موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن
‏وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا‏ 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه طب جامع اسلامی شفای قرآن و آدرس shefateb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امروزه کشور ایران یکی از پر مصرف کننده ترین کشورهای جهان در زمینه مصرف انرژی است. در فصل زمستان مشاهده می شود، فضای داخل اتاق های محل زندگی یا در محل کار را آن قدر گرم می کنند که افراد مجبور به کم کردن لباس های خود می شوند و با یک لباس بسیار نازک در منزل به سر می برند، در صورتی که سرمای نسبی زمستان برای سلامتی بدن لازم است و تحمل سردی مختصر مخصوصاً در دست و پاها شرایط مناسبی را در بدن حاکم می کند که به روند سلامت ما کمک می کند.

در گذشته از کرسی در منازل استفاده می شد و با این کار فضای اطاق سرمای مختصری داشت و زمستانی بود و فقط فضای خواب را گرم نگه می داشتند، چون در زمان خواب سردی به کل بدن حاکم می شود.
در تحقیقات امروزی نیز به این نکته دست یافتند که سرمای به اندازه، یک سری آنتی اکسیدان ها را در بدن ما ترشح می کند که برای سلامتی لازم است و اثر خنثی کنندگی بر روی یک سری رادیکال های آزاد که پیش ساز سرطان است دارد.
در مورد تابستان نیز نباید فضای اطاق را خیلی سرد و خنک کنیم.
کلاً در منابع طب سنتی آمده است که ما باید تا حدی صبر به سرمای زمستان و صبر به گرمای تابستان داشته باشیم تا تعادل مناسب با آب و هوای فصل بر بدن ما حاکم شود.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, ] [ 19:26 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

شال کمر جزء لباس های رسمی ما ایرانیان بوده است. در کتب تاریخی و حکایت ها شنیده اید که مردم ایران همیانشان(1) داخل شال دور کمرشان بوده است.
هم مردان و هم زنان از شال کمر استفاده می کردند و بسته به فصل گرما یا سرما جنس شالشان متفاوت بود.
خانم ها نسبت به آقایان به مراتب بیشتر به گرمی ناحیه کمرشان نیازمند هستند، چرا که تخمدان ها و رحمشان آنجاست و سرما براحتی می تواند به آن ها عارض شود و باروری یک زن را مختل نماید.

برخی از مشکلاتی که امروزه مخصوصاً خانم ها با آن مواجه هستند به دلیل گرم نگه نداشتن کمرشان می باشد، چرا که عمدتاً لباس های مورد استفاده آنان لباس های کوتاهی است که ناحیه کمر، لگن و نافشان را خوب پوشش نمی دهد.
توصیه می شود از شال کمر استفاده نمایید و به هیچ وجه لباس های که پوشش خوبی برای کمرتان به وجود نمی آورند را استفاده نکنید.

تذکر : شال کمر را نباید سفت بست، چرا که هدف از بستن شال، فقط گرم نگهداشتن کمر می باشد و سفت بستن آن توصیه نمی شود.
-------------------------------------------------------------------
(1) همیان : کیسه پول


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, ] [ 19:25 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

يكي از موثرين راه‌هاي جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي، شستشوي روزانه حفره‌هاي بيني است. استفاده آزمايشي از اين روش بسيار قديمي در ارتش آلمان، ثابت كرد كه ابتلا به انواع سرماخوردگي 6 برابر كمتر مي‌شود.

شستشوي روزانه بيني از بيماري‌هاي زير جلوگيري مي‌كند:

سرماخوردگي، سرفه، التهاب چشم، بيني و گلو، التهاب سينوسهاي پيشاني، سردرد، خستگي، بيخوابي و در سرماخوردگي سر، مجاري تنفسي را باز مي‌كند.

استفاده از آب‌ونمك براي تميز كردن سوراخهاي بيني يكي از روشهاي بسيار قديمي است كه استفاده از آن در تعاليم اسلام توصيه شده كه علاوه بر تميز كردن سوراخها از ذرات كثيف و بيماري‌زا، پوشش مخاطي بيني را هم تقويت مي‌كند.

نتيجه مطلوب در سربازخانه‌ها

در آلمان، به درخواست شركت‌هاي بيمه‌ي خدمات درماني، استفاده از اين روش به صورت آزمايشي در يك دوره زماني مشخص در ارتش آلمان به اجرا درآمد. از آنجا كه سربازان همگي در يك محدوه سني مشخص هستند، بصورت جمعي زندگي مي‌كنند و خوراك و برنامه روزانه مشابهي دارند در مورد ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي نيز تقريبا در شرايط يكساني قرار دارند.

نتيجه استفاده از اين روش حاكي از آن بود كه در طول فصل سرما گروه اول يعني سربازاني كه هر روز صبح سوراخهاي بيني‌شان را با آب‌ونمك شستند 6 برابر كمتر از گروهي كه در اين تحقيق شركت نكردند، سرما خوردند. موفقيت اين تحقيق تا حدي بود كه شركتهاي بيمه براي كاهش هزينه‌هاي سالانه خود در فصل سرما، ظرفهاي پلاستيكي مخصوص شستشوي سوراخهاي بيني سفارش مي‌دهند و به صورت رايگان ميان مشتريان خود پخش مي‌كنند.

ميزان موثر نمك در آب

براي موثر بودن اثر آب‌ونمك مي‌بايست درصد نمك (نمك خوراكي و در بهترين حالت، نمك گرفته شده از آب دريا) تنظيم شده باشد. آب بدون نمك يا كم‌نمك موجب سوزش حفره‌هاي بيني مي‌شود. اگر درصد نمك بيشتر از حد مشخص باشد هم تأثير ناخوشايندي خواهد داشت.

تركيب مناسب: يك قاشق چايخوري نمك در يك ليتر آب است. اين تركيب را مي‌توان به صورت فردي و پس از چند بار استفاده، بهتر تنظيم كرد. در آلمان براي شستشوي بيني از ظرفهاي پلاستيكي كوچكي استفاده مي‌شود كه اغلب شركتهاي بيمه خدمات درماني يا پزشك خانواده قبل از آغاز فصل سرما در اختيار علاقمندان قرار مي‌دهند. ‎اين ظرف پلاستيكي شبيه گلاب‌پاش كوچكي است كه لوله بلند آن انحنا ندارد.

روش استفاده

سر را بصورت افقي درون دستشويي بگيريد. نيمي از محلول آب‌ونمك را آرام و پيوسته در سوراخ بيني خالي كنيد. آب‌ونمك از سوراخ ديگر بيني خارج مي‌شود. سپس سر را به حالت ‎عمودي چرخانده با دهان باز، با شدت زياد پشت سر هم "فين " كنيد تا آب‌ونمك باقي مانده در حفره‌هاي بيني خارج شود.

توصيه بسيار مهم: گوشتان را زمان فين كردن نگيريد! اگر با انگشت يك گوش را نگهداريد آب‌ونمك درون حفره بيني، به درون مجاري گوش نفوذ كرده و موجب گرفتگي گوش شده و احتمال سرماخوردگي در هواي سرد را بيشتر مي‌كند.

نيمه ديگر محلول را به همين ترتيب در حفره ديگر بيني بريزيد. باز شدن حفره‌هاي بيني، تنفس راحت و سبكي سر از جمله اثرات خوشايند اين روش ساده اما موثر است.

منبع: خبرگزاری فارس


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, ] [ 19:24 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

مقداری مساوی از هویج، پیاز، کدوی حلوایی بدون پوست، شلغم، به و سیب درختی و مقدار کمی برنج و سبزی آش آماده کرده و به همراه آب در حرارت ملایم شروع به طبخ نمایید.پس از مدتی مقداری گیاه خشک پرسیاوشان، زوفا و بنفشه به آش فوق افزوده و صبر کنید تا جا بیفتد و قبل از مصرف، مقدار کمی نمک و آبلیمو به آن اضافه نمایید.
این غذا بسیار پر انرژی و زود هضم بوده و برای بیماری های تب دار عفونی بسیار مفید است و نرم کننده مخاط سیستم تنفسی و دفع کننده جالب است بدانید در بسیاری از مواقع، با یکی دو وعده مصرف این آش در هنگام سرماخوردگی، کل علایم آن فروکش می کند.
تذکر :
-    بجای پیاز می توانید از پیازچه به همراه چند حبه سیر نیز استفاده نمایید.
-    در مواقعی که تب وجود ندارد می توان یک عدد ماهیچه گوسفند نیز به آش اضافه کرد.
-    گیاه های خشک پرسیاوشان، زوفا و بنفشه را از عطاری ها می توانید تهیه نمایید.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, ] [ 19:23 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

هر فصل از سال، دارای ویژگی هایی می باشد که با آگاهی از خصوصیات آنها، می توان از فرصت های آن حداکثر استفاده را برد و با شناخت تهدیدها و انجام اقدامات مناسب پیشگیرانه و رعایت توصیه های بهداشتی، از بیماریها و مشکلات احتمالی آن، ایمن باشیم.
با فرا رسیدن فصل سرما با توجه به این که:
-    در فصول پاییز و زمستان، هوا سرد تر و روزها کوتاه تر می شوند.
-    مدت زمان تابش خورشید کم تر از دیگر فصول می باشد.
-    احساس افسرگی و دلگیری در فصل پاییز افزایش می یابد و افراد افسرده بیش از سایر فصول سال دچار عود علایم افسردگی می شوند.

-    طبیعت پاییز، سودازاست و خلط سودا در پاییز و خلط بلغم در زمستان بیش از سایر اخلاط می توانند بسته به شرایط افراد در آنها غلبه پیدا کنند.
انجام موارد ذیل، توصیه می گردد:

-    گرم نگه داشتن سر به شکل گذاشتن کلاه و بستن سر، مخصوصاً موقع خواب.

- پوشیدن لباس پوشیده ولو که احساس سردی نکنید، چرا که باد پاییزی مضر است و باید بدن را از آن دور کرد

-    انجام حجامت عام به عنوان اقدامي پیشگیرانه در نیمه دوم ماه های قمری در فصل پاییز. (اصولاً در محدوده زمانی روزهای هفدهم هر ماه قمری تا بیست و هفتم هر ماه، انجام حجامت بهتر است.)
-    اجتناب از خوردن غذاهای با طبع سرد، خصوصاً در وعده شام.
-    اجتناب از خوردن خوراکی های با طبع سرد، در مهمانی های شبانه و شب نشینی ها و استفاده از خشکبار گرم به جای هرگونه پذیرایی و تنقلات.
- اجتناب از خوردن هندوانه که دارای طبع سرد و تر هست و مخصوص این فصول نمی باشد. (نارنگی، پرتقال و انار را می توانید در صورتیکه که شیرین هستند میل کنید)
-    خوردن انواع آش های سنتی مناسب فصل سرما (در قسمت آشپزخانه احیای سلامت به زودی یک نمونه از آش مناسب برای سرماخوردگی درج خواهد شد).
-    استفاده فراوان از دم نوشهای افتیمون و استخدوس.
-    خوردن زعفران همراه برنج (هنگامی که در وعده غذایی برنج نیز باشد).

-    استفاده بیشتر از نور خورشید، در ساعات محدودی که امکان استفاده از نور خورشید هست.

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, ] [ 19:22 ] [ لقمان محمدیان ]

 

□ سوزان الستونplastic

چکيده:

 

با گسترش و توسعه روزافزون تکنولوژي‌هاي مربوط به صنايع پتروشيمي و پليمر، قيمت انواع محصولات پلاستيکي آنچنان ارزان گرديده که گويي هزينه بازيافت آنها بيش از قيمت خريد يک محصول پلاستيکي نو است. نويسنده با نگاهي به مصرف روزانه ميلياردها کيسه پلاستيکي پلي‌اتيلني و آثار زيست‌محيطي ناگوار و فاجعه‌آميز آنها به دليل عمر طولاني چند صدساله، وجود انواع مواد سمي و کشنده در آن و آلوده نمودن محيط زيست، معتقد است که بايد سياست‌هاي مربوط به ممنوعيت مصرف، وضع ماليات‌هاي سنگين و استفاده از جايگزين‌هاي غيرآلاينده، در دستور کار دولت‌ها و شهروندان قرار گيرد.

 

من هم نظير اکثر کانادايي‌ها تعطيلات روز ويکتوريا را در ميان بوستان‌ها و پارک‌هاي عمومي و ضمن رسيدگي به باغچه گل‌هايم در خانه گذراندم. غير از گل ها و گيا‌هان چندساله‌اي که ما از باغچه پدربزرگ و مادربزرگم به ارث برده‌ايم، اکثر گل‌هاي حياط خانه ما، عمري يک ساله دارند. ما در سال جاري تصميم گرفتيم که تعداد گياهان با عمر طولاني‌تررا افزايش دهيم. در پايان هفته،‌ هنگامي که من به فهرست خريدهايم نگاهي انداختم، اين سؤال به وجود آمد که هر يک از گل و گياه  خريداري شده ما تا چه زماني عمر خواهند کرد؟ زماني که مشغول جمع‌آوري بسته‌بندي‌ها و پوشش‌هاي پلاستيکي اين گل‌ها بوديم، من پاسخ اين سؤال را يافتم: فصل‌ها و گل‌ها و حتي گياهان چندساله مي‌آيند و مي‌روند، اما پلاستيک‌ها براي هميشه باقي خواهند ماند. انگيزه اصلي من از نگارش اين مقاله، به اطلاعيه جديد فرمانداري ايالت اونتاريو مبني بر اجراي يک برنامه در جهت کاستن از تعداد کيسه‌هاي پلاستيکي مصرف شده در اين منطقه، به نصف مقدار کنوني در يک دوره پنج ساله، باز مي‌گردد. گفته مي‌شود که اگر اين برنامه‌هاي داوطلبانه کارايي لازم را نداشته باشد، مسئولان ايالت تصميماتي نظير افزايش قيمت اين کيسه‌هاي پلاستيکي و يا ممنوعيت‌هاي شديدتر را اجرا خواهند نمود. البته بايد سرانجام به سراغ اين راهکارها بروند.

 

از سوي ديگر، بسياري از مراجع قانوني ايالات متحده، هم اينک قوانيني نظير تصويب تعرفه‌هاي سنگين مالياتي و يا ممنوعيت استفاده از اين کيسه‌هاي پلاستيکي را به اجرا گذاشته‌اند. مثلاً در ماه گذشته، شهرداري شهر ليف راپيدز ايالت مانيتوبا، به عنوان اولين شهرداري کانادا، ممنوعيت کامل استفاده از اين کيسه‌ها را تصويب نمود. براساس اين قانون، فروشگاه‌هاي اين شهر در صورت تخطي از مقررات اعلام شده، حداکثر تا 1000 دلار جريمه مي‌گردند. مردم اين ايالت که همه روزه از هفت ميليون کيسه پلاستيکي استفاده مي‌کنند، بايد به حقايق فراروي استفاده از اين مواد پليمري، بيش از گذشته توجه کنند. کيسه‌هاي پلاستيکي، نظير ساير محصولات ديگر ساخته شده از مواد پليمري، از فراوري نفت که يک منبع انرژي تجديدناپذير است، به دست مي‌آيد. به علاوه، اين واقعيت که ما اين محصولات را براي يک بار استفاده خريداري مي‌کنيم و سپس آنها را دور مي‌اندازيم، مي‌تواند به عنوان يک جرم تلقي گردد. من معتقدم که استفاده از اين کيسه‌هاي پلاستيکي و همچنين پوشش‌هاي پلاستيکي به کار گرفته شده براي بسته‌بندي و لفافه کالاها، بايد در سراسر کشور ما ممنوع گردد و يا حداقل ماليات‌هاي سنگيني برآنها وضع شود. متأسفانه، با به کارگيري تکنولوژي‌هاي کنوني صنعت پتروشيمي، قيمت تمام شده ساخت اين مواد پلاستيکي آنچنان ارزان است که به نظر مي‌رسد، دور انداختن آنها در مقايسه با جمع‌آوري و بازيافتشان، هزينه کمتري به دنبال داشته باشد. به خاطر داشته باشيد که مواد پلاستيکي مورداستفاده توسط ما، بخش کوچکي از کل پسماندهاي پلاستيکي‌اي است که همه روزه دور ريخته مي‌شود. به عنوان مثال، پلاستيک‌هاي حاوي گل‌هاي خريداري توسط من را مي‌توان بارها بازيافت و مصرف نمود. اما متأسفانه، در مراکز جمع‌آوري پسماندها، اين نوع پلاستيک پذيرفته نمي‌شود. حتي باغ‌هايي هم که من اين گل‌ها را از آنها خريداري نموده بودم، حاضر به پس گرفتن اين کيسه‌ها نشدند. چرا که خريد مجدد اين محصولات براي آنها ارزان‌تر و سريع‌تر خواهد بود. حداقل امروزه که شرايط بدين‌گونه است.

 

در سال‌هاي اخير دانشمندان تلاش مي‌کنند که دريابند، طول عمر اين محصولات پلاستيکي يک بار مصرف چقدر است. آلن وايزمن در کتاب «دنياي بدون ما» مي‌نويسد: «حداقل ما مي‌دانيم که اين مواد پليمري عمري بسيار طولاني دارند، چرا که به جز پلاستيک‌هايي که سوزانده مي‌شوند، کليه مواد پلاستيکي‌اي که در 50 سال اخير ساخته شده‌اند، هم اينک هم در گوشه و کنار محيط زيست، قابل مشاهده‌اند.» وي مي‌افزايد: «کل محصولات ساخته شده از پلاستيک‌هاي پليمري در نيم قرن اخير، به بيش از يک ميليارد تن بالغ مي‌گردد. آنها شامل صدها نوع پلاستيک مختلف هستند که بايد به وجود مواد شيميايي و سمي ديگري در آنها نظير انواع رنگ‌ها،‌ نرم کننده‌ها،‌ منعطف کننده‌ها و مواد افزودني نظير تثبيت کننده‌هاي رنگ اشاره کرد... همچنين ماندگاري اين مواد بسيار زياد و حتي غيرقابل باور است. چرا که اصولاً آنها هيچ گاه از بين نمي‌روند. مثلاً بايد يادآور کنم که چندي پيش، پژوهشگران براي فهم مدت زماني که يک ماده پلي‌اتيلن به زنجيره‌هايي زيستي تبديل مي‌شود، يک نمونه را در محيطي باکتريايي و با استفاده از يک دستگاه تسريع‌کننده واکنش‌هاي شيميايي قرار دادند. پس از گذشت يک سال، تنها کمتر از 1% پيوندهاي آن تجزيه شده بود!» از سوي ديگر، آقاي وايزمن در مقاله‌اي با عنوان «پليمر؛ هشدارهايي در مورد مشکل‌آفرين‌ترين و شايع‌ترين ماده دنيا» به نکات قابل توجه ديگري هم اشاره مي‌کند:

 

الف: امروزه وجود آشغال‌هاي پلاستيکي غيرقابل بازيافت در سواحل کشورهاي مختلف، به يک مشکل مهم و لاينحل براي دولت‌ها تبديل شده است. همچنين ماهي‌هايي که اين آشغال‌ها را مي‌بلعند، به دليل وجود مواد شيمياي سمي مختلف، با بيماري و يا مرگ روبه‌رو مي‌گردند.

 

ب: در سال 1975 ميلادي، آکادمي ملي علوم ايالات متحده اعلام نموده بود که کشتي‌هاي اقيانوس‌پيما همه ساله 8 ميليون پوند زباله پلاستيکي به آب‌هاي آزاد مي‌ريزند. اين در حالي است که آمار کنوني حاکي از سرازير شدن 000/639 عدد محصولات پلاستيکي در هر روز به اين آب‌هاي بين‌المللي مي‌باشد. پرندگان و لاک‌پشت‌ها را بايد قربانيان ديگر شرايط کنوني دانست.

 

ج: کشورهاي آمريکاي شمالي و اروپاي غربي در مجموع 80 % کيسه‌هاي پلاستيکي دنيا را مصرف مي‌نمايند و بخش زيادي از اين محصولات هم در آسيا توليد مي‌گردد.

 

د: آمريکايي‌ها همه ساله 100 ميليارد کيسه پلاستيکي پلي‌اتيلني را دور مي‌اندازند و تنها 6/0 اين کيسه‌ها بازيافت مي‌شوند.

 

چه بايد کرد؟

 

يک: هنگامي که خريدهاي شما کم است و مي‌توانيد به آساني آن را حمل نماييد، از گرفتن کيسه‌هاي پلاستيکي از فروشگاه‌ها خودداري کنيد.

 

دو: از کيسه‌هاي برزنتي محکم و با داوم در منزل،‌اداره و خودروي خود استفاده کنيد و آنها را در دسترس قرار دهيد تا در هنگام ضرورت از آنها استفاده کنيد.

 

سه: از فروشگاه محله‌تان بخواهيد که از ارائه رايگان کيسه‌هاي پلاستيکي به مشتريانش خودداري کند و يا براي آنان که از اين کيسه‌ها استفاده نمي‌کنند،‌ تخفيفي قائل شود.

 

چهار: ضمن برقراري ارتباط با سياست مداران و قانون گذاران محلي، از آنها بخواهيد که براي مصرف اين کيسه‌هاي پلاستيکي ماليات وضع نموده و يا استفاده از آنها را به صورت کامل ممنوع کنند.

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 1 مهر 1392برچسب:پلاستیک؛ برای همیشه!, ] [ 19:12 ] [ لقمان محمدیان ]
تبليغ غذاي حرام در شبكه استاني!؟

 

جوان- اين روزها بازار تبليغات در قاب تلويزيون داغ شده است، البته تبليغ به خودي خود بد نيست، بلكه مي‌تواند تسهيل‌كننده هزينه‌هاي اين سازمان عريض و طويل باشد. اما آنچه اهميت دارد نظارت بر چگونگي و كيفيت تبليغات تلويزيوني است تا مبادا تبليغي خلاف شرع در رسانه ملي پخش شود.

 

در برنامه تلويزيوني «زنده رود» كه جمعه‌ها از شبكه استاني اصفهان و شبكه «شما» پخش مي‌شود، ‌قسمت آشپزي وجود دارد كه در آن يك رستوران چهارستاره خارجي با سرآشپزهاي خارجي آموزش غذا مي‌دهد - البته مجري و آشپز به خارجي بودن اين رستوران تأكيد زيادي دارند- در اين برنامه خانم آشپز از غذاهاي درياي و خرچنگ مخصوص رستوران با آب وتاب سخن مي‌گفت و اين را به مشتريان نويد مي‌داد! مجري هم كه سرگرم تست غذاي خارجي پخته شده بود با علامت سر اين خبر نويد‌بخش را تأييد كرد.

 
اما سؤال اينجاست چرا بايد در تلويزيون مواد غذايي حرام تبليغ شود؟! و چرا به اين سهولت سبك زندگي اسلامي را فراموش كرده‌ايم و با يك تبليغ‌ها آن را بي‌اثر مي‌كنيم؟! چطور در جمع حاضر اين برنامه زنده و عوامل آن هيچ كس درباره موضوع فقهي غذاي تبليغ شده اطلاعي نداشت تا مانع شود؟! چه آنكه در اغلب اوقات اين اشتباهات سهواً و از روي نااگاهي است. مطمئناً در اين جريان سيستم‌هاي آموزشي ما هم تقصير كار هستند، سيستم‌هايي كه حوزه علميه و صداوسيما به عنوان دانشگاه عمومي در صدر آن قرار دارند.
 
در نمايشگاه اخير قرآن يكي از مبلغان و فعالان مذهبي معروف به آخوند چيني مي‌گفت: فردي درشرق آسيا براي پرداخت خمس مالش به يكي از علما گفته بود مي‌خواهم خمس مالم را بدهم. آن روحاني مبلغ گفت كار و كسبت چيست؟ گفت رستوران مواد غذايي دارم. آن روحاني در مورد نوع غذايي كه در رستوران تهيه مي‌كند پرسيد. فرد پاسخ او را داد و روحاني با ناراحتي گفت متأسفم تمام غذاها ونوشيدني‌هاي كه سرو مي‌كنيد، حرام است. چگونه مي‌خواهيد خمس بدهيد. صاحب رستوران به شدت ناراحت شد زيرا تاكنون نمي‌دانست به كار حرام اشتغال دارد. او مي‌گفت تمام اقلام حرام را از رستوران دور ريختم تا مرضي درگاه خداوند باشم.
همان‌طور در اين خاطره مي‌بينيم دراغلب اوقات افراد نسبت به حلال يا حرام اطلاعي ندارند. اين مسئله درخارج از كشور عيب محرز نيست، ‌زيرا نهادهاي اطلاع‌رساني اسلامي ندارند، اما چرا دركشور ما كه حكومت، آموزش‌و‌پرورش، صداوسيما و... همه اسلامي هستند بايد آموزش احكام و مسائل شرعي در سطح پايين قرار داشته باشد كه نمود آن را در صداوسيماي استاني شاهد باشيم؟! چرا و چطور در جامعه اسلامي آموزش احكام و فقه اسلامي جايگاهي ندارد و ماحصل اين مي‌شود كه در يك برنامه زنده پربيننده تلويزيوني به راحتي تبليغ غذاي حرامي مي‌شود و هيچ كس هم نيست تا در اين رابطه تذكري بدهد. چگونه شوراي عالي امربه معروف و نهي از منكر در مورد چنين مسائلي سكوت كرده‌اند؟! آيا امر به معروف ونهي از منكر تنها به مسائلي چون بدحجابي منوط است؟!

منبع :

رجانیوز


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 1 مهر 1392برچسب:تبليغ غذاي حرام در شبكه استاني!؟, ] [ 19:8 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

JAMA Internal Medicine August 5, 2013

تازه ترین بررسی ها نشان می دهد مصرف طولانی مدت مسدود کننده های کلسیم با خطر دو برابری سرطان پستان در زنان یائسه همراه است.

در یک مطالعه 900 زن یائسه که دچار سرطان پستان مهاجم مجاری پستان بودند، 110 زن مبتلا به سرطان لوبول های مهاجم و 900 زن سالم در گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از تعدیل داده ها، مشخص شد استفاده اخیر از مسدود کننده های کانال کلسیم به مدت 10 سال یا بیشتر در قیاس با عدم مصرف این داروها، تقریباً با افزایش خطر 5/2 برابری انواع سرطان های پستان همراه است. استفاده کوتاه مدت و مصرف این داروها در گذشته یا مصرف سایر داروهای ضد فشار خون(نظیر بتابلوکرها و دیورتیک ها) با هیچ گونه افزایش خطری همراه نبود.

محققان می گویند اگرچه این یافته ها تأثیری روی طبابت بالینی ندارد، اما دلیل قانع کننده ای برای پیگیری ارتباط بالقوه بین مسدود کننده های کانال کلسیم و سرطان پستان است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 1 مهر 1392برچسب:سرطان حاصل مصرف دارو, ] [ 19:4 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

نگاه متخصص تغذیه و رژیم درمانی

دکتر سعید حسینی

سلامت: آقای دکتر! آیا این داروهای چربی سوزی که به تازگی طرفداران زیادی هم بین تمام افراد به خصوص آنهایی که قصد لاغر شدن دارند، پیدا کرده است، واقعاً می توانند چربی های اضافی بدن را بسوزانند و از بین ببرند؟

خیر. ما دارویی که چربی های بدن با مصرف آن، بسوزد و از بین برود، نداریم. بهتر است بدانید که هرگاه تعادلی بین انرژی دریافتی و مصرفی بدن به وجود بیاید، بدن می تواند انرژی مورد نیاز خود را از طریق سوزاندن چربی ها به دست بیاورد. با این حساب اگر فردی بخواهد چربی های بدنش را بسوزاند تا لاغر شود یا حتی اندام عضلانی تری داشته باشد، یا باید انرژی بیشتری در طول روز بسوزاند، یا میزان دریافت کالری اش را کم کند یا اینکه متابولیسم بدنش را به نحوی بالا ببرد. مثلاً ورزش کردن راهی برای افزایش سوزاندن انرژی از طریق مصرف منابع چربی بدن است یا کم کردن کالری دریافتی از طریق کاهش حجم وعده های غذایی، می تواند باعث کاهش چربی ذخیره شده در بدن شود.

 

سلامت: به نظر شما چرا بیشتر ورزشکاران رشته بدنسازی یا آنها که می خواهند وزنشان را پایین بیاورند، اقدام به مصرف خودسرانه داروهای چربی سوز می کنند؟

معمولاً افرادی که ورزش می کنند، نمی توانند حجم کالری دریافتی شان را کاهش دهند. یعنی دریافت انرژی آنها یا تغییری نمی کند یا افزایش می یابد، اما از طرف دیگر به دلیل ورزش کردن، میزان انرژی مصرفی شان هم قدری افزایش پیدا می کند. گاهی افرادی به ورزش روی می آورند و هدفشان کاهش وزن است و با این حساب، اگر قرار باشد چنین افرادی، در کنار ورزش و افزایش کالری دریافتی، مقداری چربی هم از دست بدهند، ترجیح می دهند که دارو های به اصطلاح چربی سوزی که معمولاً تعدادشان هم محدود است را مصرف کنند.

سلامت: شما به تعداد محدود داروهای چربی سوز مورد استفاده در باشگاه ها اشاره کردید. ممکن است چند نمونه از آنها را معرفی کنید و در موردشان توضیحاتی بدهید؟

یکی از داروها، ال کارنیتین است. البته این داروی نسبتاً پر مصرف، چندان کارآمد هم نیست و نقش اصلی اش را به عنوان حامل چربی ایفا می کند. یعنی چربی را از جایی که هست بر می دارد و به سلولی می برد که قرار است در آنجا سوزانده شود. به عبارت ساده تر، اگر فردی کمبود ال کارنیتین داشته باشد، می تواند تعادلی در سوخت و ساز چربی های بدنش توسط مصرف این دارو و البته با تجویز پزشک، ایجاد کند. این در حالی است که بیشتر انسان های سالم، با کمبود ال کارنیتین مواجه نیستند و ضرورتی به مصرف آن برایشان وجود ندارد. با این حساب، مصرف ال کارنیتین نه تنها کمکی به سوزاندن چربی در بدن افراد معمولی و سالم نمی کند بلکه به جای چربی پول آنها را می سوزاند.

سلامت: کمی هم در مورد کرومیوم پیکولینیت، بگویید؟

کرومیوم پیکولینیت یا کرومیوم پیکولینات هم دارویی است که برخی از افراد و مربیان باشگاه های بدنسازی ادعا می کنند با مصرف آن می توان میزان متابولیسم بدن را تا حد چشمگیری افزایش داد و در نتیجه باعث سوخت و ساز بیشتر چربی ها، کاهش وزن و افزایش حجم عضلات شد.

سلامت: شما این ادعا را قبول دارید؟

خیر. یعنی در مورد کارکرد کرومیوم پیکولینیت هم بحث کمبود آن در بدن مطرح است که بدن ما معمولا با کمبود این ماده هم مواجه                نیست و بنابراین نیازی به مصرف اضافی آن وجود ندارد. با این حساب نه کرومیوم پیکولینیت و نه ال کارنیتین به عنوان مکمل هایی غذایی، نمی توانند معجزه هایی که در تبلیغات آنها عنوان می شود را برای لاغر کردن افراد و سوزاندن چربی های بدن انجام دهند.

سلامت: آیا از داروی معروف و بسیار پر طرفدار اورلیستات هم در باشگاه های بدنسازی استفاده می شود؟

معمولاً این داروی معروف که طرفداران زیادی هم دارد، کمتر در باشگاه های بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند این دارو، دارویی تایید شده است و مصرف آن اگر با تجویز پزشک باشد، مشکل چندانی ایجاد نمی کند.

سلامت: مکانیسم اثر اورلیستات به چه صورت است؟

اگر فردی میزان دریافت چربی بالایی در وعده های غذایی خود داشته باشد، می تواند با مصرف اورلیستات همراه غذا، باعث دفع چربی از بدنش شود. یعنی اورلیستات اجازه جذب یک سوم از چربی دریافتی از طریق مصرف غذاهای مختلف را در بدن نمی دهد و آن را دفع می کند. به همین دلیل هم خیلی ها به اورلیستات، لقب چربی سوز می دهند در حالی که کار این دارو یه هیچ عنوان سوزاندن چربی های بدن نیست.

سلامت: دفع چربی ها با این شیوه ضرری برای بدن ندارد؟

قطعاً بی ضرر نیست زیرا دفع چربی از بدن با دفع مقداری از ویتامین های محلول در چربی همراه خواهد بود. به همین دلیل اگر فردی به صورت خودسرانه و طولانی مدت از اورلیستات استفاده کند، به طور حتم با مشکلات تغذیه ای و کمبود ریزمغذی های مختلف هم مواجه خواهد شد.

سلامت: شما در چه مواردی مصرف اورلیستات را برای بیمارانتان تجویز می کنید؟

زمانی که فردی چربی زیادی به واسطه مصرف غذاهای مختلف دریافت کند و اضافه وزن و چاقی او به حدی برسد که ما بتوانیم برای یک دوره محدود، مصرف این دارو را برای او تجویز کنیم.

سلامت: آیا درست است که برخی از افراد می گویند هورمون های رشد هم خاصیت چربی سوزی دارند؟

متأسفانه این روزها کار خطرناکی که توسط برخی از ورزشکاران رشته بدنسازی انجام می شود، استفاده از داروهای هورمونی مانند سوماتوتروپین یا همان سوما برای چربی سوزی است. معمولاً اگر این هورمون ها پس از بسته شدن صفحه های رشد طولی افراد مصرف شوند، می توانند نقش کمرنگی هم در چربی سوزی داشته باشند اما از عوارض مصرف آن می توان به افزایش رشد عرضی استخوان ها، بزرگ شدن بینی و انگشتان، چهارگوش شدن صورت، افزایش قند خون، ابتلا به مشکلات کبدی و آب مروارید اشاره کرد. به همین دلیل ما به هیچ عنوان مصرف هورمون رشد را برای بهره بردن از خاصیت کمرنگ چربی سوزی اش توصیه نمی کنیم.

سلامت: حرف آخر؟

به طور کلی گاهی استفاده از انسولین یا چای سبز هم در باشگاه های بدنسازی برای چربی سوزی تجویز می شود که این موارد هم نمی توانند کمک چندانی به سوزاندن چربی های بدن بکنند. متأسفانه مصرف خودسرانه انسولین، حتی می تواند افراد را به کام مرگ بکشانند کما اینکه در کشور خودمان و در سال های اخیر، شاهد مرگ چند نفر از ورزشکاران رشته بدنسازی به دلیل مصرف ناآگاهانه انسولین بوده ایم.

نه کرومیوم پیکولینیت و نه ال کارنیتین به عنوان مکمل هایی غذایی، نمی توانند معجزه هایی را که در تبلیغات آنها عنوان می شود برای لاغر کردن افراد و سوزاندن چربی های بدن انجام دهند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 21 شهريور 1392برچسب:, ] [ 23:39 ] [ لقمان محمدیان ]

افراد مسنی که سن بالای 70 سال دارند و روزانه بین 2100 تا 6000 کالری انرژی از طریق مصرف خوراکی های بیش از حد دریافت می کنند. در معرض خطر دو برابر نقصان حافظه و فراموشی قرار دارند.

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 21 شهريور 1392برچسب:, ] [ 23:37 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

دکتر محمدرضا صفری نژاد

جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری، رییس انجمن علمی سلامت خانواده ایران

ساعت درونی بدن چرخه شبانه روزی تمام فعالیت های بدن را از چرخه خواب و بیداری گرفته تا اشتها و ترشح هورمون ها تنظیم می کند و فعالیت آن تحت تأثیر عواملی چون نور، تاریکی و ... است. براساس نتایج تحقیق های انجام شده یکی از عوامل مؤثر در برهم زدن تنظیم ساعت درونی بدن مشاغلی است که در آن شیفت چرخشی وجود دارد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:کار شیفتی می تواند باروری مردان را مختل کند, ] [ 18:32 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

چکیده: این مقاله مروری است بر سه فرضیه متفاوت که به بررسی دلایل گرایش مردم به طب مکمل می پردازد. براساس فرضیه های مبتنی بر نتایج، دلیل گرایش به درمان های طب مکمل، نارضایتی مردم از نتایج درمان های طب رایج است. براساس فرضیه های مبتنی بر برخوردارهای پزشکان، دلیل این گرایش نارضایتی مردم از الگوهای کنش و تعامل پزشک-بیمار است. براساس فرضیه های"پست مدرن" دلیل گرایش مردم به طب مکمل، ظهور یک نظام ارزشی جدید متناسب با محتوای فلسفی طب جایگزین است. تحلیل های چند متغیره نتایج براساس یک نمونه تصادفی، فرضیه های برخورد پزشکی و پست مدرن را تأیید می کند و نشان می دهد که مجموعه ای از ارزش های پست مدرن در مقایسه با نارضایتی از برخوردهای پزشکی، پیش بینی کننده بهتری برای تبیین گرایش به درمان های طب مکمل اند.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:, ] [ 18:28 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

ایرنا : محققان می گویند از آنجا که یک سوم زنان و یک دهم مردان مرتب موهای خود را رنگ می کنند ، بررسی خطر سلامت رنگ های مو ضرورت دارد . دانشمندان هشدار دادند مواد شیمیایی موسوم به آمین ثانویه که در تمام رنگ های دائم مو دیده می شود ، می تواند هفته ها ، ماه ها و سال ها در مو باقی بماند . این مواد شیمیایی در طول زمان می توانند با دود سیگار و دود اگزوز واکنش نشان داده و مواد شیمیایی به شدت سمی به نام ان- نیتروزامین تولید کنند ، در حالی که استفاده از این مواد که باعث ابتلا به سرطان می شوند در لوازم آرایشی ممنوع شده است اما محققان استدلال می کنند که این مواد هنوز می توانند

از طریق یک واکنش شیمیایی ساده تولید  می شوند.

 

منبع : روزنامه سلامت


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, ] [ 19:3 ] [ لقمان محمدیان ]

عسل سیب زمینی مثل شهد عسل و از آن سفت تر می باشد. طعمش شیرین و رنگش مثل شهد عسل. اکثرأ آن را قنادیها در عوض شکر مصرف می کنند و شیرینی آب نبات و مثل آن شیرینیها که سخت است از عسل سیب زمینی درست می کنند و بقال های تقلبی عسل سیب زمینی را در قوطی های عسل می ریزند به جای شهدعسل می فروشند.

هر قدر شکر گران باشد برای تولیدکنندگان و مصرف کننده های عسل سیب زمینی استفاده زیاد می شود.

پژوهنده: الهام عبد منافی


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, ] [ 19:2 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

نگاه فوق تخصص غدد و متابولیسم

دکتر محمد رضا مخاجر تهرانی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

هورمون های استروئیدی که معمولاً ورزشکاران رشته بدنسازی آنها را مصرف می کنند، 2 نوع اثر دارند؛ اثر هورمون های مردانه و عوارض خاص آن و اثر آنابولیکی. اثر آنابولیکی هورمون های استروئیدی باعث پروتئین سازی، تجمع پروتئین و افزایش حجم و ضخامت عضلات می شود. به طور کلی علت اینکه بیشتر ورزشکاران بدنساز استرویید مصرف می کنند، حجیم کردن عضلاتشان است.

 

در مورد آثار داروهای استروییدی، می توان به ریزش مو در آقایان یا خانم ها، تشدید جوش های صورت و چرب تر شدن پوست اشاره کرد. مصرف این داروها، عوارض کبدی به صورت افزایش آنزیم های کبدی یا حتی خونریزی در کبد را هم به دنبال دارد. استروییدها می توانند باعث ازدست رفتن قدرت باروری مردان هم بشوند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه معمولاً این داروها غیر استریل استفاده و گاهی هم مستقیم در خود عضله تزریق می شوند، می توانند باعث ایجاد آبسه و عفونت های عضلانی بشوند. استفاده بیش از اندازه از چنین هورمون هایی بزرگ شدن غیرطبیعی بافت سینه و پستان ها را در آقایان به دنبال دارد. بنابراین با توجه به اینکه عوارض مصرف داروهای استروئیدی بسیار بیشتر از فواید آنهاست، استفاده خودسرانه از آنها برای رسیدن به هدف های غیر منطقی در بدنسازی، به هیچ وجه درست و عاقلانه نیست.

برخی افراد فکر می کنند استفاده کوتاه مدت از استروییدها عوارضی ندارد اما بدنسازی که برای افزایش حجم عضله این داروها را مصرف می کند، در نهایت مجبور می شود برای رسیدن به هدفش، استروییدها را طولانی مدت و چند برابر دوز طبیعی بدنش مصرف کند. به همین دلیل استفاده از دوز پایین این داروها دلیلی ندارد و فردی که برای عضلانی کردن اندام خود اقدام به مصرف کند، نا خودآگاه مجبور به استفاده در دوزهای بالا و به مدت طولانی می شود. به عبارت ساده تر، در مورد مصرف استروییدها، دوز پایین مصرف فایده چندانی نخواهد داشت و به همین دلیل هم هیچ فردی این دارو را با دوز پایین مصرف نمی کند.

گاهی هم ورزشکاران رشته بدنسازی برای بالا رفتن وزنشان داروهای کورتیکواستروییدی یا هورمون هایی که حاوی کورتو ن هستند مصرف می کنند. این داروهای حاوی کورتون عوارض زیادی دارند و علاوه بر پوکی استخوان، می توانند آثار منفی بر سلامت قلب، چشم ها و عروق خونی بگذارند و باعث شکستگی  استخوان ها هم بشوند.

منبع: هفته نامه سلامت – شماره 416- 24 فروردین


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, ] [ 19:1 ] [ لقمان محمدیان ]

درباره صابون های گیاهی و آنتی باکتریال و صابون های نسبتا نوظهوری مانند انواع خرچنگ و خاویار و ترکیبی، سؤال های زیادی مطرح است. این مطلب، پاسخی است به ۷ پرسش رایج درباره انواع رایج تر صابون ها...

 

۱. این درست است که می گویند صابون، پوست را خشک می کند؟

قبل از اینکه به این پرسش پاسخ دهم، لازم است بدانید که pH طبیعی پوست ۵/۵(اسیدی) و این pH برای مبارزه با میکروب ها و قارچ ها و آلودگی ها مناسب است. وقتی دست های ما در اثر تماس با آلاینده ها کثیف می شود و باید از شوینده ای مانند صابون استفاده کنیم اما معمولا صابون های معمولی pH قلیایی دارند و pH اسیدی طبیعی پوست را قلیایی می کنند و ۳ تا ۴ساعت طول می کشد تا این pH به حالت طبیعی برگردد. به همین دلیل اگر کسی مدام دست هایش را با صابون یا هر شوینده دیگری بشوید، پوستش دچار خشکی و شکنندگی می شود. به خاطر همین، محصولات مختلفی ساخته شده تا هر فرد بر اساس شرایط خود از آنها استفاده کند.

۲. صابون های خرچنگ و خاوریار واقعا مؤثرند؟

از نظر علمی این صابون ها هیچ مزیتی بر دیگر صابون ها ندارند. خیلی از تولیدکنندگان این صابون ها می گویند خاویار، خرچنگ و... نامی است که روی محصولشان گذاشته اند و منظور وجود خاصیت یا ویژگی ای در این صابون ها نیست درحالی که به نظر می رسد در حقیقت برای القای وجود اثری خاص چنین نامی روی صابون گذاشته شده است. نکته دیگر این است که مثلا مگر خرچنگ چه خاصیتی دارد که اگر در صابون باشد، می تواند باعث مفیدتر شدن آن شود؟

3. صابون ترکیبی چیست؟

برای اینکه عوارض و خشکی پوست در تماس با شوینده های دست کاهش یابد، صابون های ترکیبی ای (سنتتیک) به اسم «پن» و« سیندت» syndet ساخته شده که خاصیت پاک کنندگی آنها مانند صابون است ولی عوارض چربی زدایی و تغییر pH پوست را به حداقل ممکن می رسانند.

4. صابون آنتی باکتریال برای همه مناسب است؟

این صابون ها حاوی داروهای باکتری کش هستند و برای کسانی که جوش چرکی دارند یا به دلیل ضعف سیستم ایمنی، مدام دچار عفونت پوستی می شوند، مناسب است نه افراد عادی، چون مثل این است که بدون اینکه بیمار باشیم، دارو مصرف کنیم.

5. صابون بدن و صورت چه تفاوتی دارند؟

پوست بدن مانند پوست دست و صورت در طول روز چند بار شسته نمی شود بنابراین صابون های مخصوص بدن قدرت پاک کنندگی بیشتری دارند ولی استفاده از آنها برای صورت در افرادی که پوست چربی دارند هم اشکالی ایجاد نمی کند.

6. صابون خوب با چربی چه می‌کند؟

برخی فکر می کنند صابون یا شوینده ای خوب است که صددرصد چربی پوست را از بین ببرد ولی خداوند این چربی را برای حفظ پوست و مو و لطافت و نگهبانی از آن قرار داده است و اگر نبود، پوست به شدت صدمه می دید ولی با فعالیت روزانه و قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی و استرس ها، این چربی افزایش می یابد و محیط پوست برای رشد میکروب ها مساعد می شود بنابراین باید پوست را از این چربی های اضافی پاک کرد ولی نه اینکه هر بار چندمرتبه آن را بشوییم یا با دستمال های مرطوب و ژل ها پاک کنیم تا صددرصد چربی ها از بین بروند چون وقتی پوست بسیار خشک می شود، پیغامی از مغز به غدد چربی می رسد که دستور چربی سازی می دهد به همین دلیل افرادی که در حمام از شوینده زیاد استفاده می کنند، بعد از چند روز چربی بیشتری در پوستشان ایجاد می شود.

دکتر حسین طباطبایی

متخصص پوست، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع: هفته نامه سلامت – شماره 416- 24 فروردین 1392


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, ] [ 19:0 ] [ لقمان محمدیان ]

بررسی جامع بر روی انواع مداخلات پیشگیری کننده از کاهش کارکرد در بالغین نشان می دهد که تنها ورزش ها و تمرینات ذهنی (mental exercises) هستند که می توانند کارکرد شناختی مغز را به خوبی حفظ کنند.

 

منبع: Canadian Medical AssociationJournal. Online April 15.2013

پی نوشت سایت نگاه احیای سلامت:

چنین گفت پیغمبر راست گوی                          ز گهواره تا گور دانش بجوی


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, ] [ 18:59 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

نگاه فوق تخصص گوارش و کبد

دکتر شهرام آگاه  - عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

داروهای مختلفی که اغلب بی رویه و بدون تجویز پزشک و حتی گاهی بدون داشتن اطلاعات علمی برای افزایش غیر طبیعی حجم عضلات یا افزایش انرژی بدن مصرف می شوند ، عوارض متعددی برای تمام ارگان های بدن مانند دستگاه گوارش و کبد دارند .

از مهم ترین آثار منفی داروهای آنابولیزان ( که جزو مواد نیروزا هستند ) در دستگاه گوارش ، می توان به عوارض حاد و مزمن کبدی ناشی از مصرف آنها اشاره کرد . آثار مزمن این داروها می توانند خود را به صورت ابتلا به کبد چرب ، تومورهای عروقی در کبد و تغییر در رشد سلولی مانند ایجاد اختلال در عروق کبد نشان دهند و در مواردی هم باعث ابتلا به کیست های خونریزی دهنده کبد شوند . این داروها می توانند افزایش آنزیم های کبدی را به دنبال داشته باشند و علاوه بر آن باعث ابتلا به انواع سرطان های کبدی بشوند و به همین دلیل مصرف آنها ممنوع و بسیار خطرناک است . گاهی استروییدهای آنابولیک می توانند با اثر موضعی حاد درون دستگاه گوارش ، باعث بروز بیماری هایی مانند سوء هاضمه یا مشکلات معده هم بشوند . عوارض کبدی و سرطان کبد ، از شایع ترین مشکلات گوارشی این داروهاست و نمی توان از سایر عوارض منفی آنها بر دستگاه گوارش هم غافل ماند.

 

منبع: هفته نامه سلامت – شماره 419 – اردیبهشت ماه 92


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, ] [ 18:58 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

Time : کارآزمایی های بالینی نشان می دهد که ختنه شدن می تواند میزان عفونتHIV  را کاهش دهد ، اما تا این اواخر دانشمندان دلیل آن را دقیقا نمی دانستند اکنون نتایج مطالعه ای منتشر شده که محققان در آن توضیح می دهند شاید تغییرات در جمعیت باکتری هایی که روی یا اطراف آلت تناسلی زندگی می کنند ، مسئول آن باشد .

با کمک یک تکنولوژی جدید که امکان بررسی ژن های ارگانیسم ها را سریع تر کرده ، پژوهشگران به آنالیز ژنتیکی میکروبی پاتوژن های آلت تناسلی میان گروهی از مردان اوگاندایی ، قبل و بعد از ختنه شدن پرداختند . در نهایت مشخص شد 12 ماه بعد از انجام ختنه باکتری های اطراف آلت تناسلی آنها به طور معنی داری کمتر شده بودند ( 81 درصد کمتر ) . محققان به این نتیجه رسیدند که شاید همین امر دلیل اصلی ابتلای کمتر آنها به عفونت HIV باشد . مطالعات پیشین حاکی از کاهش 50 درصدی خطر انتقال HIV میان مردان با انجام ختنه بوده است ، به این ترتیب ختنه به روشی مهم در کاهش ابتلا به HIV معرفی شده است .

 

منبع: هفته نامه سپید – شماره 347 – اردیبهشت ماه 1392

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, ] [ 18:57 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

مصرف الکل، عامل 3/5 % کل موارد مرگ ناشی از سرطان در سال 2009 در ایالات متحده بوده است. محققان نتایج مطالعات جمعیتی در خصوص مصرف الکل و خطر نسبی مرگ ومیر ناشی از سرطان را بررسی نمودند.

در مردان، اکثر سرطان های مرتبط با الکل در حفره دهان، حلق حنجره و مری رخ می دهد. در زنان سرطان پستان، مرتبط با مصرف الکل است. به طور متوسط هر کدام از این سرطان ها، باعث کاهش 18 سالاز عمر فرد می شود.

 

مهمترین مکانیسم های دخیل ناشی از مصرف الکل، اثر ژنوتوکسیک استالدئید، تولید رادیکالهای واکنشی اکسیژن یا نیتروژن، تغییر در متابولیسم فولات و افزایش غلظت استروژن است.

پژوهشگران خواستار هشدارهای جدی سازمانهای بهداشتی در خصوص خطرات مصرف الکل در سطح جامعه هستند.

منبع: Americian Joumal of Public Health December 21,2012

 

نشریه نوین پزشکی – شماره 543 و 544 – اسفند 91


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, ] [ 18:55 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

مصرف بالای کلسیم (دررژیم غذایی ومکمل ها ) در زنان، با افزایش خطرمرگ ناشی از بیمارها به ویژه بیماری های قلبی و عروقی همراه است.

کارشناسان مصرف بالا ی کلسیم (که نقش محوری در فیزیولوژی انسان دارد) را توصیه می کنند ، به همین دلیل، بیش از 60 درصد از زنان میانسال و مسن در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر مکمل های کلسیم مصرف می کنند.

 

اما مطالعات اخیراحتمال خطر بالاتر بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی را در اثر مصرف مکمل های کلسیم نشان می دهد، این نتایج درمطالعات  دیگر مشاهده نشده است و تعداد کمی مطالعات به بررسی این ارتباط پرداخته اند.

بنابراین محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد، 61،443 زن سوئدی (متولد بین سالهای 1914 و 1948) را طی 19 سال برای بررسی این ارتباط  مورد مطالعه قرار دادند.

نتایج نشان داد که میانگین مصرف کلسیم در پایین ترین میزان 572 میلی گرم در روز(معادل پنج برش پنیر) و در بالاترین میزان  2137 میلی گرم در روز بود.

اطلاعاتی از زنان درمورد وضعیت یائسگی، درمان با استروژن پس از یائسگی، تاهل، وزن و قد، عادت سیگار کشیدن، فعالیت فیزیکی، اوقات فراغت و سطح آموزشی به دست آمد.

نتایج در طول 19 سال پیگیری نشان داد که ، 11،944 زن (17٪) فوت کردند: 3862 از این تعداد(32٪) از بیماری های قلبی عروقی، 1932 نفر (16٪) ازبیماری های قلبی و 1100 نفر (8٪) از سکته مغزی درگذشتند. بالاترین میزان مرگ های قلبی و عروقی و بیماری های قلبی در میان زنان با مصرف کلسیم بالاتر از 1400میلی گرم در روزمشاهده شد.

علاوه براین، محققان نسبت بالاتر میزان مرگ و میررا درمیان زنان با مصرف زیر 600 میلی گرم مشاهده کردند.

زنانی که دارای رژیم غذایی با میزان کلسیم بیشتر از 1400 میلی گرم بودند میزان مرگ و میر بالاتری نسبت به آن دسته زنانی که مکمل کلسیم مصرف نمی کردند، داشتند.همچنین زنان با مصرف بالای کلسیم (1400 میلی گرم / روز) در مقایسه با زنان مصرف کننده کلسیم  بین 600-999 میلی گرم در روز،بیش از دو برابر احتمال مرگ و میر داشتند.

محققان در توضیح یافته های خود گفتند که رژیم های غذایی با میزان بسیار کم و یا بسیار بالای کلسیم می تواند باعث بر هم زدن کنترل طبیعی خون و تغییرات درسطح کلسیم خون شود. بنابراین برای جلوگیری از شکستگی درافراد مسن باید آنها میزان مصرف کم کلسیم داشته باشند نه افزایش مصرف آن.

 

 

منبع: هفته نامه عصر پزشکی – شماره 231 –10 اسفند 91


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, ] [ 18:54 ] [ لقمان محمدیان ]
 
هوالشافی    

تشنگی طولانی در روزه، مفید یا مضر؟

این روزها شاهد تبلیغات فراوانی بر علیه روزه ماه مبارک رمضان، خصوصاً تشنگی طولانی آن در روزهای گرم تابستان و ادعای اثرات سوء آن بر روی کلیه ها هستیم، در این مقاله از لحاظ علمی به بررسی اثرات استرس تشنگی طولانی در تابستان گرم بر روی سلول ها می پردازیم.

همانگونه که می دانیم سراسر بدن ما از تعداد بسیار زیادی سلول تشکیل یافته و این سلول ها برای انجام عملکردهای حیاتی خود به شدت وابسته به انرژی هستند و این انرژی از طریق سوختن مواد غذایی که عمدتاً شامل گلوکز می باشد، در داخل سلول ها تولید می شود و حتی چربی ها و پروتئین ها نيز برای تبدیل شدن به انرژی لازم است ابتدا به گلوکز تبدیل شوند و سپس گلوکز با اکسیژن ترکیب شده و ماحصل این فرآیند تولید انرژی می باشد که به صورت مولکول های ATP در دسترس قسمت های مختلف سلول ها، برای انجام عملکرد های خود، خواهند بود.

در واقع ترکیب گلوکز با اکسیژن پایه تولید انرژی در بدن ما می باشد، یا به اصطلاح عمومی فرآیند سوختن شامل واکنش زیر می باشد:

C6H12O6  +  6O2  =>  6CO2  +  6H2O  +  Energy

(انرژی بصورت ATP) + (6 مولکول آب خالص) + (6 مولکول دی اکسید کربن) => (شش مولکول اکسیژن) + (یک مولکول گلوکز)

همانگونه که مشاهده می فرمائید از ترکیب یک مولکول گلوکز و شش مولکول اکسیژن، شش مولکول آب خالص و انرژی تولید می شود.

سلول های بدن ما در طی فرایند متابولیسم یا سوخت و ساز دائمی خود، دچار انباشتگی و رسوبات فراوانی می شوند که این رسوبات موجب اختلال عملکرد قسمت های مختلف سلولی می شوند که از جمله این رسوبات می توانیم به لیپوفوشین یا پیگمان پیری اشاره کنیم که در اثر افزایش سن، بارز شده و موجب اختلال عملکرد سلولی بخصوص در سلول های قلبی می گردد، جنس رسوبات سلولی معمولا از مواد پروتئینی، چربی ها و قند ها می باشد. یکی از راه های حذف این رسوبات مختل کننده ی عملکرد های سلولی، گرسنه و تشنه نگهداشتن سلول هاست، تا سلول ها به علت کمبود انرژی مجبور شوند این مواد را به گلوکز تبدیل نموده و بسوزانند و تولید انرژی نمایند، اگر کمبود آب برای سلول ها بوجود نیاید، فرآیند کامل نمی شود و آخرین آثار رسوبات مذکور در سلول ها باقی می ماند، ولی در صورتیکه سلول ها به مدت طولانی در تابستان گرم، دچار کمبود آب شوند، مجبور می شوند علاوه بر کمبود انرژی با سوزاندن آخرین بازمانده های رسوبات سلولی به هر نحو که شده برای سلول آب تأمین نمایند، لذا روزه کامل اسلامی که از مبطلات آن مصرف آب است حتی یک قطره، این زمینه ی سازنده و مثبت را برای سلول های بدن ما فراهم می نماید خصوصاً در تابستان گرم و این فرآیند نه تنها برای سلول های کلیه زیانی ندارد بلکه با آزاد شدن سلول های توبولهای کلیوی از شر انباشتگی ها و رسوبات سلولی، عملکرد آنها بهتر نیز می شود چون بنا به گفته کتاب رابینز که از کتب اصلی و مرجع آسیب شناسی می باشد، یکی از علت های اصلی تشکیل سنگ کلیه عملکرد نامناسب سلول های توبولهای کلیوی است، که با روزه می توانیم این سلول ها را پاک سازی و به چرخه عملکرد طبیعی خود باز گردانیم.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که اساساً تئوری خوردن فراوان آب (به استثنای آب جوش ولرم شده) با عملکرد طبیعی سلول ها منافات دارد، زیرا در فرآیند تولید انرژی که از سوختن مواد غذایی انجام می شود، آب سرد شامل آب لوله های شهری، آب معدنی، آب یخچال و آب آبسرد کن می تواند با کم کردن حرارت محیط، که باید در طول فرآیند 37 درجه باشد، تداخل ایجاد نمايد و تولید مولکول های حامل الکترون مانند NADH را کاهش داده و باعث کمتر تولید شدن انرژی در سلول ها به صورت کاهش تولید ATP می گردد.

لذا توصیه ما مصرف آب جوش با خرما یا آب جوش ولرم شده و یا شربت عسل خنک به جای آب سرد خصوصاً در کسانی است که دچار بیماری هستند، می باشد.

البته استثنایی نیز وجود دارد مانند اینکه در ماه تموز (23 تیر ماه تا 22 مرداد ماه) به علت گرمای ذاتی هوا نوشیدن آب سرد به صورت ناشتا توصیه شده است ولی این موضوع را نباید به خوردن آب سرد فراوان تا روزی 8 یا 16 لیوان در روز در تمام ایام سال و برای همه افراد تعمیم داد، ضمن اینکه در بعضی روایات خوردن آب سرد بیماری زا و خوردن آب گرم دارو تلقی شده است.

خوردن زیاد آب سرد، با کم کردن انرژی سلولی موجب کاهش انرژی پمپ های سطح سلولی به نام Na-K ATPase می گردد و کاهش عملکرد این پمپ ها با احتباس سدیم در داخل سلول ها موجب ورود آب به داخل سلول ها شده و باعث تورم سلولی می گردد و خود می تواند باعث اختلال عملکرد سلول های سراسر بدن شده و ضمن ایجاد اضافه وزن، باعث اختلال عملکرد سلول های ایمنی بدن شده و نهایتاً شناخت خود و عوامل بیگانه را مختل نموده و باعث بروز بیماری های با منشا خود ایمنی مثل ام اس، لوپوس، آرتریت روماتوئید و ویتیلیگو گردد و همچنین می تواند با کم کردن قدرت سیستم ایمنی بروز برخی عفونت های شایع مثل عفونت های مجاری ادراری و کلیه ها، سینوزیت و سایر مشکلات گردد.

تورم سلول ها در پروستات می تواند علائم پروستاتیسم در مردان مسن را مثل نازک شدن قطر ادرار، تکرّر ادرار و قطره قطره آمدن ادرار را موجب شود.

بنابراین مصرف فراوان آب سرد بیماری زاست و توصیه ما مصرف شربت عسل خنک در مواردی است که نوشیدنی خنک مطلوب است و مصرف آب جوش و خرما و دمجوش ها و عرقیات در مواردی است که مصرف نوشیدنی های گرم مطلوب می باشد.

 

دکتر حسن اکبری

متخصص و دانشیار آسیب شناسی سلولی

مدرس و محقق طب اسلامی ایرانی


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:تشنگی طولانی در روزه، مفید یا مضر؟, ] [ 19:42 ] [ لقمان محمدیان ]

روانشناسی بهداشت ، در سالهای اخیر اهمیت زیادی برای نقش راهبردهای مقابله و سبك زندگی افراد در چگونگی وضعیت سلامت جسمانی و روانی آنها قائل شده است . شیوه های مقابله ؛ تواناییهای شناختی و رفتاری ای هستند كه فرد مضطرب  به منظور كنترل نیازهای خاص درونی و بیرونی  فشارآور  به كار گرفته می گیرد .

در مقابله مذهبی از منابع مذهبی مثل دعا و نیایش ، توكل و توسل به خداوند و .... برای مقابله استفاده می شود. یافته های اخیر نشان داده اند از آنجایی كه این نوع مقابله ها هم منبع حمایت عاطفی و هم وسیله ای برای تفسیر مثبت حوادث زندگی هستند ، می توانند مقابله های بعدی را تسهیل نمایند ، بنابراین به كارگیری آنها برای اكثر افراد ، سلامت ساز است.

رفتارهای مذهبی ارزش مثبتی در پرداختن به نكات معنی دار زندگی دارند. رفتارهایی از قبیل  توكل به خداوند ، زیارت و غیره .... می توانند از طریق ایجاد امید و تشویق به نگرش های مثبت ، موجب آرامش درونی فرد شوند. باور به این كه خدایی هست كه موقعیت ها را كنترل می كند و ناظر بر عبادت كننده هاست ، تا حد زیادی اضطراب مرتبط با موقعیت را كاهش می دهد. به طوری كه اغلب افراد مؤمن ارتباط خود را با خداوند مانند ارتباط با یك دوست بسیار صمیمی توصیف می كنند و معتقدند كه می توان از طریق اتكاء و توسل به خداوند ، اثر موقعیت های غیر قابل كنترل را به طریقی كنترل نمود. به همین دلیل گفته می شود كه مذهب می تواند به شیوه فعالی در فرآیند مقابله مؤثر باشد.

به طور كلی مقابله مذهبی ، متكی بر باورها و فعالیت های مذهبی است و از این طریق در كنترل استرس های هیجانی و ناراحتی های جسمی به افراد كمك می كند. داشتن معنا و هدف در زندگی ، احساس تعلق داشتن به منبعی والا ، امیدواری به كمك و یاری خداوند در شرایط مشكل زای زندگی ، برخورداری از حمایت های اجتماعی ، حمایت روحانی و ..... همگی از جمله منابعی هستند كه افراد مذهبی با برخورداری از آنها می توانند در مواجهه با حوادث فشارزای زندگی ، آسیب كمتری را متحمل شوند.

مذهب می تواند در تمامی عوامل ، نقش مؤثری در استرس زایی داشته باشد و در ارزیابی موقعیت ، ارزیابی شناختی فرد ، فعالیت های مقابله ، منابع حمایتی و .... سبب كاهش گرفتاری روانی شود. بر این اساس ، مدتها است كه تصور می شود بین مذهب و سلامت روان ارتباط مثبتی وجود دارد و اخیراً نیز روانشناسی مذهب ، حمایت های تجربی زیادی را در راستای این زمینه فراهم آورده است . ویتر و همكاران او نشان دادند كه 20 تا 60 درصد متغیرهای سلامت روانی افراد بالغ ، توسط باورهای مذهبی تبیین می شود. در مطالعه دیگری ، ویلتیز و كریدر نشان دادند كه در یك نمونه 1650 نفری با میانگین سنی 50، نگرش های مذهبی با سلامت روانی رابطه مثبتی دارند. به علاوه مذهبی بودن با رضایت زناشویی در مردان و زنان و رضایت شغلی در مردان مرتبط بود.

بر اساس مطالعات انجام شده دیگر ، بین مذهبی بودن و معنا دار بودن زندگی و سلامت روانی ارتباط نزدیكی وجود دارد. در یك بررسی كه 836 بزرگسال با میانگین 4/ 73 سال شركت داشتند، معلوم شد كه بین سه شاخص مذهبی بودن ( فعالیت های مذهبی غیر سازمان یافته و فعالیت های مذهبی سازمان یافته ) و روحیه داشتن و دلگرمی به زندگی ، همبستگی مثبتی وجود دارد . به علاوه اسپیكا  و همكارانش ، 36 مطالعه تجربی در مورد مرگ و درگیری مذهبی را مرور كردند و نتیجه گرفتند كه ایمان قوی تر ، یا معتقد بودن به زندگی بعد از مرگ با ترس كمتر از مرگ همبستگی دارد. همچنین افرادی كه نمره بالاتری در شاخص مذهب درونی داشتند ، ترس كمتری را از مرگ گزارش كردند.

مطالعات دیگر ، تأثیر مداخلات مذهبی را در كاهش اضطراب و تحمل فشارهای روانی پس از بهبودی ، نشان داده اند . به عنوان مثال ، نتایج دو بررسی نشان داد ، كسانی كه به اعتقادات مذهبی پایبند بودند ، اضطراب و ناراحتی كمتری را نسبت به كسانی كه به اعتقادات مذهبی پای بند نبودند ، گزارش كرده اند. گارنتر و همكاران در زمینه سلامت روانی و اعتقادات مذهبی شش مقاله را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند كه در تمام این مطالعات بین اعتقادات مذهبی و سلامت روانی رابطه مثبتی وجود دارد . هانت سازگاری زناشویی 64 زوج را مورد بررسی قرارداد و نشان داد كه مذهب به طور مثبت با سازگاری زناشویی ، خوشحالی و رضایت زناشویی بالاتر ارتباط دارد و همچنین نتیجه گرفت كه مذهب یك عامل مهم در جلوگیری از طلاق است.

زاكرمن و همكاران در پژوهشی گزارش كردند ، در افراد سالمندی كه نمره كمتری در شاخص مذهبی بودن به دست آوردند ، میزان مرگ ومیر 42% بود ، در حالی كه این میزان برای افراد سالمندی كه نمره شاخص مذهبی بالایی داشتند 19% بود. در مطالعه دیگری ، كونینگ ، كلین و همكاران دریافتند كه سرطان در بین افرادی كه نمره بالاتری در شاخص مذهبی درونی كسب می كنند كمتر شایع است . در بررسی دیگری ، مشاهده كردند افرادی كه همیشه از مقابله های مذهبی استفاده می كنند نسبت به افرادی كه كمتر و گاهی از این مقابله ها استفاده می كنند در 9 شاخص از 12 شاخص سلامت روانشناختی ، نمرات بالاتری كسب كردند . موریس اثر زیارت مذهبی را روی افسردگی و اضطراب 24 بیمار سالمند بررسی كرد. او دریافت كه علائم آنها بعد از زیارت رفتن كاهش زیادی داشته و حداقل تا ده ماه بعد از برگشتن از زیارت هم این اثر ادامه دارد . در مطالعه دیگری ، مكین توش نقش مذهب را در سازگاری افراد با یك رویداد معنی دار زندگی بررسی كرد. او با 124پدر و مادری كه كودك خود را به علت سندرم مرگ ناگهانی از دست داده بودند مصاحبه كرد و دریافت كه مذهبی بودن با یافتن معنی در مرگ ارتباط مثبتی دارد. به علاوه مذهبی بودن با افزایش صلاحیت روانی و كاهش ناراحتی در بین والدین در طی 18 ماه بعد از مرگ كودكانشان ، ارتباط داشت.

علیرغم این كه اكثر تحقیقات ذكر شده در ادیان دیگری صورت گرفته است و از آنجایی كه باور و اعتقاد ما مسلمانان بر این است كه دین اسلام به عنوان یك ایدئولوژی ، ارائه دهنده كامل ترین و سلامت سازترین سبك زندگی بشریت است و احكام و دستورات آن حوزه های وسیع اخلاقی ، بین فردی ، بهداشتی و اجتماعی را در بر می گیرد ، لذا مطالعه علمی اثرات و نقش متغیرهای مذهبی در سلامت روانی یك ضرورت اساسی به نظر می رسد .


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:نقش مذهب در سلامت روان, ] [ 19:32 ] [ لقمان محمدیان ]

العلم علمان ،علم الابدان و علم الادیان

نسخه شفای اعراض حمد و سپاس شافی حقیقی است.

آب، روغن و نمک سه عنصر مهم تشکیل دهنده بدن آدمی هستند؛ این سه ماده اصلی مثلث الکیان نامیده شده که ریشۀ آن از 4 عنصر به نام مربع الطبایع اخذ گردیده است که اگر این سه عنصر درست باشد بدن انسان در ماه صیام سلامت و قدرتمند است

.اگر این سؤال پیش آید که چه کنیم در ماه مبارک رمضان مقاومتمان در برابر گرسنگی و تشنگی بیشتر شود؟ این موضوع فقط به این ماه اختصاص ندارد؛ بهتر است بپرسیم چرا مقاومت ها کم شده است؟ چرا عمرهای بالای 120 سال به یکباره به زیر 50 سال  اخیراً 40 سال کاهش یافته است. /.روغن نباتی های کنونی طبیعت سرد دارند . ما باید روغنی مصرف کنیم که طبیعت آن گرم باشد . تا وقتی وارد بدن می شود با گرمای بدن سازگار باشد . روغن حیوانی ، روغن زرد ( که از ماست تهیه می شود ) و روغن ارده کنجد همگی مزاجشان گرم و تر است .

 

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:توصیه بهداشتی: در ماه رمضان چه کنیم؟, ] [ 19:22 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

عواملی خارجی یا داخلی وجود دارند که در ساختار اخلاط و مزاج ما دخالت می کنند و موجب نگهداری سلامت ما و یا موجب از بین رفتن سلامت ما می شوند که به آن ها اسباب ضروریه یا سته ضروریه و یا اسباب سته می گویند که عبارتند از غذا و نوشیدنیها، هوا، احتباس و دفع، خواب و بیداری، حرکت و سکون و نهایتاً اعراض نفسانی.

در طب سنتی برای هر یک از این شش مورد تدابیری توصیه شده است که در ذیل به برخی از تدابیر مربوط به آداب غدا خوردن اشاره می گردد:

 

1- قبل، حين و تا 2 ساعت پس از غذا آب نخوريد.
2- قبل از غذا و بعد از غذا دو بار انگشت خود رابه نمك بزنيد و به دندانهاي خود بكشيد.
3- دو وعده غذا در روز، ابتداي روز و ابتداي شب ميل كنيد و اگر عادت به خوردن ناهار داريد آن را سبك ميل كنيد.
4- غذا را خوب بجويد.
5- با آرامش و آهستگي غذا بخوريد.

دیگر نکات ضروری در صرف غذا در ادامه ذکر شده است:

 

  • - سعي نمايند كه غذا از نوع دواي غذایي نباشد و در صورت استفاده، بهتر است همراه با آن از مصلحات آنها استفاده شود.
  • - مقدار غذا نباید به قدری زیاد باشد كه باعث فساد گردد، همچنین كم نیز نباشد كه باعث ضعف و لاغري و سقوط قوت شود.
  • - زمانی که هنوز مقداری اشتها به غذا داشته باشد دست از غذا خوردن بکشد.
  • - سكون و آرامش بعد از غذا داشته باشد زيرا سکون برای هضم لازم است. البته چند قدم حرکت کردن بعد از غذا مفید است چرا که سبب قرار گرفتن غذا در قعر معده می‌گردد. به طور کلی حرکت خفیف پس از غذا مناسب است ولی حرکات شدید توصیه نمی‌شود.
  • - بدون اشتهای واقعی غذا میل ننماید و در زمان گرسنگی واقعی نیز از به تأخیر انداختن غذا اجتناب کند؛ زیرا این کار موجب ریخته شدن صفرا و مواد نامناسب به معده می‌گردد و تأخير غذا بیش از نيم ساعت و نهايت يك ساعت خوب نيست.
  • - غذاهای مختلف را در یک وعده مصرف نکند چون سبب تحیّر طبیعت و سوءهضم می‌شود.
  • - زمانی که غذا هنوز در معده بوده و هضم نشده است از مصرف هر گونه خوراکی دیگر پرهیز نماید؛ زیرا که سبب عدم هضم و فساد هر دو غذا می‌شود.
  • - در دو روز سه بار غذا کامل (مفصل) میل نماید به این نحو که روز اول صبح و شام، و روز بعد ناهار میل کند.
    از مداومت بر یک نوع غذا پرهیز نمایند.
  • - غذای تابستان باید سرد بالفعل و زمستان گرم بالفعل باشد؛ به جهت اينكه ظاهر بدن در تابستان گرم است و اگر غذاي گرمي بخورد ظاهر و باطن هر دو گرم شده و هضم ضعيف مي‌شود. همچنین در زمستان، ظاهر سرد است پس هرگاه باطن با ورود غذاي سرد، سرد شود باعث خاموش شدن حرارت غريزي مي‌گردد. در دو فصل ديگر بايد غذا معتدل باشد.
  • - از طعام بي‌مزه اجتناب نمايند زیرا كه باعث از بین رفتن اشتها است.
  • - مداومت بر ترشیجات موجب ضعف و لاغری و مضر اعصاب است و  همچنین غذاهای بی‌مزه موجب کاهش اشتها و خستگی می‌شوند و غذاهای شیرین و چرب اشتها را از بین می‌برند و بدن را گرم می‌کنند و غذاهای شور لاغری و خشکی می‌آورند و برای چشم مضر هستند.
  • - مضرات غذاهای شیرین و چرب را با غذاهای ترش می‌توان رفع کرد و بالعکس مشکل غذاهای بی‌مزه با شوری و تندی قابل رفع است.
  • - رعايت عادات در دفعات غذا و كيفيت و كميت و اوقات غذا خوردن بنماید؛ زیرا که عادت حکم طبیعتِ دوم را دارد.
  • - غذاهای مرطب بارد مانند خورشت کدو، سوپ جو و ترشی‌های مرطب مانند تمرهندی و نارنج و غوره برای افراد صفراوی مزاج و غذاهای سرد که از بین برنده رطوبات باشد مانند غذاهای ترش برای افراد دموی مزاج مناسب‌تر است. افراد بلغمی مزاج به غذای گرم و لطیف مثل گوشت گنجشک و کبک با دارچین و زیره احتیاج دارند و بهتر است سوداوی مزاج‌ها غذاهای رطوبت‌بخشِ معتدل مانند گوشت بره و زرده تخم مرغ استفاده نمایند.
  • - در خوردن، رعايت ترتيب غذاها را نمايند كه غليظ را (مثل خورشتها و کبابها) در اول تناول نمايند و لطيف را (مثل سالاد بافاصله زمانی کوتاهی حداقل 20 دقیقه) بعد از آن، به‌ جهت اينكه قوه هاضمه در قعر معده بيشتر است اول قسمت غليظ را هضم مي‌نمايد و بعد از آن لطيف را و در هضم هر دو مساوي خواهند بود. البته در ترتیب مصرف غذاها، باید به مزاج معده و میزان گرسنگی نیز توجه نمود.
  • - در هنگامی که خیلی گرسنه هستید، توصیه می شود غذای غلیظ میل نمایید تا طبیعت مدبره شما  به آن مشغول گردد ولی اگر خیلی گرسنه نیستید، توصیه می شود غذای لطیف میل نمایید تا طبیعت مدبره شما با قوت کمتری به آن مشغول گردد بنابراین:
    در گرسنگي معتدل ارجح آن است که غذاي لطيف خورده شود.
    در گرسنگی مفرط ارجح آن است که غذاي غلیظ خورده شود.
  • - در فصول مختلف نیز برای خوردن توصیه هایی به شرح ذیل ارائه شده است:
    در فصل بهار : مقدار غذا معتدل باشد چون حرارت و مزاج بدن رو به اعتدال است
    در فصل تابستان : کم بخورد چون حرارت میل به ظاهر بدن داشته و حرارت در دستگاه گوارش کم است.
    در فصل پاییز : معتدل و مایل به رطوبت و لطافت باشد .
    در فصل زمستان : زیادتر و غلیظ تر از بقیه فصول باشد  چون حرارت میل به باطن و دستگاه گوارش دارد.

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:توصیه بهداشتی: آداب غذا خوردن, ] [ 19:18 ] [ لقمان محمدیان ]

بسم الله الرحمن الرحیم. آیا تابحال شده تا بروشور توضیحی یکی از داروهای طب مدرن را مطالعه کنید. یکی از خادمین پایگاه جامع اطلاع رسانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجهبروشور توضیحی داروی ذیل را که در درمان کودکی کمتر از دو سال (توجه کنید : کودکی کمتر از دوسال)  تجویز شده بود را در اختیار ما قراردادند. داروی زیر تنها جهت پیشگیری از عفونت شکستگی بسیار سطحی سر این کودک تجویز شده است.

پیروی بی چون و چرا از غرب (یا قرآنی بگوییم اهل کتاب) که به فرمایش قرآن وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ هستند عقول ما را نیز زایل نموده و حتی بدون کوچکترین تفکری این دارو بصورت انبوه در کشور تولید شده و به حلق کودکان معصوم ما ریخته می شود.  بعد هم آن می شود که نباید ..........

حال اگر یکی از حکمای طب اسلامی عسل را برای برای زخم کوچک این کودک تجویز کند متهم به دیوانگی و غیر علمی بودن و .... می شود.

قضاوت با محققین فهم درست قرآنی...

 

به این نکته بسیار مهم توجه فرمائید که بیماریهای زیر عوارض شایع این دارو هستند

 

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 14 تير 1392برچسب:, ] [ 22:28 ] [ لقمان محمدیان ]

با توجه به رشد روز افزون بيماري ها، آلزايمر و ابتلا يک نفر به اين بيماري در هر هفت دقيقه، دولت جديد بايد براي کنترل اين بيماري تدبيري بيانديشيد.

معصومه صالحي، رئيس انجمن آلزايمر ايران، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در مورد انتظار انجمن آلزايمر ايران از وزير بهداشت دولت جديد گفت: در سال‌هاي اخير با توجه به احتمال وجود بحران ناشي از رشد چشمگير بيماري آلزايمر در کشور هيات مديره انجمن آلزايمر ايران جلسات گوناگوني با وزير بهداشت سابق داشته و جلسات کار گروه متعددي را نيز تشکيل داديم ولي متاسفانه هيچ برنامه‌ قابل قبولي در اين زمينه به مرحله اجرا نرسيد.

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه در جهان هر چهار ثانيه يک نفر و در ايران نيز هر هفت دقيقه يک نفر به بيماري آلزايمر مبتلا مي‌شود، افزود: دولت جديد بايد براي کنترل رشد روز افزون بيماري آلزايمر در کشور تدبيري بيانديشيد و براي بيست سال آينده در حوزه سلامت به منظور کنترل دقيق اين بيماري چشم انداز تعريف کند.

صالحي يادآور شد: افزايش آمار مبتلايان به آلزايمر نه تنها تاثير زيادي به سوي وضعيت روحي و اقتصادي خانواده‌ها دارد بلکه مي‌تواند به اقتصاد کشور نيز لطمه وارد کند بنابراين بايد رشد روزافزون اين بيماري را کنترل کنيم تا کشور را با چالشي جديد در سال‌هاي آتي روبرو نسازد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 14 تير 1392برچسب:, ] [ 22:27 ] [ لقمان محمدیان ]

فرستادن به ایمیل

استفاده از مکمل ویتامین D در دوران بارداری یکی از مهمترین دلایل بروز آلرژی در کودکان است.

بین میزان غلظت ویتامین D در خون مادر و خون بند ناف نوزاد ارتباط مستقیم وجود دارد.
چنانچه میزان مصرف مکمل های ویتامین D در دوران بارداری کمتر باشد، احتمال وجود آلرژی در کودکان به خصوص در دوسال اول زندگی به مراتب کمتر است.
براساس نتایج تحقیقات قبلی ویتامین D نقش اساسی در استحکام استخوان ها و شکل گیری سیستم اعصاب و ماهیچه ها ایفا می کند؛ بنابراین کمبود آن نیز بسیار خطرناک است.
مهمترین راهکار در حفظ تعادل در این زمینه ، مراجعه دائم به متخصص مخصوصاً در زمان بارداری است.
استفاده از ویتامین D به شکل طبیعی به جای استفاده از مکمل های دارویی به دفعات توصیه شده است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

فرستادن به ایمیل

نگاه متخصص پزشکی ورزشی

دکترامیر حسین عابدی یکتا عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید:

تستوسترون یکی از هورمون‌های آنابولیک و از هورمون های شبه گنادی است. هورمون های آنابولیک باعث ساخت و ساز در بدن می‌شوند. این هورمون‌ها میزان ساخت پروتئین را افزایش و میزان تجمع چربی را کاهش می‌دهند و در نهایت با انتقال چربی از بافت چربی به خون، باعث می‌شوند بافت خشک بدن افزایش یابد. تستوسترون که به طور طبیعی در بدن ترشح می‌شود، در سنین رشد و بلوغ در کنار هورمون گنادوتروپین باعث بروز صفات ثانویه بلوغ در آقایان ( بزرگ شدن استخوان‌ها، حجیم و شکیل شدن عضلات، بم شدن صدا، رویش موهای صورت و ناحیه تناسلی و ... ) می‌شود. گاهی ورزشکاران به خصوص در ورزشهایی که نیاز به نیروی عضلانی دارد، ازاین هورمون نابجا و غیر از موارد درمانی، استفاده می‌کنند که این سوء مصرف بیشتر به این امید است که حجم بافت عضلانی افزایش یابد. در صورت مصرف نابجا، این هورمون می‌تواند ترشح طبیعی هورمون در بدن را مهار و ترشح آنزیم‌های لازم را نیز مختل کند و غده هیپوفیز  را که مسئول کنترل ترشح 6 هورمون دربدن است، تحت تأثیر قرار می‌دهد یعنی تزریق تستوسترون به بدن علاوه بر تأثیرات مستقیم، می‌تواند ترشح هورمون‌های تیرویید، رشد و کورتیزول را نیز مختل کند. شایع ترین عوارض سوء مصرف تستوسترون در مردان و زنان، آکنه های صورت، ریزش مو، تغییر میزان ترشح آنزیم‌های کبدی و ابتلا به کبد چرب، کاهش چربی خوب خون و افزایش چربی بد، افزایش تری گلیسرید، افزایش فشارخون، کاهش ایمنی بدن، بروز حالت های تهاجمی و کاهش میل و اذت جنسی است. عوارض شایع مصرف تستوسترون در مردان با مهار هورمون های محرک جنسی در هیپوفیز به وجو می‌آید که به کاهش اسپرم سازی و خیلی وقت ها به ناباروری فرد منجر می‌شود. علاوه بر این موارد، با تغییری که هورمون تستوسترون در بافت چربی ایجاد می‌کند، علایم افزایش سطح استروژن خون هم در فرد دیده می‌شود که به صورت بزرگ شدن سینه ها و تغییر در رشد موهای زاید بدن است. در مقاله های علمی متعددی نیز به ارتباط بسیاری از تومورها و سرطان ها از جمله سرطان پروستات با افزایش غیرطبیعی این هورمون دربدن اشاره شده است. وقتی این زیان‌ها را در کنار هدفی که فرد از مصرف غیر طبیعی تستوسترون دارد، قرار می‌دهیم، می‌بینم این کار بسیار غیر منطقی و نا معقول است.

در پزشکی فقط برای افرادی که به صورت طبیعی دچار کم کاری غدد جنسی هستند از تستوسترون استفاده می‌شود وگرنه استفاده از آن به دلیل عوارض متعدد توصیه نمی‌شود اما متاسفانه در سال های اخیر ورزشکاران این هورمون را استفاده می‌کنند. جالب  اینکه شرکت‌های تولیدکننده هم به شکل‌های مختلف از این کار استقبال می‌کنند زیرا بازار فروش این محصول در موارد پزشکی مقدار کمی از درصد فروش آن به ورزشکاران است. ضمن اینکه تعداد افرادی که قصد دارند ره صد ساله را در ورزش با این داروها یک شبه طی کنند، کم نیست. واقعیت این است که این دارو هیچ منفعتی برای ورزشکار ندارد و با ماهیت ورزش نیز در تضاد است زیرا جزو داروهای دوپینگ محسوب می‌شود.

متأسفانه امروز در کشور تزریق سیستمیک یا موضعی این هورمون به ماهیچه‌های خاص در باشگاه‌های ورزشی و به خصوص باشگاه‌های بدنسازی انجام می‌شود و هم باشگاهی‌ها و حتی گاهی مربیان باشگاه‌ها مصرف آن را به عنوان یک داروی مکمل به افراد توصیه می‌کنند. وجود نداشتن نظارت‌های مداوم و مستمر از سوی نهادهای دست اندرکار (مثل وزرات ورزش یا وزارت بهداشت)نیز مزید بر علت می‌شود تا هر روز شاهد بروز عوارض شدید و بلندمدت سوء مصرف این هورمون در میان ورزشکاران باشیم. اغلب افراد تازه زمانی به فکر چاره می‌افتند که عوارض حادی نظیر کوچک شدن بیضه ها، بزرگ شدن سینه ها، کبد چرب، کاهش میل جنسی و ناباروری که درمان‌های طولانی‌مدت دارند در آنها بروز کرده است. حتی گاهی درمان‌ها مؤثر نخواهند بود.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

 مصرف زیاد مسکن  دشمن کلیه می باشد

یک فوق تخصص كلیه گفت:
مصرف بیش از حد مسكن‌ها از جمله استامینوفن كدئین‌دار و همچنین مصرف زیاد نمك، روغن‌های جامد ، استعمال دخانیات ، نداشتن تحرک بدنی و چاقی در بروز بیماری‌های كلیوی موثرند.
اگر فردی برای بار دوم با تولید سنگ در كلیه‌اش مواجه شود، باید تا پایان عمر برای پیشگیری از ایجاد مجدد سنگ، داروهای مخصوص مصرف كند.
از‌ آنجا كه سنگ‌ها به بافت كلیه‌ آسیب می‌زنند، در صورتی كه سنگی در بخشی از كلیه باقی بماند، مایع ادرار پشت آن جمع و منجر به ایجاد عفونت ادراری می‌شود و در صورت عدم درمان این عفونت، كلیه از بین خواهد رفت.
جلال‌زاده جایگزینی كلیه‌های از دست رفته را با دو روش پیوند كلیه و دیالیز امكان پذیر دانست و اظهار كرد:

از بین رفتن سایر اندام ‌ها مانند قلب و كبد در صورت عدم پیوند، منجر به مرگ بیمار خواهد شد، اما در كلیه امكان جایگزینی با دیالیز وجود دارد.
این استادیار  خاطرنشان كرد:
در صورت انجام پیوند كلیه ، نیاز به تضعیف سیستم ایمنی فرد بیمار با داروهای خاصی همچون كورتون می‌باشد. این داروها بسیار خطرناك هستند و در صورت عدم آگاهی و مصرف نادرست، ممكن است منجر به ایجاد عفونت و سرطان‌های متعدد و در نهایت مرگ بیمار شود.
سوزش، تكرر و تغییر رنگ ادرار را از جمله علائم هشدار‌دهنده ی وجود عفونت اداری هستند.
وی ادامه داد:
اختلال هوشیاری، خونریزی معده ، بی‌نظمی‌های قلبی، ورم در اندام‌ها در پی تجمع آب، پوكی استخوان ، تجمع آب در ریه و پیرامون قلب می‌تواند در پی نارسایی‌های كلیوی ایجاد شود.
جلال‌زاده راه‌های درمان و جراحی بیماری‌های كلیوی را بسته به نوع و شدت بیماری متفاوت دانست و ابراز كرد:
در نارسایی‌های حاد كلیوی، امكان درمان قطعی به وسیله داروها وجود دارد و در نارسایی‌های مزمن کلیوی، در صورت مراجعه به موقع می‌توان پیشرفت بیماری را كنترل كرد، اگرچه به‌طور کامل قابل پیشگیری نمی‌باشد.
این استادیار دانشگاه علوم پزشكی زنجان، امكان ابتلا به بیماری‌های كلیوی را در هر سنی امكانپذیر دانست و خاطرنشان كرد:
امكان ابتلا به عفونت ادراری در كودكان دختر بالای 2 سال، بیش از پسران بوده و زنان در سنین باروری تا هنگام یائسگی مستعدتر هستند.
پس از 50 سالگی میزان ابتلا به عفونت‌های ادراری در هر دو جنس تقریبا برابر است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 2 تير 1392برچسب:مضرات مصرف مسکن از نظر طب سنتی, ] [ 22:46 ] [ لقمان محمدیان ]

دلائل طب قرآنی

۱- وَلَا رَطْبٍ وَ لَا يَابِسٍ اِلّا فِي كِتَابٍ مُبينٍ . ( انعام ۵۹ ) .
۲- وَ نَزّلنَا عَلَيكَ الكِتَابَ تِبيَاناً لِكُلِ شَي هُدي و رَحْمَة وَ بُشْرَي لِلْمُسْلِمِينَ . ( نحل ۸۹) .
۳- وجود ۱۶۰ آيه در مورد تغذيه در قرآن كريم .
۴- وجود چهار كلمه‌ فلينظر در قرآن كريم .
۵- اختصاص دو كلمه فلينظر به غذاي انسان .
۶- وجود چهار كلمه شفا در قرآن .
۷- شِفا يعني درمان، بهبودي و سلامتي.
۸- شَفا يعني بيماري و كسالت و از دست دادن سلامتي.
۹- اختصاص شفا به يكي از مواد غذائي ( عسل ).
۱۰- اختصاص شفا به قرآن در سه مورد ديكر .
۱۱- بدون غذا زندگي و ادامه حيات مفهومي ندارد = مرگ .
۱۲- غذاي انسان داروي او و داروي او غذايش بايد باشد .
۱۳- نوع تغذيه در رفتار و اعمال انسان تاثير بسزائي دارد .
۱۴- از اهميت غذا اين كه در زندگي اخروي به انسان آن را به عنوان پاداش مي دهند

توضيح چهارده مورد فوق

۱- هيچ تر و خشكي نيست كه در قرآن نباشد، اين آيه جامع و كامل بودن اين كتاب را ميرساند و بيان كننده كليه امورات زندگي و هر چيزي كه در زندگي انسان به آن نياز پيدا مي كند. اين آيه يكي از معجزات بزرگ الهي در قرآن كريم است. (دقت شود).

۲- خداوند متعال كتابي را براي ما انسانها فرستاد كه بيان كننده تمام مطالب در كليه زمينه ها است، علاوه بر آن مايه هدايت و رحمت و بشارت براي كل مسلمين بوده و در صورت درك و فهم اين كتاب و بكار گيري آن به سعادت و سلامت و موفقيت عظيمي خواهند رسيد.

۳- وجود (۱۶۰ ) آيه در زمينه غذا، اهميت غذا را مي رساند كه خداوند متعال چقدر به انسان ارزش قائل است و چقدر به سلامت و سعادت او علاقمند است.

۴- چهار كلمه فلينظر در قرآن كريم نشان دهنده اهميت موضوع است كه معمولاَ ما مسلمين از اين نكات با عظمت هشداري بي بهره ايم! چرا در مورد قرآن تفكر و تدبر نداريم.

توجه :
فلينظر از نظر دستوري فعل امر بوده و انسان را ملزم به تحقيق و تدبر دراين زمينه مي كند.

دو مورد از فلينظرها را خداوند به غذاي انسان اختصاص داده است. (دقت شود).

الف : يك مورد به نوع غذاي انسان اختصاص داده شده است. (سوره مباركه عبس آيه ۲۴).
ب : يك مورد به كيفيت غذاي انسان اختصاص داده شده است. (سوره مباركه كهف آيه ۱۹).
ج : يك مورد به خلقت انسان اختصاص داده شده است. (سوره مباركه ‌طارق آيه ۵).
د : يك مورد به اعمال انسان اختصاص داده شده است. (سوره مباركه حج آيه‌ ۱۵).

از اين چهار كلمه فرمول رياضي زير بدست مي آيد:

( خلقت انسان + اعمال انسان = غذاي انسان )

نتيجه:
الف : اختصاص كلمه فلينظر دو بار به غذاي انسان نشانگر اهميت بالاي غذا ست!
ب : در صورت حذف غذا، خلقت مفهوم خود را از دست خواهد داد!
ج : غذاي انسان برابر با خلقت و اعمال اوست!

۵- در قرآن كريم چهار بار كلمه شفا بيان شده است .
الف : سوره مباركه آل عمران آيه ‌۱۰۳
ب : سوره مباركه‌ توبه آيه‌ ۱۰۹
ج : سوره ‌مباركه اسراء آيه ۸۲
د : سوره مباركه نحل آيه ۶۹

نتيجه:
اختصاص شفا به مواد غذائي مانند عسل كه حقيقتاً جاي تامل و بررسي است.
اختصاص سه مورد ديگر به قرآن كه در واقع ِشفا به اين چهار مورد است.
(غذا و كلام الهي است).
حقيقتاَ براي هيچ موجودي زندگي بدون غذا ممكن نيست. بدون غذا امكان ادامه حيات امر محالي است.

۶- در حقيقت غذاي انسان داروي اوست و داروي او غذاي اوست!
در جهان خلقت مي بينيم و پر واضح است كه حيواناتي كه در نقاط مختلف جهان زندگي مي كنند نياز به دارو ندارند و معمولاَ بيمار نمي شوند.

توجه:
همه موجودات در جهان هستي طبق غريزه و فطرت خود غذا مي خورند. به جز انسان كه از غريزه و فطرت خود عدول مي كند و هرج و مرج را اشاعه مي دهد. (روم ۳۰)


۷- نوع تغذيه در رفتار و كردار آدمي اثر بسزائي دارد و مي تواند او را سخي و يا شقي كند.
خداوند متعال در اين زمينه بيان زيبائي دارد، كه مي فرمايد:

يَا اَيّهَا الرّسُلِ كُلُوا مِنَ الطّيّبَاتِ وَاعْمَلوا صَالِحاً اني بِمَا تَعْمَلونَ عَليمٌ. ( سوره مباركه مومنون آيه‌ ۵۱).

يا در جاي ديگر خداوند متعال چنين مي فرمايد:

مَيْتَهً اَوْ دَمَاً مَسْفوحاً اَو لَحْمِ خِنزير فَانّه رِجْسٌ. ( سوره‌ مباركه انعام آيه‌ ۱۴۵).

نتيجه: از دو آيه‌ فوق چنين مي گيريم كه غذاي روزمره انسان چقدر در زندگي تاثير بسزائي را دارد!
الف : مي تواند او را سعادتمند كند و به سرچشمه‌ نور و حكمت سوق دهد. (پيامبر اسلام).
ب : همچنين انسان شقي و پليدي ببار آورد. (نوع تغذيه).

۸- خداوند كريم به انسانها در سراي آخرت بر مبناي اعمالي كه انجام داده اند پاداش و جزا مي دهد، از جمله:
به نيكو كاران چنين پاداشي را در نظر گرفته است:

وَ فَاكِهَةٌ مِمّا يَتَخَيّرُونَ . وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهونَ . وَ حُورٌ عين . كَاَمْثَالِ الّلُولُوِ المَكْنُون . جَزَاٌ بِمَا كَانُوا يَعْمَلونَ . ( سوره مباركه واقعه آيات ۲۰ تا ۲۴).

نتيجه
: در اين آيات مي بينيم كه خداوند عظيم الشان به انسانهاي نيكو كار ابتدا غذا را پاداش مي دهد، سپس نعمتهاي ديگر را ارزاني مي دارد. (دقت شود).

اما خداوند كريم به بد كاران چنين جزائي را مي دهد .

لَآكِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زُقّوم. (سوره مباركه واقعه آيه ۵۲).

نتيجه
: باز در اين آيه مي بينيم كه خداوند به بدكاران به عنوان جزا غذا (زقوم) مي دهد.

باز هم به اهميت غذا پي مي بريم كه چه در بهشت و چه در جهنم و چه در اين جهان غذا حرف اول را مي زند و بدون غذا در هيچ جهاني زندگي امكان پذير نيست!

البته دلائل قرآني بسيار زياد است، اگر بخواهم همه را بيان كنم نياز به كتاب مستقلي دارد!
در آينده نزديك اين كتاب را به دوستاران طب قرآني تقديم خواهم كرد انشاالله.

ضمناً ياد آور شوم كه ممكن است افراد ناآگاه و مغرض چنين مطلبي را عنوان كنند كه چرا صحبتي از ائمه معصومين به ميان نيامده است و آن را مستمسك قرار دهند و از آن استفاده سوء نمايند!
در جواب اينگونه افراد بايد عنوان كنم كه وقتي صحبت از قرآن مي شود در حقيقت عترت در دل قرآن نهفته است، زيرا پيامبر گرامي در اين مورد مي فرمايد:

(اِنّي تَاركٌ فيكُمُ الثَّقَلَينِ كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتي وَ اَهْلَ بَيتي لَنْ يَفْتَرِقَا … )

در حقيقت كلمه ( لَنْ ) نفي ابد است. يعني قرآن و عترت تا ابد از يكديكر جدا شدني نيستند. (دقت شود).

جالب توجه اينكه ائمه معصومين (ع) چقدر در مورد غذا و بهداشت آن توصيه كرده اند و ما انسانها را به رعايت آن تشويق نموده اند.

حضرت علي (ع) در اين مورد كلام گهر باري دارد كه مي فرمايد: ( وصيتي است براي فرزندان خويش) در حقيقت توصيه ايست براي ما انسانها، با رعايت اين نسخه از طبيب بي نياز خواهيد شد.

(نسخه حضرت علي (ع) براي پيشگيري از بيماريها)
¤ تا زماني كه گرسنه نشده ايد سر سفره ننشينيد.
¤ كمي قبل از سير شدن دست از غذا برداريد.
¤ هنگام خواب اجابت مزاج كنيد.
با رعايت سه مورد بالا در عمل مي بينيم كه پيشگيري از بيماريها به راحتي انجام مي گيرد.

توجه: در عمل مي بينيم كه ائمه معصومين (ع) براي پيشگيري و درمان غذا را توصيه مي كنند و دقيقاً با قرآن كريم سنخيت كامل دارد!

اين دلائل مختصري بود از اين كتاب. شگفتيهائي در طب قرآني وجود دارد كه در هيچ طبي وجود ندارد.


اهداف طب قرآنی

۱- مهمترين و اساسي ترين اهداف طب قرآني پيشگيري از بيماريهاي جسمي و روحي است.
۲- پيشگيري امري است مهمتر از درمان.
۳- با پيشگيري حقيقي در اين طب فرهنگ قرآني ايجاد و ساخته مي شود.
۴- در اصل اشاعه فرهنگ قرآني همان طب قرآني است در بدست آوردن سلامتي.
۵- در طب قرآني ، غذاي اصلي انسان كه در قرآن بيان شده است اشاعه داده مي شود.
۶- انسان با مصرف غذاي بيان شده در قرآن پيشگيري از بيماريها را انجام مي دهد.
۷- با اشاعه فرهنگ طب قرآني روابط اجتماعي سالمي ايجاد مي شود.
۸- با اشاعه طب قرآني آداب غذا خوردن صحيح را فرا خواهيم گرفت.
۹- با فراگيري آداب غذا خوردن، از مبتلا شدن به بيماريها پيشگيري خواهد شد.
۱۰- با رعايت فرهنگ قرآني پيوسته سالم و شاد زندگي خواهيم كرد.
۱۱- با رعايت فرهنگ قرآني رواني شاد و افكاري آرام خواهيم داشت.
۱۲- با طب قرآني، سالم و تندرست زندگي كنيد.
۱۳- هنگام كسالت و بيماري با رعايت فرهنگ طب قرآني سلامتي را هرچه سريعتر بدست آوريد.
۱۴- با رعايت فرهنگ قرآني بيماريهاي صعب العلاج را بزودي از بين خواهيد برد.
۱۵- سلامتي و تندرستي نعمتي است از نعمات بزرگ الهي كه توسط قرآن به انسان هديه شده است.
۱۶- با داشتن قرآن و عمل به آن از درد و رنج روحي و جسمي رهائي خواهيد يافت.
۱۷- طب قرآني يكي از طبهاي موجود در جهان است كه شگفتي مي آفريند.
۱۸- اهداف اصلي اين طب آرزوي سلامتي همه مردم جهان است.
۱۹- افراد زيادي هستند كه با رعايت طب قرآني سلامتي را بدست آورده اند از جمله تعدادي از دوستان پزشك .
۲۰- از بركات طب قرآني همين بس ،كه تعدادي از خانمهاي نازا فعلاً صاحب فرزنداني هستند. ( درمان بيماري آندومتريوز توسط غذاي روزانه).
۲۱- داروهاي اين طب همان موادغذائي روزمره زندگي است!
۲۲- داروهاي اين طب هيچگونه عوارض جانبي نخواهند داشت. ( عسل ، سبزيجات و ميوه جات و جوانه ها و ساير مواد خوراكي).
۲۳- داروهاي اين طب بسيار خوش طعم و خوشمزه بوده و در حداقل زمان اثر گذار هستند و با استفاده از اين داروها بيماري بسرعت جاي خود را به سلامتي واگذار خواهد كرد.
۲۴- بهبودي بيماري و رفع كسالت، هزينه اي در بر نخواهد داشت.
۲۵- با اشاعه فرهنگ طب قرآني از صرف هزينه هاي بيمورد جلوگيري خواهد شد.
۲۶- در طب قرآني داروهائي ( مواد غذايي ) وجود دارد كه در ساير طبها به آن اشاره نشده است.
۲۷- در طب قرآني آنزيم LDH و CPK به راحتي قابل پيشگيري و كنترل است.
۲۸- در اين طب بسياري از جراحي ها نياز نبوده و با يك رژيم غذائي مناسب بيماري بهبودي خواهد يافت (قلب، افتادگي رحم و مثانه و … ).
۲۹- با رعايت و پيشگيري، انسان ديگري خواهيم شد با افكاري سازنده و متعالي.
۳۰- با رعايت قوانين اين طب از وابستگي هاي بيمورد نجات خواهيم يافت.

مراجع علمی طب قرآنی

نوشته شده در تاریخ 26 مهر 84

ممكن است كه دوستان گرامي چنين سوالي در ذهن داشته باشند كه پايه و اساس طب قرآني چيست؟
در جواب بايد گفت: كه سوال بسيار جالبي است!
براي بيان اين طب از مراجع زير استفاده هاي بسيار ارزنده و مفيدي شده است، زيرا صرف علم به كشور و گروه خاصي تعلق ندارد و علم و دانش متعلق به همه مردم جهان است. متاسفانه افرادي پيدا مي شوند و علوم را طبقه بندي كرده و آن را به كشور خاصي نسبت ميدهند!
مانند : علوم غربي يا علوم شرقي ويا طب غربي، طب شرقي، در حالي كه طب، طب است شرقي و غربي ندارد.
تنها تفاوت در قديم وجديد بودن آن است . حسن طب جديد و مدرن بررسي سلول است و طب قديم بيشتر علل بيماري ها را مورد بررسي و مداقه قرار ميدهد .

نتيجه: پس هر دو طب در مورد بيماريها و درمان انسان صحبت مي كنند، هر كدام به زباني!


بنده نيز از اين روش استفاده كرده وطب قرآني را توضيح مي دهم در واقع استفاده ابزاري است، اين چيزي نيست به جز لطف خاص الهي كه به بنده حقير داده شد. كه شكر گذار الطاف بيكران الهي هستم و خواهم بود.

بر حسب وظيفه انساني اين تفكر در بنده حقير ايجاد شد كه اين علم مترقي را در دسترس ساير عزيزان قرار دهم تا همه مردم از اين نعمت الهي بر خوردار شوند و سلامتي و تندرستي را به عنوان ارمغان زندگي هيشه همراه داشته باشند.

اما مراجع اصلي و علمي اين طب عبارتند از:
۱- قرآن كريم
۲- طب قديم سرزمين ايران عزيز خودمان
۳- طب جديد يا مدرن و كلاسيك امروزي


با استفاده از مراجع فوق اين طب پيشرفته و مترقي ابداع شد. كه بسياري از بيماريها را به لطف الهي بهبودي بخشيد و انسانها را از اين معضل نجات داد، اين چيزي نبود جز لطف بيكران الهي!
در حقيقت از اين مراجع علمي براي توضيح و بيان قرآن كريم استفاده شده است نه تفسير، زيرا تفسير بعهده افراد با صلاحيت است كه از عهده‌ بنده‌ حقير خارج است.
بنده فقط مسائل موجود در قرآن را كه مربوط به طب است بيان مي كنم. قرآن در زمينه طب مطالب بسيار جالب و ارزنده اي دارد كه بمرور به سمع و نظر عزيزان خواهد رسيد.


اما توضيح مختصري در مورد منابع طب قرآني

۱- قرآن : كتابي است كه بيان كننده كليه علوم است البته بصورت اشاره و جزئي . قرآن كريم در اين باره چنين مي فرمايد :
الف : ولا رطب و لا يابس الا في كتاب مبين ( انعام ۵۹ )
ب : و نزلنا عليك الكتاب تبياناً لكل شي هدي و رحمة وبشري للمسلمين ( نحل ۸۹ )
ج : سوره مباركه لقمان ۲۷ و سوره مباركه كهف ۱۰۹

۲- طب قديم : بيان كننده‌ بيشتر علل بيماريهاي اتو ايميون، آناتومي و كار كرد اندامهاست.
الف : بيان طبع ها ومزاج ها ي آدمي
ب : بيان طبع ها و مزاج هاي غذا
ج : بيان طبع ها و مزاج هاي فصل ها
د : ساير مطالب ديگر

۳- طب جديد و امروزي : بررسي سلول

الف : بيان رابطه سلولي
ب : فيزيولوژي
ج : بيوشيمي
د : شيمي آلي
ه : كاركرد اندامها و رابطه بين آنها و ...

توضيحاً بيان مي شود كه ممكن است اشخاصي به بنده‌ حقير ايراد بگيرند و بگويند كه طب قرآني شما بر مبناي طب جديد يا بهتر بگويم طب غربي استوار است!

افرادي كه چنين بياني دارند در جقيقت به كنه مطلب پي نبرده اند، زيرا اگر چنين باشد كه طب قرآني نيست!

همانطور كه قبلاً بيان كردم مبنا، طب غربي نيست بلكه استفاده‌ ابزاري است براي بيان مسائل علمي در محافل علمي براي افرادي كه با طب جديد آشنائي دارند.

جالب اينكه اشخاصي هستند كه علم را تقسيم بندي كرده و آن را به شرق و غرب نسبت مي دهند. در حاليكه علم به همه مردم جهان تعلق دارد. همه مي توانند از آن استفاده ابزاري كنند.

آيا مي توان گفت: علم رياضي به كشور خاصي تعلق دارد؟ علم طب چطور؟ همچنين علم شيمي و...
اما طب قرآني علمي است كه در قرآن كريم بوده و بنده حقير آن را كشف كرده ام.

مهمتر از همه داروهاي اين طب است كه همگي مواد غذائي روزمره زندگي است. بعنوان مثال: براي درمان هليكوباكتر پيلوري معده يك رژيم غذائي سه تا چهار روزه لازم است كه بيمار فقط از شربت عسل با ليمو ترش تازه و يخ استفاده مي كند و بيماري به لطف الهي از بين ميرود .
ولي در طب غربي (به بيان بعضي ها) درمان اين بيماري بين يك تا دو ماه با روزي ۱۲ تا ۱۴ قرص و كپسول آنتي بيوتيك بيمار بايد مصرف كند تا شايد برطرف شود.

انشا الله در آينده در باره طب قرآني مطالب جالبي را بيان خواهم كرد كه در هيچ طبي وجود ندارد.

خداوند متعال كساني را هدايت مي كند كه حقيقتاً در جستجوي حق و حقيقت باشند و غرض و مرضي در قلب نداشته باشند.

بنده حقير پيوسته در حال شكر گذاري هستم، ياد و عظمت پروردگار مرا نيرو و آرامش مي دهد


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 2 تير 1392برچسب:دلائل طب قرآن, ] [ 22:44 ] [ لقمان محمدیان ]
چگونه خشکی لب هایمان را درمان کنیم؟

1- برای مرطوب کردن لب می توانید مقداری گل سرخ خشک خردشده را با گلیسیرین مخلوط کرده و آن را برای لب هایتان استفاده کنید. یک پیمانه گل سرخ و دو پیمانه گلیسیرین برای تهیه این محلول کافی است.

2- ژل آلوئه ورا را روی لب های ترک خورده و آفتاب سوخته خود بمالید.

3- مقداری کمی گلیسیرین را با عسل مخلوط کنید و این مخلوط را چند بار در روز بر روی لب های خود بمالید تا ترک های لب برطرف شود.

4- برای کاهش خشکی لب ها، از برق لب های چرب استفاده کنید.

5- روغن کرچک و عسل را مخلوط کرده، دو شب متوالی روی لب هایتان بمالید.

6- در زمستان از کرم های مرطوب کننده و در تابستان از ضد آفتاب برای لب هایتان استفاده کنید.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 2 تير 1392برچسب:درمان خشکی لب در طب سنتی, ] [ 22:38 ] [ لقمان محمدیان ]

 

شربت

شربتی برای تابستان


* عسل با خیار و لیموترش

مزاج: گرم و خشک        

 ملیّن، مفید برای کبد و کلیه

* مواد لازم                

آب : یک لیوان

عسل : یک قاشق غذاخوری

آب لیموترش تازه : یک قاشق مرباخوری

خیار رنده شده : یک قاشق غذاخوری

* روش تهیه :

 عسل را در آب حل کرده، و سپس خیار رنده شده و آب لیموترش تازه را نیز به آن اضافه می کنیم.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 2 تير 1392برچسب:شربتی برای تابستان, ] [ 22:36 ] [ لقمان محمدیان ]

 

ميوه ها منبع عظيمي از ويتامين ها و آنتي اكسيدان ها هستند كه عليه راديكال هاي ازاد موجود در بدن انسان وارد عمل شده و ان را از بين مي برند. توصيه مي شود ميوه هايي را كه مي توان با پوست خورد به همان شكل مصرف شود. هسته و دانه همه ميوه ها ضد انگل بوده كه عجايب آفرينش مي باشد. البته قابل ذكر است كه در استفاده از نعمت هاي الهي، مزاج آن ها ، مزاج فرد مصرف كننده و مزاج فصل مصرف بايد لحاظ گردد تا مفيد واقع شده و عوارض جانبي به همراه نداشته باشد.

ميوه ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

آلبالو

سرد و خشك

2-1

عسل

اناناس

گرم و تر

 

آب انار ، آب ليمو، عسل

آلو و آلوچه

سرد و تر

 

عناب ، گلنگبين، كندر، عسل، زنيان، زيره، روغن زيتون

ازگيل

سرد و خشك

2-1

انيسون، عسل، عود هندي

انار شرين

سرد و تر

1

زنجبيل پرورده ، انار ترش

انار ترش

سرد و خشك

2

عسل

انبه

گرم و خشك

2

زنجبيل، نمك، مويز، شربت زرشك ،روغن زيتون

انجير تازه

گرم و تر

1-2

سكنجبين، شربت ريواس، شربت بالنگ

انجير خشك

گرم و تر

2-1

گردو، آويشن، انيسون،بادام

انگور

گرم وتر

1

تخم كرفس، غذاهاي ترش، سكنجبين

به

گرم و خشك

2

عسل، انيسون، مربا نمودن آن با عسل

بالنگ

سرد و خشك

3

عسل، بنفشه، شرب انجيزع شربت خشخاش

پرتقال

سرد و تر

 

عسل، گلنگبين

تمر هندي

سرد و خشك

1-2

كتيرا، خشخشا، عناب، بنفشه ، لعاب به دانه

خرما

گرم و تر

2-1

آب انار، بادام، سكنجبين، خشخاش، گلاب، سركه، كاهو

دارابي

سرد و تر

 

عسل، گلگبين

زالزالك

سردو  خشك

 

انيسون، عسل ، عود هندي

زردآلو

سرد و تر

2

عسل، انيسون، زنيان، مصطكي، زيره، روغن زيتون

زرشك

سردو خشك

3

ميخك، شرك سرخ و شيرني هاي طبيعي

زغال اخته

سرد و خشك

1

عسل، گلنگبين

زيتون

گرم و خشك

1

مغز گردو، مغز بادام، سركه ، عسل، شيريني هاي طبيعي

سنجد

سرد و خشك

1-2

عسل، شكر سرخ

سيب

گرو م تر

1-2

دارچين ، گلنگبين، غذاهاي لطيف

شفتالو

سرد و تر

2

عسل، مرباي زنجبيل

شليل

سرد و تر

 

عسل، گلنگبين، انيسون، زنيان، مصطكي، زيره، روغن زيتون

غوره

سردو خشك

2

گلنگبين، شربت خشخاش، انيسون

قيسي

گرم وتر

 

عسل، انيسون، زنيان، مصطكي ، زيره

كنار

سرد و خشك

1-2

سكنجبين، گلنگبين، مصطكي

كيوي

سرد و تر

 

عسل، گلنگبين

گرپ فرت

سرد و خشك

 

عسل، گلنگبين

گلابي

گرم و تر

1

عسل ،دارچين، هل، رازيانه، مرباي زنجبيل، كندر، زيره

گلياس

گرم و تر

1

مسهل ها و ملين ها

ليمو شيرين

سرد و تر

 

عسل، گلنبين

ليمو عماني

سرد و خشك

 

عسل، گلنگبين

موز

گرم و تر

2

نمك، مرباي زنجبيل، عسل، سكنجبين نزوري معتدل

مويز

گرم و تر

2-1

سكنجبين، خشخاش، عناب، آب ميوه هاي ترش

نارگيل

گرم و خشك

2-1

عسل، ميوه هاي ترش، ليمو، هنداونه

نارنگي

سرد و تر

2

عسل، گلنگبين

نارنج

سرد و خشك

2-1

عسل، گلنگبين

وليك

سرد و خشك

 

عسل، گلنگبين

هلو

سرد وتر

3

عسل، مرباي زنجبيل

آلبالو:

قابض، تقويت كننده معده و كبد گرم بر طرف كننده تشنگي و حرارت و استفراغ و اسهال صفراوي مي باشد. البالو خشك شده از تازه آن قابض تر است. خوردن شيره هسته آلبالو بارازيانه ي براي خرد كردن سنگ كليه و مثانه و مجاري ادراري بي نظير است. خوردن يك مثقال صمغ درخت البالو يا آب سرد در رفع سرفه مزمن مفيد است..

آلوبخارا:

طبيعت (آلوي سياه رسيده شيرين اعلا درجه اول سرد و درجه دوم تر است. براي سردرد گرم و تب هاي صفراوي و تشنگي و حرارت قلب وخارش بدن مفيد است. الو بخارا به سبب خاصيت تقطيع و تلطيف خود اخلاط فاسد را نرم كرده و از معده و روده خارج مي كند (ملين مي باشد) و اگر خلط فاسد در بدن وجود نداشته باشد ملين نبوده و موجب قبض و حبس مي شود. در افراد سرد مزاج يا كساني كه معده سرد دارند بهتر است با اب عسل ميل شود. كساني كه از بيماري هاي طحال رنج ميبرند قبل از غذا ان را ميل كرده و تا از معده خارج نشده غذاي ديگري نخورند. اگر آلوي خشك را با اب پخته و صاف كنند و با عسل يا ترنجبين يا شكر ميل كننده مسهل قويتري است. ضماد برگ الو با سركه در زير ناف براي كشتن كرم روده مفيد است.

انار:

قليل الغذا، توليد كننده خلط صالح، باز كننده انسداد، مدر ادرار و نفاخ بوده، براي تقويت كبد و طحال، زردي، درد سينه و سرفه گرم، گرفتگي صدا و خارش مفيد است در گرم مزاجان موجب تقويت نيروي جنسي مي شود. خوردن آن بعد از غذا باعث فساد غذا و ضعف معده شده و مصرف آن براي بيماران تب دار مضر است اگر سر انار شيرين را سوراخ كرده و داخل آن را به دفعات با روغن بادام شيرين يا بنفشه پر كرده تا جايي كه ديگر گنجايش نداشته باشد و آن را روي اتش بگذاريد تا روغن را جذب كند بعد ان را بمكيد براي درد سينه و سرفه مزمن خشك نافع است. هم چنين آب انار را در شيشه كرده، در افتاب بگذاريد كه غليظ شود و در چشم بكشيد باعث افزايش قدرت بينايي مي شود ( هر چه بيشتر بماند بهتر است.)

انجير:

تازه آن كثير الغذاتر از ساير ميوه ها، لطيف كننده، تحليل برنده، تسكين دهنده حرارت و تشنگي، عرق آور و ملين و مسهل بوده براي تقويت مغز و كبد، رفع انسداد كبد و طحال، صرع، وسواس و بواسير مفيد است. خوردن آن با انيسون تا 40 روز صبح ناشتا چاق كننده بدن است. در سردمزاجان و بيماري هاي رطوبي خصوصا درد كمر و مفاصل و بيماري هاي مجاري ادراري بسيار مفيد است. زياد خوردن انجير تازه براي دندان و كساني كه كبد و معده ضعيف دارند مضر است. خشك آن در خواص از تازه ضعيف تر مي باشد.

انگور:

توليد كننده خون صالح، تعديل كننده مزاج هاي غليظ، دفع كننده اخلاط سوداوي و سوخته و چاق كننده بدن است. آب آن براي بيماري هاي سينه و ريه مفيد مي باشد. براي كساني كه معده هاي مرطوب و انسداد كبد و طحال و كليه دارند مضر است. اب انگور را جوشانده به طوري كه دو سوم ان بسوزد و غليظ و مايل به ترشي باشد (در گيلان به ان دوشابترش گويند) براي سينه و ريه و كليه و مثانه مفيد، ملين طبع و تحريك كننده نيروي جنسي مي باشد. مصرف آن براي سردمزاجان مضر و زياد خوردن آن در گرم مزاجان توليد صفراي غليظ مي كند.

غوره تسكين دهنده حرارت خون و صفرا، قطع كننده بلغم معده، مقوي كبد و بدن بوده و موجب ضعف معده هاي سرد و نيروي جنسي و يبوست مي شود.

خرما:

كثيرالغذا و توليد كننده خون متين است. در امراض سرد و بلغمي، كمردرد و ساير بيماري هاي مفصلي وبيماري هاي ريوي سرد مفيد است. خيساندن آن در شير تازه همراه با دارچين در تقويت نيروي جنسي مفيد است. مداوم خوردن ان با مغز بادام فوق العاده چاق كننده بدن، محرك نيروي جنسي، مقوي كليه و ملين مي باشد. زياد خوردن ان در گرم مزاجا و سرزمين هاي گرم براي دندان، چشم،حنجره مضر، باعث توليد خون سوخته و سوداوي و ايجاد سردرد مي شود.

زردآلو:

باز كننده انسداد و ملين است اما زود در معده متعفن شده و باعث نفخ، اروغ ترش و تب هاي عفوني مي شود. آشاميدن اب پخته ان مانع جوشش خون و صفرا، تسكين دهنده تشنگي و مسهل صفرا بوده، در رفع آروغ و بوي بد دهان و التهاب معده موثر است. براي سرد مزاجان مضر بوده زياد خوردن آن موجب برص (ويتيليگو) مي شود. خوردن آن بلافاصله بعد از غذا و هم چنين خوردن اب بعد از آن فوق العاده مضر مي باشد.

زرشك:

تسكين دهنده صفرا وخون و تشنگي و حرارت معده و كبد، تقويت كننده قلب وكبد و معده گرم مي باشد. به تنهايي يا با داروهاي گرم مانند دارچين و عسل و ... براي تقويت كبد سرد و تر و باز كردن انسداد مجاري كبدي و سردي احشا مفيد است مصرف زياد ان براي سردمزاجان بلغمي و سوداوي مضر است.

زيتون:

بهترين آن زيتون سبز رسيده است كه در آب و نمك پرورده شده و همراه غذا ميل شود كه در اين صورت تقويت كننده معده است. زياد خوردن ان در گرم مزاجان باعث سوختن اخلاط مي شود. بخور زيتون سياه رسيده با هسته، جهت تنگي نفس و امراض ريه مفيد است. ضماد برگ آن جهت التيام پوست، زخم چشم و ورم هاي گرم و جويدن برگ ان براي افت دهان مفيد است. مضر ريه بوده كه براي جلوگيري از ان بايد با عسل مصرف شود. روغن ان مسهل قوي بوده و تقيه ان جهت كوليت التهابي و انسدادي، درد كمر و مفاصل مفيد است. چرب نمودن بدن (روغن مالي) با آن جهت دردهاي سرد مفيد است.

شفتالو:

ملين، تسكين دهند خون و صفرا و تشنگي بوده، براي خنك كردن مغز و مرطوب كردن مزاج سودا به خصوص سوداي سوخته و تب هاي صفراوي و دموي و رفع بوي بد دهان مفيد مي باشد. در مزاج هاي گرم موجب تحريك اشتها و هم چنين ميل جنسي شده و براي سردمزاجان و بيماري هاي سيستم عصبي مضر است. شفتالوي رسيده را اب گرفته و بگذاريد تا ته نشين شود و اب صاف بالاي آن را با شكر يا ترنجبين و يا شير خشت ميل كنيد و مسهل صفرا بوده و اخلاط سوخته و گرم را دفع مي كند.

گلابي

در خواص از سيب بهتر بوده و مفرح، تقويت كننده قلب و معده، تصفيه كننده خون، ملين مي باشد. در رفع تشنگي، تنگي نفس و سوزش مثانه موثر است. خوردن ان بعد از غذا مانع صعود بخارهاي معده به مغز شده و از بروز بيماري هاي عصبي جلوگيري مي كند. زياد خوردن آن براي افراد سردمزاج و كساني كه ضعف معده دارند باعث ايجاد نفخ و كوليت مي شود (به خصوص نارس آن) خوردن گلابي با معده خالي و نوشيدن آب بعد از خوردن آن براي بدن مضر مي باشد.

ليمو شيرين:

لطيف كننده و قطع كننده اخلاط لزج غليظ مي باشد. جهت سردرد گرم و سرگيجه ناشي از صعود بخارات غليظ به سر، ورم گرم حلق و تنگي نفس سوداوي، جوشش خون و صفرا، التهاب معده و استفراغ صفراوي مفيد است. براي تب هاي دموي و صفراوي مفيد بوده و باعث تقويت معده و كبد گرم مي شود. براي افراد سردمزاج و سرفه مضر بوده و زياد خوردن ان با معده خالي باعث ضعف معده مي گردد. ليمو را از وسط دو نيم كرده و گرم نماييد و طرف بريده را روي پيشاني بماليد موجب تسكين سردرد گرم مي شود.

موز:

كثيرالغذا و چاق كننده، قابض و بر طرف كننده ضعف كليه بوده، خون غليظ توليد

مي كند. ملين سينه بوده، جهت سرفه خشك و خشونت حلق و رطوبت معده مفيد

مي باشد. دير هضم و نفاخ است و زياد خوردن ان به خصوص در مزاج سرد و مرطوب و در سرزمين هاي رطوبي، موجب توليد باد در بدن و خون غليظ بلغمي و كوليت و انسداد عروق مي شود. ناشتا خوردن ان بسيار مضر مي باشد.

مويز:

هضم كننده غذا، گرم كننده كل بدن بخصوص كليه و مثانه ، تحليل برنده باد، تقويت كننده معده و كبد و كليه و مثانه، باز كننده انسداد عروقي، مدر، ملين ،محرك نيروي جنسي سردمزجان و توليد كننده خون صالح بوده، موجب تنقيه ريه و سينه از اخلاط لزج مي شود. خوردن ان با عسل باعث افزايش قدرت نفوذ و رسيدن آن به اعمال بدن

مي شود. زياد خوردن ان در گرم مزاجان و سرزمين هاي گرم، سوزاننده خون و غليظ كننده اخلاط، مولد بيماري هاي سوداوي به خصوص طحال و مغز مي باشد. كشمش در خواص مانند مويز بوده و بهترين آن، نوع سبز است كه از انگور عسكري تهيه شده باشد.

نارنج:

اشاميدن اب نارنج باشكر مسهل  مدر صفرا و تسكين دهنده عطش و حرارت مي باشد. پوست زرد آن مفرح بوده و خوردن خشك كرده پوست آن با اب براي رفع استفراغ و درد شكم و روده و اخراج كرم شكم مفيد است ولي قبل از آن بايد معده را از اخلاط پاك كرد. براي رفع سرفه گرم و نزله ريه نارنج را از وسط دو نيم كرد و تخم هاي آن را خارج كنيد و قدري نبات روي آن پاشيده بر آتش بگذاريد تا دو سه جوش بخورد سپس برداشته و نيم گرم بمكيد. ضماد پخته پوست و مغز و تخم نارنج با سركه جهت خارش بدن و جوش هاي سر و نرم كردن پوست و مو مفيد است. ضرر آب نارنج براي اعصاب كمتر از ساير ترشي ها بوده ولي زياد خوردن ان كبد را ضعيف مي كند بخصوص اگر ناشتا مصرف شود.


giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 2 تير 1392برچسب:مزاج انواع میوه ها از نظر طب اسلامی و طب سنتی و طب ایرانی, ] [ 22:33 ] [ لقمان محمدیان ]

زیاده‌روی در آمیزش جنسی از نظر طب اسلامی و طب سنتی ایرانی


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 2 تير 1392برچسب:زیاده‌روی در آمیزش جنسی ازنظر طب سنتی و طب اسلامی, ] [ 22:28 ] [ لقمان محمدیان ]

نگاه متخصص پوست

دکتر غلامحسین غفار پور عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید:

هورمون‌های مردانه از جمله تستوسترون که برخی ورزشکاران بدون اینکه از نظر پزشکی لازم باشد، به عنوان مکمل دارویی برای افزایش حجم ماهیچه‌های خود استفاده می‌کنند، عوارض مختلفی دارند که بخشی از این عوارض در پوست و مو اتفاق می‌افتد.

یکی از عوارض مصرف تستوسترون در افرادی که به طور ژنیتیکی استعداد ریزش موی تیب مردانه دارند، ریزش زودرس مو است. تزریق این هورمون به بدن، میزان طبیعی آن را در بدن مختل می‌کند و این اختلال در افراد مستعد، باعث می‌شود ریزش مویی که باید در سنین میانسالی و بعد از آن اتفاق بیفتد، در ابتدای سنین جوانی رخ دهد.

میزان غیر طبیعی این هورمون در بدن، باعث بزرگ شدن غیر طبیعی غدد چربی روی پوست می‌شود و در صورت، پوست حالت پوست پرتقالی (دارای منافذ درشت و متعدد) پیدا می‌کند. اگر زمینه جوش و آکنه نیز در فرد وجود داشته باشد، ضایعاتی شبیه به جوش و آکنه روی پوست ظاهر می‌شود که حتی با قطع مصرف دارو تا مدت‌ها (حتی تا بیش از 6 ماه) روی پوست باقی می‌مانند.

عارضه پوستی دیگر، در پی بزرگ شدن غیر طبیعی بافت ماهیچه اتفاق می‌افتد زیرا رشد پوست با رشد عضلات هماهنگ نیست و رشد عضلات سریع‌تر است بنابراین الیاف پوست پاره و خطوطی به رنگ قرمز یا بنفش در سطح پوست نمایان می‌شود که به «خطوط کششی» موسوم هستند. بافت همبند پوست در نواحی این خطوط نازک‌تر است و درمان قطعی ندارد. این خطوط پس از چند ماه به رنگ سفید در می‌آیند و معمولاً تا پایان عمر باقی می‌مانند.

البته موارد ناشایع دیگری از عوارض پوستی تستوسترون وجود دارند مانند به وجود آمدن برخی خال‌ها روی پوست که «خال بکر» نام دارند و تزریق تستوسترون می‌تواند آنها را از حالت نهفتگی به شکل فعال درآورد.

تشدید بیماری فاکس – فوردایس نیز از دیگر عوارض ناشایع تزریق تستوسترون است که در نتیجه اختلال عملکرد غدد آپوکرین پوست در مردان ایجاد می‌شود. در این بیماری دانه هایی در زیر بغل به وجود می‌آید که به شدت خارش دارند و به آن ناحیه نمایی شبیه پوست غاز می‌دهند. مصرف تستوسترون می‌تواند تعداد این دانه‌ها و میزان خارش پوست این ناحیه را به شدت افزایش دهد.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

کدام گیاه برای کدام بیماری؟طب سنتی

 

 

گیاهان مختلف دارای خواص زیاد و متفاوتی هستند، با این حال خوب است بدانیم که برای هر بیماری یا مشکل خاص، چه گیاهانی مفیدتر است.

اما این بدان معنا نیست که آن ها را به صورت خودسرانه و به مقادیر زیاد دریافت نماییم. پروفسور روگر بیارد، پژوهشگر دانشگاه آدلاید می گوید: بسیاری از ترکیبات گیاهی می ‌توانند حاوی غلظت ‌های کشند‌ه‌ ای از آرسنیک، جیوه و سرب باشند. این مواد ممکن است سبب بروز بیماری های جدی و یا حتی منجر به مرگ مصرف کننده شوند، به ویژه اگر در مقادیر بسیار زیاد مصرف شده و یا به جای خوردن، تزریق شوند.

نکته ی قابل ملاحظه ی دیگری که لازم می دانم آن را عنوان کنم این است که گیاهان دارویی مختلف را با توجه به توصیه‌های اطرافیان و دوستان و بدون هیچ گونه مطالعه و آشنایی مصرف نکنید و استفاده از این گیاهان بهانه ای نباشد که در دوران بیماری، درمان اصلی خود را به تعویق بیندازید و از خوردن داروهایی که پزشک تان تجویز کرده است، فاصله بگیرید.

این تقسیم بندی برگرفته از کتاب گیاهان دارویی و گیاه درمانی آقای دکتر محمد حسین صالحی سورمقی، دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

 

گیاهان دارویی آرام بخش، ضد افسردگی، مقوی اعصاب و محافظ اعصاب:

اسطوخودوس، بابونه، بادرنجبویه، بهارنارنج، جوی دوسر، جینسینگ، جینکو، چای، رازک، ریحان، زردچوبه، زعفران، سنبل الطیب، علف چای، کرفس، گل رنگ، گل ساعتی، گل گاوزبان، نعنا فلفلی و نعنا قمی.

 

گیاهان دارویی ادرارآور

بومادران، جعفری، چای، ذرت، قره قات، علف چای، کدوتنبل، کرفس، گزنه، گل رنگ، گل گاوزبان، لیموترش، مرزه، همیشه بهار و هویج.

 

گیاهان دارویی افزایش دهنده ی قوای جنسی

انیسون، بادام زمینی، توت فرنگی، پنج انگشت، جعفری، جینسینگ، رازیانه، ریحان، زردآلو، زعفران، سیر، شاه تره، شنبلیله، فلفل، کرفس، گردو، گشنیز، نعنا فلفلی، نعنا قمی، همیشه بهار و هویج.

 

گیاهان دارویی استروژنیک و ضد استروژن (تنظیم کننده اختلالات هورمونی)

پنج انگشت، رازک، رازیانه، کتان.

گیاهان دارویی شیرافزا

انیسون، بادام زمینی، پنج انگشت، رازک، رازیانه، ریحان.

 

گیاهان دارویی ضد آلرژی (ضد حساسیت)

انگور، بادرنجبویه، خارمریم، دارچین، زردچوبه، شاه تره، نارنج

گیاهان دارویی ضد آلزایمر

اسطوخودوس، اکلیل کوهی، انگور، بادرنجبویه، جینکو، چای، ریحان، کرفس، مریم گلی

گیاهان دارویی ضد اسهال

اوکالیپتوس، به، بومادران، چای، دارچین، سیب، گون، ماست، مرزه

 

گیاهان دارویی ضد اکسیدان

آویشن، انگور، اکلیل کوهی، بابونه، بادام زمینی، توت فرنگی، جعفری، جین سینگ، جینکو، چای، خارمریم، ریحان، زردچوبه، زعفران، زنجفیل، زیتون، سویا، فلفل، قاصدک، قره قاط، علف چای، کدوتنبل، کرفس، کنگرفرنگی، گردو، لیموترش، مرزه، مریم گلی، نارنج، نعنا فلفلی، هویج.

 

گیاهان دارویی ضد تعریق و عطش

فلفل، لیموترش، مریم گلی، مرزه.

 

گیاهان دارویی ضد درد و التهاب

اسطوخودوس، اکلیل کوهی، اوکالیپتوس، بومادران، جعفری، خارمریم، زنجفیل، فلفل، قره قاط، علف چای، کرفس، گل رنگ، مرزه، همیشه بهار

 

گیاهان دارویی ضد سرطان

انگور، پیاز، توت فرنگی، جین سینگ، جینکو، چای، زردچوبه، سویا، سیر، فلفل، علف چای، کرفس، گون، ماست، مرزه، همیشه بهار، هویج.

 

گیاهان دارویی ضد سم

اکلیل کوهی، زیتون، سیر، فلفل، قاصدک، لیموترش، نعنا فلفلی.

 

گیاهان دارویی ضد میکروب، ضد قارچ و ضد ویروس

آویشن، انگور، اکلیل کوهی، انیسون، اوکالیپتوس، بادرنجبویه، بارهنگ، بومادران، پیاز، پنج انگشت، جعفری، چای، حنا، دارچین، رازیانه، زردچوبه، زنجفیل، سرخارگل، سیر، عسل، فلفل، قره قاط، علف چای، کرفس، گردو، گشنیز، گل رنگ، ماست، مرزه، نعنا فلفلی، نعنا قمی، همیشه بهار

 

گیاهان دارویی قاعده آور

اسطوخودوس، اکلیل کوهی، انیسون، بابونه، بومادران، پنج انگشت، جعفری، رازک، زعفران، خارمریم، کرفس، گل رنگ.

 

‎گیاهان دارویی کاهش دهنده اسید اوریک

اسفرزه، بارهنگ، جعفری، جو دو سر، زیتون، سرخ ولیک، کرفس، نارنج، هویج.

 

گیاهان دارویی کاهش دهنده ترشح شیر

جعفری، مریم گلی، هویج.

 

گیاهان دارویی کاهش دهنده قند خون

اسطوخودوس، اوکالیپتوس، پیاز، جو، جین سینگ، زیتون، سیر، شنبلیله، قاصدک، کدوتنبل، کرفس، کنگرفرنگی، گردو، گزنه، گشنیز، هویج.

 

گیاهان دارویی کاهش دهنده میل جنسی

رازک، مریم گلی، نعنا فلفلی.(همان طور که مشاهده می کنید نعنا فلفلی و خیلی از گیاهان دیگر هم در کاهش و هم در افزایش یک مورد خاص دیده می شوند، این مساله به این دلیل است که این گیاهان خواص تعدیل کننده دارند، مانند انگور که هم خاصیت لاغر کنندگی دارد و هم خاصیت چاق کنندگی.)

 

گیاهان دارویی محرک سیستم دفاعی بدن

آویشن، انگور، بابونه، بارهنگ، جو دو سر، جین سینگ، ختمی، زردچوبه، سرخارگل، سیر، قره قاط، مریم گلی.

 

گیاهان دارویی مسهل

انگور، اسفرزه، بادام، توت فرنگی، ختمی، زیتون، سنا، صبر زرد، کتان، کرچک، گون.

 

گیاهان دارویی موثر بر بهداشت و سلامت پوست

آواکادو، آویشن، اسیدهای گیاهی، انگور، بابونه، بادام، بادام زمینی، پنیرک، توت فرنگی، جو دو سر، حنا، خارمریم، ختمی، زیتون، شنبلیله، شیرین بیان، شاه تره، صبرزرد، عسل، گزنه، ماست، همیشه بهار، هویج.

 

گیاهان دارویی موثر بر اختلالات دستگاه تنفس

آویشن، اسفرزه، اوکالیپتوس، بارهنگ، بومادران، پنیرک، پیاز، جو، جین سینگ، جینکو، چای، ختمی، زردآلو، سیب، سرخارگل، شیرین بیان، عسل، فلفل، گل گاوزبان، مرزه، نعنا فلفلی، نعنا قمی.

 

گیاهان دارویی موثر بر قلب و عروق(کاهش چربی، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و موارد دیگر)

آواکادو، آویشن، اسفرزه، اکلیل کوهی، انگور، بابونه، بادام زمینی، بارهنگ، پیاز، جعفری، جو، جین سینگ، جینکو، چای، زنجفیل، زیتون، سرخ ولیک، سویا، سیب، سیر، شنبلیله، فلفل، قره قاط، علف چای، کتان، کدو تنبل، گزنه، کنگر فرنگی، گردو، گشنیز، گل رنگ، گل گاوزبان، لیموترش، ماست، نارنج، همیشه بهار، هویج.

 

گیاهان دارویی موثر بر دستگاه گوارش(ضد درد، نفخ و اسپاسم، ضد یبوست، مقوی و محرکه هضم)

آویشن، اکلیل کوهی، انیسون، اسطوخودوس، بابونه، بادرنجبویه، بومادران، به، توت فرنگی، پیاز، جعفری، جو دو سر، حنا، دارچین، رازک، رازیانه، ریحان، زردآلو، زردچوبه، زعفران، زنجفیل، سیر، شیرین بیان، عسل، علف چای، فلفل، قاصدک، قره قاط، کرفس، کنگر فرنگی، گشنیز، گل ساعتی، گل گاوزبان، گون، لیموترش، مرزه، مریم گلی، نارنج، نعنا فلفلی، نعنا قمی، همیشه بهار، هویج.

گیاهان دارویی موثر در اختلالات کبدی

انگور، انیسون، جعفری، چای، خارمریم، زردچوبه، سویا، سیر، شاه تره، قاصدک، کنگرفرنگی، گیاه رنگ، نارنج.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 31 خرداد 1392برچسب:دسته بندی گیاهان داروی برای بیماریها, ] [ 12:36 ] [ لقمان محمدیان ]

ت !

بسم الله الرحمن الرحیم

بی حلزون فطیر است!

چند وقت پیش یکی از نانوایان محترم می گفت : بهداشت ، غله ، اتحادیه همه و همه به ما می گویند از جوهر قند استفاده نکنید اما کسی نمی گوید جایگزین آن چیست؟ چرا که با این آردهایی که به ما می دهند باور کنید نه تنها مایه خمیر بلکه جوش شیرین نیز نمی تواند آنرا به عمل بیاورد .

به قول معروف به خرگوش می گویند بدو به تازی می گویند بگیر. مقصر کیست ؟ وقتی گندم های تغییر ژنتیک یافته که از آزمایشگاه های دانشمندان حکیم به استناد ثبت در مقالات (ISI) و امثال آن خارج شده و مجوز کشت می گیرد ، نانوا چکاره است که نظر بدهد گندم این آرد خوب است یا نه !  سواد ما کجا و سواد یک شاطر کجا ! شاطر چه می فهمد ترانس ژنیک Trasnsgenic چیست ؟ اصلا این شاطر بی سواد می داند چقدر بودجه مملکت را صرف تولید این نوع از گندم کرده ایم که نه آفت می بیند و نه فاسد می شود ؟ وقتی بلد نیستید نان بپزید چرا به گندم ما گیر می دهید ؟

البته که حق با این حکمای ترانس ژنیک می باشد چرا که سوت و کف های مراکز تولید مدرک و مقاله مجال ایستادن در صفوف نانوایی را از آنها می گیرد تا چه رسد به شنیدن درد و دل های این زحمتکشان . آری معیار خوش پخت بودن این گندم ها همان کوره و انکوباتور و ژرمیناتور  آزمایشگاه های پیشرفته بیت المال است که صبح تا شب برای ملت نان می پزند و تقدیرنامه می گیرند ! اما دریغ که خود از این نان آزمایشگاهی نمی خورند چرا که بر اساس جدیدترین مقالات  روز دانشگاههای معتبر آمریکایی «قرص فیبر» تامین کننده همه نیازهای روزمره انسان است  و من متحیرم که پنیر را کجای این قرص می مالند و میل می کنند ؟!

حالا فهمیدید مقصر کیست ؟ مقصر آن شاطری است که نان به دست من پدر می دهد که فرزند خود را به دانشگاه کشاورزی بفرستم تا گندمی را که خداوند در خلقت آن دچار اهمال شده بود را به مدد علمش! اصلاح کند تا در آینده نوه عزیزم به جای بربری و سنگک ، نان زنجبیلی آندرویدی ((Ginger bread  بخورد و رشته فناوری اطلاعات تحصیل کند و بر قبر پدربزرگش یک فاتحه پیامک بکند .

براستی که امروز بعضی از نانوایان متدین صورت خود را باسیلی سرخ نگه می دارند لیکن ما نیز بدانیم که با این آرد ها : 

خمیرو نانوا دیوانه گردند       تنورش بیت مستانه سراید!

نمی دانم ، شاید ما خیلی حساس شده ایم یا عقب مانده ایم که هنوز نان می خوریم و نان می خواهیم شاید از نسل نان خور ها فقط ما مانده ایم و امروزه با پیشرفت علم?؟ واقعا دیگر نان خورده نمی شود چرا که آنچه از نان شب واجب تر است کرم حلزونی است که دختری 19 ساله را از شرمندگی و افسردگی پوستش خلاصی می دهد و مردی 40 ساله را در رویاهای شبانه اش برقرار می دارد تا صبح که از خواب بیدار می شود متحیر بماند و یا خانواده ای که به بهانه استفاده از کرم حلزون از وسایل همدیگر دزدی می کنند ولی کمپانی حلزون سازی با افزودن حجم آن مانع از رواج دزدی بین اهل خانواده می شود یا از همه مهمتر اینکه جوانی می گوید عدم ورزش و آلودگی هوا و ... باعث مشکلات پوستی می شود و ما راه حل آن را پیدا کرده ایم :    « کرم حلزون»  . بله کرم حلزون رخشی است که تن رستم می کشد و می تواند هم کار ورزش را انجام دهد و هم آلودگی هوا را اصلاح کند و هم ....

«و ما ادرئک الحلزون»

خدا را چه دیدید شاید همین عصاره بزاق حلزونی که مشکل پوست پیرزن 19 ساله را حل می کند  بتواند از عهده این آردهای پیشرفته هموپاسترژنیتکال! (همونژیزه+پاستوریزه+ ژنتیکال ) بر آید و باعث تخمیرخمیر های این نانوایان متحجر شود .  خوشا به حالت جناب حلزون که در لب های پر بزاقت این قدر خواص نهفته داری ولی ما از تو غافلیم . امیدوارم برای صله شعر ما یک عدد کرم حلزون دوآتشه مخصوص عنایت نمایید.

با اجازه از حضرت حافظ (ره)

از روان بخشی عیسی نزنم دم هرگز       زانکه در روح فزایی چو لبت ماهر نیست 

صورت پُر لَک  ما جز به لبت ناظر نیست     نان سرگشته ما غیر تو را ذاکر نیست 

شاطرا ! گر تو نیایی به خدا می دانیم     که پریشانی این سلسله را آخر نیست


شاید روزی نیز فرا برسد (انشاء الله ) که با مجوز مراکز مجوز تولید کن ، پودر براق حلزون را جایگزین مخمرهای موجود کنیم ودر رسانه ملی (شبکه سلامت)نیز از هر 20 دقیقه یکبار از خواص (الانتوئین )موجود  این پودر  در تخمیر کردن نان بگوییم .

اما در پایان...

خواستیم در این وجیزه ، مطلبی را از متون اصیل طب سنتی ایرانی اسلامی جهت تخمیر کردن نان برای علاقه مندان نقل قول کنیم اما وقتی بذر گندم آلوده باشد (به استناد این لینک ) چه فرقی می کند با چه ماده ای آن را تخمیر کنید ولی مطمئن باشید که مخمر های طبیعی جرآت تخمیر کردن این آردها راندارند و کار کار همان حضرت جوهر قند علیه السلام ویا شاید جناب حلزون حفظه الله  باشد و اینکه دوستان عزیز  آگاه باشید که حکمای قدیم ما در گود زورخانه های امروزی نمی توانند با این هیولاهای هورمونی، مرام پهلوانی را اجرا کنند چرا که خانه از پایبست متعلق به ثریا است و دیوار کج همسایه ویرانست و دیگر هیچ.

 

زیر نوشت :

(به این لینک توجه کنید)

حالا در این بلبشوی پیشرفت علم نمی دانم عزای این پشه بدبخت را کجای دلم جا بدهم شاید اگر حلزون بیچاره از دست این پیرزن های 19 ساله خلاصی یافت یک فکری هم به حال آینده پشه ها بکند . و ما ادرئک الحلزون ....

قسمت هایی از مناجات المتجددین 

الهی ؛ لماذا خلق المخلوقات المردم آزار؟

ترجمه :(خدایا چرا مخلوقات مزاحم را آفریدی؟)

الهی ؛ لماذا خلق المخلوقات الناقصة التي مجبورنا، لتعديلها؟

ترجمه :(خدایا چرا مخلوقات ناقص آفریدی که ما مجبور شویم آنها را اصلاح کنیم ؟)

 



موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:بی حلزون فطیر است!,نان بی کیفیت,گندم آلوده, ] [ 19:19 ] [ لقمان محمدیان ]
[ پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:, ] [ 19:2 ] [ لقمان محمدیان ]
[ پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:, ] [ 18:58 ] [ لقمان محمدیان ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 14 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ در جهت آموزش و ترویج پزشکی اسلامی راه ندازی شده است
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 122
بازدید کل : 91680
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


محکوم کردن توهین به پیامبر

تماس با ما
داستان روزانه