجودات دریایی کوچک منابع بسیار خوبی از تریپتوفان و سلنیوم هستند که برای حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروری می‌باشند.
همچنین میگو دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین‌های D و B12 می‌باشد.
آبزیان دیگر مانند ماهی هم همان خواص میگو را دارند و مصرف ماهی نیز توصیه می‌گردد.

 

مصرف گل‌های خوردنی را افزایش دهید

همان‌طور که می‌دانید کمبود پتاسیم سبب خستگی عضلات، بی‌حوصلگی و ضعف، تندمزاجی و اضطراب می‌شود، اما با مصرف کلم بروکلی می‌توانید مقدار مناسبی از پتاسیم لازم را دریافت کنید.
به علاوه، بروکلی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E می‌باشد که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، لذا مصرف آن در چند وعده طی هفته توصیه می‌گردد.
منابع دیگر پتاسیم شامل آواکادو، موز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و بادمجان هستند.
روز را با نوشیدن چای آغاز کنید
برگ‌های چای حاوی یک اسیدآمینه ضروری برای بدن می‌باشند که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.
چای سبز نیز که لقب پادشاه گیاهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

 

با کیوی اوج بگیرید!

مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C است. در واقع، مغز یک پمپ مخصوص برای ویتامین C دارد و ویتامین C اضافی در خون را به سمت خود می‌کشد و نگاه می‌دارد.

میوه کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.

اگر از کیوی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید میوه‌های دیگر غنی از ویتامین C را جایگزین آن کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از توت‌فرنگی، پرتقال و گریپ‌فروت.

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
دکتر ناصر رضایی‌پور
دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران
مدیر رسانه شرکت سیمرغ حکمت ایرانیان
--------------------

برای نگاهداشت سلامتی کبد، باید به رعایت اصول شش‌گانه تندرستی یا همان «سته ضروریه» توجه داشت که شاید بتوان مهم‌ترین آنها را چنین برشمرد:

1. خواب خوب: بهترین زمان خواب از 9 شب تا 3 صبح است که بر اساس مزاج فرد، سن، جنس، اقلیم، فصل و... تنظیم می‌شود. توصیه می‌کنیم دست‌کم تا 22:30 بخوابید و پیش از طلوع خورشید از خواب برخیزید. خواب خوب، به گوارش درست کمک می‌کند و موجب تقویت قوای کبدی می‌شود.

2. ورزش: حد و اندازه ورزش نیز با توجه به همان تفاوت‌های فردی و... که اشاره شد، تعیین می‌گردد. ورزش خوب نیز با کمک به گوارش و همچنین کمک به تحلیل و دفع مواد زاید، به سلامتی کبد کمک می‌کند.

3. تغذیه: برای نگاهداشت سلامتی کبد توصیه می‌شود از خوراک‌های خوب و لطیف و به‌ویژه خوشبو استفاده شود که از آن جمله است: نانی که از خمیر و آرد و گندم خوب به عمل آمده و نمک به‌اندازه داشته باشد، گوشت‌های زودگوار از گوسفند و پرندگان مناسب، مویز، انجیر، فندق و....

در مقابل، می‌توان رفتارهای زیان‌بار برای کبد را نیز چنین برشمرد:

1. خواب نامناسب (کم یا زیاد یا خواب در طول روز)

2. سکون زیاد و دوری از ورزش و فعالیت بدنی مناسب

3. زیاده‌روی در نوشیدن آب و مایعات که امروزه به‌خطا به آن دامن زده می‌شود.

4. زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها و لبنیات که باز امروزه به غلط مورد توصیه اکید این و آن است.

5. برهم‌خوری و با‌هم‌خوری و عدم رعایت ترتیب غذاها

6. خوردن آب سرد ناشتا، داخل و پس از حمام، پس از ورزش و نزدیکی جنسی

7. زیاد خوردن خوراک غلیظ چون گوشت گاو و گوساله، فست‌فودها، نان خمیر و فطیر و بیات، غذاهای خمیری و لزج مانند قارچ و سیب‌‌زمینی و پاچه و ماکارونی و لازانیا و... که موجب انسداد در مسیرهای داخلی کبدی می‌شوند

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:کوتاه در باره مراقبت از کبد عزیز, ] [ 21:10 ] [ لقمان محمدیان ]
ریشه اصلی استمناء یا خود ارضایی، ریشه ذهنی است و به اعصاب و روان فرد بیمار مربوط می باشد. با توجه به این که تعدادی زیادی از کاربران سایت، درخواست ارایه روشی جهت ترک عادت استمناء و درمان عوارض آن از جمله زود انزالی را داشتند، در ذیل نسخه ای از منابع طب سنتی در این خصوص ارایه می گردد تا ان شاء الله جهت جلوگیری از انجام این عمل و همچنین رفع علایم و عوارض حاصله، دستورات ذیل موثر واقع گردد:
دم کرده شماره 1) مرزنجوش، سنبل الطیب، گل گاوزبان و بادرنج بویه به نسبت مساوی در قوری ریخته و آب جوش روی آن بریزید و بگذارید تا کامل دم بکشد.
دم کرده شماره 2) افتیمون را در قوری ریخته و آب جوش روی آن بریزید و بگذارید تا به آرامی و خیلی آهسته به طور کامل دم بکشد.
دم کرده شماره 3) استخدوس را در قوری ریخته و آب جوش روی آن بریزید و بگذارید تا به طور کامل دم بکشد.
 
طرز مصرف:
الف) سه هفته اول: صبح و عصر یک استکان، دم کرده شماره (1)
ب) هفته چهارم و پنجم:
-    صبح و عصر یک استکان، دم کرده شماره (1)
-    روزی یک فنجان نیز دم کرده شماره (2)
ج) هفته ششم به بعد:
-    صبح و عصر یک استکان، دم کرده شماره (1)
-    روزی یک فنجان دم کرده شماره (2)
-    روزی یک فنجان نیز دم کرده شماره (3)

با انجام دستور بند (ج) و مصرف سه دم کرده مربوطه، بعد از این که علایم بیماری کمتر شد، می توانید مصرف دم کرده ها را کمتر نمایید، ولی حداقل برای سه ماه این نسخه را انجام دهید.

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

برای علاج و درمان این بیماری ابتدا باید نوع آن را شناخت و روش درمانی مناسب با آن را انتخاب نمود . ما در این قسمت به برخی از روشهای کلی مبارزه با این حالت اشاره می نماییم.

1- عدم پاسخ دهی: مهمترین و کلی ترین راه درمان وسواس، بی توجهی به پیام های آن و عدم پاسخ دهی عملی به آن است . این بیماری در صورتی ادامه می یابد و تشدید می شود که به نداهای درونی آن که مبتنی بر تکرار عمل ، یا دقت بی مورد و یا قضاوت غیر منطقی و افراطی نسبت به امور است، پاسخ دهی عملی شود. برای مقابله با این حالت بهترین راه بی اعتنایی به این پیامها و ترتیب اثر ندادن به آنها است. اگر مدتی این روش عملی شود ، به طور قطع از شدت ابتلا به آن کاسته خواهد شد.

2- تقابل به ضد: برای کسانی که از آلودگی و نجاست هراس دارند و این هراس منشا اضطراب و وسواس در آنها شده است ، آلوده سازی عمدی شخص توسط خود او یا دیگران ، از راههای درمان و رفع حساسیت به این امر است . اگر این روش با تکرار تحمل شود به طور قطع موثر خواهد بود.

3- فرمان ایست: در منابع علمی جدید ، برای متوقف کردن افکار وسواسی ، علاوه بر درمانهای دارویی و قبل از آن درمانها ، از روشهای خاصی استفاده می شود که مهمترین آنها روش توقیف فکر نام دارد، بدین ترتیب است که از بیمار خواسته می شود که به طور عمد افکار وسواسی خود را آزاد بگذارد و در این بین ناگهان درمانگر با صدای بلند و بیزار کننده ، فریاد می زند : ایست !؟! به نظر می رسد این عمل جریان فکر وسواسی را متوقف می کند .

درمان دارویی: بیماری وسواس چون دارای ریشه های هورمونی است و با فعالیت های هورمونی بدن نیز در ارتباط است ، پزشکان با تجویز داروهایی سعی می نمایند فعالیت های هورمونی بدن را متعادل سازند و از این طریق کمک می کنند تا فرد بتواند راحت تر با این مشکل طرف شود و آن را از خویش براند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:درمان وسواس در طب اسلامی و طب ایرانی و طب سنتی, ] [ 18:24 ] [ لقمان محمدیان ]

چند نکته

ترجیحا این چای ها را با عسل،خرما یا توت میل کنید.اگر مبتلا به دیابت هستید با عسل میل کنید.چای را می توان با چند قطره آبلیموی تازه میل کرد.

-چای گل گاو زبان و سنبل الطیب:                                                  طبیعت:گرم و تر

خواص:خوابآور،آرامبخش اعصاب،پایین آورنده فشار خون،رفع خشونت نای،سینه،تنگی نفس،گلو درد،مقوی دماغ،معده و کبد سرد،افزایش ترشح ادرار،ضد سردرد های عصبی،درد کلیه،قولنج،اسپاسم،تشنج،صرع،سودا،صفرا،وسواس و سنگ کلیه

طرز تهیه: دو قاشق غذاخوری(یک مشت)گل گاو زبان + یک قاشق غذا خوری(یک مشت کوچک)سنبل الطیب + دو لیوان آب جوش + نبات،نیم ساعت دم بکشد تا به رنگ قرمز آلبالویی در آید.

2- چای زیر فون:                                                                              طبیعت:گرم

خواص:آرام بخش، ضد ناراحتی های عصبی، تشنج،میگرن های مزمن،بی خوابی، سردرد، بیماری های ریوی، زکام،غلظت خون، استفراغ، رماتیسم، آرتروز، نقرس، سیاتیک

مصرف زیاد موجب پایین آمدن فشار خون خواهد شد.

هشدار:برای خانم های باردار ممنوع است.

طرز تهیه:یک مشت زیرفون + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم ده دقیقه بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم به مدت طولانی دم بکشد تا خوب رنگ بیندازد.

3-چای بادرنج بویه:                                                                      طبیعت بسیار گرم

خواص:مقوی قلب واعصاب،خونساز،تقویت کننده سلولهای مغز،فوق العاده آرامبخش،محرک معده،خواب آور،نشاط آور،ضد صدای گوش،تشنج،اسپاسم،بیماری های کلیوی،بوی بد دهان و خواب های وحشتناک(چای مورد علاقه حضرت علی علیه السلام)

طرز تهیه:یک مشت کوچک بادرنج بویه + دو لیوان آب سرد روی شعله مستقیم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس با شعله غیر مستقیم خوب دم بکشد.

4-چای بادرنج بویه و زیرفون:                                                        طبیعت:گرم

خواص:تقویت قلب و اعصاب،خواب آور،نشاط آور،آرامبخش،خونساز،ضد بوی بد دهان،خواب های وحشتناک،بیماری های کلیه،صدای گوش

طرز تهیه:یک قاشق غذاخوری زیرفون + یک قاشق مرباخوری بادرنج بویه + دو لیوان آب جوش،باشعله مستقیم و ملایم حدود یک ساعت بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

5-چای به لیمو و زیرفون                                                                طبیعت:گرم

خواص:آرامبخش،کاهش دهنده فشار خون،تقویت حافظه،و معده،خواب آور در شب،تب بر،شستشو دهنده کلیه،ضد سرماخوردگی،تشنج،نقرس،رماتیسم، سردرد،و سرگیجه، ناراحتی های عصبی، میگرن، غلظت خون، آسم، اسهال، سینوزیت، صدای گوش و خستگی بدن

طرز تهیه:یک مشت بزرگ زیرفون + یک مشت کوچک به لیمو + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم و ملایم،حدود یک ساعت بجوشد،سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

6-چای دارچین                                                                           طبیعت:گرم

خواص:ادرارآور،مفرح،محرک اعصاب،تقویت معده،کبد،قوه باه،قلب وعروق؛کاهش درد کمر و مفاصل،تسریع جریان خون،نیرو بخش،باز کننده انسداد مجاری،پاک کردن سینه و حنجره،بالا بردن فشار خون،ضد:اخلاط رطوبتی،پا درد های رطوبتی،سرفه های رطوبتی،دلهره،بوی بد دهان،دردهای استخوانی،دیابت،سردی بدن

هشدار:برای زنان باردار مضر است.

طرز تهیه:چند عدد چوب دارچین + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم آرام جوش آورده سپس با شعله غیر مستقیم دو الی سه ساعت دم بکشد تا به رنگ آلبالویی درآید.

7-چای زنجبیل                                                                    طبیعت:گرم و خشک

خواص:تقویت:حافظه،قوه باه،جهاز هاضمه،معده،قوای رییسه بدن؛خونساز،تنظیم ادرار،خلط آور،ملین،درمان اسهال ساده و خونی،مانع بروز سرطان،کاهش چربی خون،بالا بردن فشار خون،مفید برای قطع حیض؛ضد:ضعف اعصاب،رطوبت مزاج،بلغم،درد مفاصل،بیماری های مفصلی،کمر درد،مسمومیت غذایی،سرفه،تهوع و آشفتگی در مسافرت و انعقاد خون

هشدار:زیاده روی در مصرف باعث فشار خون و ضعف نیروی جنسی است.

طرز تهیه:نصف قاشق چای خوری زنجبیل(بسته به ذائقه خود)در یک لیوان آب جوش ریخته و در ظرف را گذاشته تا حدود ده دقیقه بماند سپس با کمی عسل مخلوط کرده،میل نمایید.

8-چای زعفران                                                                     طبیعت:گرم

خواص:منضج و مصلح عفونت بلغمی،محرک نیروی جنسی و قوای مفزی،مفرح،نشاط آور،خنده آور،ادرار آور،خلط آور،آرامبخش،مقوی کبد و جهاز تنفسی،آشامیدن یک مثقال آن جهت تسریع در زایمان،تسکین آسم و سیاه سرفه،ضد:سرفه،حساسیت و کرم خوردگی دندان

9-چای نعناع                                                                        طبیعت:گرم

خواص:لطیف کننده خون،مفرح و مقوی قلب،مسکن ناراحتی های گوارشی،کمک به هضم غذا،مقوی اعصاب معده،بادشکن،اشتهاآور،دفع صفرا،پاکسازی و تقویت کبد و طحال،برای سرما خوردگی و بیماری های حلق و گلو(از پونه قوی تر است)ضد:نفخ،سکسکه،تهوع،اسهال،دل پیچه،بواسیر،دردشکم،تب

طرز تهیه:یک قاشق غذاخوری + سه لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

10-چای پونه                                                           طبیعت:اوایل بهار :گرم؛پاییز:خشک

خواص:قوی ترین آنتی بیوتیک،بادشکن،رقیق کننده خون،ادرارآور،خلط آور،صفرابر،انرژی زا،بسیار مفید برای درد سینه و آزاد کردن اخلاط،تقویت:معده،قلب،جهاز هاضمه؛ضد:تب ادراری،سرفه،حساسیت،نفخ،نقرس،سکسکه،آشفتگی،دل بهم خوردگی،خستگی،مفید جهت به تاخیر انداختن عادات ماهیانه

طرز تهیه:یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

11-چای چلتوک برنج                                                      طبیعت:گرم

خواص:سرشار از ویتامین های ب،تقویت مغز واعصاب و قلب،ضد یبوست مزمن،جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو

طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش،با شعله مستقیم پنج دقیقه بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم یک ساعت دم بکشد.

12-چای گلپر                                                                   طبیعت:گرم و خشک

خواص:تقویت کننده عالی حافظه،قوه باه،قلب و عروق؛اشتها آور،کمک به هضم غذا،شفابخش بیماری یرقان،پاکسازس کبد و دفع صفرا،تداوم آن برای سوزاندن چربی های بدن مفید است؛ضد:صرع قوی،فراموشی،اسهال،تنبلی معده،جوش و دمل

طرز تهیه:یک قاشق مربا خوری رادر یک لیوان آب جوش ریخته،ظرفی را در آن گذاشته،می گذارید پانزده دقیقه بماند تا به رنگ زرد درآید.

13-چای کوهی                                                                     طبیعت:گرم

خواص:آرام بخش،ضد:حساسیت،ادرار آور،باز کننده گرفتگی های روده و کبد،تقویت سیستم ایمنی

طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب وش با شعله غیر مستقیم مدتی دم بکشد.

14-چای میوه نسترن                                                   طبیعت:معتدل و خشک

خواص:سرشار از ویتامین ث،مقوی معده،پایین آورنده فشار خون،ضد:قند خون،درد و ورم کلیه،اسهال

طرز تهیه:پانزده عدد را در یک قوری + دو لیوان آب سرد،با شعله مستتقیم جوش آید سپس شعله را کم کنید تا با همان شعله مستقیم یک ساعت باشد تا آب آن به تدریج بخار شود سپس با شعله غیر مستقیم سه ساعت دم بکشد.

15-چای بابونه                                                                طبیعت:معتدل،دیم آن گرم و خشک

خواص:آرام بخش اعصاب و مغز ومعده و روده و تقویت آنها،افزایش شیر مادر ،اشتها آور،ادرار آور قوی،ضد:تب و لرز،انگل،یبوست،سردرد،سنگ مثانه،بلغم و صفرا

طرز تهیه:یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش،با شعله غیر مستقیم مدتی دم بکشد.

16-چای به لیمو                                                                 طبیعت:گرم

خواص:آرام بخش،خواب آور در شب،تقویت حافظه و معده،رفع درد شکم،خستگی،صدای

گوش،ضد:میگرن،سردرد،سرگیجه،تپش قلب،نفخ،آسم،اسپاسم

طرز تهیه:یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش،با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

17-چای آویشن                                                                 طبیعت:گرم

خواص:تقویت اعصاب بینایی،جهاز هاضمه،معده،کبد و کلیه،بالا برنده فشار خون،باز کننده انسداد،خشک کننده،تحلیل بادها و بلغم،لطیف کننده غذاهای غلیظ،اشتها آور،ادرار آور،جاری کننده حیض،تنقیه ریه،معده  روده ها و کبد از رطوبت بلغم،رفع کولیت های مزمن،افزایش شیر مادر،پاک کننده سینه،باز کننده گرفتگی های روده،ضد:انگل،رطوبت بدن،صفرا،زکام،سرفه،آسم،تنگی نفس،غلظت خون و ضد عفونی کننده و میکروب کش(شش برابر آنتی بیوتیک)

طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش،با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

 18- چای اکلیل کوهی                                         طبیعت:گرم ومعتدل

خواص: گیاه معجزه گر قوی مقوی اعصاب، ادرادآور، پاک کننده ریه ها، بادشکن، تسکین درد کبد، برای تنگی نفس ، مفید برای بیماریهای عصبی وتشج، تقویت معده وبدن، ضد عفونت کلیه،صفرا، بلغم ، دلهره، اضطراب، آسم ،زکام، سیاه سرفه،  دردهای رماتیسمی استخوان وکمر،  سنگ کلیه ومثانه، کیسه صفرا، میگرن، بیخوابی، غلظت خون.

طرز تهیه: دو قاشق غذا خوری + دو لیوان  آبجوش ، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

19- چای گزنه                                                      طبیعت:گرم و خشک

خواص: تحلیل ورم های سخت، چاق کننده بدن، باز کننده انسداد کبدو طحال، وفم رحم، تنقیه کننده ریه و معده، افزایش نیروی جنسی،ضد قند خون،غلظت خون،چربی،صفرا، بلغم، سنک کلیه، سرطان، امراض کلیوی و خون در ادرار، خونریزی ها، ریزش مو، خستگی، انگل، کرم روده

طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری + دو لیوان  آبجوش ، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

20- چای مرزنجوش                                              طبیعت:گرم

خواص: آرام بخش اعصال، بهترین داروی میگرن کهنه ودرد شقیقه ها وسردرد،خلط اور،تب بر،اشتها آور،تقویت عمومی بدن،ضد نفخ و ورم معده، اسهال، اخلاط مضره، سرما خوردگی.

طرز تهیه:ا مشت کوچک + دو لیوان  آبجوش در کتر ریخته با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

21- چای ریوند چینی                          طبیعت:گرم و خشک به سمت تری

خواص: ضد برودت معده و کبد، ضد سرفه مزمن، تنگی نفس، سل، زخم ریه، زخم رودهف استسقاء، یرقان، مسهل اخلاط غلیظه و رقیقه، مدر، ضد دردهای کلیه، مثانه ورحم.

طرز تهیه: چند تکه از آن را + مقداری آب که آن را بپوشاند با شعله مستقیم آرام جوش آورده بعد آن را با شعله غیز مستقیم 2 الی 3 ساعت دم بکشد تا به رنگ آلبالویی در آید .

22- چای استخودوس                                طبیعت: گرم وخشک

خواص: آرام بخش اعصاب ، تقویت کننده سلولهای مغز، افزایش شیر مادر، تحلیلی نفخ و گاز روده، فرح آور، باز کننده انسداد عروقی، مسهل بلغم و سودا خصوصا سودای مغز، ضد میگرن، زکام ، اسم، برونشیت، دل پیچه، رماتیسم، درد سینه، تنگی نفس، سرفه ، اگزما، ضد عفونی کننده دستگاه مجاری ادراری، در اکثر بیمارریها کاربرد دارد.

طرز تهیه: دو قاشق غذا خوری + دو لیوان  آبجوش ،در کتری ریخته با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

23- چای فلوس                                         طبیعت:معتدل

خواص: مسهل صفرا، دافع اخلاط فاسد، ضد: افسردگی ، صرع، میگرن ، بواسیر، یبوست مزاج؛ تقویت: اعصاب، قلب، مجاری ادرار، دستگاه تنفسی.

طرز تهیه: یک قاشق غذا خوری + دو لیوان  آب سرد؛  با شعله مستقیم کمی بجوشد بعد با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

24- چای زیر ه سیاه                                  طبیعت: بسیار گرم

خواص: لطیف کننده، قابض، برطرف کننده بادهای غلیظ، بالا برنده فشار خون، سوزاننده چربی اضافی، تصفیه خون، مدر، افزایش شیر مادر، تحلیلی گاز معده و روده، درمان تنگی نفس، تحریک اشتها؛ تقویت: قلب وعروق معده.

طرز تهیه: 1 قاشق مربا خوری + دو لیوان  آبجوش ، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

25- چای بهار نارنج

خواص:آرامبخش، مفرح، نشاط آور، اشتها آور؛ تقویت: قلب، اعصاب، نیروی جنسی؛ رفع دل پیچه و گاز معده، تسکین درد سینه و سردرد های عصبی.

طرز تهیه: یک قاشق غذا خوری + دو لیوان  آبجوش ، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

26- چای برگ درخت به                     طبیعت: گرم ومعتدل

خواص: قابض ، نرم کننده سینه، مقوی قلب، مفرح، نشاط آور.

طرز تهیه: 10 تا 15 عدد برگ را 20 دقیقه خیسانده و بشویید و در یک لیتر آب در قوری ترجیحا ظرف مسی حرارت دهید و به محض اینکه به جوش آمده فورا شعله را ملایم کنید تا  آب بدون حرکت  شروع به بخار کند و گاهی برگ

ها را بر هم بزنید زمانیکه 3/1 بخار شد چای آماده است. (می توانیداز هل یا چوب دارچین برای برای معطر کردن استفاده کنید)


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:انواع چای مورد تأیید ادانشمندان بزرگ طب اسلامی , ] [ 18:19 ] [ لقمان محمدیان ]

خشکی مغزاگر مزاج مغز بیش از حد به خشکی گرائیده باشد، تدبیر چیست؟

بدیهی است که رطوبت دهنده ها و ملین ها و خون رسان ها و داروهای رساننده خون به بالای بدن بکار می آید.مانند این شربت مفرح که در عین حال رساننده خون به بالای بدن نیز می باشد :

تخم شربتی،تخم بالنگو،تخم فرنجمشک

که به طور مساوی تهیه و مخلوط شده و هر بار یک قاشق مرباخوری آن را با نصف استکان گلاب و نصف استکان عرق بید مشک مخلوط  و شیرین کرده و هر روز بیمار از آن میل کند.

بارهنگ: هر روز یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب جوش مخلوط و شیرین کرده و میل کنید.

انجیر 5 عدد ، آلوی بخارا 10 عدد ، زعفران نوک قاشق چای خوری

هر شب در یک پیاله ی آب خیس کرده و صبح روز بعد تناول گردد.

برگه ی هلو ، برگه زردآلو و آلوی بخارا

از هر کدام 5 عدد هر شب در یک پیاله آب خیس کرده بیمار از آن بخورد یا اینکه این مواد هر روز صبح با همان تعداد با مقداری آب چند دقیقه بجوشد تا پخته و مزاج آن ها در هم ادغام شده و بیمار میل کند.

قدومه ، سه پستان،بارهنگ،تخم بالنگو

هر روز در مقداری آب دم بکشد و تناول گردد.

و هر شب با مقداری آب و یا جوشانده گل ختمی و گل بابونه و پنیرک و امثال آن بخور داده شود.

پوست سر را بتراشند و با روغن هایی مانند روغن بنفشه،روغن کدو،روغن نیلوفر و دیگر روغن های نرم کننده و سردی بخش سرد مزاج مالش داده شود.

تعدیل مزاج از طریق تناول جوشانده های پاک کننده اخلاط اضافی نیز ضروری و اجتناب ناپذیر است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:رفع خشکی بیش از حد مغز, ] [ 18:16 ] [ لقمان محمدیان ]

یکی از مشکلات مشترک که زن ها اغلب با آن درگیر هستند خارش واژن می باشد و بعید است زنی وجود داشته باشد که چنین مشکلی را در زندگی خود تجربه نکرده باشد و مشکلات مختلف واژن می‌تواند موجب سوزش و خارش واژن شود، مخصوصاً بسیاری از عفونت‌ها که البته همه آنها با رابطه‌ جنسی در ارتباط نیستند. در زیر به برخی از مشکلاتی که سبب سوزش و خارش واژن میشود اشاره می‌کنیم:

 

عفونت قارچی:

یکی از عواملی که میتواند سبب سوزش و خارش واژن شود ابتلابه عفونتهای قارچی است.سوزش و خارش واژن دو نشانه از نشانه‌ های بسیار زیاد عفونت قارچی هستند که کاندیدیاز نیز نامیده می‌شود و بسیار متداول است.علائم دیگر عفونت علاوه بر سوزش و خارش واژن،عبارتند از ترشحات غلیظ و سفید رنگ کشک مانند و تورم لب‌های واژن.عفونت قارچی گاهی ممکن است از طریق رابطه‌ جنسی سرایت کند،اما نه همیشه، زیرا دخترهایی که رابطه‌ جنسی ندارند هم ممکن است دچار عفونت قارچی شوند. 

تریکوموناسیس:

 یکی دیگر از عواملی که میتواند سبب خارش واژن شود تریکوموناس است.این انگل تک‌سلولی که می‌تواند در غده پروستات مردها نیز زندگی کند می‌تواند موجب بروز ترشحات کف ‌مانند زرد-سبز رنگ و همچنین خارش واژن شود.

 • واژینیت:

به معنای التهاب واژن است.واژینیت درنتیجه رابطه‌ جنسی یا هر عامل دیگری که توازن عادی واژن را که حاوی باکتری‌هایی که به تمیز کردن واژن و حفظ رطوبت عادی آن کمک می‌کند، اخلال ایجاد می‌کند.

 •استفاده از نوارهای بهداشتی با الیاف مصنوعی:

بسیاری از این نوارها از الیاف مصنوعی ایجاد می شوند الیاف مصنوعی باعث ایجاد خراش های ریز می شود و زمینه را برای رشد میکروب ها آماده می سازد در حالی که باید نوارها از الیاف طبیعی تهیه شودبه هر حال توصیه می شود که بانوان هنگام مصرف یک لایه پارچه نخی پاکیزه روی آن بکشند و بعد استفاده نمایند.

عدم استفاده از نوره:

نوره ( واجبی) علاوه به موزداییف خاصیت شگفت آوری در از بین بردن میکروب ها دارد از آن گذشته باعث کاهش اخلاط زائد بدن و تقویت رحم و تخمدان شده و موجب شادمانی و کم شدن غم و افسردگی است و نباید از تیغ هایی که در محیط مرطوب حمام نگهداری می شود استاده کرد و در صورت استفاده باید یک بار مصرف و نو باشد.

لباس زیر تنگ و استفاده از لباس های مصنوعی:

لباس های تنگ موجب کند شدن جریان خون در عروق سطحی شده و مسامات پوست براحتی از جریان نسیم بهره نمی برند و بر خروج عرق نیز تاثیر گذار است.رشد برخی از اندام ها بواسطه فشار ناشی از لباس دچار اختلال می گردد. لباس های مصنوعی ساخته شده از الیاف شیمیایی برانگیزاننده حساسیت های پوستی بوده و تشعشعات آن زمینه مناسبی را برای تحریک بیماری های اتوایمیون فراهم می سازد.

و از دیگر عوامل می توان قرص های جوگیری از بارداری ، دیابت شیرین،پائین بودن استروژن و ... را نام برد.

 خارش واژن

 • سوزش و خارش واژن:عوامل مربوط به رابطه‌ جنسی که ممکن است موجب سوزش و خارش واژن شوند شامل استفاده از کرم‌ها و ژل‌های اسپرم‌کش یا سایر وسایل جلوگیری از بارداری است. همچنین خانم‌های یائسه، که سطح پایین استروژن در بدنشان گاهی موجب خشک شدن رطوبت واژن‌شان می‌شود، رابطه‌ جنسی برایشان ناراحت‌کننده خواهد بود. 

 •واکنش‌های حساسیتی: این مشکل که نسبت به عفونت تداول کمتری دارد نیز می‌تواند موجب سوزش و خارش واژن بعد از رابطه‌ جنسی شود. خانم‌ها ممکن است گاهی نسبت به مایع منی مرد آلرژی داشته باشند. تشخیص آلرژی‌های مایع‌ منی بخاطر علائم بسیار شخصی که دارند و ممکن است خانم‌ها با پزشک خود درمیان نگذارند، بسیار دشوار است. بعد از تشخیص عفونت،خانم‌هایی که متوجه می‌شوند دچار آلرژی به مایع‌ منی هستند، ممکن است از همسر خود درخواست کنند که از کاندوم استفاده کند. اگر بعد از استفاده از کاندوم علائم قبلی از بین رفت، احتمالاً مشکل حساسیت بوده است.

خودِ کاندوم نیز ممکن است موجب سوزش و خارش واژن در خانم‌هایی شود که به لاتکس، پلاستیکی که برای ساخت کاندوم‌ها استفاده می‌شود، حساسیت داشته باشند. افرادیکه به لاتکس حساسیت دارند، معمولاً با قرار گرفتن در معرض آن پی به حساسیت خود می‌برند. ازآنجا که حساسیت به لاتکس مسئله‌ای کاملاً جدی است، که حتی ممکن است علائم کشنده و بسیار پرخطری مثل ایجاد مشکل تنفسی داشته باشد، به خانم‌هایی که این مشکل را دارند توصیه می‌شود از کاندوم‌های بدون لاتکس یا وسایل جلوگیری دیگر استفاده کنند.

قانون ج 5 ص363، فصل هفتم،خارش زهدان و فرسیموس زنان:

ممکن است زهدان دچار خارش شود و علت پیدایش خارش در زهدان، می تواند یکی از سبب های زیر باشد:

1-   خلط بدجنس تند مزاج در زهدان جایگیر شده و سبب خارش زهدان شده است،خلط کذائی صفرائی یا خلط شورمزه ی بورکی و یا خلط خوره ای از ماده ی سوداست، که فرق اینها را از معاینه خون حیض حشکیده می توانی درک کنی.

2-      ممکن است جوشهایی در زهدان سر برآورده باشند که در خود زهدان تولید شده اند.

3-      آب پشت گرم بسیار تند مزاج خارش زهدان را سبب شده است.

محتمل است خارش زهدان به حدی تاثیر بگذارد که بیمار را به ناتوانی کشاند.گاهی ممکن است که زن از اثر خارش زهدان از جماع سیر نشود و به عادت ، فرسیموس(بازی با فرج) مبتلا شود و تا با وی بیشتر جماع کنند بیشترش را آرزو کند.

علاج: باید بدن را عموما و به ویژه زهدان را بوسیله ی خون کشیدن از خلط بدجنس تخلیه کرد.رگ میان بازو(اکحل) را بزن.و باید بیمار از خلط غالب و فاسد با مسهل پاکسازی شود مثلا اگر خلط صفرائی است حب سقمونیا(محموده) بخورد اگر خلط بلغمی است معجون اصطمحیقون خوب است اگر خلط سوداست حب ساخته از افتیمون چاره ساز است.

بر دهانه ی زهدان داروهایی از قبیل شیره ی بیخ شنگ و اقاقیا و روغن گل بمالند یا افشره ی خرفه بر آن پاشند.و اگر با این داروها بزر کتان مخلوط باشد بهتر است.گیاهان گیرنده(جاذب و قابض) را در آب بپز و آب را بر دهانه ی زهدان بپاش و تفاله ی آنها را بر زهدان بگذار.

و اگر دیدی که زهدان خارش دارد و نیازمند به پاکسازی است .عسل با آب بسیار سرد بخورد.

این داروی ترکیبی که در ذیل آید در علاج خارش زهدان بسیار خوب است و تجربه شده است.

نسخه:

برگ نعناع، پوست انار،عدس پوست کنده با نبیذ بپزند و در رحم بردارند.

نسخه ی دیگر:

زعفران و کافور از هر یک به وزن یک دانگ،مردار سنگ به وزن دودانگ،ثمر درخت غار نیم درهم، همه را با هم بکوب و بپز و با سفیده ی تخم مرغ و روغن گل و کمی شراب در هم بسرش و بیمار در رحم بردارد.

نسخه ی دیگر:

هلیله و گلنار از هر یک دو درهم، صمغ فیلزهره، نشادر و فیجن کهنه،همه را بکوب و بسای و بپز و دهانه ی زهدان را اول با روغن گل چرب کنند و سپس از این گرد دارویی بر آن بپاشند.

اگر صمغ فیلزهره یا مغز هسته ی ترنج را بسوزاند و یا هر دو را با هم بر آتش پاشند و دودش را به زهدان برسانند نافع است.

کتاب بیماری های زنان، سید محمد موسوی ، ص 134:

"گاهی بسیاری از خانم ها از خارش و التهاب در قسمت خارجی دستگاه تناسلی خود شکایت می کنند. این خارش ممکن است در قسمت های خارجی مانند لبه های فرج پدید آید، یا اینکه نواحی داخلی تر مجرای مهبل تا رحم و حتی خود دهانه رحم را درگیر کند.دامنه این خارش ، گاهی تا نواحی خارج تر مانند کشاله ران نیز امتداد می یابد. این بیماری غالبا منشاء عفونی و خصوصا عفونت های قارچی دارد.

اما در موارد غیر عفونی می توان دلایلی نظیر غلبه خون ،گرمی مزاج،خشکی مجرا،شقاق و بیماری های التهابی نظیر کهیر،اگزما،جوش و آفت که منشاء مزاجی دارند را نام برد. خارش اگر از غلبه خون باشد باید خونگیری به روش های مرسوم طب گیاهی و سنتی یعنی حجامت،زالو یا فصد انجام شود.حجامت ساقین یا زالو روی پا مابین قوزک تا انگشت سوم یا خون گرفتن از رگ صافن توصیه می شود.

اگر از گرمی و غلبه مزاج گرم و بیماری هایی مانند آفت،کهیر،اگزماست به درمان هر یک از آنها می پردازیم و در مورد تعدیل مزاج و دفع سوء مزاج از نسخه مسهل عام و ملحقات آن استفاده نمائید."

درمان:

بهتر است قبل از شروع به درمان مطالب فوق را به دقت مطالعه نموده و رعایت نمائید و سعی نمائید واژن را خشک نگه دارید چون محیط مرطوب کشت باکتری ها و قارچ ها را تسریع و ازدیاد می بخشد و نیز از مهم ترین علل عفونت رحم و واژن و سقط جنین می باشد و نیز سعی نمائید از لباس های گشاد و راحت و غیر پلاستیکی استفاده نمائید و از پوشیدن شلوارهای تنگ خودداری نمائید.

حمام آب نمک :نشستن در وان آب گرم که نصف فنجان نمک بدان اضافه شده است یک ربع بنشینید بگذارید اب نمک داخل مهبل را بشوید با دو یا سه شب حمام نمک انواع خارش ساده مهبل برطرف می شود.

نسخه از استاد نظری:

"کافور 3 واحد + دارچین 12 واحد با هم مخلوط کرده و سپس با گلاب و روغن گل کافور و عرق کاسنی و شاهتره که به صورت مساوی با هم ترکیب شدند مخلوط کرده و یک گاز استریل را بدان آغشته کرده و داخل واژن نمائید.

و هر شب اسطوخودوس 3 واحد + شیر 3 واحد + فلفل سیاه 3 واحد + 5/1 لیوان آب با هم ترکیب کرده و یک شب بماند و شب بعد صاف کرده و یک لیوان میل نمائید. "

نسخه استاد موسوی جهت رفع عفونت:

"پوست انار 500 گرم + تخم گشنیز 300 گرم + نعناع 100 گرم با هم مخلوط نمائید و در وان آب گرم ریخته و در آن بنشینید.

روزی 3بار جوشانده سعال که نابود کننده میکروب ها و ویروس ها و قارچ های عفونت زا می باشد با دستور زیر تناول کنند.

آویشن، بنفشه ، گل ختمی،اسطوخودوس،پونه،کاکوتی،زوفا،نیلوفر،مرزه از هر کدام مساوی برداشته و با هم مخلوط و با هاون برقی نیم کوب کنید و طبق دستور جوشانده و هر بار یک لیوان میل کنید.

و برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه 91 کتاب بیماری های زنان استاد موسوی مراجعه نمائید."

مواد محرک مصرف نکنید. هر مادهٔ تحریک کنندهٔ مهبل به رشد مخمر کمک می کند. راه حل آن هم جلوگیری از تماس مواد شیمیائی، مثل عطر، کاغذ توالت رنگی، زیرپوش رنگی، خوشبوکننده ها، و نرم کننده های شیمیائی با مهبل است. در شستشوی لباس هم از شوینده های بدون بو استفاده کنید. نرم کننده به لباس نزنید، و زیرپوش گشاد سفید نخی به پا کنید. جوراب شلواری را هم کنار بگذارید

 

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:درمان خارش زهدان در طب اسلامی سنتی, ] [ 18:14 ] [ لقمان محمدیان ]

سرماخوردگی همچنین با عناوین نازوفارینجیتیس (التهاب بینی و قسمت بالایی حلق)، رینوفارینجیتیس (التهاب مخاط بینی و حلق)، زکام حاد، یا سرما شناخته می شود. سرماخوردگی یک بیماری مسری دستگاه تنفسی فوقانی است که عمدتا بینی را تحت تأثیر قرار می دهد. علایم بیماری شامل سرفه، گلودرد، آبریزش بینی (رینوریا)، و تب است. علایم بیماری عموما بین هفت تا ده روز برطرف می شود. با این حال برخی از علایم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. بیش از دویست ویروس می توانند منجر به بروز سرماخوردگی شوند. رینوویروس (ها) متدوال ترین علت این بیماری است.

یک عفونت حاد بینی، سینوس ها، حلق، حنجره (عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (URI یا URTI)) بر اساس قسمت هایی از بدن که بیشتر دچار عفونت می شوند، دسته بندی می گردند.

سرماخوردگی عمدتا بینی را تحت تأثیر قرار می دهد، حلق، سینوزیت ها و سینوس ها را ملتهب می سازد. علایم بیشتر به دلیل واکنش دستگاه ایمنی به عفونت است تا تخریب بافت توسط خود ویروس ها.

شست و شوی دست ها روش اصلی پیشگیری از عفونت است. برخی شواهد اثربخشی استفاده از ماسک های بینی و دهان را نشان می دهند.

نظر طب سنتی:

سرماخوردگی یکی از شایع‌ ترین بیماری‌های بشر در طول زندگی است و علائمی همچون آبریزش بینی، زکام، سرفه، گلودرد و عفونت سینوس‌ها دارد. در طب سنتی، این ‌ترشحات را که از بینی خارج می‌شود، زکام و‌ترشحات پشت حلق را نزله می‌نامند. این‌ ترشحات موادی بیماری‌زا هستند که باید پاک شوند و به هیچ وجه نباید مانع خروج آنها شد. استفاده از گیاهان خلط‌آور، ضدعفونی کننده و نرم کننده سینه و ضد آبریزش بینی به اشکال مختلف، نظیر جوشانده، بخور، ملین و…در گذشته بسیار مرسوم بوده است. اما هرگونه دارویی که مانع آبریزش بینی در هنگام سرماخوردگی شود، مضر است و باعث احتباس‌ ترشحات در بدن و غلیظ شدن و تبدیل آنها به نزله می‌شود که نزله خود عامل بیماری‌های گوناگون می‌باشد.

درمان سرماخوردگی:

هر شب مواد زیر را نیم کوب کرده و در مقداری آب جوش ریخته و 10 دقیقه بخور داده شود:

تخم گشنیز 3 واحد + آویشن 1 واحد +پونه 1 واحد+ سوسن بر 1 واحد+ نعناع 1 واحد+ مرزنجوش 1 واحد+ اسطوخودوس 1 واحد (برگرفته از جزوه استاد موسوی)

یا می توانید بخور با ترکیبی از شوید، بومادران، بابونه و آویشن را امتحان کنید که بسیار مفید است و باعث خروج سریع‌تر مواد دفعی و سبکی سر می‌شود.

و البته می توانید به تنهایی بخور برگ اکالیپتوس بدهید.

سپس کندش 3 واحد + تخم گشنیز + گل بنفشه را پودر کرده و به اندازه توک قاشق چای خوری برداشته و جلوی بینی گرفته تا عطسه کنید و می توانید برای اینکار از فلفل هم استفاده نمائید

سپس با روغن بنفشه به اندازه یک قطره در هر سوراخ بینی ، محیط را مرطوب نمائید.

هر 2 ساعت یکبار با عرق آویشن یا آب نمک قرقره نمائید .

و استنشاق آب و نمک هم در روز 2 مرتبه نافع است.

جوشانده های مخصوص سرماخوردگی:

آویشن + قدومه شیرازی + گل ختمی + تخم گشنیز + گل نیلوفر آبی + زوفا + گل پنیرک + مرزنجوش+ بنفشه + کاکوتی همه را به اندازه مساوی نیم کوب و مخلوط نمائید و یک قاشق از آن را در 2 لیوان اب جوشانده تا یک لیوان بمانده سپس شیرین کرده و میل نمائید روزی 3 لیوان میل شود.(برگرفته از جزوه استاد موسوی)

پرسیاوشان + ختمی + پنیرک + عناب + سپستان + تاج خروس + گل بنفشه برای سینه های خشک نافع است.البته بهتر است همراه آن چهار تخمه (تخم اسفرزه + بالنگو+بارهنگ + تخم ریحان) را در آب جوش ریخته تا لعاب دهد سپس میل نمائید.

شکر تیغال + آویشن را دم کنید جهت خروج خلط نافع است.

شکر تیغال + کتیرا دم کنید و بخورید برای سرفه و باز شدن صدا نافع است. (استاد نظری)

در صورت تب روزانه یک الی 2 لیوان عرق بید به همراه کاسنی میل شود و نیز گل ختمی و سدر و حنا را در آب جوشانده و دستمال داخل آن نموده و روی موضع تب دار می مالیم.

برای بیماران سرماخورده خوردن شلغم، آب به ، آب سیب یا سیب آب پز،آب لیمو شیرین ، انار شیرین ، پرتقال شیرین و ... خوب است.

تغذیه بیمار:یکی از غذاهای زیر را می توان مصرف نمود و توصیه می شود بیمار در طولبیماری از غذاهای عادی استفده نکند و از سوپ های زیر یا شربت عسل آبلیمو استفاده نماید.

سوپ گشنیز :سبزی گشنیز + اسفناج یا برگ چغندر + عدس + برنج + گوشت بره + آلوبخارا + مقداری نمک و یک پیاز سوراخ کرده که یک حبه سیر در آن فرو کرده باشید و کمی فلفل ، با مواد مذکور سوپ تهیه نموده و در طی بیماری به وی داده شود.(از استاد موسوی)

سوپ جو : جو + روغن حیوانی + نمک + هویج + سیب زمینی + گوجه + ادویه + یک عدد لیموترش تازه + سبزی جعفری و گشنیز

درمان زکام و سرماخوردگی در احادیث:

امام صادق علیه السلام فرموده اند: رسول خدا صلی الله علیه و آله خود را از زکام درمان نمی کردند و همواره می فرمودند : در هر کسی رگ جذام هست که زکام آن را ریشه کن می کند(کافی ج8ص382)

امام صادق علیه السلام:پنبه ای را به روغن بنفشه آغشته کن و به هنگام خواب آن را در مقعد خود بگذار که به خواست خداوند متعال برای زکام مفید است.(بحارالانوار ج 62ص184)

امام رضا علیه السلام فرموده اند: در بوئیدن گل نرگس درنگ نکن که در زمستان از ابتلاء به زکام جلوگیری می کند و همچنین است سیاه دانه. آنگاه که آدمی در تابستان از ابتلا به زکام می ترسد باید روزی یک عدد خیار بخورد و از نشستن در آفتاب پرهیز کند(بحارالانوار ج62ص324)

امام رضا علیه السلام فرموده اند:هر کس می خواهد در زمستان زکام را از خود دور ساد باید روزانه سه لقمه شهد(عسل) بخورد.(بحارالانوار ج62ص324)


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:درمان سرماخوردگی در طب اسلامی سنتی, ] [ 18:13 ] [ لقمان محمدیان ]

العلم علمان: علم الادیان و علم الابدان
در آستانه ماه مبارك رمضان توصيه هاي بهداشتي ذیل جهت رعایت شما روزه داران محترم تقدیم می گردد تا ان شاء الله با رعایت این نکات و در نتیجه تندرستی شما عزیزان، امکان بهره مندی بیشتر از معنویات این ماه مبارک فراهم گردد:
1- قبل از شروع ماه رمضان با گرفتن روزه های مستحبی يا قضا، بدن خود را برای يک ماه روزه داری، كم كم آماده نماييد یا این که نزديك ماه رمضان صبحانه را كامل ميل كنيد ولي ناهار نخوريد يا ناهار را خيلي سبك ميل نماييد و خوردن آن را به تاخیر بیاندازید تا اینکه ناهار کم کم به طرف عصر کشیده شود و معده عادت نمايد.
2- با توجه به اين كه معده انسان در طي خواب، فعاليت ندارد ولي روده در طي خواب به فعاليت خود ادامه مي دهد بنابراين هيچ گاه با شكم پر نبايد خوابيد؛ چرا كه اين امر باعث فساد غذا در معده و عدم هضم صحيح مي گردد. بايد بسته به نوع غذايي كه ميل مي كنيد و با توجه به توان معده خود در هضم غذا، حدود يک الی دو ساعت بعد از غذا خوردن، حتماً بيدار باشيد. اين مسأله در خوردن افطار و سحری بايد مورد توجه قرار بگيرد لذا حداقل یک ساعت بعد از سحری نخوابید.
3- اگر آب و نمک و روغن سفره ما سالم باشد اصلی ترین موارد رعایت شده است.
آب: آب باید بدون کلر و مواد افزودنی باشد مانند آب باران، آب چشمه، آب قنات، آب چاه عمیق
روغن: همین بس که مردم عزیز ما بدانند روغن خوب و بد فرقشان این است که روغن خوب هرگز با حرارت دادن حالت چسبندگی به خود نمی گیرد و روی کاشی و گاز آشپزخانه نمی چسبد ولی متاسفانه می بینم تقریبا همه روغنهای بازار این چنین هستند و وقتی وارد بدن انسان می شود به علت وجود گرما در بدن ما چون این روغنها صنعتی هستند سفت می شوند و باعث بسته شدن عروق و ایجاد کبد چرب می شوند.
روغن های خوب و سالم عبارتند: 1-روغن کنجد 2-روغن زیتون 3-روغن محلی
نمک: نوعی از آن مورد تائید است که بصورت طبیعی در طبیعت یافت می شود خصوصاً نمک دریا یا جمع دریاها که به علت وجود مثلاً منیزیم باعث کاهش فشار خون می شوند.
4- دیابتی ها می توانند روزه بگیرند و بسیار مفید است ولی کسانی که کلیه هایشان مشکل دارد بسته به نوع آن باید با پزشک خود مشورت کنند.
5- در ماه رمضانی که با گرمای طاقت فرسا روبرو باشیم رعایت این امور اجبار است:
- عدم پرخوری در سحر.
- عدم مصرف مواد غذایی خیلی شیرین، تند و شور.
- استفاده از مواد غذایی تفه (بی مزه) مانند کدو، کلم و امثالهم بسیار مهم است.
6- هرگز مواد خوراکی پخته شده را همراه خام مصرف نکنید و سعی کنید دور از افطار تا قبل سحر، از مواد خام و میوه ها و تنقلات مفید بهره مند شوید.
7-افراد لاغر در این ایام از چیزهایی که حرارت بدنشان را بیشتر افزایش می دهد بپرهیزند مثل: رفتن در آفتاب، دوش آب سرد، غذاهایی که فلفل و ادویه و گرمی زیاد دارند، سرخ کردنی ها و...
و بر عکس از غذاهایی که همراه با آب بیشتری هستند، لعاب بیشتری دارند و رطوبت بخشی بیشتری برای بدن دارند استفاده کنند مثل خورشت کدو، فرنی، شیر طبیعی، میوه های مرطوب مثل هلو و استفاده از دوش آب ولرم

نکات قابل ملاحظه در سحر :

1- بهتر است سحری را با آب شروع نکنیم اما کسانی که عطش دارند و گرم مزاج هستند و با مصرف آب اشتها باز می کنند اشکالی ندارد. همراه با غذا خوردن نیز نباید آب خورده شود.
2- مصرف مواد شیرین در اولویت است مثل خرما، حلوا و هر چیز شیرین طبیعی
رسول خدا(ص) فرمودند: خرما چه خوش سحری ای است
اما اگر فرد دیابت (مرض قند) داشت چه کند؟
با مسئولیت دکتر روازاده همه شیرینیهایش را با عسل بپزد و در سحر استفاده کند مثلاً مربا با عسل، کمپوت با عسل، شربت با عسل، حلوا با عسل یا شیره توت، حتی فسنجان با عسل
3- برای جلوگیری از ضعف، حتماً در وعده غذایی سحر از نان سبوس دار استفاده نمایید و حتی سبوس گندم بخرید و یک یا دو قاشق غذاخوری داخل آب خورشت ریخته و همراه نان بخورید.
4- اگر مقداری گوشت بخورید به صورت سیرابی، کله پاچه، آبگوشت و خورشتهای گوسفندی مانند قیمه خیلی خوب است و باعث می گردد تا در طی روز گرسنه نشوید. غذای چرب طبیعی جلوگیری از تشنگی نیز می کند.
5- برای جلوگیری از ایجاد ضعف، برنج حتی الامکان نخورید یا کم بخورید.
6- مربای هر چیز که با عسل پخته شده بخورید و یا بعد از سحر می توانید یک فنجان شربت ولرم عسل میل نمایید.
7- در پایان غذا با مقداری نمک طعام دریا خیلی جزئی دهان خود را شور کنید.
8- هیچ وقت مخصوصاً در سحرها از نوشیدنی های کارخانه ای به ویژه نوشابه های گازدار نخورید.
9- هرگز از گوشتهای با طبیعت سرد مانند ماهی در سحر استفاده نکنید که طی روز ضعف فراوان خواهید داشت!
10- در وعده سحر، همراه با غذای سحر از مواد غذایی خام و ناپخته همچون کاهو یا میوه استفاده نکنید.
11- خوردن ماست در کنار هرگونه غذای دارای گوشت قرمز یا سفید ممنوع می باشد. چرا که گوشت ماست را فاسد و روده ها را هلاک می کند. همانگونه که میوه، شیر را فاسد و معده را هلاک می کند، اگر هوس ماست کردید دور از افطار در طول شب بخورید و یا در زمانیکه موقع سحری گوشت در غذای شما نباشد میتوانید ماست بخورید.
12- خوردن سحری بسیار مهم است و حتماً باید خورده شود، به خصوص برای افراد لاغر خوردن سحری اجباری است چون گرسنگی زیاد باعث گرمی زیاد می شود و معده را مجبور می کند که رطوبات واخلاط مفید بدن را هضم کرده و در بدن منتشر نماید و چون این موارد خاصیت غذایی کمتری دارند پخش شدن آنها در بدن موجب بروز عوارض وبیماری میشود. لذا خوردن سحری لازم و واجب است حتی چند لقمه.
13- افراد چاق علاوه بر روزه گرفتن اگر از غذا های لاغر کننده و کم رطوبت استفاده کنند به لاغر شدن سریعتر آنها کمک می کند.

نکات قابل ملاحظه در طی روز :

در طی روز به دلیل گرسنگی، حرارت بدن بالا می رود و پوست گرم تر شده که باعث لاغری و آب شدن چربی می شود، این امر برای افراد چاق مفید است، ولی افراد لاغر باید از هر چیزی که باعث گرم تر شدن آنها می گردد، پرهیز کنند، در طی روز جلوی آفتاب نروند و محیط خود را خنک نگه دارند، همچنین دوش آب سرد باعث گرم تر شدن بدن می گردد و باید برای خنک شدن، دوش آب ولرم بگیرند و از انجام فعالیت شدید خودداری کنند.

نکات قابل ملاحظه در افطار :

1- امام صادق (ع) فرمودند: پیامبر خدا به هنگام افطار، با حلوایی آغاز می کرد و بدان روزه می گشود واگر نمی یافت با چند خرما و اگر نیز یافت نمی شد، با آب نیم گرم. آنگاه می فرمودند این موارد معده و جگر را پاک می کند و سر درد را از میان می برد.
رسول خدا (ص) فرمودند: اگرکسی از شما روزه بود، با خرما روزه بگشاید و اگر خرما ندید با آب، چراکه آب پاک کننده است.

با نمک افطار باز کنید و سپس شروع افطار آب جوشیده ولرم همراه با خرما یا عسل میل کنید.
آب ولرم، اخلاطی که درطول روز درمعده جمع شده اند را می شوید و شستشوی ابتدایی معده و مجاری گوارشی از دهان تا معده انجام می شود .
2- بدلیل حرارت بالای معده دراثر گرسنگی زیاد، وارد نمودن آب یخ و سرد درابتدا باعث تغییر ناگهانی حرارت معده و قبض یکباره معده و سردی شدید معده و ضعف معده می شود، همچنین مصرف آب خیلی گرم و جوش هم می تواند موجب افزایش حرارت معده شود. بهترین وجه شروع، با آب ولرم است و غذاهای سهل الهضم و شیرین، چراکه به علت نیاز کبد، طبیعت بدن تمایل زیادی به جذب فوری شیرینی دارد.
اگر خدای ناکرده در چنین شرایطی آب یخ را بخورید چون در معده توقف نمی کند، مستقیم وارد روده شده که می تواند حتی باعث مرگ ناگهانی بدنبال رفلکس عصبی شود.
در این موارد برای اینکه بتوانید آب را در معده نگه دارید حتما حداقل تکه ای نان قبل از آن میل کنید لذا برای رفع تشنگی نیز سعی نکنید، که عطش خود را به یک باره و با نوشیدنی زیاد از بین ببرید که در این صورت تشنگی بر طرف نخواهد شد. برای رفع تشنگی، نصف لیوان آب را جرعه جرعه بنوشید و سپس مقداری نان میل نمایید سپس نصف دیگر لیوان را به صورت جرعه جرعه و آهسته بنوشید.
3- در افطار از غذاهای سهل الهضم و ترجیحاً شیرین همچون فرنی ها، حلیم و آش ها استفاده کنید.
4- برای صرف شام، بهتر است در همان وعده غذایی افطار به حد سیری افطاری میل شود، مگر آن که با یک فاصله زمانی شام میل کنید که در آن صورت باید مراعات نمایید تا با شکم پر نخوابید.
5- افراد لاغر در فاصله افطار تا سحر، باید از مواد غذایی و میوه های آبدار استفاده کنند.
6- طبق عادت غلط نان و پنیر و سبزی نباید در رأس افطار میل شود.
7- هرگز از زولبيا و باميه هاي موجود در بازار كه از روغنهاي صنعتي تهيه مي شوند، استفاده نكنيد. حتي در برخي از موارد براي سود بيشتر از روغن هاي صنعتي فاسد و سوخته شده نيز استفاده مي كنند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:توصیه طب سنتی تغذیه و تدابیر مربوط به ماه مبارک رمضان , ] [ 18:8 ] [ لقمان محمدیان ]

1--زیتون :با ویژگی های زیر:
-درخت ودرختچه ای راست قامت وپرشاخ وبرگ است.
-همیشه سبز
-مقاوم به کم آبی
-مقاوم به آلودگی
-سایه انداز بسیارزیاد(تاج زیبا)
-چوب بسیارسخت وارزشمند برای مصارف صنعتی دارد.
-روغن زیتون برای مصارف خانگی
خداوندمتعال در قرآن کریم بارها از درخت زیتون یادکرده است.امروزه با پیشرفت علوم وروشن شدن خواص وارزشهای غذایی ودرمانی روغن زیتون، اهمیت مصرف آن در حفظ سلامتی انسان وآثار مقدس ومفید این درخت طیبه بهتر آشکار شده است.زیتون بومی ایران بوده است، دلایل عمده بومی بودن آن شامل این موارداست:الف:در زمان ساسانیان از ایلات مختلف ایران زیتون به عنوان تحفه به کاخ آورده می شده است.ب: تولید زیتون در زمان ساسانیان معاف از مالیات بوده .ج:زیتون کلمه ای پارسی است.
2-سنجد:با ویژگی های زیر:
-درختی است باریشه عمیق
-چترزیاب ومناسب
-دارای گل های خوشبو
-برگ های دورنگ وزیبا
-مقاوم به آلودگی هوا
-مقاومت فوق العاده نسبت به کم آبی
-دارای طول عمربالا
-دارای میوه مفید ومقوی حاوی مقدارزیادی ویتامین c
-مقاوم به شوری وتغییرات phخاک
3-توت: با ویژگی های زیر:
-سایه انداز بسیار مناسب
-مقاوم به آلودگی هوا
-مقاوم به کم آبی
-مقاوم به آفات
-مقاوم به خاک های ضعیف
-برگ های آن برای مصرف کرم ابریشم کاربرد دارد
-میوه خوشمزه،دارویی وخشکباری
-چوب باارزش صنعتی در کشتی سازی ولنج سازی وبرخی آلات موسیقی کاهنده فشار خون(برگ درخت).
-توت بهترین ماده قندی خوراکی برای دیابتی ها است.
4-چنار: با ویژگی های زیر:
-مقاوم به آلودگی هوا
-سایه انداز بسیار مناسب ووسیع وبسیار خنک
-درخت تهران
-جوشانده گیاه مذبور سرشار ازتانن بوده ودردرمان اسهال خونی به کار می رود.
-در تابستان بیشترین ودرزمستان کمترین حرارت را به خود جذب می کند.
5-نارنج: با ویژگی های زیر:
-درخت میوه دار وزیبا وهمیشه سبز
-مقاوم
-خواص درمانی آن:
-الف)برگ:ضداسپاسم وبهبود دهنده هضم.
-ب) گل :آرامش بخش ،مسکن،ضداسپاسم،پوست.
-ج) مقوی دستگاه گوارش وبهبوددهنده هضم.
-د)رب آن کاربرد وسیع در آشپزی داشته است.
-در صنعت عطر سازی استفاده فراوان دارد.
6-زبان گنجشگ: با ویژگی های زیر:
-مقاوم به کم آبی
-مقاوم در برابر شرایط جوی
-کم افت .مقاوم به آفت های موجود
-سریع الرشد
-سایه انداز مناسب
-تنه درخت بسیارزیبا
-قابلیت ریشه دهی در اکثر خاکهای ایران
ما می دانیم انسان های بی خاصیت را درخت بی ثمر تشبیه می کنند.
اگر بهانه این  است که کاج، آب کمی می خواهد،  چرا در مرکز باران های شمال کاج به جای نارنج زیبا می کارند.
از طرفی اگر کاج ایرانی هم دارای فوایدی باشد، باید به نسبت خاصی در کنار دیگر درختان کاشته شود تا جنگل که از بیش از 130 گونه مختلف تشکیل می شود معنا پیدا کند.
چرا کاری کرده ایم که مردم شبانه به محل پارک های نزدیک محل می روندودرخت کاج امریکایی را ازریشه در آورده به جای آن درخت با ثمر را می کارند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:به جای کاج چه بکاریم بهتر است؟!؟!, ] [ 18:5 ] [ لقمان محمدیان ]

 

امروزه کمبود آب وپایین رفتن سفره های زیر زمینی و بالا رفتن درجه حرارت و اصطلاحا گرمایش کره زمین وآلودگی به عنوان بزرگترین معضل موجود در مسایل تخصصی فضای سبز به شمار می‌رود .

به علاوه این که ضعیف بودن خاک از نظر ماکرو ومیکرو،کمبودها را دو چندان کرده است؛ لذا متخصصین این رشته را بر آن می‌دارد تا گونه‌هایی را جهت کاشت در سطح شهرهای بزرگ انتخاب نمایند که علاوه بر حفظ هدف اصلی "زیبایی منظر"دارای شرایط نگهداری ایده آل ،هم از نظر جوی و هم از نظر هزینه‌های جانبی باشد.

متاسفانه درایران با توجه به مساله کم آبی"غیر از شمال کشور" قرن‌هاست که در کاشت درختان توجه به این کم آبی نشده و در دو سده گذشته با توجه به غلبه و سلطه فرهنگ غربی و نیز تقلیدهای غیر منطبق با موقعیت جغرافیایی، مقتضیات بومی وسلایق مردم مشکلاتی را ایجاد کرده اند.

خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی همت بر اتخاذ روش‌های مستقل و علمی، ضمن بهره‌گیری از تجارب و دستاوردهای کشورهای مختلف جهان، نتایج خوبی را ببار آورده است.

به هر حال یکی ازمشکلات مربوط به این بخش ،کاشت کاج در شهرهای ایران است. این کاج بومی نیست، میوه ندارد، چوب آن دیر رشد می‌کند، درمصارف صنعتی وغیر صنعتی کم بازده است، به علت سمي بودن برگ‌هاي سوزني كاج پرندگان روی آن لانه نمی‌سازند یا کمتر آشیانه می‌کنند، در زیر چتر آن گیاهان رشد نمی‌کنند، توليد اكسيژن برگ‌هاي سوزني شكل كاج نسبت به چنار، سرو، بلوط و نارون در حد صفر مي‌باشد، تنها فایده آن سبز بودن در تمام فصول است. مضافا این که تحقیقات عده‌ای از متخصصان وصاحب‌نظران نیز حکایت از مضرات ومعایب دیگری برای کاج دارد از جمله :

1- دربرابر مواد سمی وباران‌های اسیدی ،آسیب پذیر است.

2- به علل گوناگون آفت‌ها و آلودگی‌ها در اطراف آن انباشته می‌شوند.

3- به دلیل برگ‌های سوزنی ،سطح کمتری را پوشش داده وقدرت تصفیه هوا و ساخت اكسيژن در حد صفر مي‌باشد.

4- خاک پیرامون خود و زیر درخت را اسیدی کرده ومانع از رشد گونه‌های دیگر گیاهان می‌شود. توليد اين اسيد به حدي زياد است كه براي كاشت درختان ديگر به غير كاج بايد محل كاشت كاج را تا عمق چهار متر خاك برداري كنند.

5- برخی براین عقیده اند که این نوع کاج نوعی اکسید نیتروژن را وارد فضا می کند که درفضای شهرهای پر تردد شهری که اکسید نیتروژن  بیش از اندازه توسط صنایع وخودروها تولید می‌شود به جای تصفیه هوا بر آلودگی می‌افزاید، سایه انداز مناسبی هم ندارد.

6- مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که متوسط پوشش علفی در تیپ کاج سوزنی برگ 1/2 % است که عامل آن را می توان موارد ذیل دانست: خاصیت آللوپاتی گونه کاج تهرانی، کمبود رطوبت مورد نیاز پوشش علفی، کوبیدگی شدید خاک، تراکم زیاد درختان کاج در واحد سطح، نوروحرارت کم وفراوانی لاش برگ و سوزنی‌های ریخته شده و تولید آهک و اسید در قطعاتی که کاج سوزنی کاشته شده است.

7- طی سالیان گذشته آتش سوزی‌هایی که در پارک های جنگلی اتفاق افتاده است اغلب در قطعات کاج بوده که براثر قابلیت زیاد اشتغال برگ های سوزنی خشکیده (صمغ و رزین) می‌باشد.

8- برخلاف سرو، چنار، بلوط ، نارون، كنار و زبان گنجشك که گرچه آنها هم میوه ندارند، ولی در جریان جابجایی هوا و فرصت دهی به سایر گیاهان ممانعتی مثل کاج ندارند.

9- از نظر فرهنگی و در بین عامه مردم درخت کاج نماد گورستان است واز طرفی یاد‌آور مراسم غربی بوده و با مراسم و فرهنگ ایران چندان انطباق ندارد و هيچ زيبايي براي پارك‌ها و معابر ندارد ..

10- چون رطوبت سطحی زمین را به اعماق هدایت می کند دراطراف آن گیاهی رشد نمی‌کند، اگر گياهي هم كشت شود نياز به آب فراوان دارد.

پارک تفریحی چیتگر نمونه مشهود برای معرفی گونه کاج می باشد‌، تقریبا اکثر شهروندان تهرانی حداقل یک بار به پارک جنگلی چیتگر رفته اند و متوجه شده‌اند که قسمت سوزنی برگ ها تبدیل به مکانی بی روح و مرده شده است، چون سطح خاک این مناطق عاری از گیاه بوده و هیچ پرنده ای در میان درختان لانه نکرده وخاک زیر درختان،  متراکم و سفت است.

11- پرندگان تمایلی به لانه سازی بر شاخسار این درخت ندارند.

لذا با توجه به این نظریات و این که اصولا دریافت هر فرد عادی این است که در منزل خود به جای کاج ،درختان میوه دار یا درختان زیبایی چون چنار- سرو- نارون- بلوط - بيد مجنون- کنار و اقاقیا کاشته شود نتیجه می گیریم "اگرشهرما خانه ماست" پسند مردم و مصلحت عامه بر این است که به جای کاشت درخت کاج و ایجاد جنگل‌های کاج که طبق یک تحقیق علمی ، طرحی شکست خورده است، درختان مفیدی کاشته شوند که اگر آب را مصرف می کنند غیر از زیبا کردن فضای شهر و اطراف آن، از میوه ، چوب، برگ و سایر مزایای آنها به نفع کشور استفاده شود، درختانی مانند: چنار- سرو- نارون- بلوط- تبريزي- زیتون- توت- سنجد- زبان گنجشک- خرمالو- تبریزی- انجیر- گلابی- سیب - اقاقیا- عناب- کنار- بيد مجنون و..

شایان ذکر است این پیشنهاد مانع از کاشت کاج نمی‌خواهد باشد، بلکه نظر دارد که انتخاب بهتر ، مفیدتر و مردم پسندتر در امر درخت کاری‌ها رعایت و لحاظ شود.

متاسفانه نمونه‌های زیادی در کشور از بوستان‌های جنگلی کاج داریم که در این نیم قرن اخیر به دست خودمان به وجود آورده ایم و بدون در نظر گرفتن مسایل کارشناسی در مورد شرایط کشت و نگهداری این گونه درخت، تنها به بالا بودن آمار سرانه فضای سبز توجه شده است.

ضمن این که جهت تشویق مردم نیز پیشنهاد می‌شود که درمراسم روز درختکاری، مسئولان نظام به جای کاج کاشتن که تقلیدی و تکراری است، درخت‌های بومي ايران را بکارند.

درانتهای مقاله، امید آن داریم که مسئولین دست اندرکار در ایجاد و توسعه فضاهای سبز در سراسر کشور با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی کشور به کشت گونه‌های مثمر و زیبایی درختان بومی ایران اقدام نمایند، نمونه‌هایی از درختان مناسب اقلیمهای مختلف آب وهوایی ایران نامبرده شده است که توسعه کشت آنها می‌تواند به زیبایی و سرسبزی این مرزو بوم همیشه سرفراز بیفزاید:


منابع:

 

راسخون

 


پايگاه اطلاع رساني شفق

 

بزرگترین مرجع طب سنتی

 

سايت علمي دانش‌جويان ايران

 

موسسه پژوهشي درماني احياي طب جامع ايرانيان

ماهنامه الكترونيكي مركز انجمن‌هاي تخصص


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:عوارض کاج,مضرات کاج,چرا نباید کاج بکاریم, ] [ 18:0 ] [ لقمان محمدیان ]

آکنه یا جوش یک ضایعه پوستی است که همه مردم به نوعی در دورانهایی از زندگی خود به آن مبتلا می شوند. البته نوع و شدّت و ضعف آن با توجّه به بستر زمینه ای افراد و شرایط محیطی، متفاوت است. معمولاً افراد با شروع سن بلوغ و تغییرات هورمونی و خلطی داخل بدن، این حالت را تجربه می کنند. حالا چرا برخی افراد بیشتر و بدتر به این حالت دچار می شوند؟ در جواب این سوال باید گفت این افراد ترکیبات بدنی و بستر مناسب را برای رشد این حالت دارند و این در واقع ناشی از جمع زمینه های جسمی و شرایط محیطی (به تعبیر صحیحتر سبک زندگی) است.

هوا، غذا و مسائل روحی روانی امروزه بسیار متفاوت با زندگی پیشینیان است؛ پس بروز آکنه بیشتر و بدتر شده است. مکانیزم اصلی بروز جوش در پزشکی ایرانی، وجود خلط مسموم و مزاحم درون بدن است که طبیعت مدبّره بدن آن را به ظاهر پوست می ریزد تا اندام های اصلی درونی بدن سالم بمانند و به تعبیری، جوش زدن نشان از قوّت بدن است و نباید با هر راه ممکن جلوی آن را گرفت!

برای اصلاح این ضایعه، دو رویکرد وجود دارد:

- به تعادل رساندن اخلاط داخل بدن

- درمانهای موضعی

هر عقل سلیمی می پذیرد که شیوه اوّل، درمان اصولی و اساسی است. و راهکار دوم فقط موقّتّی و کمک کننده به درمان است. بنابراین ما می آییم و بدن را از داخل به تعادل می رسانیم. در این میان وضعیت کبد و رحم (در بانوان) بسیار مهم است. هرگونه سوء مزاج در کبد یا رحم (مثل اختلالات هورمونی یا نامنظّمی عادت ماهیانه) باعث بروز اختلال می شود.

 

گام اول؛ اصلاح غذا:

- غذاهایی که می توانند خلط های مزاحم در بدن تولید کنند: فست فودها، سوسیس و کالباس که از گوشت فریزشده گاو و ادویه فراوان درست شده اند، مرغ های هورمونی موجود در بازار، کنسروها، سرخ کردنی ها، غذاهای خیلی چرب و خیلی شور و خیلی تند و پرادویه، نوشابه ها و دیگر نوشیدنی های صنعتی و کارخانه ای، روغن نباتی (جامد و مایع)، سس مایونز، چیپس و پفک.

- هرچه غذاها منشأ طبیعی داشته باشند، بدن را سالم تر نگاه خواهند داشت. از جمله: آبگوشت با گوشت گوسفند و دمبه، انواع آش ها با سبزی های تازه و روغن زیتون و ترشی مثل سرکه یا آبغوره یا آبلیموی طبیعی، سوپ گندم و جو، روغن زیتون و کنجد و حیوانی، میوه و سبزی تازه و مخصوص فصل، شیر و لبنیات تازه، نان سبوسدار مثل سنگک و جو، برنج پخته شده با سبزی ها و حبوبات و استفاده از پودر سبوس کنار آن، جوانه غلّات و حبوبات مثل گندم و جو، انجیر، کنجد، شیره انگور، کشمش یا مویز، شربت هایی مثل سکنجبین، سرکه شیره، عرقیات گیاهی مناسب طبع و....

 

گام دوم؛ داروها:

داروهای آکنه ابتدا خلط مسموم موردنظر را در بدن آماده دفع می کنند و سپس از طریق مدفوع، ادرار، تعریق و... خارج می کنند. پس در اوّلین مرحله باید یبوست فرد از بین برود. به منظور راحت خارج شدن فضولات از پوست، شست و شو با آب ولرم مایل به گرم برای بازکردن منافذ پوستی از اهمّیّت بالایی برخوردار است.

برخی درمان های موضعی که می توان از آنها به عنوان کمکی و تقویتی استفاده کرد به شرح زیر است:

1) مالش پیاز پخته شده روی پوست؛

2) مالش ترکیب گلاب و دم کرده رازیانه و آب جعفری روی پوست؛

3) ماسک پودر سیاهدانه و سرکه (نسبت یک به سه) شب تا صبح روی پوست بماند (کار لایه برداری را انجام می دهد.)؛

4) ماسک عسل + جوانه گندم (برای کومدون ها و لک صورت مفید است.)؛

5) ماساژ پوست با آب پنیر تازه؛

6) برای دانه های سرسیاه و کومدون، به مدت ده دقیقه معجون بابونه و بومادران و رازیانه و گزنه بخور داده شود. سپس با فشار ملایم کومدون ها تخلیه شود و بعد پوست با آب سرد شسته شود.(جهت بسته شدن منافذ)

- این عمل هفته ای دو جلسه بیشتر نباید تکرار شود.

7) مالیدن روغن بادام شیرین به مدت 15 دقیقه و سپس پوست با یک حوله گرم و مرطوب ماساژ داده شود و بعد کومدون ها با فشار ملایم تخلیه شود و مجدداً شستشوی پوست با آب سرد.

 

گام سوم؛ حجامت و تغییر سبک زندگی

بعد از اصلاح غذا، هوا و دیگر عوامل حفظ کننده سلامتی و چند مدّت استفاده از داروهای گیاهی، اجرای 3 مرحله حجامت عام(بین دو کتف) بسیار مؤثّر خواهد بود؛ چون به یکباره حجم زیادی از فضولات را از بدن خارج می کند. البته بسته به شرایط هر فرد، امکان دارد حجامت تحت الذقن (زیر چانه) یا ماستوئید (پشت گوش) نیز لازم شود؛ ولی اکثریت افراد به همان 3 مرحله حجامت عام (در فاصله 12 تا 17 ماه قمری و با فاصله یک ماهه) خیلی خوب جواب می دهند.

- البته اجرای حجامت در زمان عادت ماهیانه بانوان و نیز در غلبه شدید بلغم یا سردی ممنوع می باشد.

- ذکر این نکته نیز ضروری است که فرد وقتی این کارها را انجام می دهد، همه چیز را تمام شده نپندارد؛ و دوباره سبک زندگی قبلی را در پیش نگیرد که اگر چنین کند، باید منتظر بروز دوباره جوش ها بعد از مدّتی باشد.

- کندن جوش با ناخن و دستکاری آن باعث ازبین رفتن لایه طبیعی محافظ جوش می شود و این امر باعث تسهیل ورود آلودگی و میکروبها به محل جوش شده و به بدتر شدن آن می انجامد. فرد باید از قرار دادن محل جوش در معرض آلودگی ها و بوی سرخ کردنی بپرهیزد تا اسکار (جای جوش) در آن محل پدید نیاید. بنابراین قدم اوّل در مورد جای جوش این است که آن را دستکاری نکنید. بطور خوراکی از سبزی، میوه و شیر تازه فراوان استفاده کنید تا آنتی اکسیدان های محافظ پوست، اثر مفید خود را بگذارند. بطور موضعی نیز از روغن بنفشه و مالیدن مداوم عسل بهره ببرید. استفاده از یک عدد زالو روی موضع هم کمک شایانی خواهد کرد.

 

تکمله؛ نکاتی پیرامون مُصلحات غذایی:

هر انسانی باتوجّه به طبع خویش، سن، فصل، میزان فعّالیّت و موقعیّت جغرافیایی محل زیست خود نیاز غذایی ویژه ای دارد و مصرف غذاهای یکسان برای همه توصیه نمی شود. مثلاً اگر یک فرد دارای طبع سردوتر در مصرف لبنیّات بویژه ماست افراط کند؛ به مرور دچار بیماریهای سرد و مرطوب مثل اضافه وزن، کم خونی، نفخ، درد مفاصل، پرخوابی و کندی حافظه خواهد شد. لذا حکما برای تعدیل و اصلاح غذاها برای هر غذا بطور اختصاصی، مُصلحی تعریف کرده اند. درواقع مُصلح، آن مادّه ای است که مزاج غذا را تعدیل می کند و مضرّات احتمالی غذا را گرفته و فوایدش را در بدن بیشتر می کند.

- برخی از پرمصرف ترین غذاها و مُصلحات آنها:

نان گندم: رازیانه، سیاهدانه، کنجد

برنج: زیره، زعفران

ماست: شیره، عسل، سیاهدانه، آویشن، زنیان

شیر: گلاب،هل،عسل

پنیر: گردو،زیتون،سیاهدانه

دوغ: کاکوتی

چای سیاه: لیمو، شیر (چندقطره)

کره حیوانی: عسل

کره: عسل، انواع مربّا

آبگوشت:دنبه، آویشن،سرکه،ترشی ها، پیاز

گوشت گوسفند: سماق

ماهی: گردو، فلفل سیاه، خرما

غذاهای چرب وسنگین: سرکه،آبلیمو، آبغوره

آش جو: زیره، آبغوره

انواع آش: فلفل سیاه،آویشن،زنیان، سیاهدانه

عدسی: گلپر، آویشن

تخم مرغ: دارچین، پیاز، فلفل سیاه، شوید، نمک

- مُصلح عمومی اکثر غذاهای سرد، عسل و در اکثر غذاهای گرم(مثل چربی و شیرینی)، سرکه یا آبغوره یا آبلیموست. برای غذاهایی که ترکیبی از سردی و گرمی هستند، مخلوطی از اینها می شود: سرکنگبین. سرکنگبین فرمولهای متعدّدی دارد که از آن کاربردهای متنوّعی دریافت می شود. ساده ترین فرمول: یک لیوان آب ولرم + یک قاشق غذاخوری عسل+ نصف قاشق غذاخوری سرکه طبیعی. اگر شبی یک لیوان از آن خورده شود، به عنوان مُصلح اکثر غذاهای مصرفی عمل می کند. برای معده های سرد، می توان میزان سرکه را کاهش داده و یا مقداری عرق نعناع اضافه کرد و تغییرات متنوّع دیگر. (مثلاً افزودن کاسنی برای کبد گرم یا رازیانه برای تنظیم سیستم هورمونی زنان و.....)

- باید دانست که مصرف بعضی از مواد غذایی باهم ممنوع است و در درازمدّت، ایجاد بیماری می کند:

- ماست و لبنیّات با گوشت ها بویژه طیور و ماهی

- انواع گوشت ها همزمان (مثلاً گوشت مرغ با گوشت گوسفند)

- شیر و میوه ها (مثل شیرموز)؛ البته شیر با خرما ناسازگار نبوده؛ بلکه غذایی مطلوب است.

- ماست و تخم مرغ

- ماست و ترشی

- برنج و سرکه

- اکثر میوه ها روی غذا

- مایعات سرد روی غذا


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 23 خرداد 1392برچسب:چگونگی برخورد با آکنه و درمان آن از نظرگاه طب سنتی, ] [ 19:20 ] [ لقمان محمدیان ]


نمك مانند آب يك ركن از 3 ركن اصلي تشيكل دهندة كرة زمين، جسم انسان و شير مادر است. امروزه دو نوع نمك در دسترس مردم است:

1. نمك موجود در بازار (كلرور سديم)،

2. نمكي كه از گذشتة دور «نمك طعام» خوانده شده و در فرهنگ ايراني و اسلامي ما جايگاه ويژه‌اي داشته است.

از نمك در طول تاريخ همواره به نيكي ياد شده است و اگر امروزه بحث‌هاي ضدّ و نقيضي كه در مورد نمك گفته مي‌شود مرتبط به نوع اوّل، نمك موجود در بازار است.


براساس يك پروژة تحقيقاتي كه بر روي برخي نمك‌ها در «دانشگاه تهران» انجام گرفته است، چنين نتيجه‌گيري مي‌شود كه براساس انجام يك سري تغييرات در ماهيّت نمك، تأثيرات مثبت نمك به علّت دستكاري كاملاً منفي گشته و زيان‌آور مي‌شود. براي مثال همان‌گونه كه مي‌دانيم نمك در طول تاريخ، عامل اُفت فشار بوده است، امّا امروزه بعد از اينكه نمك به نام تصفيه، داخل كارخانه نمك مي‌شود، فشار خون را بالا مي‌برد كه علّت اصلي آن، خارج كردن برخي عناصر بسيار مهم و كليدي در نمك است. برخي موارد اين تحقيق در كتاب همكاران محترم فوق تخصص قلب به نام «بِران والد» ويرايش هشتم، صفحة 1114 چنين آمده است: وجود منيزيم (mg)، كلسيم (Ca) و پتاسيم (k) به اندازة كافي در غذاي مصرفي، عامل كاهش خون به مقدار 6/4 ميلي‌متر جيوه در افراد فشار خوني و مقدار 5/2 ميلي‌متر جيوه در انسان‌هاي عادّي است و مهم‌تـرين اين عناصر منيزيم (mg) است كه مقدار آن در غذاي مصرفي روزانه به حدّي كم است كه قابل ذكر نيست، امّا در نمك طعام به وفور يافت مي‌شود.

رسول خدا(ص) فرمودند: «مَثَل من به اصحابم مانند مَثَل نمك به غذاست. همان طوري كه امّت من جز به واسطة من اصلاح نمي‌شوند غذا نيز بدون نمك اصلاح نمي‌پذيرد.» از ديدگاه رسول خدا(ص) نمك، اصلاح كنندة غذاست و اگر در غذا ريخته نشود، آن غذا صالح نشده و فاسد است. حضرت در حديث ديگري مي‌فرمايند: «هركس قبل و بعد از هرچيز نمك بخورد خداوند سيصد و سي نوع بلا را كه كمترينش جذام است از او برمي‌دارد.»

طبيعت نمك گرم و خشك است (به درجة سوم اوّل و سوم اوّل يا 7+ ، 7-) و عدم مصرف آن سردي و تري را به بدن و خصوصاً مغز حاكم مي‌كند و به دنبال آن علاوه بر بسياري از بيماري‌هاي جسمي كه به دليل سردي و تري به بدن غلبه مي‌كند بيماري‌هاي رواني مثل افسردگي و بي‌انگيزگي را بر فرد مسلّط مي‌كند. طبق آمار در جوامعي كه مصرف نمك در آنها خيلي كم است مثل «ژاپن»، به رغم برخورداري از سطح رفاهي مناسب آمار خودكشي بالاست.

نمك از نظر منابع طبّ سنتي، برطرف كننده بلغم، سودا و صفراست. خشك كننده و دفع كننده رطوبت و بازكنندة انسداد است. اصلاح كننده غذاي سرد و نيكو كنندة طعم غذا، سبزي‌ و گوشت است و باعث شفافّيت پوست صورت شده، اشتها‌ آور مي‌باشد.

در تحقيقي كه در دانشگاه تهران انجام شد نمك تصفيه نشده و دستكاري نشده يعني «نمك دريا» (مانند نمك درياچة اروميه) حاوي اكثر ريز مغذّي‌هاي لازم بدن از جمله روي، يد، كلسيم، منيزيم و پتاسيم است. (در آخرين ويرايش‌هاي كتاب‌هاي مرجع بيماري‌هاي قلب و عروق جهت كنترل بهتر فشار خون به بيمار توصيه مي‌شود رژيم حاوي كلسيم، منيزيم، پتاسيم فراوان مصرف نمايند و اين در حالي است كه نمك طعام علاوه بر «Na» و «Cl» اين عناصر را داراست. مصرف كافي كلسيم، منيزيم و پتاسيم در افرادي كه فشار خون ندارند 1 تا 5/2 ميلي‌متر جيوه و در افراد با فشار خون بالا 5/2 تا 4/4 ميلي‌متر جيوه فشار خون را كاهش مي‌دهد.2

متأسفانه امروزه نمك موجود در طبيعت را به اسم تصفيه به تركيب كلر و سديم تبديل كرده و به آن يد اضافه مي‌كنند و در واقع عناصر ارزشمند كلسيم، منيزيم و پتاسيم و روي را از آن جدا مي‌كنند كه قطعاً چنين تركيبي جاي نمك طعام را نمي‌گيرد، بلكه مصرف آن آسيب‌رسان نيز خواهد بود. خصوصاً اينكه منيزيم آن را به صفر تقليل مي‌دهند. جالب است بدانيد كه دو عنصر پتاسيم و منيزيم از عناصر اصلي‌اي هستند كه بدن به آنها احتياج بسيار دارد. در مورد اثرات پتاسيم در بدن مي‌توان موارد زير را بيان كرد:

1. پتاسيم كمك مي‌كند تا غذاي جذب شده به داخل سلول‌هاي بدن برود و مواد زائد از سلول‌ها خارج شود؛ 2. پتاسيم به انتقال پيام عصبي از سلولي به سلول ديگر كمك مي‌كند؛ 3. پتاسيم با كمك سديم، تعادل اسيدي و بازي را برقرار مي‌كند؛ 4. پتاسيم با همكاري فسفر، اكسيژن را به مغز مي‌رساند؛ 5. پتاسيم با همكاري كلسيم رابطة عصب و ماهيچه را تنظيم مي‌كند.

كمبود پتاسيم نيز عامل بروز مشكلات زير در بدن است: سكتة مغزي، مشكلات كلّيه، ناباروري، ضعف عمومي، بالا رفتن فشار خون و بالا رفتن ميزان سديم بدن. كمبود منيزيم نيز مشكلات بسياري در بدن ايجاد مي‌كند از جمله: آسم، بي‌اشتهايي، برخي سردردهاي ميگرني، كندي رشد، تغييرات در نوار قلب، مشكلات نوروموسكولار (ماهيچه‌اي عصبي)، تشنّج، افسردگي، ضعف عضلاني، چوب شدن ماهيچه‌ها، رعشه، سرگيجه و ... .
كمبود منگنز (mg) نيز عامل بروز مشكلات زير است: كري، آسم، نرمي غضروفي، اختلال در رشد به علّت سوء تغذيه در غضروف، دررفتگي رباط، بيماري فكّ جابه‌جا شده (tmj)، حركات تكراري غير ارادي، كارپال تونل سيندرم يا به اصطلاح امروزي چسبندگي در ناحية مچ دست‌ها، تشنّج، ناباروري به علّت عدم تخمك‌گذاري در خانم‌ها و عدم ساخت اسپرم در مردها، كاهش قوة باء در هر دو جنس، كوتاه شدن استخوان‌هاي بلند ساق و بازو.

يد نيز كه از عناصر مهم و كليدي در كاركرد غدّة تيروئيد است به صورت تركيبات يدور يا يديد و يدات در نمك دريا وجود دارد و بدن به اندازة نياز از يد جذب كرده و مازاد آن دفع مي‌شود. نمك‌هايي كه به روش صنعي يددار مي‌شوند بايد در ظروف دربسته نگهداري شوند تا يد آن در محيط آزاد نشود و اين در حالي است كه بهترين روش نگهداري نمك دريا كه حاوي يد نيز هست قرار دادن آن در كيسه‌هاي كتاني و يا محفظة چوبي است كه هواي آزاد به آن برسد تا ارزش غذايي آن به طور كامل حفظ شود. در نتيجه عدم مصرف نمك طعام به اندازة كافي مي‌تواند منجر به اين بيماري‌ها شود:

آسم، بي‌اشتهايي، برخي سردردهاي ميگرني، كندي رشد، تغييرات در نوار قلبي، مشكلات ماهيچه‌اي عصبي، تشنّج، افسردگي، ضعف عضلاني، اسپاسم عضلاني، رعشه، سرگيجه، حركت پرش مادرزادي، نرمي غضروفي (Chondromalasia)، اختلال در رشد به دنبال اختلالات غضروفي (Chodrodystroply)، در رفتگي رباط‌ها، بيماري‌هاي فك، حركات تكراري غير ارادي (تيك‌هاي عصبي)، سندروم تونل كارپال (CTS) يا چسبندگي در ناحية مچ دست‌ها، ناباروري به علّت تخمك‌گذاري ضعيف در زنان و اسپرم‌سازي ضعيف در مردان، كاهش قوّة جنسي، كوتاه شدن استخوان‌هاي بلند ساق و بازو كه منجر به كوتاهي قد مي‌شود.

از نمك طعام مي‌توان براي ضدّعفوني كردن سبزي، كاهو و ميوه استفاده كرد. از ديگر موارد استفادة نمك مي‌توان در موادّ غذايي مانند تخم‌مرغ، خنثي‌سازي اثرات منفي بلغم در غذا را نام برد. همچنين استنشاق روزانة محلول آب جوشيدة سرد شده و نمك طعام از بسياري از عفونت‌هاي گوش، حلق، بيني و سينوزيت جلوگيري مي‌كند.

در هر گرم بزاق دهان انسان حدّاقل يكصدهزار ميكروب وجود دارد؛ خصوصاً ميكروب‌هايي كه معده را آزرده مي‌كنند كه مصرف نمك طعام قبل از خوردن هرچيز باعث كاهش اين ميكروب‌ها مي‌شود. همچنين مزمزه كردن نمك قبل از غذا باعث ترشّح بزاق شده، حفرة دهان را براي جويدن و هضم بهتر غذا آماده مي‌كند.
توصيه به مصرف نمك بعد از غذا نيز از معجزات كلام رسول خداست. چهار مزة اصلي غذاها، شوري، تلخي، ترشي و شيريني است. مصرف غذاهاي ترش و شيرين و تلخ به دليل ايجاد تغييرات شيميايي در حفرة دهان و دندان‌ها از عوامل فساد دندان‌ها هستند. نمك كه از نظر شيميايي PH خنثي (بافري) دارد، مي‌تواند اثر اسيدي و قليايي غذاهاي شيرين و ترش را خنثي كرده و با غلبه بر هر نوع مزة ديگر از پوسيدگي دندان جلوگيري كند. توصيه مي‌شود بعد از خوردن هرچيزي حتماً مقدار كمي نمك (همان‌قدر كه بين انگشت سبابه و شصت قرار مي‌گيرد) ميل كنيد.

از نمك طعام براي ضدّعفوني كردن سبزيجات، ميوه‌ها و كاهو استفاده مي‌شده است. همچنين از نمك به عنوان نرم كنندة لباس و پرز گيرنده، مي‌توان به روش زير استفاده كرد: براي از بين بردن الكتريسيته ساكن لباس‌ها، بعد از شست‌و‌شو، آنها را در آب نمك بخوابانيد.

نمك مناطق اقليم‌هاي جغرافيايي مختلف، خواصّ متفاوتي دارد و مخلوط كردن آنها كار مفيدي است كه مردم از ديرباز اين كار را انجام مي‌دادند و در مسافرت‌ها، نمك شهر و ديار خودشان را به عنوان سوغات هديه مي‌كردند. آن سنگي كه از ديرباز هم‌چنان در زبان عاميانه مردم به عنوان حدّاقل سوغات باقي مانده است، «سنگ نمك» است.

در ايران، نمك‌ «آران كاشان»، «درياچة قم»، «فردوس مشهد» و چشمه‌هاي «طالقان» و «الموت» از بهترين انواع نمك طعام است كه مخلوط آنها حاوي بسياري از ريز مغذّي‌هاي ضروري بدن است.

به عنوان نكتة دل‌نشين آخر يادمان باشد كه حضرت اميرالمؤمنين(ع) اكثر اوقات نان و نمك ميل مي‌فرمودند و نمك را در جايگاه يك خورش كامل قرار مي‌دادند.
امام باقر(ع) مي‌فرمايند: «اگر مردم مي‌دانستند كه در نمك چه خواصّي هست خود را جز با آن مداوا نمي‌كردند.»
رسول خدا(ص) فرمودند: «هركس قبل و بعد از هر چيز نمك بخورد خداوند سيصد و سي‌ نوع بلا را كه كمترينش جذام است از او بر مي‌دارد.»
حضرت علي(ع) نيز مي‌فرمايد: «هركس غذا را با نمك آغاز كند هفتاد درد و دردهاي بسيار ديگري كه كسي جز خداوند آنها را نمي‌داند از وي دور مي‌نمايد.» «اگر در سفره‌اي نمك طعام نباشد، ملائكه حاضر نمي‌شوند، صحّت بدن وجود ندارد و سفره بركت نخواهد داشت.»

امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «هركس بر نخستين لقمه از غذاي خود، نمك بپاشد كك و مك صورت او از ميان مي‌رود.»
اكنون چند اصطلاح را در فرهنگ خودمان بازبيني كنيم:

نمك‌شناسي: كسي كه الطاف يا لطف بندة خدا را قدرشناس نباشد؛ چنين فردي با افرادي كه در مورد نمك آشنايي ندارد، مقايسه و گفته مي‌شود: فلاني «نمك‌نشناس» است.

نمك‌گير شدن: يعني آن‌قدر هدية نمك ارزش والايي در فرهنگ ما داشته است كه هرگونه هديه‌اي هر چه بزرگ با نمك مقايسه شده يا هر نوع خوراكي كه به فردي تعارف شود با نمك‌گير شدن مقايسه مي‌شود: نمك پروردة شما هستم، نمك خوردي نمك‌دان را شكستي يا نمك او را خورده‌ام و نمي‌توانم به او خيانت كنم.
بايد در جامعه كاري كنيم كه مردم از همة نقاط كشور نمك داشته باشند و مخلوط كنند و بخورند. در گذشته اگر كسي از شهري به شهر ديگر براي مهماني مي‌رفته مثلاً از «چهارمحال بختياري» به طالقان مي‌رفته است، حتماً بايد نمك شهر خود را براي ميزبان مي‌برد. چنانچه به محض ورود ميزبان به دست مهمان نگاه مي‌كرد كه اگر نمكي به همراه نداشته به شوخي هم كه شده مي‌گفت: بشكند دستي كه نمك ندارد.
نمك خوب چيست؟

 هر نمكي كه به طور سنّتي در سراسر كشور تسويّه و تهيّه مي‌شود خوب است؛ يعني همان نمكي كه براي يكديگر هديه مي‌بردند. هنوز هم هستند كساني كه اين كار را مي‌كنند و اگر غفلت كنيم آنها هم مثل بقيه موارد دانش، اين علم را با خود مي‌برند و ما بايد هزينة سنگين برايش بپردازيم.
نمك سالم بايد حاوي يد باشد كه به دو شكل مي‌تواند وجود داشته باشد:

1. يُدر= يديد 2. يدات
اغلب كشورها به دلايلي كه از حوصلة اين مقاله خارج است از يدات استفاده مي‌كنند. واحد اندازه‌گيري يد (PPM) مي‌باشد كه بهترين دُز يا مقدار آن زماني است كه كمتر از 2 واحد (PPM) باشد حالا شايد نظرها كمي هم متفاوت باشد. برخي مي‌گويند 5-4 واحد. ما دو نوع نمك در بازار داريم يكي نمك‌هايي كه از راه شيميايي يد‌دار شده‌اند و ديگري نمك طعام درياچه كه به صورت طبيعي يد در تركيب آن وجود دارد.

يد طبيعي، محيط را آلوده نمي‌كند و اگر بدن نياز به آن نداشته باشد به راحتي از بدن دفع مي‌شود و كساني كه يد زيادي دارند  يا نياز به يد ندارند مي‌توانند به راحتي از آن استفاده كنند. ولي نمك‌هايي كه به صورت صنعتي يددار مي‌شوند به سختي در آب حل مي‌شوند كه اين مسئله نشان دهندة ناخالصيِ شديد و يكنواخت نبودن يد درون آنهاست و اين موضوع خيلي خطرناك است و دوم اينكه مقدار يد شيميايي موجود در آن به جاي حدّاكثر PPM2/4، 3/76 و 4/36 PPM است.
كلسيم (Ca) موجود در نمك‌هاي بازار حدود 36 و 144 PPM است و كلسيم (Ca) موجود در نمك طعام در برخي موارد به طور باور نكردني حدود 879 PPM و آهن (Fe) در نمك طعام 2/1 واحد است و در نمك‌هاي تصفيه شده صفر است.

منيزيم كه يك عنصر اساسي در بدن است و كمبود آن موجب آسم، بي‌اشتهايي، برخي سردردهاي ميگرني، كندي رشد، تغييرات در نوار قلب، مشكلات ماهيچه‌اي عصبي، تشنّج، افسردگي، ضعف عضلاني، رعشه و سرگيجه مي‌شود. جالب است بدانيد كه در نمك دريا 484 واحد PPM منيزيم وجود دارد.
منگنز موجود در نمك طعام 022/1 واحد PPM است در حالي كه اين مادّه در نمك‌هاي تصفيه شده صِفر است.


giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 22 خرداد 1392برچسب:نمک چیست؟, ] [ 13:59 ] [ لقمان محمدیان ]

سستی و سفتی کمر؛ خرافه ای عوامانه یا واقعیتی علمی؟!



موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:سستی و سفتی کمر؛ خرافه ای عوامانه یا واقعیتی علمی؟!, ] [ 19:31 ] [ لقمان محمدیان ]

تعريف حجامت:
حجامت یک روش خون گیری است که به منظور پیشگیری و درمان بیماریها انجام میشود و این نام گذاری احتمالا به علت شیوه ی عمل آن است که ازطریق تحجیم وگشایش و انبساط موضعی عمل می کند.
حجامت از ارکان نظام طب سنتی و طب اسلامی است که با قدمت٣٣٠٠ سال قبل ازمیلاد مسیح در مقدونیه و سپس دریونان باستان و بعد در حدود٢٦٠٠ سال قبل از میلاد مسیح در ایران و چین و سپس١٥٠٠ سال قبل در هند انجام می شده است و توسط بقراط و جالینوس و پس از ظهور اسلام به صورت کامل توسط رسول اکرم(ص) به جهان بشریت اهدا شد.

حکمای بزرگ طب سنتی مانند رازی، بوعلی، جرجانی و ... حجامت را بعنوان ابزار قدرتمند و محوری پیشگیری، در بیماریها و درمان آنها معرفی کرده اند و هم اکنون در ٤١ کشور جهان به رسمیت شناخته شده و درحال انجام و در دست مطالعه و پژوهش می باشد. در ایران  حجامت جایگاهی ویژه درفرهنگ مردم داشته و به عنوان سنتی موکد جزء اعتقادات آنها بوده است.
حجامت در واقع اعمال یک استرس فوری به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن است تا آن را برعلیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هشیار و فعال نماید.
بیشترین کاربرد حجامت در بُعد پیشگیری است و با مکانیسمهای مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمونی خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکار بدن از ابتلا به انواع بیماریها پیشگیری می کند. علاوه براین حجامت کاربرد های درمانی نیز دارد به نحوی که در درمان برخی بیماریها مانند سردردهای عصبی و میگرنی، چربی، قند و اوره خون، سنگهای کلیوی و کیسه صفرا موثر است .
بوسیله حجامت خونهای آلوده و غیر قابل استفاده (مانند روغن سوخته وسایل نقلیه) از بدن خارج می شود. این خونها به مرور زمان در پشت و برخی دیگر از نقاط بدن جمع شده و در فرصتهای مناسب به تدریج توسط بدن خارج می شود اما عملکرد بدن در این زمینه بسیار کند است به گونه ای که به مرور زمان بر تراکم این خونهای آلوده افزوده می شود و سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
حجامت طبیعت مدبره را که روحی هوشمند در بدن ما است و بدن ما را به طرف تعادل سوق می دهد، تنظیم می کند و انحراف آن را می گیرد . طبیعت مدبره، باعث می گردد مثلاً وقتی صفرا در  بدن فرد بالا می رود، افراد دوست دارند ناخود آگاه مواد با طبع سرد مانند ترشیجات بخورند. فردی که اصول تغذیه را رعایت می کند این طبیعت مدبره در بدن او هوشنمد و تنظیم است، چنین افرادی برخی مواقع دوست دارند چیزی را بخورند یا کاری را بکنند و باید آن را  انجام دهند که به نفعشان است مثلاً صفراویها در تابستان دوست دارند خنکی بخورند و بلغمی ها در زمستان با خوردن یک قاشق ماست احساس ناخرسندی می کنند، ولی اگر تغذیه ناسالم شد، به مرور زمان این طبیعت مدبره منحرف شده و درست عمل نمی کند و خود را به ناچار با این روشهای غلط تغذیه و زندگی هماهنگ می کند مانند وجدان که در صورت ارتکاب مکرر اعمال نادرست، به مرور در بدن تضعیف می گردد.


روش حجامت:
حجامت انواع مختلفی دارد که محل و روش انجام آن متفاوت است ولی آنچه در این قسمت بیان شده است در خصوص حجامت عام می باشد که به طور معمول مطرح بوده و انجام می شود.
محل حجامت عام بین دو کتف است. ابتدا بوسیله لیوان مکش مخصوص، خونهای آلوده در نقطه خاصی جمع می شود و سپس توسط تیغ چند خراش سطحی ایجاد می شود. این کار درد بسیار مختصری دارد. سپس خونهای آلوده وارد لیوان شده و دور ریخته می شود .در مراكز معتبر لیوان و تیغ حجامت استریل و یکبار مصرف می باشند.

حجامت در اسلام:
حجامت در اسلام جایگاه خاصی دارد و در این زمینه حدیثهای فراوانی نقل شده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

رسول اعظم (ص) در حدیث شب معراج می فرمایند:
فی لَیلَه اَسری بی الَی السماءِ ما مَرَرتُ بِملاء مِنَ الملائِکَهِ اِلا اَن قالوا یا محَمَد اِحتجِم و امر اُمَتِکَ بِالحِجامَه
وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از من گذر نکرد، مگر این که گفت: ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر بفرما. بحارج 62 ص 300 باب 89  و همچنین تفسیر المیزان آیه اول سوره اسری
رسول اعظم (ص):
پنج چیز از سنتهای پیامبران الی است:  حیا، حلم، حجامت، مسواک و عطر زدن
کافی ج 6 ص 484
امام علی (ع):
به درستی که حجامت بدن را سالم و عقل را نیرومند می گرداند.
بحارج 62 ص 114 ج 10 ص 89
امام رضا (ع):
رسول خدا فرمودند اگر در چیزی شفا وجود داشته باشد پس در تیغ حجام است یا در شربتی عسل وسائل ج 17 ص 541

فوايد حجامت:

ثابت شده که حجامت برای حدود هفتاد بیماری اثرات پیشگیرانه و درمان کننده دارد. برخی از آثار درمانی و پیشگیرانه حجامت موارد زیر است:
سرماخوردگی مکرر- آنفولانزا - آلرژی فصلی- بیماری پوستی جوش و کورک- درمان اعتیاد- رفع سلولیتهای بدن - درمان چاقی- بهبود کارائی کلیه - دفع چربی کبد- افزایش کلسترول و دی گلیسیرید خون- دیابت غیر وابسته به انسولین- اوره بالا- فشار خون غیر طبیعی «بالا یا پایین» - غلظت خون بالا- مسمومیت غذایی و دارویی- سردرد میگرنی- تنگی رگها- اعتیاد به مواد مخدر- افسردگی- سنگینی سر- اسپاسم عضلانی- رشد ناکافی و کوتاهی قد- لاغری- واریس- کمر درد- آرتروزها- آکنه و بثورات پوستی- کهیر- آفت دهان- ریزش مو - پر مویی بدن- گر گرفتن بدن- تاری دید- خواب رفتگی و بی حسی عضلات- بیماریهای تناسلی زنان- ناهنجاریهای عصبی- کم اشتهایی-کم هوشی- فراموشکاری- جوش صورت- سکته قلبی- مالیخولیا-  خوش زخم شدن بيماران داراي قند خون

 

عوارض جانبی:
حجامت هیچگونه عارضه ای برای بدن ندارد. اما این افراد می بایست از حجامت خودسر خودداری نمایند: زنان باردار، افرادی که در دوران قاعدگی قرار دارند، افرادی که مشکلات انعقادی خون دارند و بیماران هیموفیلی.

تذكر مهم:
- افرادی که کم خون، لاغر و تکیده با بدن خشک هستند یا غلبه سردی شدید دارند حتماً باید تحت نظر پزشک حجامت نمایند.
- انجام حداكثر دو بار حجامت در سال براي افراد سالم  جهت پيشگيري و حفظ الصحه توصيه مي گردد و حجامت هاي خاص درماني مي بايست تحت نظر پزشک صورت گيرد.
- حجامت از سن چهار ماهگی به بالا (تا قبل از فوت) قابل انجام است. در خصوص حجامت کودکان امام صادق ع فرموده اند، حجامت در چهار ماهگی باعث حذف لعاب بدن و کاهش حرارت سر و بدن می گردد، لذا توصیه می شود بعد از پایان چهار ماهگی، نوزادان را حجمات بسیار سبک انجام دهید.

بهترين زمان جهت انجام حجامت:
از نظر ماه قمری بهترین زمان، محدوده زمانی روزهای هفدهم تا بیست و هفتم هر ماه می باشد، همچنین حجامت در اواخر اسفند ماه نيز توصيه شده است.
از بهترین روزهای مهم ديگر جهت انجام حجامت، هفتم و چهاردهم ماه حزیران رومی است.
ماه حزيران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می باشد. بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی  حزیران است. بهترین زمان حجامت از نظر فصل، فصل بهار و بعد پاییز است.

توصيه هاي قبل از حجامت:
-    در مراكز معتبر حجامت نمایید.
-     معده نباید خالی باشد، همچنین انجام حجامت بلافاصله پس از صرف غذای پر حجم توصیه نمی شود.
-    بدن خسته نباشد.
-    از فعالیت زیاد و ورزش سنگین، استحمام طولانی، استخر و سونا و جماع بپرهیزد.
-     مایعات بدن در حد مناسب باشد.
-     قبل از حجامت یک عدد انار میل نمایید.
-     از حجامت در صبح زود و بخصوص قبل از صبحانه جدا پرهیز نمایید.
-    در صورتیکه در محل حجامت دارای پوست پر مویی هستید، ازاله نمودن موهای بدن در موضع حجامت توصیه می گردد.

توصيه هاي بعد از حجامت:
برای تسريع در از بین بردن جاي زخمها، کمی به آن عسل چند گياهي زنبوري بمالید.
تا ۱۲ ساعت بعد از حجامت از مصرف لبنیات مانند شیر، خامه، کره، پنیر، بستنی، ماست، دوغ، کشک و نیز غذاهای ترش مزه خودداری نمایید.
مصرف عسل و انار شیرین بلافاصله بعد از حجامت توصیه می شود.
صبح روز بعد از حجامت، محل حجامت را با آب خالی و بدون ماساژ و شامپو بشویید.


تفاوت حجامت با خون دادن:
بی شک اهداء خون امری خدا پسندانه، انسانی و ایثارگرانه بشمار می رود، چرا که با اهدای آن جان انسانهای نیازمند به خون را نجات داده ایم. اما قیاس بین حجامت به عنوان یک روش درمانی و پیشگیری و اهداء خون قیاسی منطقی به نظر نمی رسد زیرا که:
-    در حجامت ابتدا با بادکش، روی جریان خون تغییراتی را ایجاد می کنند و سپس خراشهای ظریف پوستی که زده می شود یک فرایندهایی را در بدن تحریک می کند و مدل خون گیری آن نیز سطحی می باشد ولی در خون دادن یک استرس و شک منفی است که بوسیله یک سوزن، خون در گردش مورد نیاز بدن را خارج می کند. از لحاظ حجم خون خارج شده در حجامت حداکثر 80 سی سی ولی در خون دادن حدود 500 سی سی خون خارج می شود.
-    حجامت باعث کم خونی و هیچ عارضه ای نمی شود.
-    حجامت دارای خواص فوق الذکر می باشد ولی خون دادن تنها یک عمل انسانی و ایثارگرانه می باشد.

-    در حجامت خون کثیف از بدن خارج می گردد ولی در خون دادن خون تمییز و مورد نیاز بدن را اهدا می کنیم.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:حجامت و مزایای آن و تفاوت حجامت با اهدای خون, ] [ 14:7 ] [ لقمان محمدیان ]
 

دکتر حسین روازادهآب آهن به آبی اطلاق می شود که سرشار از آهن می باشد. در قرآن کریم آمده است که ما آهن را فرو فرستادیم(نازل کردیم) نزول آهن هم ناظر به جنبه مادی آن است و هم دال به ارزش معنوی، جنبه مادی آن است که حقیقتاً آهن نازل شده از آسمان است در هنگام تشکیل کره زمین زمانی که یک گلوله آتشین بود و توسط گرد و غبار کیهانی احاطه شده بود، عناصر سنگین از جمله آهن در هنگام سرد شدن همراه با حرکت چرخشی زمین به علت میدان جاذبه آن مانند بارش باران، فرود می آمدند، این نزول آسمانی با نزول معنوی آهن نیز ارتباط دارد و رمز ایجاز شگفت انگیز آیه قرآن است که می فرماید: در آن قدرتی افزون ( نیرویی شدید ) و منافعی برای مردمان قرار دادیم، قدرت آهن، جلوه ها و جنبه های گوناگونی دارد.

آهن در ساختار منازل، سدهای بزرگ، وسایل متعدد مورد استفاده بشر، سلاح های جنگی و بسیاری از ابزارهای مهم حیات بشری کاربرد دارد. لذا مصداق نیرویی شدید و توانمندی عظیم الهی است، جالب آنکه بدانید آهن در بدن نیز قوت بخش است. همچنانکه خواهیم گفت،آهن مقوی معده، مقوی نیروی جنسی و تقویت کننده طحال، روده ها و بخش های مهمی از بدن ماست، پس واژه «بأس شدید» یا نیروی شدید بسیار با حکمت بیان شده است و هر دو جنبه یعنی کاربرد آهن در ساختمانها و ابزار خشن و در اعضاء لطیف وجود آدمی از جمله خون، حکمت و ظرافت خلقت الهی را به آدمی گوشزد می کند.
وجود آهن در ساختمان هموگلوبین در گلبول های قرمز خون، اوج این لطافت و ظرافت است در برابر خشونت جنگ افزارهای آهنین و جالب آنکه اگر در مقابل هم قرار گیرد خون بر شمشیر پیروز خواهد شد که رسم همیشه تاریخ و تقدیر مبتنی بر حکمت الهی است.
اگر بخواهیم ابتداً تصویری کلی از کاربرد آهن در طب سنتی ایران ارائه نماییم، لازم است بیماری هایی را که برای درمان آنها از آب آهن تاب(تافته) استفاده می کنیم، نام ببریم که شامل موارد ذیل است:
1)    ضعف طحال یا بزرگی آن (هردو مورد می تواند ناشی از بیماری های متفاوت باشد)
2)    ضعف معده (به علت شلی یا نقصان هضم)
3)    ضعف کبد
4)    جراحات یا زخم های سیستم گوارشی از دهان تا مقعد
5)    بواسیر یا جراحات احشائی به طور کلی جرحات داخلی
6)    دردهای ناحیه مقعد و کف لگن
7)    عفونت روده و اسهال ها و بخصوص  اسهال های مزمن
8)    عفونت هاری ناشی از سگ هار به خصوص در مرحله ترس از آب (هیدروفوبی)
9)    زردی رخسار و رنگ پریدگی ( ناشی از کم خونی فقر آهن در اکثر موارد)
10)    اختلال گوارشی پس از پرخوری یا خوردن غذای نامناسب با تهوع، استفراغ و اسهال
11)    آب آوردن شکم یا آسیب (استسقاء)
12)    سلس البول یا آمدن ادرار قطره قطره و بدون کنترل فرد بیمار (dribbling)
13)    در بیماری های قلبی و خفقان
14)    در تقویت کلیه ها
15)    تقویت نیروی جنسی
16)    تقویت اشتها
17)    مؤثر در اکثر امراض ناشی از سرد مزاجی (امراض بارده)
 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 5 خرداد 1392برچسب:آشنایی با آب آهن و خواص طبی آن, ] [ 9:38 ] [ لقمان محمدیان ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 14 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ در جهت آموزش و ترویج پزشکی اسلامی راه ندازی شده است
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 105
بازدید کل : 91557
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


محکوم کردن توهین به پیامبر

تماس با ما
داستان روزانه